print header

7 סימנים נפוצים לכך שאתם אוכלים יותר מדי לחם

 הוא מצוי כמעט בכל בית ומהווה מרכיב בארוחות רבות בצורה כזאת או אחרת, לכן זה טבעי שאנחנו אוכלים לחם על בסיס קבוע - אך כדאי לזכור שיש להיזהר מפני צריכה מוגזמת של מוצר זה ואחרים שדומים לו, כי היא עלולה להזיק לגוף שלנו. הסיבה המרכזית, אך לא היחידה, לכך היא תכולת הפחמימות שיש במוצרים האלו. פחמימות הן למעשה סוכרים שאינם בהכרח מתוקים ומצויים לא רק במאפים אלא גם בפירות, ירקות, דגנים מסוגים שונים ועוד. הבעיה היא שברוב המקרים סוג הפחמימות שיש בלחם שאנו אוכלים הוא לא בהכרח הבריא ביותר, וגם אם זה כן המצב, זה עדיין לא אומר שאפשר לחמוק מתופעות הלוואי השליליות האלו אם אוכלים יותר מדי לחם...

1. אתם סובלים מעצירות לעיתים קרובות

אנשים הסובלים מאלרגיה לגלוטן או ממחלת הצליאק (דגנת) ולא מודעים לכך, לעיתים קרובות יחוו תחושה של נפיחות מכבידה אחרי שאכלו מאכלים כמו לחם או מזונות אחרים הכוללים דגנים וחיטה. בנוסף, הם גם יחוו עצירות מעיקה לצד הרגשה של "עומס" על המעיים  והבטן. גם אם אתם לא שייכים לשתי הקבוצות האלו והגוף שלכם פשוט סובל מרגישות מסוימת לגלוטן שמצוי בלחם - שזהו מצב נפוץ הרבה יותר משאתם אולי חושבים  - אתם תרגישו תסמינים דומים אחרי אכילת כמויות גדולות מדי של לחם ומאכלים דומים. כמובן שישנן עוד סיבות רבות אחרות לעצירות, אך אכילה חריגה של לחמים בהחלט עלולה להיות מקור הבעיה שרבים יתעלמו ממנו לחלוטין.
סימנים שאתם אוכלים יותר מדי לחם: אכילת לחם ועצירות

2. תיאבון מוגבר

מאכלים על בסיס דגנים מעובדים (לחמים ומאפים, פסטה, חטיפים שונים וכדומה) מכילים הרבה קלוריות, לכן באופן תיאורטי צריכתם אמורה להשביע אותנו ולספק לגוף שפע של אנרגיה. אך הבעיה היא שבאותה העת המאכלים האלו גם יוצרים במוח שלנו דחף לעוד ועוד מהם, היות ותכולת הסוכרים שבהם גורמת לנו לרצות לאכול כמויות עודפות אפילו כאשר לגוף כבר אין בכך צורך. מהסיבה הזאת אם אתם מתחילים לאכול יותר ויותר לחם, מהר מאוד תגלו שמדובר במדרון חלקלק. אתם תרגישו צורך לאכול עוד ממנו, תחושו תיאבון הולך וגובר לצד חשקים למזונות מסוימים כמו אלו שפורטו, ואת ההשפעות של הרגלי האכילה האלו תראו בעיניים בסופו של דבר כשתעלו על משקל. 

3. התפרצויות אקנה על העור

צריכת לחמים, אטריות, דגנים, חטיפים ומוצרים אחרים המכילים כמות גבוהה של קמח לבן קושרה במסגרת מחקרים שונים להתפרצות אקנה שפוגעות במראה עור הפנים. לפי הערכות של מומחי תזונה, מי שצורך יותר מדי לחם ומאכלים אחרים עם תכולת פחמימות מזוקקות (שנקראות גם מעובדות או "ריקות") מעלה את הסיכון שלו לסבול מבעיות עור שכאלה ב-30%! כמובן שתתכנה גם הרבה סיבות אחרות להופעת אקנה על הפנים, אך אם אתם שמתם לב להתפרצויות פתאומיות על עור הפנים אחרי תקופה שבה אכלתם יותר לחם מהרגיל, זהו ככל הנראה שורש הבעיה שלכם וקל מאוד לטפל בו.
סימנים שאתם אוכלים יותר מדי לחם: אישה עם אקנה

4. עלייה ברמת הכולסטרול

הלחם הפשוט שאנשים אוכלים, לבן או מלא, לרוב לא גורם לעלייה ברמת הכולסטרול בפני עצמה - הבעיה מתחילה כאשר מכניסים לתמונה מאכלים כמו קרואסונים, בורקסים, קרואסונים, לחמניות ומאפים אחרים. במזונות האלו יש לרוב כמות גבוהה של שומן טראנס מסוכן, שצריכתו מעלה את רמת הכולסטרול הרע (LDL) בגוף - שעלול להוביל לחסימת כלי דם, והוא מדד שחשוב לנטר באופן קבוע, במיוחד בגיל מבוגר. אם בבדיקה האחרונה שלכם ראיתם לפתע שמינוני הכולסטרול הרע בדם שלכם עלו, יכול להיות שהסיבה לכך היא צריכת חריגה של מאכלים כמו אלו שהוצגו.

5. תחושת עייפות וכבדות משמעותית אחרי ארוחות

כאשר אתם צורכים הרבה מאכלים כמו לחם, הגוף שלכם משחרר כמויות גדולות של אינסולין למחזור הדם. האינסולין גורם לכך שהגוף שלנו סופג הרבה יותר טריפטופן (Tryptophan), חומצת אמינו חיונית שהגוף לא מסוגל לייצר אך היא מצויה בשפע כמעט בכל סוגי המזון. הטריפטופן גורם לייצור של מוליכים עצביים והורמונים כמו סרוטונין ומלטונין שמשפיעים על הערנות, מצב הרוח ומחזור השינה שלנו. בשל שרשרת ההשפעות האלו אנשים לעיתים קרובות מרגישים עייפות, חוסר אנרגיה וקשיי ריכוז - ואם גם אתם חשים ככה לעיתים קרובות אחרי ארוחות, כנראה שאכלתם יותר מדי לחם או מאכלים דומים...
סימנים שאתם אוכלים יותר מדי לחם: גבר מפהק

6. עלייה בלחץ הדם

בהתאם לסוג אותו אתם קונים, בפרוסה אחת מהלחם האהוב עליכם עלולים להיות מאות מ"ג של נתרן בלי שפיזרתם עליה אפילו גרגר אחד של מלח. תוסיפו לזה ממרחים ורכיבים אחרים כמו מלפפונים חמוצים, טונה, גבינות וכדומה, וכבר קיבלתם כמות גדולה מאוד של נתרן שבגללה - לצד כל שאר הארוחות שלכם - יהיה לכם קשה שלא לעבור את המינון המומלץ של 2,300 מ"ג ליום לאדם מבוגר בריא. אחת מתופעות הלוואי המסוכנות ביותר של עודף הנתרן הזה היא עלייה בלחץ הדם, לכן אם בבדיקות התקופתיות שלכם גיליתם מצב שכזה, מומלץ לכם לצמצם במהירות את צריכת הלחם שלכם. לחצו כאן כדי להכיר מאכלים מפתיעים נוספים עם תכולת נתרן גבוהה.

7. שינויים במצב הרוח

לחמים ומאפים שונים הם כאמור מקור עשיר מאוד לפחמימות וסוכרים שצריכתם משחררת הורמונים וכימיקלים במוח שגורמים לנו לחוש מאושרים. הבעיה היא שאחרי כל עלייה שכזאת לרוב מגיעה גם התרסקות, וצריכת לחמים אף קושרה במסגרת מחקרים שונים, כמו זה שנערך בשנת 2016, להתפתחות מחלות נפשיות שונות. לעומת זאת, אנשים שמצמצמים משמעותית את צריכת המאכלים מבוססי החיטה שלהם או עוברים לתזונה נטולת גלוטן חווים שיפור משמעותי בבריאותם הנפשית.
 
מקור התמונות: brightside.medepositphotos.com
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.