maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

המדריך לצריכה נכונה ומועילה של מזונות בריאים

כולנו רוצים לשלב בתפריט היומי כמה שיותר מזונות בריאים, אולם לעיתים אנחנו לא בטוחים מהו המינון הנכון. אף על פי שקיימים מזונות שנחשבים לבריאים לאור יתרונות תזונתיים רבים שהם מעניקים לנו, צריכה עודפת ומינון לא נכון יכולים להפוך גם מוצר טוב ומועיל לבעייתי ואף מסוכן לבריאות. הרשימה הבאה כוללת 10 מוצרים שידועים בסגולותיהם הבריאותיות, לצד טיפים שיסייעו לכם להמשיך וליהנות מיתרונותיהם ומטעמם תוך צריכה נבונה וחכמה שלהם.

מוצרי בריאות מסוכנים
 

1. עגבניות

הפיגמנט האדום של העגבניות הוא נוגד חמצון בעל יתרונות רבים ופורצי דרך. הוא נמצא כמסייע בהפחתת הסיכון לסוגים שונים של סרטן, תורם להגנה על הלב ועל כלי הדם, מפחית את רמת הכולסטרול בגוף, שומר על בריאות העיניים והעור ועוד. עם זאת, עודף צריכה של עגבניות מגרה את דופן הוושט ועשוי לגרום לרפלוקס, שהוא נטייה לעליית חומצות מדופן הקיבה אל הוושט. בנוסף, עגבניות מכילות חומר שנקרא סולנין, אשר עשוי לשמש כחומר רעיל, כך שצריכה עודפת עשויה להוביל לכאבי בטן, בחילות, כאבי ראש ותופעות נוספות המאפיינות הרעלה.

כיצד לצרוך את המוצר בצורה חכמה?

אנשים שאינם סובלים מרפלוקס או בבעיות פרקים או מפרקים, יכולים לאכול 3-4 עגבניות ליום או לשתות כוס וחצי מיץ עגבניות. במקביל כדאי לשלב בתפריט  גם עגבניות שרי, שמכילות פחות סולנין ולכן עשויות לגרום לפחות תופעות לוואי.

 

2. אומגה 3 ושמן דגים

חומצות שומן אומגה 3 הן בעלות יתרונות רבים המסייעים לשמירה על בריאותנו. חומצות אלו נלחמות בדלקות בגוף, יש להן תפקיד חשוב בהתפתחות התאים, הן מפחיתות את הסיכונים למחלות לב ועוד. מאחר שרוב הדיאטות דלות באומגה 3, צוברים תוספי התזונה המכילים אומגה 3, כמו תוספים המופקים מדגים, פופולאריות רבה. עם זאת, התגלה במחקרים כי צריכה עודפת של אומגה 3 עשויה להיות מזיקה, במיוחד עבור אנשים שנוטים לדימום או נוטלים תרופות לדילול הדם. בנוסף, נטילת כמויות גבוהות של שמן כבד דגים עלולה לגרום לעודף בויטמין A שעשויות להיות לו השפעות רעילות במיוחד לילדים ולנשים בהריון.
 
כיצד לצרוך את המוצר בצורה חכמה?
 
חומצות שומן אומגה 3 חיוניות לבריאות טובה, אך כדי להימנע מנזקים רצוי לצרוך 1-6 גרמים ממנו ליום ולא מעבר לכך. 
 
מוצרי בריאות מסוכנים
 

3. אגוז מוסקט

אגוז המוסקט משמש כתבלין בעל טעם ייחודי, המשולב לעיתים קרובות בעוגות, רטבים, מרקים וקינוחים, ובמינונים נמוכים מספק טעם מתקתק ועדין לארוחות. יש המשתמשים בתועלותיו גם לטיפול בבעיות הקשורות למערכת העיכול, הפגת כאבי מפרקים, שחרור שרירים תפוסים והמרצת זרימת דם. עם זאת, תערובת המוסקט מכילה תרכובת בשם מיריצטין, שצריכה עודפת שלה עשויה להוביל לבחילה, סחרחורות, כאבים והפרעות בקצב הלב.
 
כיצד לצרוך את המוצר בצורה חכמה?
 
אף על פי שלאגוז המוסקט יתרונות רבים, לא מומלץ לצרוך יותר מ -10 גרם של אגוז מוסקט בפעם אחת, שכן מינונים גבוהים יותר מזה הוכחו כעלולים לגרום לסימפטומים של הרעלה.
 
 
 
4. קפה
 
קפה הוא משקה מעורר וטעים, שבמחקרים רבים אף נקשר ליתרונות בריאותיים רבים כולל סיכון מופחת של מחלות כבד, סוכרת מסוג 2, פרקינסון ומחלות ניווניות שונות נוספות. עם זאת, כמות עודפת של קפה עשויה לגרום ללא מעט נזק. חוקרים קנדיים מצאו כי עודף קפה עשויה להוביל לשינויים במערכת העצבים, נדודי שינה, כאבי בטן, דפיקות לב חזקות ורעידות שרירים. 
 
כיצד לצרוך את המוצר בצורה חכמה?
 
כיוון שלקפאין יש השפעה שונה על אנשים שונים, חלקנו יכול לשתות כמות רבה של קפה בזמן שאחרים עשויים לחוות תסמינים גם אחרי כמויות קטנות של קפאין. הכלל המנחה במקרה זה הוא צריכה של עד 400 מיליגרם קפה ביום, כלומר לא יותר מ-4 כוסות. 
 
מוצרי בריאות מסוכנים
 

5. ירקות מצליבים

ירקות מצליבים הוא השם הכולל למשפחה הכוללת ברוקולי, כרוב, כרוב ניצנים, קייל וירקות ירוקים נוספים. ירקות אלה הם מקור נפלא לחלבון, סיבים תזונתיים וויטמינים, ועשויים לסייע גם לירידה בסיכון לסרטן, טרשת עורקים ומחלות לב. יתרונותיהם הגדולים נתנו להם חלק בצריכת הירקות היומית של רבים מאיתנו, הן בסלט והן כבסיס לשייקים ירוקים או מיצי ירקות טריים, אך עם זאת, הם מכילים תרכובת רכיבים בשם תיוציאנאטים שיכולים להפריע ליכולתו של הגוף לספוג יוד. בעיה זו עשויה לתרום לתת פעילות של בלוטת התריס, שבין תסמיניה בלוטת תריס מוגדלת, עלייה במשקל, עור יבש, בעיות עיכול ועוד.
 
כיצד לצרוך את המוצר בצורה חכמה?
 
ירקות ממשפחת המצליבים הם בריאים ומזינים, אולם על מנת ליהנות מיתרונותיהם ההמלצה היא לצרוך בין 1 ל-2 מנות שלהם ליום. לאנשים הסובלים מבעיה מאובחנת בבלוטת התריס כדאי להתייעץ עם רופא לגבי הכמות המומלצת עבורם.

 

6. קינמון 

הקינמון הוא תבלין טעים העשיר בנוגדי חמצון, והוא והוכח כבעל תכונות אנטי דלקתיות וכמסייע לשמירה על רמות סוכר נמוכות בדם והפחתת הסיכון למחלות לב, וכן להגנה מפני סוכרת ומחלות ניווניות. עם זאת, קינמון מכיל כמויות גבוהות של תרכובת הנקראת קומרין, אשר עשויה להיות מזיקה במינונים גדולים, ולפי מחקרים עלולה לגרום לרעילות בכבד ולמחלות נוספות.
 
כיצד לצרוך את המוצר בצורה חכמה?
 
חשוב לדעת שקיימים שני סוגים עיקריים של קינמון, בעלי רמות שונות של תרכובת הקומרין: קינמון כסיה, הידוע גם בתור קינמון רגיל, וקינמון ציילון שמכיל כמויות מופחתות שלו. כיוון שהצריכה היומית התקינה של קומרין היא 0.1 מיליגרם לכל קילוגרם ממשקל הגוף, כדאי להמיר את הקינמון הרגיל בקינמון ציילון ולצרוך כמות שלא עולה על 5 גרם (שהם כפית אחת) ליום. אם אתם צורכים קינמון לעיתים רחוקות, אכילה של כמות העולה על כפית מדי פעם, אם למשל מדובר ברכיב של מתכון, היא לא בעייתית. אולם כדאי מאוד לא להפריז בכך.
 
מוצרי בריאות מסוכנים
 

7. כבד 

כבד הוא בין חלקי הבקר הבריאים והמזינים ביותר לצריכה, שכן הוא עשיר מאוד בחומרים מזינים חיוניים רבים כגון ברזל, B12, ויטמין A ונחושת. עם זאת, במחקרים נמצא כי הכמות הרבה של נחושת וויטמין A עלולה לגרום לבעיות כאשר היא נצרכת בכמויות מופרזות. 100 גרם של כבד בקר מכיל יותר מפי 6 מהצריכה המומלצת תזונתית של ויטמין A ופי 7 מכמות הנחושת, וכיוון שויטמין A מאוחסן בגופנו, הוא עלול לגרום לתסמינים של ויטמין רעיל, ביניהם בעיות ראייה, כאבי עצמות וסיכון מוגבר לשברים, בחילות והקאות.
 
כיצד לצרוך את המוצר בצורה חכמה?
 
למרות שהכבד הוא בריא ומזין מאוד, חשוב מאוד להימנע מלצרוך אותו על בסיס יומי. צריכת כבד אחת לשבוע תספק לכם גישה מספקת לכל היתרונות התזונתיים שלו. 
 

8. חלבוני ביצה 

הביצים הן בעלות ערך תזונתי עשיר מאוד. בביצה אחת ניתן למצוא את כל 9 חומצות החלבון, והן מסייעות לבריאות העיניים, הגנה על מחלות לב ועלייה בכולסטרול הטוב. חלבון הוא אב מזון חשוב ביותר, אך אנשים שצורכים ביצים על בסיס יומיומי צריכים לשים לב ולהימנע מצריכה עודפת של חלבוני ביצה. זאת כיוון שחלבונים רבים מן החי גורמת לגוף לייצר הורמוני גדילה אשר מקדמים הזדקנות ומגבירים את הסיכון לסרטן, במיוחד סרטן השד. חלבוני הביצה בעייתיים גם עבור הסובלים ממחלות שונות, ביניהן כבד שומני, דלקת פרקים, אי ספיקת כליות ועוד. 
 
כיצד לצרוך את המוצר בצורה חכמה?
 
למי שאינו סובל ממחלות רקע, ניתן לצרוך עד 5 ביצים בשבוע. אנשים שזקוקים לכמויות חלבון גדולות יותר כמו צמחונים, ילדים, ספורטאים ואוכלוסיות מיוחדות נוספות, רשאים לעשות זאת בייעוץ של דיאטן או רופא. במקביל, לסובלים מבעיות כמו סוכרת או מחלות לב, חשוב לקבל ייעוץ על מנת להפחית בכמות חלבוני הביצים הנצרכת. בזמן החישוב, כדאי לא לשכוח להתייחס לביצים שנצרכות במסגרת מאכלים אחרים כמו עוגות למשל. למי שאין באפשרותו מסיבות מסוימות לאכול חלבוני ביצה בכמות מספקת, ניתן להשיג את מרבית החלבון מצמחים כגון שעועית, אגוזים, זרעים, ודגנים מלאים.
 
מוצרי בריאות מסוכנים

9. תה ירוק

התה הירוק נחשב בדרך כלל למשקה בריא ובטוח עבור אנשים שאינם סובלים מבעיות רפואיות. הוא מסייע לשינה תקינה, מעודד זרימת דם בגוף, מקל על דלקות פנימיות, מחזק את המערכת החיסונית ומסייע לבעיות עיכול. עם זאת, מגוון היתרונות הללו גורמים לרבים להתייחס אליו כמעט כאל תרופה, ולהקפיד על צריכה מוגזמת שלו לאורך היום. הפלבונואידים בתה, שהם תרכובות שיכולות לשמש כנוגדי חימצון, יכולים לקשור ברזל בעיקר ממקור צמחי או מתוספי ברזל ולעכב את ספיגתו בגוף. כמו כן, הם עשויים לעכב גם ספיגה של סידן. 
 
כיצד לצרוך את המוצר בצורה חכמה?
 
אין להתייחס לתה כאל תרופה או תחליף למים, ויש להקפיד על שתייה של בין 2-3 כוסות ליום ולא מעבר לכך. בנוסף, על מנת למקסם את ספיגת הברזל מארוחה או מתוספי ברזל, לא מומלץ לשתות תה יחד עם המזון, אלא להקפיד על צריכתו אחרי הארוחה. כמו כן, כיוון שתה ירוק מעודד את המטבוליזם של הגוף, לא כדאי לשתות אותו על בטן ריקה. הקפדה זו על הגבלת כמות התה חשובה במיוחד לסובלים מאנמיה מחוסר ברזל או מאוסטאופורוזיס.

10. קינואה 

קינואה היא מוצר מזון בריא ופופולארי מאוד, שמספק מקור טוב לחלבון, מכיל מגנזיום, מינרלים וויטמינים, ומהווה כמות גדולה של ליזין, חומצת אמינו שאחראית על תיקון רקמות בגוף. עם זאת, כמות מוגזמת של סיבים עשויה להוביל להתכווצויות ולהפחית את יכולת הגוף לספוג חומרים מזינים. למרות שמרבית המזונות שעשירים בסיבים עשויים להוביל לבעיות האלה, תהליך העיבוד של קינואה הוא הבעייתי והקשה ביותר לגוף.
 
כיצד לצרוך את המוצר בצורה חכמה?
 
כדי להימנע מהתכווצויות שעלולות גם להוביל לבעיות עיכול לא נעימות ולעצירות, חשוב להקפיד על שתיית כמות מספקת של מים כאשר צורכים קינואה. בנוסף, חשוב גם לשים לב לגודל המנה, כי קינואה מכילה כמות נכבדת של קלוריות למרות שהיא נראית לרבים מזון דיאטטי. ההמלצה לגבי גודל מנה הוא להקפיד על צריכה של חצי כוס בארוחה ולא מעבר לזה.
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: