maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מדריך למזונות שרצוי לאכול על קיבה ריקה וכאלה שכדאי להימנע מהם

  עבור רבים מאתנו בחירה ביוגורט, קפה ומיץ פירות עשויה להיראות כמו התחלה נהדרת ליום חדש. עם זאת, מעטים בלבד יודעים שמוצרים רבים אותם אנו נוהגים לצרוך על קיבה ריקה כדרך קבע עלולים למעשה להזיק למערכת העיכול שלנו, להכביד עליה, לגרום לנפיחות ולצרבות ולהוביל לשלל תופעות שימשיכו להטריד אותנו במשך היום. בסעיפים הבאים תוכלו להכיר 10 מאכלים שמומלץ להימנע מצריכתם על בטן ריקה, לצד 10 מזונות שיכולים לסייע לכם להתחיל את היום בצורה הרבה יותר טובה או כאלה שתרצו לצרוך לאחר שנמנעתם מאכילה במשך שעות ארוכות. 
 
צלחת ריקה
 

10 מאכלים שמומלץ להימנע מצריכתם על קיבה ריקה

 
1. מאפים על בסיס שמרים – אנשים רבים אינם מצליחים לעכל היטב שמרים, הנפוצים במגוון מאפים שמוגשים בארוחות בוקר. כאשר אלה נצרכים על בטן ריקה הם עלולים לגרות את דפנות הקיבה ולעורר תהליכים שמובילים לנפיחות ולהיווצרות של גזים. 
 
2. ממתקים – הסוכר שנמצא בשפע בממתקים מעלה את רמות האינסולין בדם, מה שיוצר עומס על מערכת העיכול שרק "התעוררה", כמו גם על הלבלב . מדובר בתהליך מסוכן, בייחוד אם הוא מתקיים באופן קבוע, כך שבמקרה שאתם רגילים לפתוח את היום עם משהו מתוק, מומלץ לדחות את ההרגל הזה לשעה מאוחרת יותר, לאחר שהגוף התעורר וכבר צרכתם ארוחת בוקר מזינה. 
 
3. יוגורט פרוביוטי – יוגורט שעשיר בחיידקים ידידותיים הוא חלק בלתי נפרד מהתפריט של רבים שמעוניינים לשמור על בריאותם, אולם חשוב לזכור שצריכה של מזון על קיבה ריקה מפעילה ביתר שאת את החומצה המלחית ממנה מורכב מיץ הקיבה שלנו. במקרה של יוגורט, החומצה הזו "הורגת" את מרבית החיידקים הטובים שיש בו, ולכן מפחיתה מאוד מיעילותו. לפיכך, רצוי לצרוך את המאכל הזה כמנת ביניים או בשעות הערב, שכן אז ניתן ליהנות מהשפעתו בצורה המיטבית. 
יוגורט לבן
4. אגס – אם אתם נהנים מסלט פירות על קיבה ריקה, העדיפו להימנע מתוספת של אגס. האגס עשיר בסיבים בלתי מסיסים, מה שעלול להעמיס על קיבה ריקה ולהוביל לנפיחות, אי נעימות וכאב ביציאות.  
 
5. עגבניות – עגבנייה מעלה את רמות החומציות בקיבה, וכאשר מדובר בקיבה ריקה קיים חשש לסבול מצרבת.
 
6. ירקות ירוקים – צריכה של ירקות ירוקים בצורתם הטרייה, כאשר אלה נאכלים על קיבה ריקה, עלולה גם היא לגרום לצרבת, היווצרות של גזים ואי נוחות כללית במערכת העיכול. כדי להימנע מהבעיה מבלי להפסיק לצרוך ירקות ירוקים לחלוטין בארוחת הבוקר שלכם, העדיפו ירקות מאודים על פני טריים.
צלחת עם ירקות ירוקים
 
7. בננות – צריכה של בננות על בטן ריקה גורמת לעלייה גדולה מאוד ברמות המגנזיום. ככלל, מגנזיום הוא רכיב חיוני שמספק לנו הגנה מפני טרשת העורקים, מפחית את הסיכון ללקות בשבץ מוחי ומסייע במניעת לחץ דם גבוה, אך קפיצה חדה ברמות שלו עלולה להעמיס על הלב ולכן מומלץ לאכול בננה כמנת ביניים ולא ישר על הבוקר. 
 
8. תבלינים – תבלינים מעוררים את פעילות מיצי הקיבה באופן מוגבר, מה שעלול להוביל למגוון מחלות הקשורות במערכת העיכול. לפיכך, בבואכם להוסיף מלח או פלפל לירקות או למנות אחרות שאתם צורכים על קיבה ריקה, כדאי שתעצרו את עצמכם או שתפחיתו את הכמות בחצי. 
 
9. משקאות מוגזים קרים – צריכה של משקאות מוגזים בטמפרטורה נמוכה עלולה לגרום לדלקת ברירית הקיבה ולהזיק לתהליך זרימת הדם בקיבה. התוצאה של שתי התופעות הללו היא שלמזון שצרכתם לצד המשקה יידרש זמן רב יותר להתעכל, תהליך במהלכו אתם עלולים לחוש באי נוחות ובכאב מקומי. 
משקה קר
10. פירות הדר – פירות הדר נחשבים לפירות חומציים מאוד, וכאשר החומצה הזו מגיעה אל קיבה ריקה היא עלולה לגרום לתחושת שריפה בבטן העליונה, לצרבת או אפילו לדלקת רפידת הקיבה, המכונה גסטריטיס. 
 

10 מנות שמומלץ לצרוך על קיבה ריקה

 
1. דייסת שיבולת שועל – להבדיל ממזונות שתוקפים או מחלישים את רירית הקיבה, דייסת שיבולת השועל פועלת כמעטפת ש"מצפה" את הרירית ומגנה עליה למשך מספר שעות מפני מאכלים חומציים או תהליכים שפוגעים בה. כמו כן הסובין, שהוא קליפת הגרעין של שיבולת השועל, עוזר להניע את פעילות העיכול ומסייע בשמירה על תהליך תקין שלה.
 
2. כוסמת – הכוסמת יעילה בפתירת שלל בעיות הקשורות בתפקוד לקוי של מערכת העיכול. היא מנקה את המעיים ומסייעת לפעילות תקינה שלהם, מעודדת את עיכול המזון הנצרך על ידינו מבלי להקשות על מערכת העיכול ותורמת לטיפול בבעיות ביציאות. לכן מי שהתעורר עם כאב בטן או סובל משלשולים, מומלץ שיכין לעצמו דייסת כוסמת טעימה. כיוון שמדובר במזון נטול גלוטן, הוא מהווה פתרון נהדר גם לחולי צליאק. 
כוסמת
3. דייסת קמח תירס – חלק מבעיות העיכול שלנו נובעות מהפרה של האיזון ברמות החיידקים בקיבה. דייסת תירס יכולה לסייע בהשבת האיזון הזה ובשמירה עליו, מה שנחוץ מאוד בתחילת היום כדי להימנע מכאבים, כבדות ונפיחות. במקביל, היא מסייעת  גם בשמירה על שובע לאורך זמן, כך שמדובר ברעיון מצוין שיכול לעזור בשמירה על משקל תקין או בימים עמוסים. 
 
4. דגנים מונבטים – תהליך השריית חיטה מלאה או זרעי כוסמין למשך הלילה, עד להנבטה שלהם, ולאחר מכן טחינת התוצרים ובישולם כ-3 דקות במים רותחים, יכול לעשות נפלאות למערכת העיכול שלכם. 2 כפות של דגנים מונבטים מכילים כ-15% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין E, וכ-10% מהצריכה היומית המומלצת של חומצה פולית. בנוסף, דגנים מונבטים הם קלים יותר לעיכול מאלה שאינם מונבטים, והרכיבים המזינים שבהם נספגים ומעובדים על ידי הכבד מבלי לאמץ אותו יתר על המידה.  
 
5. ביצים – פעמים רבות כאשר אנחנו אוכלים על בטן ריקה, אנו עלולים לצרוך כמות גדולה מדי של מזון לאור תחושת הרעב שלנו. ממצאי מחקרים בנושא תזונה הוכיחו שביצים מסייעות לנו שלא להגזים בכך, שכן הן מובילות לתחושת שובע שנמשכת לאורך זמן. לפיכך, אנו צפויים לצרוך פחות קלוריות בארוחה הנוכחית וגם בארוחה הבאה, מה שיוביל לפחות עומס על מערכת העיכול ויסייע לשמירה על בריאותנו. אם נמאס לכם מהמתכונים המוכרים לביצים, תוכלו ללחוץ כאן כדי להכיר 14 מתכוני ביצים ייחודיים ומעוררי תיאבון.
ביצים על לחם
6. אבטיח – אם לא אכלתם במשך שעות ארוכות, תוכלו לשבור את הצום הזמני עם פרוסת אבטיח צוננת. האבטיח הוא מקור נהדר לנוזלים, אותם חשוב להשיב למערכות בגוף לאחר שלא שתינו או אכלנו זמן רב. בנוסף, מדובר במאכל שמהווה מקור מצוין לליקופן, נוגד חמצון ששומר על בריאות הלב והעיניים.
 
7. לחם נטול שמרים מחיטה מלאה – אם אתם מעוניינים לאכול פרוסת לחם על קיבה ריקה, מוטב שתעדיפו לצרוך לחם מחיטה מלאה. החיטה הזו עדיפה על פני חיטה מעובדת, בייחוד על פני חיטה לבנה, שכן היא עשירה בסיבים תזונתיים שגורמים לשובע, ובמקביל מסדירים את תהליך העיכול. בנוסף היא עשירה בנוגדי חמצון, מינרלים וויטמינים, מה שמצייד את הגוף בכל מה שנחוץ לו כדי להתחיל את היום על רגל ימין. 
 
8. אגוזים – לאגוזים שונים יש שלל יתרונות בריאותיים שנבדלים זה מזה, ואכילת חופן אגוזים על בטן ריקה תורמת לאיזון החומציות של מיצי הקיבה. אגוזי מוסקט יכולים גם לזרז את העיכול ולהקל על בעיות עיכול שונות, אגוזי פקאן וערמונים הם מקור נהדר לסיבים תזונתיים, ואילו אגוזי קשיו מגנים על הגוף מרעלים. מומלץ שתצטיידו בשקית אגוזים שתלווה אתכם בימים בהם אינכם בטוחים מתי תהיה שעת הארוחה הבאה שלכם, מה שיעזור לפעילותה של קיבה ריקה וימנע מכם רעב. 
 
אגוזי מלך
9. דבש – צריכה של דבש בתחילת היום עוזרת להעיר את המערכות השונות בגוף, כולל מערכת העיכול, ולהעניק להן אנרגיה. בנוסף, מדובר במאכל שמשפר את התפקוד של המוח ומעלה את רמות הסרוטונין, הורמון שאחראי על השמחה שלנו. 
 
10. זרעי צ'יה – זרעים אלה הם מקור נהדר לוויטמינים ומינרלים, ונמצאו כמועילים בתרומה לייצוב רמות הסוכר ולחץ הדם, כמו גם בהגנה מפני מחלות לב. תרומתם לפעילות מערכת העיכול מתבטאת בכמות הסיבים התזונתיים הרבה שיש בהם, אשר מגדילים את נפח המזון שנע דרך מערכת העיכול וכך מסייעים לתחושת שובע ממושכת. במחקר שנערך לאורך 12 שבועות נמצא כי חולי סוכרת שצרכו זרעי צ'יה חוו רעב מופחת ופעילות תקינה יותר של מערכת העיכול, לצד שיפור במצב רמות הסוכר בדם שלהם. תוכלו לצרוך אותם כתוספת למנה עיקרית, לפזר אותם מעל לסלט או להוסיף אותם לשייק.  
 
מקור תמונות: gyroscopio
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: