maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 יתרונות בריאותיים מדהימים של טמפה

  היכולת לרתום את יתרונות הטבע לטובת האדם ובריאותו במגוון תחומים, ובעיקר בתחום התזונה, הפכה את המטבח של רבים מאיתנו לעשיר הרבה יותר, כשבכל שנה מתגלים מוצרים חדשים שתורמים לגוף עוד יותר. העובדה שיותר ויותר אנשים לוקחים אחריות על בריאותם הופכת את המוצרים הללו לסחורה מבוקשת שעושה טוב לגופנו ומיטיבה עם בריאותנו הכללית. אחד מהמאכלים המיוחדים הללו הוא הטמפה – מוצר סויה מותסס שנמכר בחנויות טבע ומשמש אנשים רבים כתחליף לבשר, ורבים עוד יותר כבסיס מעולה למנות מפתיעות עם ערכים תזונתיים גבוהים. אחרי שתקראו על 9 מיתרונותיו הבריאותיים הנפלאים, גם אתם תשמחו להוסיף אותו לעגלת הקניות ולמבחר המאכלים הבריאים שאתם מכינים.
 
מלבן טמפה על קרש חיתוך עם קוביות וחתיכות טמפה לידו
 

מהו הטמפה?

הטמפה כאמור הוא מוצר סויה מותסס שמקורו באינדונזיה, ומכינים אותו בעזרת מספר תהליכים שונים של עיבוד פולי הסויה. לאחר ההתססה של הפולים דוחסים אותם יחד למעין קובייה, המזכירה קוביית גבינה, אשר משמשת להכנת מגוון תבשילים ומאכלים שיכולים להיות גם גרסאות צמחוניות למנות בשר אהובות. לטמפה יש מרקם יבש ומוצק, ובזכות היכולת שלו לספוח נוזלים ואת טעמם של תבלינים, הוא יכול לשמש להכנתם של תבשילים, בטיגון אפייה ועוד. טעמו הייחודי, מרקמו והיתרונות של הטמפה הפכו אותו לתחליף בשר אהוב, וגם אנשים שאינם צמחוניים או טבעוניים משתמשים בו כיום להכנת מגוון מאכלים טעימים ובריאים במיוחד. 
 

9 יתרונות בריאותיים של טמפה:

1. מאזן את המיקרוביום במעיים

בתהליך ההתססה שעוברים פולי הסויה לצורך הכנת הטמפה, חיידקים ושמרים שנמצאים בפולים באופן טבעי עוברים פירוק. בנוסף לכך, החומצה הפיטית שנמצאת בפולי הסויה מתפרקת גם היא והופכת ליעילה יותר בעת עיכול וספיגת מזון בקיבה והמעיים. מלבד ההקלה על מערכת העיכול וייעול פעולתה, התסיסה מביאה גם ליצירה של פרוביוטיקה – מושבות חיידקים שמיטיבים עם הגוף ונלחמים בזיהומים. שמירה על איזון החיידקים בקיבה ומערכת העיכול חשוב מאין כמוהו, ולכן מומלץ לצרוך טמפה וליהנות ממערך הפרוביוטיקה שהוא מכיל.
מבט מיקרוסקופי על חיידקים

2. מקל על תהליך העיכול

סיבים הם רכיבים חיוניים בתזונה של כולנו והם מסייעים בעיכול של מזון וגם בהסדרת היציאות, אך רבים מאיתנו לא צורכים מספיק מהם. צריכה לא מספקת של סיבים גורמת להיווצרות גזים במעיים, לכאבים ולאי נוחות גופנית שנגרמת כתוצאה מעיכול לא תקין של המזון. בנוסף, יציאות לא סדירות עלולות לגרום לריבוי חיידקים במעי, דבר המוביל לדלקות שונות במערכת העיכול, שהן לא נעימות בלשון המעטה. למרבה השמחה, טמפה יכול לעזור בצרה הזו בזכות תכולת הסיבים הגבוהה שבו אשר מסייעים לפרק את המזון בצורה יעילה, לעכל אותו ובסופו של דבר גם לפנות את הפסולת מגופנו, כך שהיא לא תגרום לתופעות לא נעימות כפי שפורט מעלה.
 

3. מספק חלבונים חיוניים לגוף

אבני הבניין החשובות ביותר בגוף הן החלבונים, שאחראיים למגוון תפקידים חיוניים, כמו שמירה על תפקודי מוח ולב תקינים, ייצור נוגדנים, בניית שרירים ועוד רבים אחרים. תזונתם של אנשים רבים לא מספקת להם את כמות החלבונים הנחוצה לגופם, אך ניתן להשלים את החוסרים האלו על ידי צריכה של טמפה. 100 גרם בלבד מהמוצר, שהם כחצי כוס, מכילים 18.5 גרם חלבון - 37% מהכמות היומית המומלצת. מלבד החשיבות של חלבונים לתהליכים חיוניים בגוף, במחקר שפורסם בשנת 2015 חוקרים גילו שצריכה של חטיפים ומאכלים המבוססים על סויה גורמת לתחושת שובע לאורך זמן. המשמעות היא שהחלבונים בטמפה לא רק מיטיבים עם הגוף, אלא יכולים גם לעזור לרסן תיאבון מוגבר ולסייע לרדת במשקל. 
אישה רצה בשטח פתוח

4. מפחית רמות כולסטרול

רבים מאיתנו מקבלים מבט כעוס מהרופא לאחר שאנו מבצעים בדיקות דם, בגלל רמות גבוהות של כולסטרול שרבים סובלים מהן כיום. למרבה הצער, רבים מאיתנו גם פוטרים את המספרים הגבוהים על דפי הבדיקות שלנו כזמניים או "בגלל שאכלנו פיצה" יומיים לפני הבדיקה, אך ככל שעובר הזמן, הכולסטרול שוקע בדפנות כלי הדם שלנו והרמות הגבוהות שלו הופכות להיות כרוניות. הנזקים של רמות כולסטרול גבוהות מתחילים במעבר לא תקין של הדם בוורידים ובעורקים ועלולים להיגמר בשבץ ומוות, ולכן לא מומלץ לקחת את הנושא הזה בקלילות. על מנת שתוכלו להוריד את רמות הכולסטרול לפני שהן יהיו גבוהות מדי ותצטרכו ליטול תרופות כדי לטפל במצב, מומלץ לשלב אכילה של טמפה בתפריט הקבוע שלכם, וכך גם אתם וגם הרופא שלכם תרגישו בהבדל לאורך זמן. הטמפה מכיל רכיבים בשם איזופלבונים שמורידים רמות כולסטרול כוללות בדם ובייחוד רמות של LDL – הכולסטרול הרע שגורם ללא מעט צרות בגוף.

5. מחזק את העצמות

תזונה בריאה תורמת לחיזוק העצמות, אך יש רכיב אחד חיוני שכולנו זקוקים לו על מנת לשמור על עצמות בריאות – סידן. המינרל החיוני הזה מחזק את העצמות, ועלינו לצרוך אותו באופן יומיומי על ידי אכילה של מזונות שמכילים אותו, כדי למנוע דלדול עצם שעלול להביא לשברים בגוף. סידן נמצא בשפע בחלב ומוצריו, אך אנשים רבים לא יכולים לשלב את המוצרים הללו בתפריט שלהם בגלל רגישות ללקטוז או בגלל הרגלי תזונה כאלו ואחרים. לאלו שנמנעים ממוצרי חלב מכל סיבה שהיא, מנת טמפה במשקל 125 גרם תספק לגוף קרוב ל-20% מהתצרוכת היומית המומלצת, ולכן כדאי לתת למאכל הנפלא הזה הזדמנות להיות חלק מהתפריט שלכם.
צילום רנטגן של כף יד

6. מקטין את הסיכון ללקות בסרטן

בגופנו מתרחשים בכל רגע הליכים מדהימים הכוללים, בין היתר, ייצור כלי דם חדשים – אנגיוגנזה. כשהתהליך הזה יוצא משליטה וכלי דם מתפתחים באזורים לא נחוצים, גידולים עלולים להיווצר, ואפילו תהיה להם אספקת דם סדירה מכלי הדם הללו. במחקר שפורסם בשנת 2005 חוקרים מצאו כי צריכת טמפה תורמת באופן ישיר להפחתה בייצור חריג של כלי דם, מה שיכול למנוע את התפתחותם של גידולים מסוכנים בגוף המוזנים ישירות על ידי כלי דם שהתפתחו בצורה לא מבוקרת.
 

7. מפחית תסמינים של גיל המעבר

נשים בגיל המעבר עוברות מגוון שינויים גופניים שגורמים לתופעות לא נעימות, כמו עלייה של טמפרטורת העור, שינויים הורמונליים ומצבי רוח בלתי נשלטים שרווחים בתקופה הזו. לאלו שסובלות מהתסמינים האלו ועוד רבים אחרים, מומלץ לנסות את הטמפה שיכול להקל על התופעות המעיקות. האיזופלבונים שנמצאים בסויה וכפועל יוצא גם בטמפה, מסייעים בהפחתה של תסמיני גיל המעבר, כמו גלי חום, על ידי איזון רמות הכולסטרול בדם וגם על ידי וויסות הורמונלי שמשפיע על מצב הרוח הכללי של נשים בגיל המעבר.
אישה מבוגרת מחייכת עם עיניים עצומות

8. עוזר להילחם בסוכרת ולמנוע אותה

מספר האנשים שלוקים בסוכרת מסוג 2 הולך ועולה עם השנים, וזו הופכת למגיפה של ממש באזורים מסוימים. בעולם המוצף במוצרים תעשייתיים ומזונות עתירי סוכר אחרים, חשוב לעשות כל שביכולתנו כדי להוריד את כמויות הסוכר שאנו צורכים וגם לאזן את רמות האינסולין בגוף. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי צריכת מגנזיום מוגברת, דבר שניתן לעשות בקלות עם טמפה. במחקר שנערך בשנת 2013, חוקרים מצאו שמתן מגנזיום לעכברים גרם להפרשה מוגברת של אינסולין בגוף אשר מוריד את רמות הסוכר ומוריד את הסיכון ללקות בסוכרת. 100 גרם של טמפה מכילים 25% מהתצרוכת היומית המומלצת של מגנזיום, ולכן מומלץ בחום לשלב אותו בתפריט כדי להקטין את הסיכויים ללקות במחלה הזאת, שפוגעת באנשים כה רבים כיום.

9. מפחית נזקי חמצון בגוף

בעבר סביבת החיים שלנו הייתה נקייה יחסית מזיהומים, אך עם כניסתם של מפעלים מעלי עשן למרחבי המחייה שלנו, התרבותם של מזונות שמכילים רכיבים מזיקים ואימוץ של אורח חיים לא בריא על ידי רבים, הפכנו למוקפים בחלקיקים מזיקים שנקראים רדיקלים חופשיים. החלקיקים הללו גורמים להרס תאי, מה שמחליש את גופנו, ובייחוד את המערכת החיסונית שלו, ולכן מומלץ לנטרל אותם. הדרך הבריאה והטבעית לעשות זאת היא על ידי צריכה של מזונות עשירים בנוגדי חמצון, כשהטמפה הוא אחד מהטובים שבהם. הטמפה עשיר באיזופלבונים, מה שהופך אותו למזון יעיל במיוחד ללוחמה ברדיקלים חופשיים שמזיקים לגופנו, ובמחקר שנערך במכון לתזונה פיזיולוגית בגרמניה, חוקרים מצאו שהחלקיקים הצמחיים הללו עושים זאת בצורה יעילה במיוחד.
 
לפי מנהל האוכל והתרופות האמריקני מומלץ לאכול בכל יום עד ל-25 גרם של מוצרי סויה, שהם 125 גרם טמפה גולמי.

מקור תמונה ראשית: FotoosVanRobin

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: