print header

9 סיבות אפשריות להפרעות שינה שחשוב להכיר

 אתם שוכבים במיטה בלילה ולא מצליחים להירדם, או לחילופין קמים בבוקר ולא מבינים מדוע אתם עדיין עייפים ופשוט לא מצליחים לרדת לשורש הבעיה... לשאלות האלו יכולות להיות הרבה תשובות אפשריות, חלקן קשורות לעניינים נפשיים וחלקן למחלות ומאפיינים גופניים שונים. בשל חשיבות השינה לבריאותנו והכמות הגבוהה של אנשים אשר סובלים מבעיות שונות שקשורות אליה, חוקרים ואנשי רפואה רבים בחנו את התחום הזה לעומק. ממסקנותיהם אנחנו יכולים ללמוד על הסיבות האמיתיות שעומדות מאחורי בעיות שינה נפוצות רבות, ובכתבה הבאה תכירו 9 הסברים אפשריים שחשוב להכיר על מנת לזהות בזמן בעיות בריאותיות קשות, ולטפל בהן ביעילות.
 
בעיות בריאותיות שמשפיעות על השינה: אישה עייפה ישנה ליד עץ

1. מחלות לב

מחלת לב כללית (Coronary Artery Disease – CAD) נחשבת לאחד מגורמי המוות המובילים בעולם, ובדומה לבעיות לב וריאות אחרות, היא בדרך כלל יוצרת השפעה שלילת על איכות השינה. למעשה, כ-44% מהאנשים שסובלים ממחלות לב שונות מדווחים על איכות שינה לקויה לעומת רק 10-15% מקרב האוכלוסייה הבריאה, כך על פי סקירה משנת 2016 של המכללה האמריקאית לקרדיולוגיה. ד"ר ג'פרי דורמר, מנהל רפואי של מרפאת שינה במדינת ג'ורג'יה שבארה"ב, מסביר שבמהלך היום הצטברות נוזלים גורמת להתנפחות של הרגליים משום שרוב הזמן הן נמצאות במצב מאונך. כאשר אנשים שוכבים על המיטה בלילה הנוזלים האלו אמורים להתפזר בכל רחבי הגוף, אבל אם הלב לא מתפקד כראוי השינוי הזה לא מתרחש והדבר עלול להוביל לקשיי הירדמות.

2. בעיות בבלוטת התריס

כאשר אנשים סובלים ממצב של יתר פעילות של בלוטת התריס, האיבר הזה (שממוקם באזור הצוואר משני צדי קנה הנשימה) מייצר יותר מדי הורמון בשם תירוקסין. כתוצאה מכך תהליכי חילוף חומרים שונים ברחבי הגוף מתבצעים במהירות ובעוצמה לא נחוצים, מה שגורם לתחושות עודף אנרגיה ואף עצבנות שמאוד מקשה על הירדמות וסיפוק מנוחה לגוף באמצעות שנת לילה איכותית. במקרים רבים בעיות שכאלו עלולות אף להוביל לכך שאנשים מסוימים לא יצליחו להירדם עד שהגוף שלהם לא יגיע לרמות תשישות גבוהות, וזהו כמובן תרחיש מזיק ולא רצוי. ראוי לציין שגם תת פעילות של בלוטת התריס גורמת לבעיות שינה, אך מסוג קצת שונה. לפי האגודה האמריקאית לשינה אנשים שסובלים מהמחלה הזאת יתעייפו במהירות רבה, אבל לא יחושו מרועננים אפילו אחרי 7 עד 9 שעות שינה. למידע נוסף, רצוי ללחוץ כאן ולהכיר את התסמינים של שתי הבעיות האלו.
בעיות בריאותיות שמשפיעות על השינה: גבר עייף עם כאב ראש יושב על מיטה

3. דלקת מפרקים

לפי הנתונים של אגודת דלקת המפרקים, כ-80% מהאנשים שסובלים מהבעיה הזאת מתקשים להירדם. לא רק הכאב שנוצר כתוצאה מהדלקות גורם לכך, כך מסביר ד"ר דניאל סמית' מבית החולים הר סיני בניו יורק, המחלות האלו גם יוצרות מעגל אכזרי של השפעות שליליות. לפי דבריו, דלקות מפרקים הן בבסיסן מחלות שפוגעות בסחוסים ואחת מהתגובות של הגוף לכך היא דלקת, שמובילה לבעיות שינה. אותן בעיות שינה ידועות בעצמן כגורם להתפתחות דלקות, וכך נוצר כדור שלג הרסני שצריך לעצור כמה שיותר מהר. משום שיש סוגים רבים של דלקות מפרקים לפעמים קשה לאבחן במהירות ובמדויק את המחלה, לכן חשוב להכיר את הסימנים המקדימים שמופיעים בקישור הזה, ולפנות לרופא כדי לבחון את הנושא לעומק במידת הצורך.

4. רפלוקס קיבתי-ושטי

למרות השם המאיים של ההפרעה הזאת, מדובר בשורה התחתונה במצב שבו נוזלים חומצתיים מהקיבה עולים במעלה הוושט וגורמים לתחושת צרבת בחזה ובגרון שכולנו מכירים. לבעיה הזאת יכולים להיות מספר גורמים שונים, החל מסוגרי ושט רפויים, דרך בקע סרעפתי ועד להתפרצות של החיידק הליקובקטר פילורי. ברוב המקרים הרפלקוס לא מוביל לנזקים בריאותיים חמורים, אבל הוא בהחלט עלול לפגוע באיכות השינה שלכם. למעשה, רפלוקס קיבתי-ושטי נחשב לאחת מהסיבות המובילות לחוסר שינה בקרב אנשים בין גיל 45 ל-64 על פי האגודה האמריקאית לשינה. למרבה המזל ניתן להתמודד עם ההשפעות האלו אם נמנעים מארוחות שעתיים או שלוש לפני השינה ומקפידים להגביה את הראש בכ-15 ס"מ יותר מהגוף בזמן ששוכים במיטה.
בעיות בריאותיות שמשפיעות על השינה: כריות גדולות על מיטה

5. אלרגיות

האביב מתקרב בצעדי ענק, ולכן זהו זמן טוב להזכיר שאלרגיות לא גורמות רק לעיטושים, פריחות בעור ואף מנוזל, אלא גם לבעיות שינה. מחקר משנת 2006 חשף נתון מדאיג למדי בנושא הזה, והוא שכ-40% מהאנשים שסובלים מתסמיני אלרגיות מתקשים להירדם בלילה ומדווחים על בעיות שינה נוספות. הבעיות הללו לא קשורות רק להשפעות המובנות מאליו של אף מנוזל, וכוללות גם יקיצה טבעית באמצע הלילה, נחירות ותחושת תשישות אפילו אחרי שנת לילה מלאה. לפיכך, גם אם עד היום מעולם לא חשדתם שיש קשר בין הדברים, חשוב מאוד שתדאגו לאיכות השינה שלכם אם אתם סובלים מאלרגיות ותלחצו כאן כדי להכיר תרופות טבעיות לבעיה.

6. דום נשימה בשינה

אם אתם או בני זוגכם נוחרים באופן קבוע בזמן השינה ולפעמים אף סובלים מהשתנקויות, סביר להניח שמדובר במצב של דום נשימה בשינה, כך מספר ד"ר מייקל בראוס, שהתפרסם בזכות ספרו על טיפול בבעיות שינה. באופן עקרוני הסיבה לבעיה הזאת היא נורמלית; כאשר אנו הולכים לישון ונרדמים, שרירי הגוף הופכים לרפויים יותר - אך כאשר מדובר באנשים שסובלים מדום נשימה בשינה, השרירים הופכים לרפויים מדי... תסמינים נוספים שעוזרים לזהות את הבעיה הזאת כוללים כאבי ראש בבוקר, הזעות לילות, כאבי גרון או יובש בפה לאחר היקיצה ותחושת עייפות לאורך היום. לפי ד"ר בראוס אסור להתעלם מהמצב הזה, מפני שהוא עלול להוביל ללחץ דם גבוה ולעליית הסיכון לחלות במחלות לב עבור האדם אשר סובל ממנו.
בעיות בריאותיות שמשפיעות על השינה: גבר בחליפת עסקים ישן על ספסל ציבורי

7. דיכאון

יחסי הגומלין בין דיכאון לבעיות שינה הם מורכבים למדי ודומים במקצת לאלו שתוארו בסעיף על דלקת המפרקים, וזו עובדה מדאיגה מאוד לאור כך שדיכאון הופך להיות בעיה נפוצה יותר ויותר בעולם המודרני. בקצרה, לא רק שמחסור בשעות שינה עלול להוביל לדיכאון, בשנים האחרונות מדענים הבינו שמצבי דיכאון כרוני משנים את מנגנוני השינה שבמוח ומזיקים להם. חשוב מאוד להבין את המצב הזה מפני שבהחלט ייתכן שהסיבה המקורית לדיכאון שממנו אדם סובל נעלמה או נפתרה, אך ההשפעה של המצב הזה על דפוסי השינה שלו הייתה כה גדולה, עד שהיא יצרה מצב שהוא ממשיך לסבול מבעיות שינה, אשר בתורן יובילו להמשך הדיכאון.  

8. תסמונת הרגליים חסרות המנוחה

תחושות עקצוץ, כאב או גירוד ברגליים שתוקפות אנשים בזמן שהם שוכבים במיטה הן לא סתם תסמין של התבגרות הגוף או תופעה לא מוסברת ולא מזיקה. בהרבה מאוד מקרים מדובר בתסמונת הרגליים חסרות המנוחה - הפרעה נוירולוגית תחושתית אשר מתבטאת בדחף להניע את הרגליים שמלווה בתחושות שתוארו בשעות מנוחה ושינה. בעולם המערבי התסמונות הזאת משפיעה על כ-10% מהאוכלוסייה ומספר רב של מחקרים נעשו במהלך השנים כדי לבחון אותה. מאותם מחקרים עולות גם דרכי טיפול מומלצות ויעילות, כמו ביצוע תרגילי יוגה ונטילת תוספי ויטמין D.
בעיות בריאותיות שמשפיעות על השינה: רגליים של אדם ישן מציצות מקצה מיטה

9. בעיות הורמונליות

אמנם מקובל לחשוב שתקופת גיל המעבר מתחילה בגיל 50 לערך, אך בעיות הורמונליות שהגוף חווה בשל מעבר השנים יכולות להופיע גם בגילאים צעירים יותר ולהשפיע לרעה על השינה שלכם. ייצור הפרוגסטרון, הורמון שבין השאר מעודד שינה, הולך ויורד עם השנים וכתוצאה מכך נפגעת היכולת להירדם, בעיקר בקרב נשים שמתקרבות לרגע שבו נפסק המחזור החודשים שלהן (הסימן הרשמי לתחילת גיר המעבר הנשי). ד"ר ג'ויס ואלסלבן, מחברת הספר "מדריך האישה לשינה", מסבירה שצריך לקחת בחשבון גם את העובדה שבסביבות הגיל הזה נשים רבות סובלות מגלי חום שגם הם מכשול לא קטן בדרך לשינה המיוחלת. עם הזמן התופעות האלו נעלמות והגוף לומד כיצד להתמודד עם בעיות הורמונליות כאלו ואחרות, אך אם המצב הופך לקשה מנשוא בהחלט מומלץ להתייעץ עם גניקולוג או רופא משפחתי כדי להקל על התסמינים שפוגעים ביכולת להירדם ובאיכות השינה.
 
מקור התמונות: Mic445 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו