maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מהם ההבדלים בין סוגי האורז השונים וכיצד יש לבשלם?

האורז הוא מאכל נפלא ומשביע המשמש כבסיס למנות רבות ומגוונות וגם כתוספת שמוגשת באופן תדיר כמעט בכל ארוחה. בשל עובדה זו לא מפתיע לגלות שהאורז הוא הגידול השלישי בתפוצתו בעולם, אחרי תירס וחיטה‏, וכי קיימים אלפי סוגים של אורז המהווים מזון עיקרי עבור יותר ממחצית אוכלוסיית העולם. בישראל אמנם יש מגוון מצומצם של זני אורז, אך עדיין מדובר בהיצע מכובד בהחלט, כך שעמידה מול מדפי הקטניות שמכילים את זני האורז השונים יכולה לא פעם לבלבל ולהוביל אותנו לתהות מה ההבדל בין כל הסוגים הללו. היום התהיות האלו יגיעו לקיצן, שכן בכתבה הבאה תמצאו סקירה על סוגי האורז העיקריים שניתן לקנות בארץ, תלמדו במה הם שונים זה מזה ומהי הדרך הטובה ביותר לבשל אותם.
 
מדריך סוגי אורז
 
לפי שמתחילים, כמה מילים על הכנת אורז
 
רבים יגידו, ובצדק, שאין בעולם משהו שהוא כל כך פשוט, אך יחד עם זאת כל כך מורכב כמו הכנת אורז. מצד אחד מדובר במאכל פופולארי שכמעט כל אחד יודע להכין, ומצד שני יש כל כך הרבה תאוריות שנרקמו לגבי "האורז המושלם" - החל משיטות שונות להכנה וכלה בטיפים ומתכונים לשדרוג המנה, כשכולם כאחד רוצים להבטיח לנו שפה טמון הסוד לאורז האידיאלי. מכיוון שמדובר באוכל הדבר המכריע הוא הטעם האישי, וכל אחד מאתנו אוהב את האורז שלו עשוי בצורה שונה. לפניכם הדרכים הפופולאריות להכנת סוגי האורז הללו, אך בהחלט יתכן שיש דרכים טובות נוספות.

אורז לבן

בארץ מצויים סוגים שונים של אורז לבן או משויף, כמו האורז הלבן הקלאסי והמוכר, וביניהם נמצא גם האורז הפרסי שנפוץ במטבח הישראלי. אורז לבן הוא השם שניתן לאורז טחון קליפה שהוציאו ממנו את הנבט, מה שמסייע באחסונו לזמן רב יותר. לאחר הטחינה, האורז מלוטש, וכתוצאה מכך הוא מקבל את המראה הבהיר, הלבן והמבריק שלו. תהליכי ליטוש האורז מסירים ממנו חומרים מזינים חשובים ולכן הוא נחשב כפחות בריא מאורז מלא שלא עובר את התהליך. 
 
אופן ההכנה:
מחממים מעט שמן בסיר, מוסיפים את כמות האורז הרצויה ומטגנים תוך כדי בחישה במשך 2-3 דקות. מוסיפים 1.5 עד 2 כוסות מים רותחים עבור כל כוס אורז, ומערבבים עד שהתערובת רותחת. יש לכסות ולהנמיך את עצמת האש. לאחר 15-20 דקות, מכבים את האש ומשאירים את המכסה סגור במשך 5 דקות נוספות.
מדריך סוגי אורז

אורז חום (מוכר כאורז מלא)

זוהי הגרסה הבריאה יותר של האורז הלבן, שכן מהאורז החום והמלא הוסרה הקליפה החיצונית הלא אכילה, והשאירו בו את הסובין והנבט, העשירים מבחינה תזונתית. הסובין באורז מכיל פיטוכימיקלים נוגדי חמצון, חלבון וסיבים תזונתיים, ועל כן הוא עדיף ברוב המקרים על פני אורז לבן. מזונות עשירים בסיבים עוזרים לשמור על בריאות המעיים, מסייעים במניעת סרטן, נלחמים בהשמנה, ומפחיתים את הסיכון לפתח מחלות לב וסוכרת. מסיבה זו, רוב ההמלצות התזונתיות כוללות צריכת גבוהה של דגנים מלאים, וביניהם אורז מלא. החדשות הטובות הן שהאורז המלא יכול להחליף בהצלחה אורז לבן ארוך בכל מתכון. האורז המלא יכול להופיע בצורתו הקצרה או הארוכה. 
 
אופן ההכנה:
מחממים מעט שמן בסיר ומוסיפים את האורז. מוסיפים את כמות האורז הרצויה ומטגנים תוך כדי בחישה במשך 2-3 דקות. יוצקים פנימה 2 וקצת כוסות מים רותחים עבור כל כוס אורז, ובוחשים עד שהתערובת רותחת. מוסיפים מלח, פלפל ותבלינים לפי הטעם, ומכסים את הסיר. מנמיכים עצמת האש ומבשלים במשך 40 דקות. לבסוף מסירים מן האש ומשאירים את הסיר מכוסה למשך 5 דקות טרם ההגשה.
מדריך סוגי אורז

אורז אדום

האורז האדום הוא סוג של אורז מלא בעל ערך תזונתי גבוה, משום שהנבט של האורז נותר בשלמותו. הוא עשיר בסיבים תזונתיים, סידן, חלבון וברזל, והוא גדל בעיקר בקנדה, בארה"ב, במזרח הרחוק ובאיטליה. בעת בישולו הוא שומר על צבעו היפה אך מתפצל מעט, דבר המוסיף נופך מעניין למרקמו. את צבעו האדום של האורז הוא מקבל מהאנתוציאנין, והוא בעל טעם אגוזי. האורז האדום משתלב עם מאכלים רבים ואפשר להוסיף אותו לירקות מבושלים, אגוזים, גרעינים, עשבי תיבול, פירות יבשים, טופו ועוד. 
 
אופן ההכנה:
שוטפים את האורז במי ברז במשך מספר דקות ולאחר מכן מחממים שמן בסיר, מוסיפים את האורז ומערבבים במשך 2 דקות. מוסיפים את המים ביחס כפול מכוסות האורז. מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש ומכסים את הסיר. מבשלים במשך 45 דקות או עד שהאורז רך וכל המים נספגו בו. לבסוף מכבים את האש ומשאירים את הסיר מכוסה במשך 10 דקות נוספות.
מדריך סוגי אורז

אורז בסמטי

זהו זן של אורז ריחני וארוך שנפוץ במטבח ההודי, הפקיסטני, והמזרח תיכוני. המילה "בסמטי" פירושה "ריחני" בשפת הסנסקריט, אחת השפות הנפוצות ביותר בהודו. גרגרי האורז מכילים ריכוזים גבוהים של שמנים חיוניים, המשחררים ריח נעים בזמן הבישול ומתורגמים לטעם עדין ומעניין. האורז הבסמטי משמש כסוג של "בסיס" לסוגים רבים ושונים של מזונות, כמו תבשילי בשר, קציצות בשר או ירקות על מצע של אורז. טבחים הודיים נוהגים להכין סיר של אורז כחלק בלתי נפרד מכל ארוחה ופשוט מניחים אותו על שולחן האורחים. 
 
אופן ההכנה לאורז בסמטי מלא:
מרתיחים מים בסיר, פי 3 מכמות כוסות האורז שתרצו להכין. מוסיפים את האורז, מביאים לרתיחה פעם נוספת ומערבבים היטב. מנמיכים את הלהבה ומבשלים על אש נמוכה במשך 25 דקות. לבסוף מסננים את האורז ומשאירים אותו בסיר מכוסה לעוד כ-2 דקות.
 
אופן ההכנה לאורז בסמטי לבן:
שוטפים היטב את האורז עד שהמים צלולים, משרים אותו כ–10 דקות ומסננים היטב. ממלאים סיר מים ביחס של 1 ושליש כוסות מים על כל כוס אורז ומביאים לרתיחה. כעת ניתן להוסיף את האורז, מלח ותבלינים לפי הטעם. בוחשים את התערובת, מכסים את הסיר, מנמיכים את האש ומבשלים במשך 10 דקות. לבסוף מסירים מן האש ומשאירים את הסיר מכוסה כ-5 דקות לפני ההגשה.
מדריך סוגי אורז
 

אורז שחור

הצבע יוצא הדופן של האורז הזה הופך אותו למאוד פופולארי בקינוחים סיניים, והערך התזונתי הגבוה שלו הוא יתרון שקשה להתעלם ממנו. אורז זה מוגש לעתים קרובות לצד פירות טריים כגון מנגו וליצ'י, במיוחד כאשר הוזלף עליו סירופ פירות. כמה דברים מבדילים את האורז השחור משאר הזנים: אין לו נטייה להיות מאוד דביק בבישולו ויש לו טעם עשיר ומעט מתוק. האורז רווי בברזל ובסיבים שכן הסובין נותר על האורז, והוא גם מכיל מגוון רחב של ויטמינים ומינרלים חשובים אחרים. כאשר אורז שחור משמש כמרכיב בקינוחים, הוא לפעמים מבושל בתערובת של חלב קוקוס, סוכר, ומים ליצירת אורז מתוק ודביק, כמו פודינג.
 
אופן ההכנה:
משרים את האורז בתוך קערת מים קרים למשך 30 דקות ומסננים. מכניסים את האורז לסיר ומוסיפים 2 כוסות מים על כל כוס אורז שחור. מביאים את התערובת לרתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים ללא מכסה במשך 30 דקות, עד שהאורז מתרכך. לבסוף מורידים את הסיר מהאש, מכסים וממתינים כ-10 דקות.
מדריך סוגי אורז

אורז ארבוריו לריזוטו

אורז ארבוריו הוא אורז איטלקי קצר, הקרוי על שם עיירת ארבוריו מעמק הפו, שם הוא גדל. אורז ארבוריו נפוץ בבישול ריזוטו או פאייה, ומשמש גם להכנת פודינג אורז. בבישול אורז ארבוריו מחממים אותו קודם כל עם מעט שמן, ואז מוסיפים בהדרגה קצת נוזלים. כשהנוזלים נספגים, מוסיפים עוד כמות קטנה של נוזלים, וכן הלאה, עד שמתקבל המרקם הרצוי. התבשיל הסופי אמור להיות מעט דייסתי ורטוב. לחצו כאן לקבלת מתכון לריזוטו בסירופ פטל ולמידע על קטניות שכדאי לכם להכיר.
מדריך סוגי אורז

אורז יסמין

אורז יסמין הוא זן אורז ארוך הגדל בעיקר בתאילנד, הוא מוגש לעתים קרובות עם מנות תאילנדיות וסיניות והוא בעל טעם עדין, אגוזי, ארומטי ונעים לחך. הגרגרים שלו פחות נוקשים משל האורז הבסמטי, ויותר נוקשים משל האורז הלבן הרגיל, אך מבשלים אותו כמו אורז לבן רגיל. מומלץ לשטוף את האורז לפני בישולו על מנת להיפטר מעודפי העמילן המצויים בו. יחסית לסוגי אורז רבים אחרים, אורז היסמין נדבק פחות בעת הבישול בשל האחוז הנמוך של האמילופקטין שנמצא בגרגריו.
 
אופן ההכנה של אורז היסמין זהה לזה של האורז הלבן. 
מדריך סוגי אורז

אורז מיוחד לסושי

מי מאתנו לא אוהב סושי ואת התענוג הנפלא של הכנתו בבית ללא עזרה? לצורך כך יש להצטייד באורז המיועד במיוחד למנה הפופולרית הזו, כשמדובר על אורז לבן בעל גרגרים עגולים וקטנים, שהבישול שלו יוצר גרגרים דביקים ששומרים על נוקשותם. 
 
אופן ההכנה:
שוטפים את האורז, מוסיפים כמות של פי 2 מים קרים מכמות האורז ומרתיחים בתוספת תבלינים. לאחר מכן יש לתת לאורז לספוג את המים תוך חימום על אש קטנה. כאשר העיסה כמעט יבשה יש לכבות את האש, להוסיף מיד מלח, סוכר וחומץ אורז, לערבב היטב ולתת לתערובת להתקרר. 
מדריך סוגי אורז

אורז פרא

למעשה זהו כלל לא זן של אורז, אלא תערובת של ארבעה סוגי אורז: אורז חום מלא, אורז אדום מלא, אורז שחור קצר מלא ואורז בר. מלבד מרכיביו הבריאותיים הרבים, הכוללים סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרליים, האורז הזה גם מצטיין בטעמו העשיר ובצבעוניותו. 
 
אופן ההכנה:
משרים את האורז במים רותחים במשך 15 דקות ומסננים. מחממים 2 כפות שמן בסיר, מוסיפים את כמות האורז הרצויה ומטגנים 2-3 דקות. מוסיפים את המים (פי 2 כוסות מים מכוסות אורז) ותבלינים לפי הטעם. מרתיחים את התערובת ומכסים את הסיר. מבשלים במשך 45 דקות, סוגרים את האש ומשאירים את הסיר מכוסה למשך כ-20 דקות. לבסוף, מערבבים עם מזלג עד להפרדת הגרגרים.
מדריך סוגי אורז

אורז בר

גם במקרה הזה, למרות השם המטעה, לא מדובר בכלל באורז. צבעם של גרגיריו הוא חום כהה, והוא בעל טעם אגוזי, עשיר ומיוחד. אורז הבר גדל באגמים או בנחלים בארה"ב ובקנדה, ומרבית העוסקים בגידולו הם אינדיאנים, העושים זאת כבר מימי קדם. אורז בר עשיר בחומרים מזינים כגון חלבון, חומצות אמינו ליזין, סיבים תזונתיים ועוד.
 
אורז הבר נמצא במקום השני לאחר שיבולת שועל בתכולת חלבון לכל 100 קלוריות, והוא גם מקור מצוין לוויטמינים מקבוצת B ומינרלים שונים. כוס אחת של אורז בר מבושל מספקת מעט יותר מ-5% מכמות הצריכה היומית המומלצת של תיאמין, ריבופלבין, ברזל, ואשלגן; מעט יותר מ-10% מכמות הצריכה היומית המומלצת של ניאצין, ויטמין B6, חומצה פולית, מגנזיום וזרחן; וכ-15% מכמות הצריכה היומית המומלצת של אבץ. מומלץ לשלב אורז בר בכמות גדולה יותר של אורז אחר, כמו אורז בסמטי לבן, אורז מלא או אורז אדום, ולהוסיף תבלינים וירקות צלויים לפי הטעם.
 
אופן ההכנה:
מחממים כף שמן בסיר על אש גבוהה. מוסיפים את האורז ומטגנים במשך 30 שניות, ולאחר מכן מוסיפים 2 וחצי כוסות מים רותחים על כל כוס אורז. מערבבים היטב, מורידים את עצמת הלהבה, מכסים ומבשלים במשך 40 דקות. מסננים, מחזירים לסיר ומשאירים אותו מכוסה במשך 20 דקות. לבסוף ניתן לערבב עם מזלג להפרדת הגרגרים.
מדריך סוגי אורז

מקור התמונות: Calgary Reviewsbot Sengai PodhuvanRanveigAnna Frodesiak(Bot Magnus Manske)TakeawayMrmcdonnelltheilr ElinorD

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: