maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

14 דרכים להגברת האנרגיה והחיוניות שלכם

  כנראה שרובכם תזדהו עם המצב הבא - אתם מרגישים בסדר באופן כללי אך משום מה אתם נטולי אנרגיה וחסרי חיוניות. העיניים ממשיכות להיעצם מול המסך, המחשבות שלכם לא מפוקסות או שאתם פשוט לא מסוגלים לזוז מהספה בבית. גם משימה שגרתית בעבודה או אפילו פעולה מהנה כמו ללכת לסרט עם חברים, מעוררת בכם תחושה של עייפות וחוסר רצון. המצב הזה, בו האנרגיה כמו התנקזה לגמרי מהגוף, אותו כולנו חשים מדי פעם לפעם, הוא מצב טבעי אבל בהחלט אפשר לשנותו. בכתבה שלפניכם מוצגות 14 דרכים פשוטות להעלאת רמת האנרגיה, אותם תוכלו לשלב באורח החיים שלכם כבר היום. שנסו את המותניים, נסו דרך אחת או שתיים ותרגישו שהחיוניות חוזרת אליכם.
 
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

1. אל תפספסו את ארוחת הבוקר (וגם כל ארוחה אחרת במהלך היום)

אם אתם נוהגים לדלג על ארוחת הבוקר ייתכן שהמידע הבא יגרום לכם לשנות את ההרגל זה. ארוחת בוקר מזינה לא רק תשפר את מצב הרוח שלכם, היא גם תמלא את גופכם באנרגיה ותמריץ את פעילות המוח שלכם (כמו חשיבה וזיכרון). הסיבה לכך פשוטה – בבוקר, לאחר שנת הלילה, גופנו זקוק למילוי המצברים שלו ומזונות עשירים בחלבון, שומן ופחמימות מורכבות הם בדיוק החומרים הדרושים לכך. כדאי להימנע ממזונות מעובדים, עתירי סוכר וקמח לבן אשר בסופו של דבר עושים את הפעולה ההפוכה. במקום זאת הכינו לעצמכם כריך לחם מקמח מלא עם חביתה או טונה, או קערת פירות, גרנולה ויוגורט. בנוסף לכך, זכרו כי כל ארוחה שאתם מפספסים במהלך היום מובילה לתחושה גדולה יותר של עייפות.
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

2. אכלו מזונות מועשרים במגנזיום

אם אתם שומרים על תזונה מאוזנת ומקפידים לצרוך מזונות עשירים בוויטמינים אך עדיין חשים עייפים וחסרי אנרגיה, ייתכן שיש לכם מחסור של מגנזיום בגוף. למינרל זה יש תפקיד חשוב בכ-300 פעולות כימיות המתרחשות בגוף, הכוללות בין היתר את פירוק המזון לאנרגיה. כאשר הרמות של מינרל זה בגוף נמוכות אפילו במעט מהרמה המומלצת, הן משפיעות באופן ניכר על רמת האנרגיה שלנו. לכן, הקפידו לצרוך מזונות עשירים במגנזיום כמו שקדים, אגוזי לוז, אגוזי קשיו (הכמות המומלצת היא חופן ליום), דגים, קינואה, שומשום, שעועית שחורה ודגנים מלאים. הצריכה היומית המומלצת של מגנזיום היא כ-300 מיליגרם לנשים ו-350 מיליגרם לגברים.
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

3. הריחו ארומה מרעננת

ניחוחות מרעננים וחזקים כמו ריחם של פירות הדר (לימון, ליים, אשכוליות) או מנטה, יכולים להגביר את רמת האנרגיה בגוף על ידי כמה רחרוחים קצרים שלהם. ההשפעה הזו מתאפשרת הודות ליכולת המעוררת שלהם שמנערת את תחושת הערפול והעייפות הכללית, מחדדת את המחשבה ומשיבה חיוניות לגוף. הדליקו נר בניחוח שכזה או שימו בקרבתכם שמן מפיץ ריח, עצמו את העיניים ושאפו את הניחוח בכמה נשימות עמוקות וארוכות. לחצו כאן למידע נוסף על יתרונותיהם הבריאותיים של ריחות שונים.
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

4. שתו תה צמחים 

שתיית קפה היא כביכול הפתרון המהיר והטוב ביותר אם אתם זקוקים "לזריקת מרץ" שתכניס לגוף אנרגיה – אולם זהו פתרון רגעי בלבד, שמתפוגג לאחר כמה שעות. לעומת זאת, שתיית תה נטול קפאין, כמו תה צמחי, תמריץ ותעורר אתכם לאורך זמן. זאת מכיוון שבסוגי התה האלה יש חומצות אמינו הנקראות "L-theanine" אשר מעלות את רמת האנרגיה והריכוז לטווח ארוך, ללא תופעות הלוואי המוכרות של הקפאין כמו עצבנות, דופק מהיר ונדודי שינה.
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה
 

5. אכלו ירקות ירוקים

אם אתם חובבי ירקות עליים – הוסיפו אותם לכל ארוחה שלכם. ירקות עליים בצבע ירוק כהה נחשבים לחלק מהמזונות הממריצים ביותר שקיימים מכיוון שהם עשירים בוויטמינים (כמו וויטמינים מסוג B), מינרלים, ונוגדי חמצון. דרך מומלצת לצרוך אותם במנה מרוכזת ומהירה, היא להכין מהם מיץ אותו תוכלו ללגום על הבוקר, או בזמן העבודה, כמו במתכון הבא: ערבבו בבלנדר 2-4 עלי כרוב, 2-4 עלים של חסה, 1 ס"מ שורש ג'ינג'ר, חצי לימון ותפוח עץ מקולף. אתם יכולים להוסיף גם ירקות ירוקים אחרים כמו סלרי, פטרוזיליה או אגס.
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

6. הקשיבו למוזיקה 

האם שמתם לב שכאשר אתם שומעים שיר אהוב ברדיו בנהיגה, אתם פתאום נוסעים יותר מהר? זה כך משום שמוזיקה היא הממריץ המושלם, במיוחד אם אתם מצטרפים אליה בשירה. חוקרים מצאו כי שירה היא פעולה ממריצה ואנרגטית ובנוסף לכך מפחיתה לחץ ומתח – כמעט כמו אימון אירובי. לכן, אם אתם מרגישים מרוקנים מאנרגיה, האזינו למוזיקה אהובה עליכם, זמזמו ושירו בקול גדול. רצוי כמובן להאזין למוזיקה משמחת ואנרגטית. 
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

7. צרכו חומצות שומן בינוניות שרשרת (MCTs)

חומצות השומן הרוויות מסוג MCTs הן חומצות שומן ייחודיות שדורשת פחות אנרגיה ואנזימים לעיכול מאשר שומנים אחרים. תכונה זו הופכת אותן למקור זמין לאנרגיה חדשה, דבר שמוביל בין היתר לעלייה בחילוף החומרים. שלא כמו שומנים תזונתיים אחרים המאוחסנים בתאי הגוף בתור שומן, חומצות שומן אלו "נשרפות" והופכות לאנרגיה – וכך ממריצות אותנו. הוסיפו לתזונה שלכם שמנים מסוג זה, כמו למשל שמן קוקוס.

דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

8. קחו נשימה עמוקה

למרות שכולנו נושמים כל הזמן, אנו לרוב לא מודעים לכוח ולהשפעה שיש לנשימות על הגוף והנפש שלנו – וכך גם על רמת האנרגיה שלנו. כאשר אנו נושמים נשימות עמוקות אנו מזרימים כמות גדולה יותר של חמצן לכל תאי הגוף אשר מגבירים את הערנות ואת האנרגיה שלנו. בנוסף לכך, נשימות עמוקות מסייעות להפחית לחץ נפשי וחרדה שגורמים בעצמם לתשישות ואיבוד אנרגיה. לכן, כאשר אתם מרגישים שהעייפות משתלטת עליכם, קחו כמה נשימות עמוקות או עשו כמה תרגילי נשימה – בעבודה, בתור לבנק או במכונית  שירעננו וימריצו אתכם. 
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

9. עסו את האוזניים

לפי הרפואה הסינית, כל מסלולי האנרגיה של הגוף, המכונים "המרידיאנים", עוברים דרך אזור השפה החיצונית של האוזן. עיסוי אזור זה תוך הפעלת לחץ עדין עליו, יכול לסייע לכם להמריץ את גופכם ולהתמלא באנרגיה. הסיבה לכך היא שעיסוי של האוזן מאחד בין כל המרידיאנים שמצויים באזור השפה החיצונית וגורם לאנרגיה לזרום בכל הגוף. צבטו את השוליים של כל אוזן בעזרת האגודל ואצבע האמה ושפשפו אותה מעלה ומטה למשך 10-30 שניות. 
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

10. מזונות עשירים בוויטמין B12

ויטמין B12, יחד עם שאר הוויטמינים מהסוג הזה, הוא מרכיב הכרחי לשמירת רמת אנרגיה גבוהה לאורך זמן, מכיוון שהוא אחראי בין היתר על יצירת כדוריות דם אדומות המעבירות את החמצן לתאים. אם אתם חשים עייפות וחולשה כללית ייתכן שמחסור בוויטמין זה הוא הסיבה לכך. מחסור ב-B12 קיים בכל הגילאים, אך הוא נפוץ במיוחד בקרב האוכלוסייה המבוגרת. מכיוון שאת הוויטמין הזה הגוף לא מייצר בעצמו, ניתן לצרוך אותו מכמה מזונות עיקריים כמו בשר בקר, ביצים, טופו, סובין, דג סלמון וכמו כן דרך תוספי תזונה. 

דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

11. לכו יותר ברגל

סביר להניח שהרעיון האחרון שיעלה בראשכם כדי להפיג את העייפות וחוסר האנרגיה שאתם חשים יהיה פעילות ספורטיבית, הרי היא רק תתגבר לא? ובכן ההפך הוא הנכון. מומחים רבים טוענים כי פעילות ספורטיבית, והליכה במיוחד, דווקא מגבירה את האנרגיה וממריצה את הגוף. גם הליכה נמרצת שאורכת כ-10 דקות בלבד יכולה להעלות משמעותית את רמת האנרגיה שלכם, לשפר את מצב הרוח ולשמור על השפעתה גם עד לשעתיים לאחר סיומה. אז בפעם הבאה שאתם רוצים לקחת את האוטו כדי לקפוץ לחנות שנמצאת במרחק הליכה מהבית, הצטיידו בנעלי ספורט ותנו לעצמכם מנת אנרגיה.
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

12. הקפידו על ארוחות קטנות במהלך היום

כפי שהזכרנו קודם, שמירה על תזונה מסודרת מבלי להחמיץ את הארוחות העיקריות של היום חשובה מאוד לשמירה על רמת אנרגיה מאוזנת ויציבה. עם זאת, 3 ארוחות ביום בלבד לא מספיקות כדי לשמור על רמה זו לאורך כל היום, ולכן רצוי לאכול ארוחות קטנות במהלך כל היום. אלו ישמרו על רמת סוכר יציבה בדם אשר מקטינה את תחושת העייפות. כמובן שארוחות אלו צריכות להיות מזינות ובריאות ולא עתירות סוכר ופחמימות פשוטות. רצוי לשלב בין פחמימות עשירות בסיבים וחלבון – כמו עוגיות שיבולת שועל ואגוזים, או כריך עם חמאת בוטנים.   
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

13. היחשפו לשמש

על אף שחשיפה מרובה לקרני השמש, במיוחד בחודשי הקיץ, היא מסוכנת לבריאות, לקרני השמש תפקיד משמעותי באספקת ויטמין D לגופנו ובאיזון השעון הפנימי שלנו, שמכין את הגוף להתעוררות. לקרני השמש יש השפעה מעוררת וממריצה, במיוחד בבוקר, לאחר השהייה הלילית בחושך. גם במהלך היום, כאשר אתם חשים עייפים ולא מרוכזים – חשיפה לשמש במשך כ-10 דקות תעזור לכם לחדש את מאגרי האנרגיה שלכם. 
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

14. טפחו על בלוטת התימוס 

בלוטת התימוס נמצאת בחלק העליון של מרכז החזה וכאשר טופחים על בלוטה זו, היא מגבירה את קצב ייצור תאי הדם הלבנים (תאי ה-T). פעולה זו יכולה לעזור לשפר את רמת האנרגיה והחיוניות שבגוף ולהקל על מתח נפשי. בשביל להמריץ את הגוף, טפחו קלות על התימוס עם קצות האצבעות למשך 20 שניות, תוך נשימות אטיות ועמוקות.
דרכים טבעיות להגברת רמת האנרגיה

מקור התמונות: LearnAnatomy

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: