maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 רכיבים מזיקים שמוסיפים לוויטמינים ותוספי מזון

  המודעות ההולכת וגוברת לתזונה בריאה לצד נגישות למאכלים ופריטים בריאים שונים גורמת לאנשים רבים לשלוח את ידם למדף של הוויטמינים ותוספי המזון שמשלימים חסרים תזונתיים בגוף. הרכיבים הללו אכן עושים את העבודה שלהם על ידי מילוי חסכים בגוף, אך לצד זאת, חלקם עלולים להיות מסוכנים עבורכם. על כן, כאשר אתם שולחים את היד למדף ה"בריאות" הזה בבתי מרקחת וחנויות שונות, חשוב שתהיו ביקורתיים ולא תעשו זאת בצורה אוטומטית. 9 התוספות המזיקות שלפניכם נמצאות בוויטמינים ותוספי מזון שונים, בייחוד כאלו שמיוצרים מחוץ לישראל, וחשוב להכיר אותן כדי לעשות בחירות חכמות עם מה שאתם מכניסים לגופכם.
 
תוספים מזיקים לוויטמינים ותוספי מזון: גלולות וכדורים עפים לעבר המצלמה
 

1. צבעי מאכל

רבים לא יודעים זאת, אך תוספי מזון רבים, ובייחוד וויטמינים, מכילים צבעי מאכל שנועדו לגרום להם להיות מושכים יותר מאשר הגרסה החיוורת שלהם, כשהצבעים הנפוצים ביותר בשימוש הם אדום, ירוק, כחול וצהוב שידועים כמזיקים, בייחוד אם צורכים אותם על בסיס קבוע. במחקר שפורסם במגזין לרפואת ילדים, נמצא כי צריכה של צבעי מאכל גורמת לשינויים התנהגותיים כשהנפוץ בהם הוא התנהגות היפראקטיבית. מלבד הענקת צבע מושך לוויטמינים, צבעי מאכל לא משרתים שום מטרה ואפילו מזיקים לגוף, ולכן מומלץ לבדוק האם הם חלק מהרכיבים שנמצאים בתוספים שאתם רוכשים.
 

2. אבקת קפאין

אבקת קפאין, הנרשמת ברשימת מרכיבים של תוספים גם כ-1,3,7-trimethylxanthine היא חומר נוסף שמכניסים בתוספי מזון מסוימים ובכמויות גדולות למדי. כפי שידוע לרובנו, קפאין נותן אנרגיה ולכן הוא לא מזיק במיוחד לאנשים שצריכים להרגיש ערניים, אך אין זה המצב עבור חולי לב או אנשים עם בעיות בכלי הדם. נטילת תוספי מזון שמכילים קפאין, בייחוד עם שילוב של תרופות ממריצות, עלול לגרום לקצב לב לא סדיר, בעיות לבביות שונות ואפילו התקף לב. נטילה לא מבוקרת של קפאין על ידי צריכה של תוספי מזון שמכילים אותו עלולה לשים אתכם בקבוצת סיכון לבעיות לבביות, כך שחשוב להיות ביקורתיים לגביי הסוג שאתם נוטלים.
תוספים מזיקים לוויטמינים ותוספי מזון: מגירה עם קפה טחון שוכבת על בד לצד פולי קפה

3. אבקת מיצוי של תה ירוק

המיצוי הטבעי הזה נמצא בתוספי מזון שנועדו לסייע בירידה במשקל, אך למרות ההילה הבריאה של התה הירוק, מינון יתר שלו גורם ללא מעט תופעות שליליות. אנשים שנטלו תוספים מסוג זה הרגישו סחרחורת, שמעו צלצולים באוזניים ואובחנו בספיגה מופחתת של ברזל, כך שלצד הירידה במשקל ישנו תשלום לא קטן בדמות הבריאות הכללית שיש לחשוב עליו כאשר מנסים לרזות בעזרת תוספים שמכילים אבקת מיצוי של תה ירוק.
 

4. מתיל סינפרין

הרכיב בעל השם הסבוך הזה, שנקרא גם אוקסילופרין, פי-הידרוקסי אפדרין, אוקסי אפדרין ו-4 ה.מ.פי (Oxilofrine, p-hydroxyephedrine, oxyephedrine, 4-HMP) מצוי במגוון תוספי מזון שנועדו לסייע לרדת במשקל תוך הגברת האנרגיה ושיפור הביצועים האתלטיים. תוספים מסוג זה נמכרים עבור אנשים שמעוניינים להיכנס למשטר בריאות ולקצר את הדרך להגברת מסת שריר, אך בדומה לחבריהם ברשימה, הם עלולים להיות מסוכנים. נטילה של מתילסינפרין מביאה לקצב לב לא סדיר ובעיות לבביות אחרות, ולכן לא מומלץ להפריז בהכנסה של תוספים ממריצים לגוף, גם אם תהליך השגת הכושר יהיה איטי יותר.
תוספים מזיקים לוויטמינים ותוספי מזון: רגליים שריריות של גבר שרץ על מסלול

5. שמנים מוקשים

המרגרינה, שמשמשת להכנה של עוגות ומטעמים שונים, הואשמה פעמים רבות בגרימת נזק לגוף, ובצדק. השמן המוקשה שמרכיב את החומר דמוי החמאה הזה שוקע בכלי הדם, מצר אותם ומפריע לזרימת דם תקינה – מה שמוביל לבעיות בריאותיות חמורות. למרבה הצער, אותם תוספי מזון שאמורים לעזור לנו לשפר את בריאותנו מכילים שמנים מוקשים או מוקשים חלקית שמזיקים לבריאותנו ולא תורמים לנו במאום. ברשימה של קווים מנחים לתזונה שפורסמה על ידי רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) בשנת 2010 צוין  כי "יש לשמור על צריכה נמוכה ככל האפשר של חומצות שומן טראנס על ידי הגבלת אכילה של מזונות שמכילים מקורות סינתטיים שלהם, כמו שומנים מוקשים", כך שיש לבחון האם תוספים שונים מכילים את הרכיבים הללו.

6. עופרת, כספית ו-פי.סי.בי

כמוסות של חומצות שומן אומגה 3 מככבות בשנים האחרונות בתור הסוד הקטן לחיים בריאים שכולנו צריכים ליטול על בסיס קבוע, אך האם זה אכן מומלץ? כיום רופאים ממליצים ליטול את הכמוסות הללו רק במקרים בהם יש צורך, כמו עם בעיות שונות בכלי הדם, ולא על דעת עצמכם, בייחוד אם אתם בריאים בדרך כלל. אחת הסיבות לכך היא שהכמוסות השומניות הללו עשויות להכיל כמויות גבוהות של עופרת וכספית שנובעות מהדגים מהן הופקו, וכיום סבורים שזו הסיבה לכך שנמצא קשר בין נטילה של כמוסות אומגה 3 לתחלואה בסרטן הערמונית, כפי שנמצא במחקר שפורסם בשנת 2013. מלבד עופרת וכספית, כמוסות אומגה 3 עשויות להכיל גם ביפנילים עתירי כלור (PCBs) שאף הם מגבירים את הסיכון ללקות בסרטן – מה שצריך לגרום לכולנו לחשוב פעמיים לפני נטילה שלהן, בייחוד נשים בהריון וילדים שפגיעים יותר להשפעות הרכיבים הללו.
 
תוספים מזיקים לוויטמינים ותוספי מזון: כמוסות אומגה 3 נשפכות מקופסה

7. מלטודקסטרין

את הרכיב הזה אתם וודאי מכירים ממאכלים נטולי סוכר, שכן הוא ממתיק מלאכותי שנועד עבור אנשים שמעוניינים לרדת במשקל בלי לוותר על הטעם המתוק. למרבה הצער, הרכיב הזה מצוי לא רק במאכלים דיאטטיים שונים, אלא גם בתוספי תזונה כדי להקל על העיבוד שלהם ולייצב אותם. במחקר שנערך במחלקה לתזונה אנושית בבית הספר למדע מולקולרי בסידני שבאוסטרליה, חוקרים מצאו שלממתיק המלאכותי הזה יש השפעה דומה על הגוף כמו סוכר, כך שלא רק שהוא עלול לגרום לנזקים, אלא שהוא גם נוגד את המטרה של ירידה במשקל.  יתרה מזאת, מלטודקסטרין נקשר פעמים רבות לדלקות, בעיות בעיכול ועלייה חדה של רמות הסוכר בדם, וכמות קטנה ממנו מספיקה כדי לגרום להשפעות השליליות הללו.

8. טיטניום דו-חמצני

טיטניום דו-חמצני (Titanium Dioxide) אחראי לשורה של תופעות שליליות כמו דלקות בריאות ונזק לדנ"א, כך שבהחלט לא מומלץ להכניס אותו לגופכם. בתוספי מזון וויטמינים הוא משמש כחומר צבע, בדומה למוצרים קוסמטיים שהוא מוכנס אליהם, ועלול להיות מסוכן במיוחד עבורי חולי קרוהן שסובלים מדלקות במעי – מה שמוגבר על ידי צריכה של טיטניום דו-חמצני שרבים מהם נוטלים כדי להשלים חסרים תזונתיים וכדי לטפל בתסמינים הנלווים למחלה.
תוספים מזיקים לוויטמינים ותוספי מזון: גלולות וכמוסות

9. טלק או מגנזיום סיליקט

שימוש חיצוני מתון באבקת טלק לא מזיק, אלא להיפך, אך כאשר צורכים אותו באופן פנימי - כמו עם תוספי מזון, עלולות להיות לכך השלכות שליליות. בתוספי תזונה שונים האבקה הלבנה הזו משמשת כחומר מילוי שנועד להגדיל את הנפח של כמוסות שונות, מה שעלול להוביל לבעיות בריאות ומעברי האוויר כתוצאה מפירוק של אותן כמוסות והמעבר של הטלק במחזור הדם. בדומה לטלק, מגנזיום סיליקאט גם מתווסף לוויטמינים ותוספי מזון שונים כדי להגדיל את נפחם והשפעתו דומה לזו של אסבסט – כלומר מזיקה לריאות.

אז מה עושים?

אין ספק שוויטמינים ותוספי מזון יכולים לתרום במידה ניכרת לשיפור הבריאות ושמירה על גוף בריא, אך רק כאשר צורכים אותם בכמות הנכונה ובוחרים בכאלו שהם מאיכות טובה. אם אתם שוקלים ליטול תוספים כאלו ואחרים, התייעצו תחילה עם הרופא שלכם כדי לוודא שאכן יש לכם חסרים שאתם צריכים להשלים ורק לאחר מכן רכשו את התוספים הנחוצים. מלבד זאת, מומלץ שלא תשלחו את ידכם בצורה אוטומטית למדפי התוספים, אלא תקראו בקפידה את התוויות שלהם כדי לוודא שאין בהם חומרים מיותרים ותוספים שגופכם לא צריך ושעלולים להזיק לו. בדיוק כפי שאתם עושים עם רכיבים של מזונות מסוימים, הקדישו מספר דקות לקריאה של תווית ובירור עם רוקח/עובד במחלקת טבע שהתוספים שאתם מעוניינים בהם לא מכילים חומרים מזיקים והדרך שלכם לגוף בריא תהיה הרבה יותר בריאה.
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: