maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

7 מהיתרונות הבריאותיים הקיימים בקליפת האבטיח

 האבטיח הוא בין הפירות הפופולריים ביותר בקיץ, הצבעים העזים והטעם הנהדר שלו הופכים אותו לאחד מהמזונות הנצרכים ביותר בתקופה זו של השנה. בעוד שרבים אוכלים ונהנים מחלקו האדום והמתוק של האבטיח, חשוב לדעת שרוב הוויטמינים והמינרליים המצויים בפרי נמצאים בעיקר בחלקו הלבן, זה שכמעט כולנו זורקים לפח. אז אם אתם מתכננים לאכול אבטיח בזמן הקרוב, עצרו לרגע אחד, קראו על היתרונות הבריאותיים שיש בקליפת הפרי ואל תשליכו אותה לפח - כי בסופה של הכתבה ישנם גם 2 מתכונים נהדרים הכוללים קליפת אבטיח, ובעזרתם תוכלו להפיק במו ידיכם מטעמים נפלאים, שיסייעו לכם לקבל את כל הוויטמינים שהגוף שלכם זקוק להם.
 
יתרונות בריאותיים בקליפת אבטיח: פלח אבטיח עם סימון המראה את אזור הקליפה הלבנה
 

אילו ויטמינים מכילה קליפת האבטיח?

אבטיח מכיל כ-95% נוזלים, וכל חלקי הפרי ראויים לאכילה למעט החלק הירוק. לאור מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מתברר שמרבית הוויטמינים והמינרלים שבפרי נמצאים בקליפה הפנימית הלבנה, יותר מבחלק האדום. לרוב, אנשים נמנעים מאכילת החלק הלבן של הפרי מכיוון שהוא לא מתוק ומזמין כמו פנים האבטיח, אך התועלת שלו טובה יותר ומסייעת לגוף בתהליכים רבים.  קליפת האבטיח מכילה ויטמינים מסוג B3 ,A, בטא-קרוטן, וויטמין C, וכן מינרלים רבים כגון סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן ואשלגן. בנוסף, היא מכילה גם חומצות אמינו טבעיות, ביניהן ליקופן וציטרולין הידועות כבעלות סגולות בריאותיות לא מבוטלות. אם כל זה לא שיכנע אתכם לאכול את החלק הלבן של האבטיח, המשיכו לקרוא על היתרונות הבולטים שמצויים בקליפת הפרי הקיצי הזה - אולי זה יגרום לכם לשנות את דעתכם.

7 יתרונותיה הבריאותיים של קליפת האבטיח

1. תורמת לבריאות העור ועמידות השיער

חום ואור שמש - אלו הם שניים מהדברים שיש הכי הרבה בקיץ הישראלי, מה שהופך את ישראל ליעד מבוקש בקרב תיירים רבים, אך גם מביא עימו נזקים הגורמים להזדקנות העור, קמטים, איבוד הברק ופגיעה בשורשי השיער. כדי למנוע את התופעות הלא רצויות הללו, מומלץ לאכול מקליפת האבטיח, וזאת מכיוון שרוב וויטמין ה-C הקיים בפרי נמצא דווקא שם, ומסייע בבניית הקולגן המעניק נפח לעור. על פי מחקר גרמני שפורסם בשנת 2012, ליקופן ובטא קרוטן המצויים בקליפת הפרי יכולים להגן על העור מפני כוויות שמש ומחלות עור מסוימות, כמו פסוריאזיס ווטיליגו.
 

2. משפרת את לחץ הדם

על פי מחקר שפורסם בשנת 2010, על ידי אוניברסיטת פלורידה, אחת הסיבות שבגינן כדאי לאכול אבטיח בכלל ואת הקליפה בפרט היא כמותה הגבוהה של חומצת האמינו ציטרולין המצויה בו, ומסייעת בשמירה על לחץ דם תקין ובהורדת לחץ דם גבוה. בנוסף נמצא כי בגופם של מתנדבים שהסכימו לצרוך מיץ אבטיח מרוכז, התגלו רמות גבוהות של חומצת האמינו ארגינין, אשר הומרה ככל הנראה מהציטרולין וייצבה את לחץ הדם של הנסיינים. קליפת האבטיח היא גם מקור טוב לאשלגן, שידוע כאלקטרוליט המסדיר את לחץ הדם במהלך פעילות גופנית, מה שהופך את הצריכה שלו לדבר בריא ביותר.
יתרונות בריאותיים בקליפת אבטיח: ילד אוכל אבטיח כולל הקליפה

3. מסייעת לירידה במשקל

למרות הדעה הרווחת כי באבטיח, כמו בפירות אחרים רבים, יש מינוני סוכר גבוהים מאוד (מה שנכון ברוב המקרים), דווקא קליפת האבטיח בריאה מאוד ומכילה כמויות מזעריות מאוד של סוכר, כשאחד מהיתרונות הבולטים שמביאה עימה עובדה זו היא היכולת לסייע בירידה במשקל. כמות הסיבים התזונתיים שמכילה הקליפה יוצרת תחושת שובע, ואף מזרזת את קצב חילוף החומרים בגוף, תוך עידוד פעולת שריפת שומן פסיבית שתעזור לכם להשיל ממשקלכם.
 

4. משפרת את כח הגברא

כפי שכבר ציינו, בקליפת האבטיח מצויות כמויות מכובדות של חומצת האמינו ציטרולין, אשר מסייעות להרגעת הגוף ומרחיבות את כלי הדם, ויש ביכולתן לטפל בבעיות זקפה אצל גברים. על פי מחקר איטלקי משנת 2011, צריכת ציטרולין דרך אכילה, משפרת את נוקשות האיבר אצל גברים הסובלים מקשיים קלים בהגעה לזקפה. החוקרים אף הוסיפו וטענו שהאבטיח יכול לשמש כוויאגרה טבעית, בשל כל הוויטמינים וחומצות האמינו המצויות בפרי עצמו ובעיקר בקליפתו.
יתרונות בריאותיים בקליפת אבטיח: קליפות של אבטיח חתוכות

5. בעלת סגולות עבור נשים בהיריון

לרוב, נשים במהלך ההיריון סובלות מחוסר גמישות בעור שגורם לגירוי וגרד, וכן הן חשופות להתייבשות וחוסר נוזלים יותר מהרגיל. אכילת קליפת האבטיח בזמנים אילו משפרת את מראה העור ומגנה מפני התייבשות ואיבוד נוזלים, ובנוסף היא מקלה מאוד על צרבות ובחילות בוקר. המינרלים המצויים בקליפה הלבנה בעיקר, מונעים את תופעת התכווצות השרירים המתרחשת בשליש הראשון של ההיריון, ומשפרים באורח פלא את איכות חייה של האישה, תוך הקלה בתסמינים אחרים במהלך תקופה זו.
 

6. מגנה על הגוף מפני סרטן

כמו בפירות אדומים רבים כגון עגבנייה, פטל וכדומה, גם באבטיח יש ליקופן - פיגמנט בצבע אדום מבריק, שהוא אחד מנוגדי החמצון הקרוטונואידיים החזקים ביותר, שידוע ביכולתו להפחית את מידת התפשטותה של מחלת הסרטן. על פי מחקר משנת 2014 הליקופן המצוי באבטיח נלחם ברדיקליים החופשיים הנמצאים באוויר וחודרים אל גופנו דרך האוויר שאנו נושמים והמזון שאנו אוכלים, כמו גם מגן עלינו מפני סוגים רבים של סרטן ביניהם סרטן הערמונית ווירוס הפפילומה, שעלול להוביל לסרטן הרחם.
יתרונות בריאותיים בקליפת אבטיח: רבע אבטיח עם שתי כוסות שייק אבטיח

7. מסייעת בכאבי שרירים

אם השרירים שלכם כואבים אחרי אימון, אכילת אבטיח כולל הקליפה (ללא החלק הירוק הקשה) עשויה לעזור בהקלה והרגעת השרירים. האלקטרוליטים וחומצת האמינו המצויים בפרי יכולים אף להפחית את העייפות הנוצרת עקב פעילות השריר, ומסוגלים למנוע דלקות בשל הכמות הגבוהה של נוגדי החמצון שבהם. בנוסף נמצא כי בעת שתיית מיץ אבטיח השריר מקבל יותר חמצן שעוזר לו להתאושש במהירות, ונוצר תהליך מואץ של הסרת חומצה לקטית, מה שמקל על כאבי השרירים.
 
אז עכשיו, לאחר שהכרתם את היתרונות הבריאותיים שיש בקליפת האבטיח, אתם בטח חושבים לעצמכם מה ניתן להכין איתו ואיך להוסיף אותו לתפריט היומי שלכם ושל היקרים לכם. לכן צרפנו עבורכם 2 מתכונים מעולים שבעזרתם תפיקו מקליפת האבטיח את המרב.
מתכון לקליפות אבטיח וקינמון

אבטיח, הפרי הכי מזוהה עם הקיץ הישראלי - מתוק, עסיסי ומלא נוזלים, וניתן להשתמש בכולו. לא מאמינים? נסו את המתכון הבא, בעזרתו תוכלו להכין קליפות אבטיח מוחמצות בסגנון רומני.

רכיבים לקליפות אבטיח מוחמצות:
קליפות אבטיח - מ-1 (בינוני)
מים - ½2 ליטר
מים - 3 כוסות (נוספות)
לימון - 1 (גדול, פרוס לפרוסות דקות)
סוכר - 5 כוסות
חומץ - 3 כוסות (לבן)
מלח - ¾ כוס
מסמרי ציפורן - 1 כף (שלמים)
קינמון - 6 (מקלות שבורים לחתיכות באורך 2 ס"מ)
מתכון לשייק אבטיח בשכבות
הקיץ כבר כאן ואיתו הפירות הטעימים והעסיסיים שלו, שאחד האהובים ביותר מביניהם הוא האבטיח, שכמות הנוזלים הרבה שבו מציבה אותו כפרי המתאים ביותר לשייק קר. המתכון המיוחד הבא עשוי מכלל חלקי האבטיח, כולל קליפתו, כדי להבטיח שתקבלו את כל הוויטמינים המצויים בפרי ותצליחו ליהנות ממשקה שלבטח יכנס לתפריט המועדפים שלכם ויככב אצלכם למשך כל העונה. 
מתכון לשייק אבטיח בשכבות מקור תמונה: blendtec
רכיבים לשכבה הירוקה:
קליפת אבטיח - 1 כוס (החלק הלבן)
ענבים ירוקים - 1 כוס (קפואים)
נקטר אגבה - ½1 כפות (או כל תחליף סוכר אחר לבחירתכם)
זרעי צ'יה - 1 כף
רכיבים לשכבה האדומה:
אבטיח - 2 כוסות (החלק האדום, ללא גרעינים)
תות שדה - 1 כוס (קפוא)
נקטר אגבה - ½1 כפות (או כל ממתיק אחר לבחירתכם)
 

מקור התמונות: Rebecca SiegelAlena Navarro- Whyte

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו