maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

12 יתרונותיו המפתיעים של הכוסמין לבריאותנו

  ייתכן שכבר נתקלתם בגרגרי הכוסמין או בקמח כוסמין במאפיה או על המדף בחנות, ולא הייתם בטוחים מה הוא מכיל או מה ההבדל בינו לבין הקמח הרגיל והמוכר. האמת היא שאתם לא לבד ולאור החלופות הרבות, קל מאוד להתבלבל בין המוצרים השונים ולכן כדאי להכיר כמה עובדות חשובות בנושא. הכוסמין הוא דגן ממשפחת החיטה שהיה אחד מהדגנים הפופולאריים ביותר במדינות רבות ברחבי העולם, אך מכיוון שתהליך הקציר של החיטה פשוט יותר, יותר ויותר חקלאים העדיפו לאורך השנים להפסיק לגדל אותו. בשנים האחרונות לעומת זאת, אנחנו עדים לחזרתו אל המדפים בדמות מוצרים כמו לחמים, עוגות, עוגיות ופשטידות. אם גם אתם רוצים לדעת האם אכן כדאי לשלב את הרכיב הזה בתפריט היומי ומדוע, כדאי שתכירו את 12 היתרונות הבולטים שלו, ובהמשך, תוכלו גם ללמוד כיצד לבשל את גרגרי הכוסמין בעצמכם.

יתרונות בריאותיים של כוסמין: גרגירי כוסמין
 
 

1. כולל תכולת מינרלים גבוהה במיוחד

רבים תוהים בקשר להבדל בין הכוסמין לבין החיטה, כך שהיתרון הראשון שיש להתייחס אליו קשור להבדל בין השניים. מצד אחד חיטה מלאה וכוסמין הם מוצרים דומים מאוד מבחינת הערכים התזונתיים שהם מספקים לגופנו, שכן שניהם מהווים מקור לפחמימות, חלבון, סיבים, ויטמינים, מינרלים וחומרים מזינים חשובים אחרים. מצד שני, מספר מחקרים הצביעו על הבדלים מסוימים שחשוב להכיר. חוקרים מצאו כי תכולת המינרלים של כוסמין גבוהה יותר מזו שבחיטה מלאה, בשל העובדה שהוא מכיל יותר אבץ, מנגן ונחושת, וממצאי מחקרים נוספים העלו כי הכוסמין מכיל כמות נמוכה יותר של החומצה הפיטית המזיקה, אשר נמצאת בדגנים אחרים בכמויות גדולות ומונעת מן הגוף לספוג ויטמינים ומינרלים מהמזון.

2. מסייע לתהליך העיכול

כוסמין הוא אחד מהמקורות המובילים לסיבים תזונתיים מבין כל זני הדגנים, מה שהופך אותו לקל יותר לעיכול באופן משמעותי. כוס כוסמין מכילה 30% מצריכת הסיבים התזונתיים היומית המומלצת למבוגרים, ואלה מאיצים את תהליך עיכול המזון ומסייעים להפחית מצבים כמו עצירות, נפיחות, התכווצויות, גזים, שלשולים ואפילו בעיות חמורות יותר כמו אולקוס.

3. מסייע לזרימת הדם בגוף

הכמויות הגבוהות של ברזל ונחושת בכוסמין חיוניות ליצירת כדוריות דם אדומות, מה שתורם להגברת זרימת הדם באופן משמעותי ועל ידי כך גם לריפוי מהיר של איברים שונים, חילוף חומרים מהיר יותר ואף לצמיחת שיער בריא.
 
יתרונות בריאותיים של כוסמין: גבעולי כוסמין
 

4. תורם להפחתת רמות הכולסטרול בגוף

יתרון נוסף לכמות הסיבים הרבה שמצויה בכוסמין הוא התרומה שלהם לאיזון רמות הכולסטרול הרע (LDL) בגוף. זאת, כיוון שהם מעכבים את ספיגת הכולסטרול בגופנו מחד, וסופחים את מיצי המרה שבמעיים מאידך. כיוון שהסיבים יוצאים מהגוף בקלות כאשר אנו מבקרים בשירותים, הם מוציאים יחד איתם גם את מיצי המרה המזיקים שמכילים עודפי כולסטרול.

5. מתאים למאכל לרגישים לחיטה

בדומה לשאר מיני משפחת הדגן, גם הכוסמין מכיל גלוטן, אך הכמויות שבו קטנות מאלה שניתן למצוא בחיטה. המשמעות היא שחולי צליאק אמנם לא יכולים לצרוך אותו, אך אלה שרגישים באופן פרטני לחיטה יכולים ליהנות מטעמו ללא חשש, כך שמדובר בחלופה נהדרת שביכולתם לאמץ.

6. נחשף לפחות חומרי הדברה

הסיבה לכך שחיטה הפכה לפופולארית יותר מהכוסמין היא העובדה שקליפת הכוסמין עבה הרבה יותר מקליפתם של דגנים אחרים, ועל מנת לחשוף את חלקה הפנימי בו מצויים הגרעינים יש צורך בציוד מיוחד. העובדה הזו מקשה אמנם על תהליך עיבודו של הכוסמין, אולם במקביל היא מגנה עליו מפני מפגעי סביבה כמו מזיקים וחרקים שונים, כמו גם חושפת אותו לפחות חומרי הדברה מזיקים. 
 
יתרונות בריאותיים של כוסמין: לחמים מכוסמין

7. עוזר לחיזוק העצמות

בזכות כמויות גדולות של מינרלים החיוניים לבריאות העצם, כולל אבץ, מגנזיום, נחושת, זרחן וסלניום, צריכה של כוסמין תסייע לכם לתרום לתהליכים המחזקים את רקמות העצם, ועל ידי כך למנוע אוסטיאופורוזיס ובעיות נוספות שעלולות להתפתח עם השנים עקב היחלשות העצמות בגופנו.

8. מעודד צמיחת רקמות חדשות

שילוב בין זרחן לבין חלבון מאפשר לכוסמין להפוך לדגן שחשוב מאוד גם בתהליך ההתפתחות והצמיחה של רקמות חדשות, כלי דם ושרירים. הזרחן הוא אחד מהמרכיבים החיוניים ביותר בתהליך בנייתם של תאים חדשים, בשעה שהחלבון מתפרק לחומצות אמינו אשר מורכבות מחדש בגוף ומשמשות אותו כמעט לכל תהליך שנחוץ לו בשמירה על תפקודו היומיומי.

9. מחזק את המערכת החיסונית

רכיב נוסף שנמצא בכוסמין בשפע הוא התיאמין, שידוע בזכות יכולתו להעניק חיזוק משמעותי לתפקוד מערכת החיסונית ובהפעלת המנגנונים שמגנים על הגוף, ביניהם אלה שמקלים על נזקים נפשיים שנגרמים עקב מתח וחרדה.
 
יתרונות בריאותיים של כוסמין: כוסמין

10. תורם לחיזוק הבריאות הנשית

כוסמין עשיר גם בסוג מיוחד של רכיבים תזונתיים שמקורם בצומח, בשם ליגננים צמחיים. ליגננים אלו הם חומרים דמויי ההורמון הנשי אסטרוגן, המגנים על המערכת ההורמונאלית של נשים ונחשבים ליעילים במיוחד בהגנה מפני סרטן השד. כמו כן, הם נמצאו גם כמתאימים לנשים הסובלות מתופעות שונות המאפיינות את גיל המעבר, כך שאם אתן חשות בגלי חום, בעיות ריכוז או שינויים במצב הרוח עקב הפסקת המחזור החודשי, ייתכן שתרצו להגדיל את צריכת הכוסמין היומית שלכן.

11. מפחית את רמות האינסולין

בשעה שסוכרים ופחמימות פשוטים ידועים כמזון לא בריא ואף מסוכן לחולי סוכרת, תכולת הסיבים הגבוהה בכוסמין יכולה לנטרל את ההשפעות השליליות הללו ולהסדירן על ידי הפיכת הסוכרים הפשוטים לגלוקוז. זאת, כיוון שהכוסמין נחשב למזון בעל אינדקס גליקמי נמוך, אשר מתעכל ונספג לאט, ועל ידי כך גורם לעלייה מתונה בסוכר ובאינסולין במקום קפיצה חדה לה גורמים מוצרים אחרים. לפיכך, צריכת כוסמין מומלצת לחולי סוכרת מסוג 2, כמו גם בקרב מי שנמצא בסיכון לפתח את המחלה.

12. תורם במניעת היווצרות אבני מרה

תפקידו של כיס המרה הוא לשחרר נוזלים אל מערכת העיכול, אולם לאורך התהליך מצטברים בו משקעים שונים ואצל רבים מאיתנו הצטברות זו עלולה להפוך לאבנים ולהוביל לכאבים עזים. הריכוז הרב של סיבים בכוסמין ויכולתם לספוח את המיצים ולהוציאם מהגוף עשויים לסייע לכם לנקות את כיס המרה מפני משקעים מזיקים, ועל ידי כך לתרום למניעת היווצרות אבני מרה.
 
יתרונות בריאותיים של כוסמין: לחם

טיפים לשימוש בכוסמין

לאחר שלמדתם על היתרונות הרבים של הכוסמין, ודאי תרצו לדעת כיצד להשתמש בו. למרבה השמחה, בזכות טעמו המתקתק והערב לחיך ניתן להוסיף אותו לכל מתכון כתחליף לקמח חיטה, כך שתוכלו להכין איתו פיתות, פשטידות ועוגיות, ובמקביל גם לבשל את הגרגרים בשלמותם והוסיף אותם למרק, או לצרוך אותם כתוספת המלווה מנה עיקרית כמו אורז או תפוחי אדמה.

כיצד מבשלים גרגרי כוסמין?

תהליך בישול גרגרי הכוסמין הוא פשוט למדיי, כך שכל שעליכם לעשות כדי להוסיף את גרגרי הכוסמין לכל מנה שהיא הוא לעקוב אחר ההוראות הבאות:
  • שטפו את גרגרי הכוסמין והשרו אותם במים למשך שמונה שעות עד לילה שלם.
  • טרם הבישול, שטפו את הגרגרים פעם נוספת ולאחר מכן סננו את כל המים.
  • ערבבו בסיר מים עם גרגרי כוסמין ביחס של שלוש כוסות מים על כוס גרגרים אחת, והביאו לרתיחה. 
  • לאחר שהמים רתחו, הנמיכו את האש ובשלו במשך כשעה. בסיום, סננו והוסיפו למנה. 

מקור תמונות: RasbakstorebukkebruseRasbak

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו