print header

9 סגולות רפואיות נהדרות של הברוקולי

 מחפשים מקור נפלא לוויטמינים ולמינרלים שגם יכול לעזור לגוף להתמודד עם מחלות שונות? לא צריך לחפש הרבה, כי כולנו מכירים את הברוקולי הבריא והטעים שעונה על הדרישות האלו וגם על עוד הרבה צרכים אחרים של גופנו! הירק הנפלא הזה, שנראה כמו עץ עם פרחים ירוקים כהים, מגיע במקור מאיטליה, שהייתה ביתו הבלעדי לפני שהוא "התפרסם" והחלו לגדל אותו במדינות נוספות. אחד היתרונות שלו הוא שלא צריך להתאמץ יותר מדי כדי לצרוך אותו – אפשר לבשלו בטכניקות פשוטות כמו הרתחה או אידוי, ולשלב אותו במגוון רחב של מנות. יש לו תועלות בריאותיות רבות הודות למרכיביו הנפלאים, וגם אם חלקן עדיין לא הוכחו במספיק מחקרים – אתם פשוט חייבים להכיר אותן. הנה 9 סגולות שכאלו, שישכנעו אתכם להכניס את הירק הזה לתפריט היומי שלכם כבר עכשיו.
 
יתרונות בריאותיים של ברוקולי: ברוקולי מונח על שולחן

1. שמירה על המערכת החיסונית והורדת דלקות 

רבים מאיתנו יודעים שכדי לשמור על המערכת החיסונית תקינה ולהימנע ממחלות, עלינו לצרוך ויטמין C. לשם כך, רבים מכניסים אל תפריטם היומי פירות הדר, אך כמה תפוזים וקלמנטינות אפשר כבר לאכול? אם אתם רוצים לגוון מעט, ודאי תשמחו לשמוע שגם בברוקולי יש את הוויטמין הנחוץ הזה שישמור עליכם בריאים. למעשה, ב-100 גרם של הצמח תמצאו כ-65 מ"ג של וויטמין C, שהם בסך הכל 10 מ"ג פחות מהכמות  היומית המומלצת לאישה, ו-25 מ"ג פחות מזו של גבר. אם לא די בכך, ניתן למצוא בברוקולי שפע של חומרים ביואקטיביים ופלובונואיד בשם קמפרול, שיכולים לשחרר בגוף מולקולות מיוחדות שמסוגלות לסייע בריפוי מחלות קשות כמו מחלות לב. 

2. שמירה על בריאות השיניים והפה

אם אתם רוצים לזכות בחיוך יפהפה ובוהק, כדאי לכם להכיר את תרומתם של הברוקולי ושלל מרכיביו לתחום הזה. כפי שציינו בסעיף הקודם, צמח זה מהווה מקור נפלא לוויטמין C, אשר מחסור שלו עלול להוביל לצפדינה, מחלה שמתבטאת בהתרופפות שיניים וחניכיים מדממים. בנוסף למרכיב זה, יש בברוקולי גם לא מעט סידן (40 מ"ג ל-100 גרם), אשר מסייע, בין השאר, בהתפתחותן של שיניים חזקות. כמו כן, למטרה הזו תורם גם הקמפרול אשר מעכב יצירת חיידקים שמובילים למחלות בחניכיים, וחומר כימי בשם סולפוראפן, שלפי מחקר שנערך על עכברים ב-2016 מסוגל לנקות רעלים מאזור הפה ולסייע בהסרת גידולים מהלשון.
יתרונות בריאותיים של ברוקולי: בחורה מסתכלת למצלמה ומחייכת

3. הגנה מפני סוגים שונים של סרטן

בירקות ממשפחת המצליבים, כמו הברוקולי, יש מרכיבים נפלאים אשר מסייעים בהפחתת נזקים שנגרמים לתא בעקבות מחלות כרוניות כמו סרטן מסוגים שונים. ממחקר שנערך על עכברים בבית הספר לרפואה של הרווארד, נמצא כי בברוקולי ובקייל ישנו מרכיב בשם אינדול-3-קרבינול אשר מסוגל להגביל התפתחות גידולים של סרטן הערמונית. בנוסף אליו, בברוקולי יש שפע של סולפוראפן, שנודע ביכולותיו לעכב התפשטות של תאי גזע המקושרים לסרטן השד, כמו גם להגן על העור מפני נזקי קרני השמש שעלולות להוביל לסרטן העור. לכן אכילת ברוקולי ונבטי ירק זה מומלצת למניעת המחלה, כמו גם לזירוז ההחלמה ממנה.

4. תמיכה בבריאות של נשים בהריון ושל עובריהן

נשים בהיריון זקוקות לכמות גדולה של ויטמינים, מינרלים וחלבונים – ואת כל זה הן יכולות למצוא בירק הזה. מרכיב שנחוץ להן במיוחד הוא ויטמין B9, שרבים מכירים כחומצה פולית (108 מק"ג ב-100 גרם ברוקולי). חומר חשוב זה מעורב בתהליכים ביולוגיים מהותיים כמו יצירת די-אן-איי וחילוף חומרים של חומצות אמינו, ומחסור ממנו עלול להוביל למומים מולדים חמורים בקרב עוברים, כמו התפתחות לא תקינה של עמוד השדרה. בשל כך, רופאים רבים ממליצים לנשים בהיריון לצרוך חומצה פולית בעזרת מאכלים המכילים אותה, או באמצעות תוספי מזון שונים. בנוסף לכך, מחסור בוויטמין זה גם מקושר למחלות שונות כמו סרטן מסוגים שונים, אלצהיימר ואנמיה שנובעת מתפקוד לקוי של תאי דם מסוימים. בשל כך, צריכת חומצה פולית בכלל, בעיקר בצורתה הטבעית הקיימת בברוקולי, מומלצת לכלל האוכלוסייה.
יתרונות בריאותיים של ברוקולי: גוף של בחורה בהיריון שמחזיקה את הבטן

5. שיפור בריאות מערכת העיכול ושיכוך עצירות

בדומה לירקות אחרים, גם הברוקולי עשיר בסיבים תזונתיים ונוגדי חמצון אשר תורמים לתפקוד המעי ומערכת העיכול. הסיבים הופכים בגוף לג'ל אשר מטהר את הקיבה ואת מערכת העיכול מחומרים כמו סוכרים, כולסטרול ושומנים, ומוציא אותם מגופנו באופן סדיר ותדיר. לכן כדאי לכם להתחיל להכניס סיבים תזונתיים לתפריטכם, בעיקר ברוקולי ומאכלים דומים עם תכולת סיבים גבוהה. בנוסף למרכיב הנחוץ הזה, ניתן למצוא בברוקולי גם את הסולפוראפן שכבר הצגנו, שכפי שעולה ממחקר משנת 2017 מסוגל להילחם בחיידקים שמזיקים לריריות מערכת העיכול ובכך פוגעים בתפקודה התקין.

6. שמירה על בריאות העיניים

אתם ודאי יודעים שחשוב לאכול גזר כדי לשמור על בריאות העין, וכעת נספר לכם שתוכלו לעשות זאת גם בעזרת צריכת ברוקולי. ירק זה מסייע למטרה זו בזכות שלל מרכיבים, ביניהם בטא-קרוטן וויטמין A - אשר חיוניים לתפקוד תקין של מערכת הראייה, ביום ובלילה. חומר אחר שידוע ביתרונותיו (שאת חלקם כבר הצגנו כאן) הוא ויטמין C, שכאמור נמצא בשפע בברוקולי. חומר זה שומר על תקינותם של כלי דם בעין וגם מסייע להיווצרות של קולגן, חלבון שבין השאר נמצא בקרנית. בנוסף, מחקרים שונים מראים כי שמירה על צריכת ויטמין C בכמות גבוהה לאורך מספר שנים יכולה להוריד משמעותית את הסיכוי להתפתחות מחלת הקטרקט ואת הצורך בניתוחים הקשורים אליה.
יתרונות בריאותיים של ברוקולי: בחורה פוקחת עיניים לרווחה

7. שליטה על רמות סוכר תקינות בדם

ברוקולי מומלץ במיוחד לאנשים הסובלים מרמות סוכר גבוהות בדם, ובעיקר לחולי סוכרת מסוג 2. הסיבה לכך, אשר עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת נאפולי שבאיטליה, היא כמות גבוהה של סיבים תזונתיים אשר מסייעים באיזון רמות הסוכר בדם. הם עושים זאת כנראה בזכות האטת קצב עיכול האוכל והענקת תחושת שובע, שני דברים אשר מונעים מצב שעלול לגרום לנו לצרוך מוצרים עתירי סוכר. בנוסף לסיבים, יש בברוקולי שלל נוגדי חמצון כמו ויטמין C אשר נלחמים ברדיקלים חופשיים שגורמים למחלות המקושרות לסוכרת. בשל כל הסיבות האלו, אכילת ברוקולי מומלצת לכלל האוכלוסייה בכלל, ולסובלים מסוכרת מסוג 2 בפרט.

8. שמירה על בריאות העצמות והמפרקים

כאמור בסעיף 2, ברוקולי הוא מקור נפלא לסידן - מינרל שמהווה מרכיב חשוב ועיקרי בעצמות, ולצדו ניתן למצוא בירק הטעים הזה ויטמין K, אשר מסייע בבנייתן. בנוסף לשני החומרים הנהדרים האלו, כדאי לכם גם להכיר את תועלות האבץ (0.45 מ"ג ל-100 גרם ברוקולי), שתורם באופן עקיף לפעולתם של החלבונים ובכך מהווה מרכיב חיוני להתרבות התאים ולהתפתחותנו, ומחסור שלו מוביל לעיכוב גדילת העצם. בנוסף אליו, גם לוויטמין ה-C שבברוקלי יש בעניין שמירת בריאות העצם תרומה חשובה, כשהוא נחוץ ליצירת חלבון הקולגן שמשתתף ביצירת רקמות ועצמות יציבות. לכן, אם אתם מעוניינים לחזק את עצמות השלד שלכם, אל תסתפקו בצריכת מוצרי חלב הידועים בכמות גבוהה של סידן, אלא הוסיפו ברוקולי לתפריט היומי שלכם.
יתרונות בריאותיים של ברוקולי: בובת עץ המורכבת מחלקים שנראה כאילו היא רצה

9. האטת תהליכי הזדקנות ושיפור פעילות המוח

לאכילת ברוקולי יש תפקיד חשוב בכל הקשור לשיפור פעילות התפקוד המוחי שלנו, ובכך היא עוזרת לנו לשמור על רוח צעירה – גם בגילאים מבוגרים. ממחקר שנערך בקרב 960 מבוגרים בשנת 2018, עולה כי אכילת ירקות ירוקים כמו ברוקולי יכולה למנוע את הפגיעה במצב הרוח הנפשי שמגיעה בדרך כלל עם הגיל. תהליך שכזה מואט בזכות אותו סולפוראפן נפלא, שבין השאר גם משפר את תפקודם של נוגדי החמצון שנלחמים בתופעה הזו ובגורמים נוספים שמקצרים את חיינו. 
 
לסיכום..

אם אתם רוצים לזכות בכל היתרונות האלו, אתם מוזמנים להכניס את הברוקולי לתפריטכם היומי וניתן לעשות זאת בעזרת כל אחד מהמתכונים הנפלאים שלנו, שמכילים את הירק הטעים והבריא הזה. שיהיה בתיאבון ולבריאות!

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו