maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

8 סיבות נפוצות לעצירות והדרכים הטבעיות למניעתה

  בעיות במערכת העיכול הן לא נעימות בלשון המעטה, אך שלא כמו סיבוכי עיכול אחרים שגורמים לאי נוחות, העצירות מונעת מגופנו לסלק פסולת ביעילות ובכך מסכנת את בריאותנו. מעבר לכך העצירות גם עלולה לגרום לכם למבוכה רבה ולשיבוש שגרת חייכם, אך תוכלו למנוע מעצמכם את המפגש איתה אם תכירו את הסיבות הנפוצות לה, ואת הדרכים למניעתה.
 
גבר יושב בשירותים עם מכנס מופשל
 

8 סיבות נפוצות לעצירות

אם אתם סובלים מעצירות כרונית, יתכן שהבעיה היא בתזונה שלכם, או שאתם סובלים מבעיה בריאותית שמשפיעה על פעולת מערכת העיכול. אלו הן 8 הסיבות הנפוצות ביותר לבעיית העצירות:

1. שוקולד

המנגנון המדויק של השפעת השוקולד על המעיים אינו ידוע לחוקרים, אך רובם מאמינים שהכמות הגבוהה של השומן בשוקולד מאטה את תנועת שרירי המעיים, וכך היא משפיעה על יכולתו של הגוף לפרק חומרים ולשחרר רעלים. במחקר שנערך בגרמניה, נשאלו אנשים בעלי בעיות עצירות כרוניות מה הם לדעתם הגורמים למצבם, והשוקולד הוזכר פעמים רבות לצד גורמים מוכרים אחרים.

2. מתח, דכאון וחרדה

מצבי מתח נפשיים גורמים להאטה בפעילות כל מערכות הגוף, ובמיוחד בפעילות המעיים. הדיכאון עצמו מגרה את המערכת העצבית שעוצרת את תנועת המעיים, ואפילו מצבים כמו ריב עם בני הזוג או הבוס עלולים להשפיע על פעילות מערכת העיכול. הגוף שלנו מגיב מהר לכל מצב נפשי שבו אנו נמצאים, ולכן חשוב שנשמור גם על הבריאות הנפשית שלנו, בנוסף לבריאות הגופנית.

3. סוכרת ומחלות נוירולוגיות

הסוכרת יכולה לגרום לנזק עצבי שמשפיע על יכולתו של החולה לעכל מזון. רוב החולים מודעים למחלת הסוכרת שלהם, אך אם אתם סובלים מעצירות כרונית מומלץ שתבצעו בדיקת סוכר בדם. מחלות נוירולוגיות כמו פרקינסון יכולות גם הן לגרום לעצירות, למרות שהסימנים לפרקינסון יגיעו בדרך כלל גם עם סימפטומים אחרים כמו בעיות במתן שתן וראייה כפולה.

4. תוספי ברזל

לאלו מאתנו שסובלים מאנמיה הרופא רושם תוספי ברזל, ונטילתם משפיעה על פעולת המעיים ועל החיידקים הידידותיים שבגופנו. הברזל מזין את החיידקים הפתוגניים (מחוללי המחלות) שבקיבה, אשר מתרבים על חשבונם של החיידקים הטובים. התרבות החיידקים הפתוגניים מובילה לבעיות מעיים וקושי בספיגת מזון, ובכך גם מסכנת את תקינות המערכת החיסונית.
מגוון תרופות וגלולות בתוך כף יד
 

5. מינון מופרז של נוגדי עצירות

כדורים משלשלים ממריצים את פעילות המעיים, ואם משתמשים בהם לאורך זמן הגוף עלול לפתח בהם תלות, כלומר הוא לא יתפקד כראוי כשתפסיקו להשתמש בהם. לכן מומלץ להשתמש בכדורים משלשלים רק לפי ההוראות שקיבלתם, ולא להפריז בהם, משום שהעצירות עלולה רק להחמיר.

6. מחלות מעי דלקתיות

מחלות מעי דלקתיות כוללות 2 מצבים כרוניים: מחלת הקרוהן וקוליטיס כיבית. שתיהן גורמות להתכווצויות במעיים, איבוד משקל, צואה דמית ובעיות בריאותיות אחרות. שלשול כרוני הוא גם סימפטום לשתיהן, אך עצירות יכולה להיות גם בעיה. בקוליטיס כיבית, העצירות היא סימן לדלקת ברקטום, ובמחלת הקרוהן היא עלולה להיות סימן לחסימה במעי הדק.

7. בננה

הבננה היא גורם עצירות מוכר וידוע, אך היא לא רעה כמו שכולנו חושבים שהיא. הדבר החשוב הוא לדעת את הזמן הנכון לאכילתה. בננה שאינה בשלה אכן תגרום לעצירות, אך בננה בשלה תוכל להקל על העצירות. הבננה הירוקה גורמת לעצירות משום שעדיין יש בה כמות רבה של עמילן, אותו קשה לגוף לעכל. הבננה הצהובה סופחת מים במעיים, ובכך מרטיבה את הצואה ומקלה על הוצאתה.

8. מזון מעובד

מזונות מהירים' כמו פיצה או המבורגר' מלאים בשומן רווי שתהליך פירוקו במעי עלול לארוך ימים, וכך לגרום לעצירות. הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להימנע ממזון מעובד, במיוחד אם אובחנה אצלכם בעבר נטייה לעצירות.
פיצה

8 תרופות טבעיות נגד עצירות

ישנן שלל דרכים בהם תוכלו להילחם בעצירות, ואם אתם סובלים מעצירות כרונית, מומלץ לנסות אותן לחוד על מנת למצוא את האחת, או את השילוב, שיעזור לכם.

1. שמן זית

שמן זית טהור עשוי לעזור נגד עצירות, וזה לא מפתיע כשחושבים על המרקם החלק שלו. הוא ממריץ את מערכת העיכול ועוזר למזון לנוע בתוך המעיים. אם תשתו כפית שמן זית טהור בכל בוקר לפני הארוחה, תרגישו את ההבדל עוד באותו היום. אפשר להוסיף כפית לימון בשביל להקל על הטעם, והלימון עצמו גם הוא עוזר כנגד העצירות.

2. מיץ לימון סחוט

החומצות שבלימון ממריצות את מערכת העיכול ועוזרות לשטוף החוצה רעלים וחומרים שהגוף לא עיכל uאשר הצטברו בדפנות המעיים. כדי להקל על הטעם ולשפר את היעילות של הלימון, נסו לערבב לימון סחוט אחד עם כוס מים פושרים ולשתות לפני האוכל.

3. סיבים תזונתיים

סיבים תזונתיים הם חומרים אותם הגוף אינו יכול לעכל, והם משמשים כ"ספוג" לאגירת נוזלים מסביבת המעיים. הלחות שאוגרים הסיבים עוזרת להרטיב את הצואה, וכך להקל על הוצאתה מן הגוף. מזון טבעי מכיל כמות רבה של סיבים תזונתיים, ומומלץ לאכול בעיקר שעועית, משמש, חיטה מלאה, ברוקולי, אגס, תפוח, אגוזים, תפוחי אדמה וכמובן, שזיפים.

4. קפה

אנשים רבים אוהבים את קפה הבוקר שלהם, והם ישמחו לדעת שהוא עושה יותר מאשר רק לעורר אותנו. הקפאין הוא ממריץ טבעי למערכת העיכול, כך שהגיוני שאחרי שתיית כוס קפה תרגישו את הצורך לגשת לשירותים. מומלץ שלא לשתות יותר מ-2 כוסות קפה ביום, משום שכך תקבלו את ההשפעה ההפוכה והוא יגרום לעצירות בשל השפעתו המייבשת.
כוס של פולי קפה

5. פרוביוטיקה

פלורת מעיים (מצבור החיידקים הבריאים במעיים) בריאה עוזרת לשמור על מערכת עיכול תקינה. ניתן לשמור על תקינות מערכת זו על ידי הקפדה על תזונה פרוביוטית חכמה ומאוזנת. לחצו כאן כדי ללמוד על תחום הפרוביוטיקה וחשיבותו לגופכם.

6. שתו הרבה מים

נוזלים מגבירים את הלחות במעיים ומרככים את הצואה. מומלץ לשתות 3 ליטר של מים או נוזלים דומים (מרק או תה) ביום, ולהימנע משתיית משקאות מתוקים משום שהם משתנים וגורמים לגוף להתייבש. 

7. שמרו על כושר

לא כל תרופה צריך לעכל, ולפעמים היעילה ביותר היא זו שלא חשבנו עליה כלל. אם ברצונכם להזיז את המעיים שלכם, עליכם להזיז את גופכם. הפעלת שרירי הגוף תפעיל גם את שרירי המעיים, ותעזור להם להעביר את שאריות המזון שאכלתם ללא חסימות והפרעות.

8. אבקת סודה לשתייה

אבקת הסודה לשתייה יכולה להקל על עצירות וכן גם על כאבי בטן, משום שהיא מלאה בביקרבונט שמעודד את האוויר לצאת מגופכם בדרך כזו או אחרת. יציאת האוויר ממערכת העיכול מפחיתה את הכאבים והלחצים, משחררת את מערכת העיכול ומקלה על תנועתה. ערבבו כפית אבקת סודה לשתייה ב-1/4 כוס מים פושרים ושתו במהרה. ככל שתשתו את המשקה במהירות רבה יותר, הוא יפעל טוב יותר.
 
מקור התמונות: Alexander Ekman, Derek K. Miller, Jenn Durfey, Amanda
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: