maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

המדריך השלם לגידול נבטים בבית

אין דבר מהנה יותר מבישול מזון שגידלנו בעצמנו בבית או בגינה, במיוחד אם מדובר בירקות עם טעם טבעי ונטול ריסוסים, המספקים לגוף שלנו מבחר חומרים תזונתיים חשובים. גם אם אין לכם גינה ביתית, או אם אין לכם זמן להשקיע בגידולים מורכבים, אתם עדיין יכולים לגדל בעצמכם תוספת בריאות טעימה ומזינה במיוחד לתפריט שלכם - נבטים.
 
נבטים הם זרעי צמחים בשלבי הגדילה הראשוניים שלהם, תקופה שבה כל החומרים המזינים ביותר של הזרע משתחררים והגוף שלנו מסוגל לעכל אותם בצורה הטובה ביותר. ניתן להנביט כמעט כל סוג זרע, אבל לא כולם יהיו אכילים או טעימים במיוחד. הסוגים הנפוצים ביותר למאכל הם נבטי אלפלפה, צנונית, חומוס, חיטה, ברוקולי ועדשים. בעזרת המדריך הבא תלמדו כיצד לגדל בבית נבטים טבעיים וטעימים, ואת כל מה שאתם צריכים לדעת על ההטבות הבריאותיות והחומרים החיוניים שהם מכילים.
 
 
 

מדריך להנבטת זרעים

מצרכים
  • קערת זכוכית רחבה או צנצנת נמוכה
  • מכסה לצנצנת עם מסננת, או חתיכת בד גזה וגומייה לקערה
  • נייר אלומיניום, חולצה ישנה, או כל דבר אחר שיגן על הנבטים מאור שמש ישיר
  • חופן זרעי הנבטה על פי בחירתכם

חשוב לזכור!

כיוון שההנבטה מתבצעת בתנאים לחים וחמימים, יש לשטוף את הזרעים היטב כדי למנוע סכנה של עובש והתפתחות זיהומים שונים על הזרעים. במידת האפשר מומלץ לקנות מחנויות הטבע והבריאות זרעים שמיועדים במיוחד להנבטה, אך הדבר לא הכרחי.

הכנה
  • הכניסו את הזרעים לכלי הגידול, כסו אותם במים וכסו במכסה המסננת או בבד הגזה.
  • נערו את המכל כדי לוודא שהמים שטפו את כל הזרעים ושפכו אותם מבעד למכסה הסינון.
  • מלאו את הכלי במים קרים, כך שיהיו בערך פי 2 יותר נוזלים מזרעים בתוך הכלי.
  • הניחו לזרעים לספוג את המים במשך 12-24 שעות.
  • לאחר ההמתנה, רוקנו את המים מהכלי, וחזרו שוב על ניקוי הזרעים משלבים 1 ו-2.
  • כסו את הכלי שלכם כדי למנוע חשיפה לאור שמש ישיר, ואחסנו אותו בפינה חשוכה של הבית או בארונות המטבח. אם השתמשתם בצנצנת מומלץ להניח אותה בשכיבה על הצד.
  • חיזרו על תהליך ההשקיה והסינון פעם ביום, ובתוך 2-7 ימים כבר תוכלו לראות את הנבטים מתחילים לצמוח.
  • כשהנבט בקע לחלוטין מקליפת הזרע וצמח לאורך של מספר ס"מ ניתן כבר לאכול אותו, אבל אין מסגרת זמן קבועה לזמן האכילה והדבר תלוי בעיקר בהעדפה האישית שלכם.
 

סוגי הנבטים השונים והיתרונות הבריאותיים שלהם

כפי שלסוגי ירקות שונים יש יתרונות בריאותיים שונים, כך גם לנבטים שלהם. זרע נבוט הוא מקור מצוין לחומצות אמינו, ויטמינים, מינרלים וגם חלבונים מן הצומח. לסוגי הנבטים השונים מיוחסות גם סגולות מרפא כנגד מחלת הסרטן, מניעת שפעת והצטננות ואפילו הגברת קצב שריפת השומנים בגוף.
 
נבטי עדשים
כל סוגי נבטי העדשים עוזרים לגוף להילחם באובדן מינרלים, מסייעים לבניית הרקמות בגוף ומכילים כמות גדולה של חלבונים, מגנזיום וויטמין A. 
 
נבטי חומוס 
נבטים אלו יכולים להוריד את רמות הכולסטרול והאינסולין בדם, ובכך לסייע משמעותית בהפחתת הסיכון למחלות לב. בנוסף, הם עשירים במיוחד בסידן ובסיבים תזונתיים.
 
נבטי צנון 
בנבטים הקטנים האלו מסתתרות כמויות מכובדות מאוד של נוגדי חמצון וויטמינים C, A, ו-B. הם נחשבים למועילים במיוחד למערכת העיכול, מערכת השתן ולהוצאת ליחה מהגוף בזמן הצטננות ואלרגיות. 
 
נבטי ברוקולי
נבטי הברוקולי מזרזים סילוק רעלים מהגוף, מסייעים במניעת לחץ דם גבוה ועוזרים בריפוי כיבי קיבה. הנבטים מכילים מינרלים חיוניים כמו אשלגן, גופרית וחומרים נוגדי סרטן, במיוחד סרטן המעי הגס וסרטן הקיבה.
 
נבטי חיטה
אחת ההשפעות הייחודיות ביותר של נבטי החיטה היא יכולתם לעזור לגוף להגיע לאיזון הורמונלי, במיוחד בתקופת גיל המעבר. נבטי החיטה מכילים תרכובות מכל קבוצות הוויטמינים החיוניים לגוף ו-17 סוגים שונים של חומצות אמינו ואנזימים שמסייעים לגוף.
 
 

 

מקור: רננה משיח
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: