maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

12 יתרונותיו המפתיעים של הכוסמין לבריאותנו

ייתכן שכבר נתקלתם בגרגרי הכוסמין או בקמח כוסמין במאפיה או על המדף בחנות, ולא הייתם בטוחים מה הוא מכיל או מה ההבדל בינו לבין הקמח הרגיל. ואכן, לאור החלופות הרבות, קל מאוד להתבלבל בין המוצרים השונים. הכוסמין הוא דגן ממשפחת החיטה שהיה אחד מהדגנים הפופולאריים ביותר במדינות רבות ברחבי העולם, אך מכיוון שתהליך הקציר של החיטה פשוט יותר, הפחיתו חקלאים בגידולו במשך תקופה ארוכה. אולם בשנים האחרונות אנו רואים חזרה שלו למדפים בדמות מוצרים כמו לחמים, עוגות, עוגיות ופשטידות. אם גם אתם מנסים להבין האם אכן כדאי לשלב את הכוסמין בתפריט היומי ומדוע, כדאי שתכירו את 12 היתרונות הבולטים שלו, ובהמשך, תוכלו גם ללמוד כיצד לבשל את גרגרי הכוסמין בעצמכם. 

 
1. כולל תכולת מינרלים גבוהה במיוחד
 
רבים תוהים באשר להבדל בין הכוסמין לבין החיטה, כך שהיתרון הראשון שיש להתייחס אליו קשור להבדל בין השניים: חיטה מלאה וכוסמין דומים מאוד זה לזה מבחינת הערכים התזונתיים שהם מספקים לגופנו, שכן שניהם מהווים מקור לפחמימות, חלבון, סיבים, ויטמינים, מינרלים וחומרים מזינים חשובים אחרים. עם זאת, מספר מחקרים הצביעו על הבדלים מסוימים שחשוב להכיר. חוקרים מצאו כי תכולת המינרלים של כוסמין גבוהה יותר מזו שבחיטה מלאה, בשל העובדה שהוא מכיל יותר אבץ, מנגן ונחושת, וממצאי מחקרים נוספים העלו כוסמין מכיל כמות נמוכה יותר של החומצה הפיטית המזיקה, אשר נמצאת בדגנים אחרים בכמויות גדולות ומונעת מן הגוף לספוג ויטמינים ומינרלים מהמזון.
 
2. מסייע לתהליך העיכול
 
 
כוסמין הוא אחד מהמקורות המובילים לסיבים תזונתיים מבין כל זני הדגנים, מה שהופך אותו לקל יותר לעיכול באופן משמעותי. כוס כוסמין מכילה 30% מצריכת הסיבים התזונתיים היומית המומלצת למבוגרים, ואלה מאיצים את תהליך עיכול המזון ומסייעים להפחית מצבים כמו עצירות, נפיחות, התכווצויות, גזים, שלשולים ואפילו בעיות חמורות יותר כמו אולקוס. 
 
3. מסייע בזרימת הדם בגוף
 
הרמות הגבוהות של ברזל ונחושת בכוסמין חיוניות ליצירת כדוריות דם אדומות, מה שתורם להגברת זרימת הדם באופן משמעותי ועל ידי כך גם לריפוי מהיר של איברים שונים, חילוף חומרים מהיר יותר ואף לצמיחת שיער בריא.
 
4. תורם להורדת רמות הכולסטרול בגוף
 
יתרון נוסף לכמות הסיבים הרבה שמצויה בכוסמין הוא היעילות שלהם באיזון רמות הכולסטרול הרע (LDL) בגוף. זאת, כיוון שהם מעכבים את ספיגת הכולסטרול בגופנו מחד, וסופחים את מיצי המרה שבמעיים מאידך. כיוון שהסיבים יוצאים מהגוף בקלות כאשר אנו מבקרים בשירותים, הם מוציאים יחד איתם גם את מיצי המרה המזיקים שמכילים עודפי כולסטרול.
 
5. מתאים למאכל לרגישים לחיטה
 
בדומה לשאר מיני משפחת הדגן גם הכוסמין מכיל גלוטן, אך הכמויות קטנות מאלה שניתן למצוא בחיטה. המשמעות היא שחולי צליאק אמנם לא יכולים לצרוך אותו, אך אלה שרגישים ספציפית לחיטה יכולים ליהנות מטעמו ללא חשש, כך שמדובר בחלופה נהדרת שביכולתם לאמץ.
 
6. נחשף לפחות חומרי הדברה
 
הסיבה לכך שחיטה הפכה לפופולארית יותר מהכוסמין היא העובדה שקליפת הכוסמין עבה הרבה יותר מקליפתם של דגנים אחרים, ועל מנת לחשוף את חלקה הפנימי בו מצויים הגרעינים יש צורך בציוד דיש מיוחד. העובדה הזו מקשה אמנם על תהליך עיבודו, אולם במקביל היא מגנה על הכוסמין מפני מפגעי סביבה כמו מזיקים וחרקים שונים, כמו גם חושפת אותו לפחות חומרי הדברה מזיקים. 
 
 
 
 
7. עוזר לחיזוק העצמות
 
בזכות כמויות גדולות של מינרלים החיוניים לבריאות העצם כולל אבץ, מגנזיום, נחושת, זרחן וסלניום, צריכה של כוסמין תסייע לכם לתרום לתהליכים המחזקים את רקמות העצם, ועל ידי כך למנוע אוסטיאופורוזיס ובעיות נוספות שעשויות להתפתח עם השנים עקב היחלשות של העצמות בגופנו.
 
8. מעודד צמיחת רקמות חדשות
 
שילוב בין זרחן לבין חלבון מאפשר לכוסמין להפוך לדגן שחשוב מאוד גם בתהליך ההתפתחות והצמיחה של רקמות חדשות, כלי דם ושרירים. הזרחן הוא אחד מהמרכיבים החיוניים ביותר בתהליך בנייתם של תאים חדשים, בשעה שהחלבון מתפרק לחומצות אמינו אשר מורכבות מחדש בגוף ומשמשות אותו כמעט לכל תהליך שנחוץ לו בשמירה על תפקודו היומיומי.
 
9. מחזק את המערכת החיסונית
 
רכיב נוסף שנמצא בכוסמין בשפע הוא התיאמין, שידוע בחיזוק משמעותי של המערכת החיסונית ובהפעלת המנגנונים שמגנים על הגוף, ביניהם אלה שמקלים על נזקים נפשיים שנגרמים עקב מתחים וחרדה.
 
 
10. תורם בחיזוק הבריאות הנשית
 
כוסמין עשיר גם בסוג מיוחד של רכיבים תזונתיים שמקורם בצומח, בשם ליגננים צמחיים. ליגננים אלו הם חומרים דמויי ההורמון הנשי אסטרוגן, המגנים על המערכת ההורמונאלית של נשים ונחשבים ליעילים במיוחד בהגנה מפני סרטן השד. כמו כן, הם נמצאו גם כמתאימים לנשים הסובלות מתופעות שונות המאפיינות את גיל המעבר, כך שאם אתן חשות בגלי חום, בעיות ריכוז או שינויים במצב הרוח עקב הפסקת המחזור החודשי, ייתכן שתרצו להגדיל את צריכת הכוסמין היומית שלכן.
 
11. מפחית את רמות האינסולין
 
בשעה שסוכרים ופחמימות פשוטים ידועים כמזון לא בריא ואף מסוכן לחולי סוכרת, תכולת הסיבים הגבוהה בכוסמין יכולה לנטרל את ההשפעות השליליות הללו ולהסדירן על ידי הפיכת הסוכרים הפשוטים לגלוקוז. זאת, כיוון שהכוסמין נחשב למזון בעל אינדקס גליקמי נמוך, אשר מתעכל ונספג לאט, ועל ידי כך גורם לעלייה מתונה בסוכר ובאינסולין במקום קפיצה חדה לה גורמים מוצרים אחרים. לפיכך, צריכת כוסמין מומלצת לחולי סוכרת מסוג 2, כמו גם בקרב מי שנמצא בסיכון לפתח את המחלה.
 
12. תורם במניעת היווצרות אבני מרה
 
תפקידו של כיס המרה הוא לשחרר נוזלים אל מערכת העיכול, אולם לאורך התהליך מצטברים בו משקעים שונים ואצל רבים מאיתנו הצטברות זו עלולה להפוך לאבנים ולהוביל לכאבים עזים. הריכוז הרב של סיבים בכוסמין ויכולתם לספוח את המיצים ולהוציאם מהגוף עשויים לסייע לכם לנקות את כיס המרה מפני משקעים מזיקים, ועל ידי כך לתרום למניעת היווצרות אבני מרה.
 
טיפים לשימוש בכוסמין
 
לאחר שלמדתם על היתרונות הרבים של הכוסמין, ודאי תרצו לדעת כיצד להשתמש בו. למרבה השמחה, בזכות טעמו המתקתק והערב לחיך ניתן להוסיף אותו לכל מתכון כתחליף לקמח חיטה, כך שתוכלו להכין איתו פיתות, פשטידות ועוגיות, ובמקביל גם לבשל את הגרגרים בשלמותם והוסיף אותם למרק, או לצרוך אותם כתוספת המלווה מנה עיקרית כמו אורז או תפוחי אדמה.
 
כיצד מבשלים גרגרי כוסמין?
 
תהליך בישול גרגרי הכוסמין הוא פשוט למדיי, כך שכל שעליכם לעשות כדי להוסיף את גרגרי הכוסמין לכל מנה שהיא הוא לעקוב אחר ההוראות הבאות:
 
  • שטפו את גרגרי הכוסמין והשרו אותם במים למשך שמונה שעות עד לילה שלם.
  • טרם הבישול, שטפו את הגרגרים פעם נוספת ולאחר מכן סננו את כל המים.
  • ערבבו בסיר מים עם גרגרי כוסמין ביחס של שלוש כוסות מים על כוס גרגרים אחת, והביאו לרתיחה. 
  • לאחר שהמים רתחו, הנמיכו את האש ובשלו במשך כשעה. בסיום, סננו והוסיפו למנה. 

מקור תמונות: RasbakstorebukkebruseRasbak

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: