maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

12 מאכלים טבעיים להקלה על עצירות

  כאבי בטן, נפיחות וחוסר נעימות גופנית הן רק חלק מהתופעות שעצירות גורמת להן, ומלבד התחושות הללו, הצטברות של חיידקים במעיים כתוצאה ממנה עלולה לגרום לבעיות בריאותיות חמורות יותר בהמשך הדרך. כיום יש בבתי המרקחת חומרים שמשמשים כמשלשלים, אך הם עלולים לגרום להתייבשות, בצקות וסחרחורות, ובאופן כללי משפיעים על כל אדם בצורה אחרת ולא צפויה. למרבה השמחה, לא תמיד צריך לשלוח יד למדפי התרופות בשביל לטפל בעצירות, אלא למקרר שבבית, שכן 12 המאכלים הבאים יטפלו בבעיה ביעילות ותוכלו לאכול אותם בנחת בלי חשש לתופעות לוואי מזיקות.
 
מכנסיים מופשלות סביב קרסוליים של גבר שיושב על אסלה
 

1. ברוקולי

הירק דמוי העץ הזה מסייע בכל הנוגע לפעילות מערכת העיכול, ואכילה סדירה שלו בתקופות בהן אתם סובלים מעצירות תעזור לפתור את הבעיה. ההשפעה הזו נובעת מהעובדה שהברוקולי עתיר בנוגדי חמצון שמסייעים בשמירה על פעילות מעיים תקינה, ומשמשים כמשלשל טבעי. כדי להגביר את ההשפעה של הברוקולי, מומלץ לאכול גם את הנבטים שלו בצורתם הטרייה, כתוספת לסלטים או כחטיף בריא.

2. זרעי חמנייה ודלעת

זרעי חמנייה ודלעת הם חטיף אהוב במיוחד בישראל, ומלבד טעמם הנפלא, הם יכולים לשמש כמשלשל טבעי. שני סוגי הזרעים הללו עשירים בחלבונים שמנקים את המעיים מפסולת ושומרים על מערכת עיכול נקייה. הוספה של כף או שניים מהזרעים הללו, בצורתם הטרייה או הקלויה,  לסלט היומי שלכם תעזור להסדיר את פעילות מערכת העיכול. אך שימו לב - אם אתם בוחרים לאכול זרעים חמנייה ודלעת קלויים, מומלץ לא להוסיף להם מלח כדי למנוע צריכה עודפת של נתרן, שעלול לגרום לבעיות שונות בגוף.
תערובת של זרעי חמנייה ודלעת

3. זרעי צ'יה

סיבים תזונתיים הם אחד מהרכיבים החשובים ביותר בכל הנוגע לפעילות מעיים סדירה ומניעת עצירות. הסיבים המצויים בזרעי צ'יה הם סיבים מסיסים אשר נעים במערכת העיכול, סופחים מים ויוצרים מעין ג'ל שעוזר לסכך את דפנות מערכת העיכול ולעודד יציאה של פסולת. זרעי הצ'יה עשירים בסיבים תזונתיים, שלפי מחקרים הוכחה היעילות שלהם בכל הנוגע ליציאות סדירות והקלה על מצבים של עצירות.

4. תותים

מזון נפלא נוסף שעתיר בסיבים תזונתיים המסייעים לפעילות מערכת העיכול הוא תותים. כוס אחת של תותים (כ-150 גרם) מכילה 3 גרם של סיבים תזונתיים, כ-10% מכמות הצריכה היומית המומלצת לנשים וגברים. הסיבים הללו עוזרים לרכך את הצואה במעיים ולסכך את הסביבה שלה - השפעה משולבת שמביאה ליציאות סדירות. בנוסף לכך, לתותים יש עוד הרבה מאוד השפעות חיוביות על הבריאות והמראה שלנו.
תותים
 

5. ירקות עליים

תרד, כרוב קייל, גרגיר הנחלים, עלי סלק ועוד משמשים כמשלשלים טבעיים בזכות תכולת המגנזיום הגבוהה בהם. המינרל החיוני הזה גורם לריכוך של הצואה על ידי משיכה של מים לתוך מערכת העיכול, מה שמביא ליציאת פסולת מהגוף בצורה בריאה ומבוקרת. ניתן להעשיר את התפריט שלכם עם הירקות הללו ולאכול אחד אחר בכל יום כדי לא להשתעמם מהם, וגם על מנת שתוכלו לשמור על פעילות מעיים סדירה.

6. קיווי

הפרי הירוק והחמצמץ הזה אהוב על אנשים רבים, וכשמבינים עד כמה הוא בריא, האהבה אליו גדלה פי כמה. כוס אחת של קיווי (כ-177 גרם) מכילה 5.3 גרם של סיבים, המהווים כ-20% מהתצרוכת היומית המומלצת. הסיבים בקיווי נחלקים לשני קבוצות: מסיסים ובלתי מסיסים, שהשפעתם המשולבת גורמת ליציאות סדירות, ובתוספת הפקטין המצוי בהם (רב סוכר שקיים בדפנות תאי צמחים), שגם הוא משמש כמשלשל טבעי, מקבלים פתרון טבעי ויעיל במיוחד למצבים של עצירות.
קיווי חתוך

7. קפיר

קפיר הוא מזון שמכינים על ידי התססה מיוחדת של חלב, מה שיוצר מעין יוגורט עתיר בפרוביוטיקה. הרכיב הזה מכיל חיידקים ידידותיים לגוף, שמסייעים בשמירה על מאזן חיידקים תקין בגוף, כולל אלו שנמצאים במערכת העיכול. צריכה של קפיר על בסיס יומי עוזרת להסדיר את פעילות המעי, וגם גורמת ליציאות בריאות יותר ולריכוך צואה במקרים של עצירות. תוכלו ללמוד עוד על הקפיר ועל דרך הכנתו על ידי לחיצה על הקישור הזה.

8. קטניות

חומוס, עדשים מסוגים שונים, אפונים, בוטנים ועוד מאכלים דומים שייכים למשפחת הקטניות, וידוע שהם מכילים סיבים תזונתיים שמסייעים בתהליכי העיכול. מלבד הסיבים הללו, קטניות גורמות גם לייצור של חומצה בוטירית בגוף – חומצה שומנית עם שרשרת קצרה שלגוף קל לעכל והיא משמשת בין היתר לטיפול טבעי בעצירות. החומצה הזו פועלת גם כנוגד דלקות, מה שמסייע בהפחתה של זיהומים במעיים שגורמים לעתים לעצירות, כמו מחלת קרוהן ודלקות אחרות.
קטניות בצנצנות

9. שמן קיק

שמן הקיק מופק מזרעי צמח הקיקיון המצוי, וכיום ניתן למצוא אותו בחנויות בריאות, חנויות קוסמטיקה ואפילו בתי מרקחת. השמן הנפלא הזה שימש במשך שנים רבות כמשלשל טבעי בזכות חומצת שומן ייחודית שהוא מכיל: חומצה ריצינולאית. זוהי חומצת שומן בלתי רוויה שמפעילה קולטן מסוים במערכת העיכול אשר גורם לתנועה של המעיים, מה שמביא ליציאת פסולת מהגוף. שמן הקיק גורם גם לריכוך של צואה, השפעה אשר מגבירה את יציאת הפסולת אף יותר ותורמת להקלה בנפיחות ובתסמינים המעיקים של עצירות. 

10. תפוחים

תפוחים והמיץ המופק מהם יכולים להקל בצורה משמעותית על עצירות ולשמש כמשלשלים טבעיים בזכות היותם עשירים בסיבים תזונתיים וגם בפקטין. הפקטין גורם למיצוק של צואה, מה שעוזר לה לצאת החוצה בצורה יעילה יותר, ובכך להקל על מצבי עצירות. ביחד עם הסיבים התזונתיים, נוצר פתרון טבעי וטעים במיוחד שמביא להקלה משמעותית לאלו הסובלים מעצירות.
תפוחים

11. סלק

סלק, בייחוד בצורתו הטבעית או במיץ, מקל במידה משמעותית על עצירות והתסמינים הנלווים לה. צריכה של סלק טרי, מבושל או במיץ, מביאה לניקוי של רעלים מהגוף, כולל אלו שנמצאים במעיים ומביאים לעצירות פעמים רבות. צריכה של הירק הנפלא הזה עלולה לגרום לשלשול אם מפריזים בכמויות, ולכן מומלץ להתחיל עם חצי כוס ביום ולהגדיל או להקטין את הכמות לפי ההשפעה. 

12. מי קוקוס

מי הקוקוס, שנמכרים במרכולים ובחנויות בריאות, הם טעימים, קלים לעיכול ויכולים להוות משלשל טבעי נפלא. שתייה של מי קוקוס תמלא את גופכם בסיבים תזונתיים הנחוצים להסדרת פעילות מערכת העיכול, ויתרה מזאת, הם מקלים על טחורים וגירויים הנלווים להם. בדומה למיץ הסלק, לא מומלץ להפריז בשתייה של מי קוקוס, אלא להסתפק בכוס או שתיים ביום כדי לחוות הקלה בזמן שסובלים עצירות. ההשפעה תטיב עם גופכם, תנקה אותו מפסולת ותקל על התסמינים הלא נעימים שנלווים למצבים כאלו.
אגוזי קוקס עם קשים נעוצים בהם
עצירות היא בהחלט מצב לא נעים, ורבים נוטלים תרופות שונות כדי להקל על המצב הזה, אך למרבה הצער, הפתרונות הכימיים הללו עלולים להביא לשלשולים קשים ולהתייבשות שיכולה להיות מסכנת חיים. כדי להימנע מכך, ניתן להיעזר במגוון רכיבים טבעיים וטעימים להפליא שעוזרים להקל על מצבים של עצירות, נפיחות בבטן וחוסר הנעימות הנלווית ליציאות לא סדירות.
מקור תמונה ראשית: Ayurvedic India

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: