print header

9 עצות תזונה גרועות שדיאטנים רוצים שתשכחו

  אם התנסיתם בדיאטה בעבר, סביר להניח שעשיתם זאת יותר מפעם אחת. בכל פעם כנראה שניסיתם משהו אחר ואמרתם לעצמכם שזה מה שיעזור לכם לרדת במשקל, אך לא עבר זמן רב עד שגיליתם שגם זה לא עשה את העבודה. בטח שמעתם על הרבה שיטות ודרכים לרדת מהר במשקל או לגרום לדיאטה להיות יעילה יותר, אך האם המקורות שלכם היו אמינים ומקצועיים? אנו לא מתיימרים להגיד שאנחנו מומחים גדולים בתחום, אך יש כאלה שכן יודעים על מה הם מדברים, ולכן אנחנו מסתמכים על העצות שלהם. הפעם הם מספרים לנו דווקא מאילו עצות כדאי להתעלם, וכדאי שתקשיבו למה שיש לתזונאיות והדיאטניות המומחיות האלה להגיד – ייתכן שתעלו על הטעות עשיתם עד עכשיו בדיאטה שלכם ושמנעה מכם לרדת במשקל בצורה בריאה.
 
מיתוסים על דיאטה: מזלג עטוף בסרט מידה

1. "תוספי תזונה עוזרים לשרוף שומן"

ייתכן שתצטרכו לצרוך ויטמינים ומינרלים נוספים אם לא תצרכו אותם בתזונה שלכם, אך הם לא יהיו מה שיעזור לכם באורח פלא לרדת במשקל. "מטופל אחד שלי שאל אותי פעם אם צריכת כמות גבוהה של ויטמין E תעזור לו לשרוף שומן, בהתבסס על מידע שקרא באינטרנט", כך מספרת שנון גיס, דיאטנית קלינית מבית החולים של אוניברסיטת קנזס. 
 
אין שום ראיות מדעיות שתומכות במיתוס הזה, וגרוע מכך – צריכת כמות גבוהה של ויטמינים או חומרים אחרים שלא לצורך עלולה להשפיע לרעה על הבריאות. לפני שאתם מתחילים ליטול תוספי תזונה, התייעצו עם רופא או תזונאי שידע להגיד לכם איזה ויטמין או מינרל יחסר לכם וכמה ממנו אתם צריכים לצרוך.

2. "כמה שפחות קלוריות, כך יותר טוב"

האמת היא לרוב הפוכה לגמרי מהעצה הזו, שכן ככל שתאכלו פחות קלוריות בארוחה, כך תהיו רעבים יותר לפני הארוחה הבאה ותנשנשו ביניהן דברים לא בריאים. "הייתה לי מטופלת אחת, אחות במקצועה, שחשבה שתזונה דלת קלוריות היא רעיון טוב לירידה במשקל", כך מספרת סמנתה הלר, תזונאית קלינית בכירה במרכז הרפואי לנגון של אוניברסיטת ניו יורק. 
 
"היא הגיעה למשרד שלי ואמרה לי שהיא לא יכולה לעלות במדרגות. אנשים אחרים שהגיעו אלי היו מתעלפים בחדר הכושר כי הם לא צרכו מספיק פחמימות". דבר נוסף שחשוב לציין הוא שככל שאתם אוכלים פחות בארוחה אחת, כך סביר להניח שתאכלו יותר בארוחה אחרת, וכל הקלוריות העודפות שתצטרכו בבת אחת יהפכו לשומן.
מיתוסים על דיאטה: צלחת עם אוכל

3. "יש להימנע לחלוטין מפחמימות / שומנים"

מילת המפתח בדיאטה היא איזון, ואת זה תזונאים מנסים להדגיש כמה שיותר. "כשאתה מכחידים מתזונתכם שומנים או פחמימות, אתם ככל הנראה אוכלים יותר מדי מדברים אחרים", כך מסבירה הדיאטנית קריסטין קירקפטריק, מנהלת שירותי תזונה במרפאת וולנס אינסטטושן בקליבלנד. "אם אתם עושים דיאטת דלת שומן, אתם ככל הנראה צורכים יותר מדי פחמימות, מה שעלול לגרום להפרשת אינסולין מרובה, והוא הורמון שאוגר שומן – על כן תתקשו לרדת במשקל".
 
אפשר לשנות את כמות הצריכה של חומרי הזנה מסוימים, אך לא להיפטר מהם לחלוטין בתזונה. לדוגמה, במקום להפסיק באופן מוחלט לאכול פחמימות, צמצמו את כמות הצריכה לפרוסת לחם אחת בארוחה למשל. באותה מידה, במקום להפסיק לאכול שומנים, בחרו לאכול בשר רזה או יוגורט דל שומן, ואל תימנעו משומנים בריאים כמו אבוקדו או אגוזים למשל.

4. "כף שמן קוקוס ביום עוזרת לרזות מהר"

שמרו את שמן הקוקוס לבישולים או להכנת תכשירי טיפוח, ולא משנה מה שמעתם או אמרו לכם, אל תאכלו ממנו כל יום באופן קבוע. "אנשים חושבים שכף שמן קוקוס ביום יכולה לעשות ניסים ונפלאות בריפוי מחלות וירידה במשקל", מספרת הלר, "אך לא רק שאין שום ראיות מדעיות שתומכות בטענות שכאלה, אלא ששמן קוקוס הוא שומן רווי. עד כמה שאנחנו יודעים, יש לו השפעה דומה מאוד לשומנים רוויים אחרים מן החי". כף אחת של שמן קוקוס מכילה 12 גרם שומן רווי ו-117 קלוריות, ואמנם יש בו נוגדי חמצון, אך מומלץ לצרוך אותם באופן יומיומי ממקורות אחרים כמו ירקות, פירות ודגנים מלאים.
מיתוסים על דיאטה: שמן קוקוס

5. "ניקוי רעלים עוזר לרדת מהר במשקל"

"אין שום ראיות לכך שמיצים, תערובות עשבי תיבול או שיטות ניקוי רעלים אחרות עושות משהו מיוחד לגוף מבחינת דיאטה", כך אומרת הלר, ומוסיפה כי הגוף מנקה את עצמו באופן טבעי כל הזמן, כשיש בו איברים שזה תפקידם. 
 
אם למשל עברה תקופת החגים וכעת אתם מעוניינים "לנקות" את הגוף שלכם מכל האוכל שצרכתם בה, טכניקות ניקוי רעלים כאלו ואחרות אולי נשמעות כמו רעיון טוב, אך הן לא יהוו פתרון פלא. במקום, הלר ממליצה למלא "יומן אוכל" שבעזרתו תוכלו לדעת כמה אכלתם מכל דבר, וכך תהיו מודעים יותר למה שאתם מכניסים לגופכם ותוכלו לעשות בחירות חכמות יותר.

6. "אכלו 6 ארוחות קטנות ביום"

בנוגע לטיפ הזה, התזונאים אומרים שלפעמים הוא רעיון די טוב, למשל אם זה מתאים לסגנון החיים שלכם או אם קיבלתם המלצה שכזו מרופא. ארוחות קטנות במהלך היום מומלצות למשל למי שצריך לשמור על רמות סוכר יציבות. עם זאת, במחקר שנערך בקנדה ופורסם במגזין הבריטי לתזונהנמצא כי פיצול דיאטת דלת קלוריות ל-6 ארוחות במקום ל-3 לא היה בעל שום השפעה על תהליך הירידה במשקל, ומחקר אחר אף הראה שתזונה שכזו עלולה לגרום לכם לאכול יותר. 
 
הסיבה הגדולה לכך היא ההגדרה הסובייקטיבית של כל אחד ואחת מאיתנו ל"ארוחה קטנה". "יש אנשים שמקבלים את העצה הזו ולא מגדירים נכון ארוחות קטנות, לכן היא יכולה בקלות להפוך לעצה גרועה", כך אומרת קירקפטריק.
מיתוסים על דיאטה: צלחות עם אוכל

7. "צריך לאכול רק X בכל ארוחת בוקר / צהריים / ערב"

יש דברים שבריא מאוד לאכול מדי יום בין הארוחות, כמו למשל תפוחי עץ, אך אם קיבלתם המלצה לאכול למשל מרק כרוב או אשכולית בכל יום כדי לתמוך בתהליך ההרזיה, ומטרתם היא להחליף ארוחה אחת במהלך היום, סביר להניח שלא תצרכו מספיק ויטמינים ומינרלים שנחוצים לגופכם. 
 
"כשאתם מגבילים את עצמכם לסוג מזון מסוים אתם בעצם מונעים מעצמכם את כל הדברים הטובים שיש במזונות אחרים", כך אומרת גיס. "בנוסף, הדיאטה שלכם עלולה להפוך למשעממת מאוד, ועקב כך לא תצליחו להתמיד בה לאורך זמן".

8. "עדיף תמיד לשתות מיץ על פני לאכול ארוחה"

כולם אוהבים מיצי פירות, אך הם לא יכולים לעולם להחליף ארוחה שלמה, בעיקר מכיוון שהם ישאירו אתכם רעבים ויגרמו לכם לאכול יותר בארוחה הבאה. "מיץ הוא אחת מצורות המזון המיותרות ביותר בעולם", כך אומרת קירקפטריק. "אין לו באמת יתרון מסוים לגוף על פני צורת צריכה אחרת של מזון, כשהוא מכיל בעיקר סוכר ורוב הוויטמינים, המינרלים והסיבים הולכים לאיבוד עם הקליפה וחלקי הפרי או הירק בתהליך הסחיטה". 
 
בנוסף, ללעיסת המזון שלנו יש תפקיד חשוב בדיאטה. במחקר שפורסם במגזין של האקדמיה לתזונה ודיאטה נמצא כי המשתתפים אכלו כ-10% פחות מזון (פחות 70 קלוריות) מאחרים כשהגבירו את כמות הלעיסות שלהם ב-50%. לכן כדאי לכם ללעוס את המזון שלכם היטב – זה יעזור לכם לאכול פחות.
מיתוסים על דיאטה: כוסות מיץ

9. "הכי חשוב לאכול ארוחת בוקר גדולה"

ארוחת הבוקר אמנם אמורה לתדלק את הגוף שלכם להמשך היום, אך אפשרי להכניס לגוף יותר מדי דלק ממה שהוא צריך. "בדרך כלל כשאומרים לאנשים לאכול 'ארוחת בוקר גדולה', הם מגדילים אותה בעזרת פחמימות", כך מספרת קירקפטריק. "בנוסף, לא מומלץ להפריז בצריכת מזון בשום ארוחה, ובמקום כדאי לדאוג שכל הארוחות שלכם יהיו מאוזנות ושיכילו מקורות חלבון בריאים".

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו