print header

7 מזונות על שלא כדאי לאכול יותר מדי

  במושג "מזון על" השתמשה לראשונה חברת הפירות המאוחדת האמריקאית כדי לקדם את מכירות הבננות שלה בתחילת המאה ה-20, אולם כיום נהוג להגות אותו לרוב כתיאור מאכלים ורכיבים שיש להם ערך תזונתי גבוה מאוד, יחד עם ערך קלורי נמוך. על אף שלמזונות העל בהחלט יש יתרונות משמעותיים, כמו בכל דבר אחר בחיים – גם כאן מומלץ שלא להגזים בצריכתם. מתברר כי אכילתם יתר על המידה עלולה להיות מסוכנת ממש כמו זלילת מזון מהיר, ואתם כבר עכשיו תבינו מה הם יכולים לעשות לגופכם בכמויות גדולות מדי. ההמלצה שלנו היא פשוט לאכול מהם במידה ולא להגזים, וחשוב אף יותר – לגוון כמה שיותר בתזונתכם עם מזונות משלל סוגים, כך שתוכלו ליהנות מהיתרונות של כולם.
 

1. ברוקולי ושאר ירקות ממשפחת המצליבים – עלולים לגרום להפרעות במעיים וגזים

כוס אחת של ברוקולי טרי מכילה רק 31 קלוריות, 6 גרם פחמימות ו-0.3 גרם שומן. הירק הזה עשיר בסיבים, חלבון, ויטמין C, אשלגן וויטמינים ומינרלים נוספים, ועל כן יש לו לא מעט יתרונות בריאותיים, אולם מחקרים הראו שצריכתו יתר על המידה – וכך גם צריכתם של ירקות מצליבים אחרים כמו קייל, כרובית, כרוב וכרוב ניצנים – עלולה לגרום להפרעות במעיים ולגזים. 
מזונות על שאסור לצרוך מהם יותר מדי: ברוקולי
כאן יש לציין דבר נוסף בנוגע לצריכת יתר של ברוקולי ושל שאר "אחיו" למשפחת המצליבים: נמצא כי יש להם השפעה שלילית על אנשים שצורכים תרופות מדללי דם, וזאת בעקבות תכולת ויטמין ה-K הגבוהה שבהם.

2. סלמון – עלול לדלל את הדם

סלמון הוא מקור מצוין לחלבון רזה וחומצות שומן אומגה 3, והוא גם יעיל בהפחתת דלקות. ב-100 גרם סלמון יש כ30% מכמות החלבון היומית הדרושה לאדם בוגר, ובעוד שמדובר בדג שממליצים לצרוך ממנו מספר פעמים בשבוע בשל יתרונותיו הבריאותיים, צריכת אומגה 3 יתר על המידה עלולה לגרום להשפעות שליליות על הדם שלכם. בנוסף לכך, מחקרים כבר הראו כי אכילת כמות גדולה של דגים עלולה להעלות את ריכוז הכספית בדם, וסלמון אינו יוצא דופן מבחינה זו.
מזונות על שאסור לצרוך מהם יותר מדי: סלמון
חשוב לציין גם כי בניגוד לסלמון שמגיע מן הטבע, בסלמון שגדל בחוות גידול יש פי 2 יותר שומן וקלוריות. מחקרים עדכניים הראו כי צריכת סלמון מחוות גידול מקושרת להשמנת יתר, כך שמומלץ לצרוך ממנו פחות אם אתם בדיאטה.

3. קינמון – עלול להרעיל את הגוף

הקינמון נחשב מזון על מכיוון שיש בו תכולה גבוהה מאוד של נוגדי חמצון, וכן הוא בעל לא מעט יתרונות בריאותיים. ביכולתו להפחית את רמות הסוכר בדם, למנוע דלקות, להגן מפני מחלות לב, ובאופן כללי מדובר בתבלין שמומלץ מאוד להוסיף למאפים. 
מזונות על שאסור לצרוך מהם יותר מדי: קינמון
אך על אף כל יתרונותיו וטעמו הנהדר, צריך לוודא שלא צורכים יותר מכפית אחת שלו מדי יום. מחקרים חשפו כי כמות גבוהה מדי של קינמון עלולה להיות רעילה לגוף, בשל חומר שנקרא קומרין אשר מצוי בו. הקומרין מסוכן במיוחד לאנשים שסובלים מבעיות בכבד, ובכל סוג של קינמון תמצאו כמות אחרת שלו:
  • קינמון קסיה (1% קומרין או יותר) – נחשב ל"קינמון רגיל", זה הסוג שבו רובנו משתמשים.
  • קינמון ציילוני (0.04% קומרין) – נחשב ל"קינמון אמיתי", והוא יקר ואיכותי יותר.
נזקי הקינמון לא מסתכמים רק בזה, ותוכלו ללחוץ כאן כדי לגלות מה עוד עלול לקרות לגוף אם צורכים ממנו יותר מדי.

4. אבוקדו – עלול לגרום לשומן להצטבר בגוף

האבוקדו הוא פרי שצבר פופולריות רבה בשנים האחרונות עקב התכולה הגבוהה של החומרים המזינים שבו ויתרונותיו הבריאותיים, כשבה בעת הוא נחשב למקור בריא לשומן. יש בו ויטמין K, חומצה פולית, ויטמין E, חומצות שומן אומגה 3 והרבה סיבים, אך צריכתו יתר על המידה עלולה להוביל לדלקות ולתחושת נפיחות.
מזונות על שאסור לצרוך מהם יותר מדי: אבוקדו
מה שיטריד את רובכם עוד יותר זו העובדה שאמנם מדובר בשומן בריא, אך ערכו הקלורי גבוה מאוד. לא משנה מה אתם אוכלים – אם אתם צורכים הרבה קלוריות, אתם בסופו של דבר תעלו במשקל. לכן אם אתם מתכננים להוסיף אבוקדו לתזונתכם, לכו על ההמלצה של המומחים, שהיא לא יותר מ-50 גרם (שליש עד חצי אבוקדו) ליום.

5. חומוס – עלול להוביל להשמנת יתר

האמינו או לא, אבל ברחבי העולם מתייחסים לחומוס כאל מזון על, ואנחנו לא מדברים רק על הגרגירים, אלא על הממרח שאנחנו כה אוהבים, אשר מכיל לעיתים קרובות תערובת של גרגירי חומוס, טחינה, לימון, שום ושמן זית. כל אחד מהמרכיבים האלה הוא בריא מאוד בנפרד, וכשמשלבים אותם יחדיו מתקבלת מנת על שמלאה בחומרי הזנה, אשר מתאימה לטבעונים ולכל מי שרגיש לגלוטן, ושיכולה לשפר את תפקוד מערכת העיכול ולסייע לווסת את רמות הסוכר בדם.
מזונות על שאסור לצרוך מהם יותר מדי: חומוס
אף על פי כן, כל זה נכון רק כשמדובר בחומוס ביתי – כזה שאתם מכינים בעצמכם. החומוס שאתם קונים בחנות לא כל כך בריא כמו שתואר כאן, ולמעשה הוא אף עלול להכיל חומרים שמזיקים לגוף שלכם, כמו מלח בכמויות גבוהות, שמנים לא בריאים וחומרים משמרים. כל אלה עלולים להוביל להשמנת יתר, לכן מומלץ שתלמדו כיצד להכין חומוס במו ידיכם.

6. תה קומבוצ'ה – עלול להגביר את רמות החומציות בקיבה

לא כולם מכירים את תה הקומבוצ'ה, אך אלו שכן כבר הכתירו אותו כמשקה פלא בשל תכולתם הגבוהה של נוגדי חמצון ופרוביוטיקה בו. יש עדויות לכך שהשתמשו בתה הזה עוד בשנת 220 לפנה"ס בסין, ובסוף המאה ה-20 הוא חזר לתודעה - עם כי כדי להשיג את הפטרייה שמשמשת להכנת התה הזה יש לפנות למכר שכבר מגדל אותה, או שניתן לקנות את המשקה המוכן בחנויות הטבע.
מזונות על שאסור לצרוך מהם יותר מדי: תה קומבוצ'ה
אם אתם קונים ושותים תה קומבוצ'ה מדי יום, חשוב שתדעו שהוא עלול להזיק לאנשים עם מערכת חיסונית חלשה, כי יש בו מספר סוגים של בקטריות ושמרים – הוא אינו מפוסטר. בנוסף, כמות רבה מדי של התה עלולה להגביר את רמת החומציות בקיבה, ובגרסה הקנויה יש גם הרבה מאוד סוכר, מה שעלול לגרום לעליה במשקל.

7. תה ירוק – עלול לגרום לנדודי שינה

תה ירוק הוכתר כבר מזמן כאחד המשקאות הבריאים ביותר שקיימים, וזאת מאחר שיש בו כמות גבוהה מאוד של נוגדי חמצון. הוא נמצא במחקרים כבעל יכולת להפחית את הסיכון לחלות בסרטן ובמחלות לב, והוא אף מסייע בשריפת שומן ובשיפור תפקודי המוח. עם זאת, מדובר במשקה שמכיל כמות גבוהה של קפאין, וצריכתו באופן לא מתון עלולה להרע לכם מאוד.
מזונות על שאסור לצרוך מהם יותר מדי: תה ירוק

ההשפעות של צריכת יתר של קפאין כוללות נדודי שינה, כאבי ראש וצרבת, ולחלק מהאנשים הוא אף עלול לגרום לבעיות בעיכול. המומחים ממליצים לשתות 3-5 כוסות תה ירוק ביום ולא יותר מזה, אז מומלץ שלא להפריז בצריכתו.

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.