maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 מזונות על למניעת אלצהיימר

  אלצהיימר היא מחלה ניוונית קשה התוקפת מליוני אנשים ברחבי העולם מדי שנה, ושטרם נמצא לה מרפא. תסמיני המחלה הם קשים ומשבשים לחולים את אורח החיים שלהם, ולמרות החיפוש הבלתי נלאה אחר תרופה לאלצהיימר, עוד אין פתרון פלא שיכול להחזיר את השעון אחורה ולתקן את נזקיה. גורם הסיכון הגדול ביותר לאלצהיימר הוא נוכחות של גנים שקשורים למחלה, כאשר הסיבות האחרות כוללות נזקים חוזרים לראש, דיכאון ויתר לחץ דם. לתזונה יש קשר גדול לגורמים שאינם גנטיים, ולכן שינויים בתפריט יכולים לעזור רבות בכל הנוגע להפחתת הסיכון ללקות באלצהיימר. 10 מזונות העל הבאים משפרים תפקודים מוחיים באופן ניכר ויכולים לעזור להדוף את מחלת האלצהיימר ותסמיניה השונים.
 
איור של מוח סגול על רקע שחור
 

1. אוכמניות

אוכמניות הן פרי נפלא הגדוש בנוגדי חמצון שבריאים לגוף ואשר מגנים על תאי המוח מנזק של רדיקלים חופשיים שפוגעים בו. יתרה מזאת, הם מגנים על הגוף מתרכובות ברזל רעילות שאנו נחשפים אליהן ושנמצאו כגורמות למחלות ניווניות כדוגמת אלצהיימר, פרקינסון וטרשת נפוצה. במחקר שפורסם בשנת 2011, חוקרים מאוניברסיטת סינסינטי מצאו שנוגדי החמצון המצויים באוכמניות עוזרים למנוע את ההשפעות ההרסניות של דמנציה הנגרמת כתוצאה ממחלת האלצהיימר. כדי ליהנות מהיתרונות הללו של האוכמניות, ניתן לנשנש אותן במהלך היום או להוסיף את הפרי הנהדר הזה ליוגורט או לגרנולה.

2. קייל וירקות עלים

לכרוב הקייל ולירקות עלים אחרים, דוגמת התרד, יש יתרונות בריאותיים רבים הכוללים בין היתר גם את היכולת להגן על תפקודים מוחיים. זה נובע מהעובדה שהירקות הללו עשירים בברזל המשפר את זרימת הדם למוח, ואורגניזמים הנמצאים על פניהם מייצרים וויטמין B12 שחשוב מאוד לבריאות המוח ולתפקודים הקוגניטיביים שלנו (בירקות הגדלים בצורה אורגנית). אכילה של קייל וסוגי עלים אחרים על בסיס קבוע עוזרת להאט את ההידרדרות הקוגניטיבית גם הודות לעושר שלהם בוויטמין K, אשר מסייע לשיפור התפקודים המוחיים. הוספה של מנה או שתיים (מנה=30 גרם) של ירקות ירוקים עם עלים לתפריט היומי היא חיונית ויכולה להדוף את מחלת האלצהיימר.
כרוב קייל
 

3. תה ירוק

נוגדי חמצון הם מהרכיבים החשובים ביותר שעלינו לצרוך, בגלל ההשפעות המיטיבות שלהם והשיפורים בתפקוד המוחי שהם גורמים להם. תה ירוק הוא משקה שעשיר בנוגדי חמצון ששומרים על תקינות כלי הדם במוח ובכך מסייעים לשמור על זרימת הדם ובהירות המחשבה. יתרה מזאת, תה ירוק יכול לעצור גם היווצרות של משקעים במוח שקשורים לאלצהיימר ופרקינסון. שתייה של 2-3 כוסות תה ירוק ביום תעזור לכם לשמור על בריאות המוח לטווח ארוך ולהדוף מחלות ניווניות וביניהן האלצהיימר.

4. קינמון

ניחוח הקינמון המשכר וטעמו הייחודי לא גורמים רק לשיפור מצב הרוח, אלא גם לשיפור התפקוד המוחי שלנו. לקינמון יש יתרונות בריאותיים רבים, הכוללים בין היתר פירוק משקעי חלבונים הנוצרים במוח כתוצאה מהאלצהיימר, וגם הפחתה של דלקות באזור הזה. בנוסף, הקינמון הנפלא משפר את זרימת הדם במוח, מה שחיוני לבריאותו ולתפקודיו הרבים. הוספה של מעט קינמון לתזונה היומית תשפר את התפקוד המוחי, ואפילו שאיפה של הניחוחות שלו תשפר את הריכוז, הזיכרון החזותי והזיכרון לטווח הקצר.
מקלות קינמון בערימה

5. סלמון

עם התקדמות המדע, אנו מגלים יותר ויותר רכיבים תזונתיים שיכולים לסייע לנו לשמור על בריאותנו, כאשר מהידועים שבהם הם חומצות השומן אומגה 3 המצויות בדגים, ובייחוד בסלמון. היתרון המשמעותי של החומצה הזו בהקשר לאלצהיימר נובע מהעובדה שהיא מונעת צבירה של חלבון טאו, הגורם ליצירה של קשרים בסיבי המוח שמביאים להתפתחות המחלה. יתרה מזאת, חומצת אומגה 3 מפחיתה את הכמויות של חלבון הבטא עמילואיד שיכול להצטבר במוח וליצור משקעים. במחקר שפורסם בשנת 2014, חוקרים מצאו שלצריכה קבועה של מזונות מן הים, דוגמת סלמון, יש קשר הדוק להפחתה של נזקים נוירולוגיים. מספיק לאכול את הדג הכתמתם הזה פעם אחת בשבוע כדי לקצור את התועלות וההשפעות המיטיבות שלו בהקשר לבריאות המוח.

6. כורכום

שורש הכורכום בעל הגוון הצהוב העז משמש להכנת מגוון תבשילים ברחבי העולם כבר במשך מאות שנים. מלבד טעמו הייחודי והגוון המושך שהוא מקנה למאכלים, תבלין הכורכום גדוש בנוגדי חמצון שמגנים על העורקים והוורידים במוח, מסירים צברי חלבונים ומשפרים את זרימת הדם בו. כלל ההשפעות הללו מביאות לעיכוב של מחלת האלצהיימר, ותוספת שלו לתזונה היומית או הכנה של צ'אי נפלא המבוסס עליו בהחלט ישמרו על תפקודי המוח שלכם לטווח ארוך.
שורש כורכום שלם, חתוך ובאבקה

7. שמן זית

שמן זית כתית, כמו זה שנמכר בישראל וידוע כאיכותי ביותר, מכיל אולאוצין, שהיא תרכובת פנולית שמשפרת ייצור של חלבונים ואנזימים שמפרקים משקעי עמילואידים. המשקעים הללו כאמור גורמים להתפתחות של אלצהיימר, ולכן שמן זית מסייע רבות במניעת המחלה עד כמה שאפשר. מומלץ להשתמש בשמן הזית האהוב בצורתו הטרייה, כלומר לא לחמם אותו יתר על המידה, אלא להשתמש בו כפי שהוא ברטבים וסלטים.

8. שמן קוקוס

שמן הקוקוס, על כל יתרונותיו והשימושים הרבים שלו, יכול בין היתר לסייע רבות בהדיפת ההשפעות המזיקות של מחלת האלצהיימר. זה קורה הודות לעובדה שהשמן מכיל טריגליצרידים עם שרשראות בינוניות שמעלים רמות הקטונים בדם – מקור מזון למוח שמביא לשיפור התפקוד הקוגניטיבי שלנו. צריכת כף אחת בלבד של שמן קוקוס ביום תשפר את תפקודי המוח והזיכרון בכל גיל, מה שתורם במידה ניכרת להאטה של מחלת האלצהיימר.
קוקוס חצוי לשניים

9. תרד

ניתן להשתמש בתרד במגוון מאכלים מבושלים וגם לצרוך אותו בסלטים כדי ליהנות מיתרונותיו. הירק הזה עשיר בוויטמין C וחומצה פולית, שחשובים מאוד לתפקודו התקין של המוח. בנוסף, בתרד יש גם תכולה גבוהה של קרטנואידים, אשר מורידים את רמותיו של ההומוציסטאין – חומצת אמינו הקשורה לנזקים מוחיים. יתרון משמעותי נוסף של התרד קשור גם לבריאות הנפש ולא רק הגוף; הירק הזה עוזר להפחית בצורה משמעותית השפעות של דיכאון ותשישות נפשית, שמשפיעים על חולי אלצהיימר רבים וגם גורמים להידרדרות של המחלה. צריכה של כוס או שתיים של ברוקולי בשבוע יכולה להפחית באופן ניכר את הסיכוי לסבול מדמנציה ואלצהיימר בגילאים מתקדמים.

10. אגוזי מלך

לא בכדי אגוזי מלך מכונים כך, שכן יש להם רשימת יתרונות ארוכה ששמה אותם מעל למאכלים רבים אחרים. האגוזים הללו מקלים על דלקות ומונעים את התפתחותן, וכן מדכאים תגובות מזיקות אחרות הודות לנוכחות של נוגדי חמצון רבים. זה מסייע לא רק במניעה של מחלות מוח ניווניות דוגמת אלצהיימר, אלא גם במניעת תסמיני המחלה כאשר היא כבר משפיעה על החולה. אגוזי מלך גם מגנים על המוח מפני חלבון בטא עמילואיד, שנמצא במוחם של חולי אלצהיימר רבים וגורם להשפעות ההרסניות של המחלה. היתרונות לא נגמרים כאן, שכן האגוזים הללו, שאפילו מזכירים בצורתם את המוח, מגנים עליו מפני נזקים של רדיקלים חופשיים, וצריכה של חופן מהם פעם ביום תעזור לכם לשפר את הבריאות הקוגניטיבית שלכם.

מקור התמונות: Simon A. Eugster

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: