print header

יתרונותיהם הבריאותיים של אגוזי ברזיל

 מי מבנינו שנוהג לפקוד את מדפי האגוזים בסופר או לקנות אותם על המשקל בפיצוציה הקרובה לביתו, לבטח לא יכול להתעלם מאותם אגוזים חומים וגדולים למראה, המצויים כדרך קבע בין שלל הפיצוחים ומוכרים לנו בתור אגוזי ברזיל. האגוזים הללו הם כבר מזמן חלק די מהותי מתערובות אגוזים ופיצוחים רבות הנמכרות בשווקים, ויש לא מעט שאף אוהבים לאכול אותם בנפרד – כמנת חטיף מספקת בפני עצמה. למען האמת יש אף שיגדירו את אגוזי ברזיל כ"סופר-פוד", מזון על, וזאת בשל היתרונות הבריאותיים הרבים שניתן להשיג מהם. אז אם עדיין לא הכרתם את הסגולות המיוחדות של האגוזים הללו – אנחנו מזמינים אתכם להתעמק בהם קצת וללמוד יותר עליהם ועל היתרונות שבצריכתם.

מה הם אגוזי ברזיל?

על אף שמם שהתקבל בכל העולם, מבחינה בוטנית אגוזי ברזיל הם לעשה אינם אגוזים – אפילו לא שקדים – בשום צורה. אלו פשוט זרעיו של עץ האגוז הברזילאי שמקורו ביערות הגשם בדרום אמריקה – אחד ממיני העצים הגדולים ביותר הגדלים ביער האמזונאס, שיכול להגיע עד לגובה של 60 מטרים ולחיות יותר מ-800 שנים. גם ייחוסם של האגוזים הללו למדינת ברזיל יכול להיות קצת מטעה – כי היצואנית העיקרית שלהם כיום היא דווקא שכנתה הדרום-מערבית בוליביה, שם האגוזים ממשיכים להיות מלוקטים מעצים הגדלים פרא ביערות הגשם וללא ממטעים מלאכותיים.

כפי שתוכלו לראות כאן מיד, לאגוזי ברזיל יש הרבה יתרונות בריאותיים – הטמונים ברכיבים הקיימים בהם בשפע כמו סלניום, מגנזיום וויטמין B1. מבחינה קלורית, מאה גרם של אגוזי ברזיל מכילים 13 גרם פחמימות 14 גרם חלבון ו-66 גרם שומן שמקורו מחומצות שומן, שרמתן כאן גבוהה מזו הקיימת במרבית האגוזים האחרים. 

יתרונות אגוזי ברזיל: אגוזי ברזיל על סירה בלב האמזונאס

9 יתרונות בריאותיים מרכזיים של אגוזי ברזיל

1. מסייעים לתפקודה התקין של בלוטת התריס

את השם בלוטת התריס אתם ודאי מכירים – אך האם ידעתם עד כמה היא משמעותית לתפקוד התקין של גופנו? ההורמונים שהבלוטה הקטנה הזו מפרישה חיוניים לגדילה, תהליך העיכול, חילוף חומרים תקין ולשמירה על טמפרטורת הגוף. הרקמות שמרכיבות את בלוטת התריס זקוקות לריכוזים גבוהים של מינרל הסלניום – הנדרש לייצור של הורמון T3 ושל חלבונים נוספים המגנים על בלוטות התריס שלכם מנזקים. במחקר גדול שנערך בסין והתפרסם בשנת 2015 נמצא כי אצל אנשים בעלי רמות נמוכות של סלניום בגוף הסיכון להתפתחות מחלות של בלוטת התריס – דוגמת תת פעילות של בלוטת התריס, דלקת בלוטת התריס ובלוטת תריס מוגדלת – גדול יותר מאלו שאצלם נמדדו מינונים נורמליים של סלניום.

למרבה המזל, אגוזי ברזיל הם מקור מעולה למינרל הכל כך חיוני הזה – אפילו אכילת אגוז אחד שכזה בכל יום יכול לספק לכם כמות מספקת ביותר של סלניום כדי לשמר תפקוד תקין של בלוטת התריס. צריכתם של אגוזים אלו על בסיס תדיר עוזרת בוויסות פעילות הבלוטה ואף מחזקת אותה, כמו גם מסייעת להגן על הגוף מפני שלל חיידקים ומזיקים שעלולים לייצר מחלות בבלוטת התריס.

2. תורמים לשיפור בריאות הלב ולצמצום הכולסטרול הרע

אגוזי ברזיל מכילים חומצות שומן בעלות תרומה לבריאות הלב, כגון חומצות השומן הרב הבלתי רוויות, לצד נוגדי חמצון, מינרלים, סיבים תזונתיים ותרכובות כמגנזיום, סידן ואשלגן - שצריכתן עשויה להקטין את הסיכון להתפתחות של מחלות לבביות. נראה שאחת ההשפעות המיטביות של צריכת אגוזי ברזיל בכל מה שנוגע לתפקוד הלב קשורה ביכולתם לצמצם את רמות הכולסטרול הרע (LDL) ולהעלות את רמות הכולסטרול הטוב (HDL).

במחקר שנערך באוניברסיטת סנטה מריה שבברזיל, צרכו חלק מן המשתתפים 5, 20 או 50 גרם אגוזי ברזיל לעומת חלק אחר שצרכו במקומם תרופת דמה. בבדיקה שנעשתה כ-9 שעות מצריכת האגוזים, נמדדו אצל אלו מבין הנחקרים שאכלו 20 או 50 גרם של אגוזי ברזיל רמות נמוכות יותר של כולסטרול רע אל מול רמות גבוהות יותר של כולסטרול טוב, זאת בהשוואה לקבוצות שצרכו כמות נמוכה יותר של אגוזים או תרופת דמה. גם בקרב בני נוער נראה שיש לאגוזים הללו יתרון בעניין זה, כשבמחקר שפורסם בשנת 2011 ובו השתתפו צעירים הסובלים מהשמנת יתר, צרכו הנחקרים 15-25 גרם של אגוזי ברזיל ביום, למשך 16 ימים, והתוצאות הראו כי נרשם אצלם שיפור בתפקוד העורקים וירידה במינוני הכולסטרול הרע והטריגליצרידים בגוף.

יתרונות אגוזי ברזיל: אגוזי ברזיל בתבנית לב

3. מעצימים את הפעילות המוחית

אז כאמור כפי שאתם כבר יודעים, אגוזי ברזיל מכילים מינונים מכובדים מאוד של סלניום ויש בהם גם חומצה אלגית – סוג של פוליפנול חיוני לגוף; לשתי התרכובות הללו ישנן תכונות נוגדות חמצון והשפעה מגנה על המוח שגם עוזרת במניעת דיכאון. במחקר שנערך באוניברסיטת סאו פאולו שבברזיל בו השתתפו קשישים בעלי לקויות מנטליות שצרכו אגוז ברזיל אחד באופן יומי למשך 6 חודשים – נמצא כי רמות הסלניום בגופם עלו וכישורי השפה והתפקוד המוחי שלהם השתפרו, לעומת חברי קבוצת ביקורת שלא צרכו מן האגוזים.

כדאי גם לדעת שרמות נמוכות של סלניום בגוף מקושרות מחקרית לסיכון גבוה להופעתן של מחלות ניווניות נפוצות של מערכת העצבים כדוגמת אלצהיימר ופרקינסון – כך שהבטחת מינונים ראויים ונכונים של סלניום בגוף, על ידי צריכת אגוזי ברזיל, יכולה בהחלט לתרום למניעת התפתחותן של הבעיות הקשות האלו בגיל מבוגר.

4. מחזקים את עצמות הגוף

חוץ מהסלניום המדובר, מינרלים נוספים שאגוזי ברזיל מצטיינים בהספקתם לגוף הם סידן ומגנזיום – שניהם חיוניים במיוחד לשמירה על חוזקן של עצמות גופנו. כך למשל, מנה אחת של אגוזי ברזיל מכילה 105 מיליגרם מגנזיום, שווה ערך ל-25%-33% מן הצריכה היומית המומלצת של המינרל הזה למרבית המבוגרים. המגנזיום ידוע כחומר המעורב בבניית העצם ובוויסות התנהגותם של תאי העצמות השונים. במחקרים רבים שנעשו נמצא כי הן אצל גברים והן אצל נשים – ככל שצריכת המגנזיום מוגברת כך עולה צפיפות המינרלים החיוניות בעצמות, מה שבהחלט מצביע על נכונות ההמלצה שלנו, ולו בשל כך כדאי שתתחילו לאכול יותר אגוזי ברזיל ולהכניס אותם לתפריט היומי שלכם.

יתרונות אגוזי ברזיל: רופא מחזיק דגם של עצם

5. מצמצמים דלקתיות בגוף

כפי שכבר ציינו, אגוזי ברזיל עשירים בנוגדי חמצון – חומרים חיוניים שעוזרים לשמור על תאי הגוף שלנו בריאים לאורך זמן, על ידי כך שהם נלחמים בנזק הנגרם מן המולקולות התגובתיות שנקראות "רדיקלים חופשיים". בין שאר נוגדי החמצון שתוכלו למצוא באגוזי ברזיל אפשר למנות את הסלניום כמובן, ויטמין E, פלופינולים כחומצה אלגית וחומצה גאלית, ועוד. ההשפעה נוגדת הדלקות של האגוזים הללו יכולה להיות מושגת הן מצריכת מנה אחת גדולה ויחידה שלהם והן מצריכת מנות קטנות לאורך זמן.

במחקר שהתפרסם בשנת 2014 בו צרכו המשתתפים 20 או 50 גרם של אגוזי ברזיל (4 או 10 אגוזים, בהתאמה) ביום, נמצא כי הם חוו ירידה משמעותית במספר סממני הדלקתיות בגופם. במחקר אחר שנערך באוניברסיטת ריו דה ז'נרו ונמשך 3 חודשים, צרכו אנשים שהיו תחת טיפול מתמשך בכשל בכליות אגוז ברזיל אחד ביום; התוצאות הראו כי בעוד שמינוני הסלניום בגופם עלו, רמות סמנני הדלקתיות והכולסטרול צנחו במידה משמעותית כלפי מטה.

6. מסייעים בוויסות הסוכרים בגוף ומונעים התפתחות סוכרת וסיבוכיה

תכולת השומנים הבלתי רוויים הקיימת באגוזי ברזיל מסייעת בהגנה על הגוף כנגד התפתחותה של מחלת הסוכרת. מסקירה רחבת היקף של 102 מחקרים אקראיים מבוקרים בנושא הזה, עולה כי החלפתם של פחמימות ושומנים רוויים בחומצות שומן רב בלתי רוויות או בשומן חד-בלתי רווי מצמצמת בגוף את רמות ההמוגלובין המסוכרר, שמינוניו נחשבים למדד השליטה הטוב ביותר בסוכרת – וככל ששומרים עליו בטווח הרצוי כך הסיכון להתפתחות המחלה וסיבוכיה קטן. זאת עוד סיבה מצוינת עבורכם להתחיל לאכול אגוזי ברזיל ולהכניס אותם לתפריט שלכם, כחלופה בריאה לסיפוק הרעב שבין הארוחות במקום מוצרי מאפה, גבינות עשירות בשומן ומתוקים גדושי סוכר למיניהם.

יתרונות אגוזי ברזיל: אדם מחזיק בידיו אגוזי ברזיל

7. משפרים את תפקוד מערכת החיסון

30 גרם בלבד של אגוזי ברזיל יספקו לכם יותר ממילגרם של אבץ, ובהתחשב בכך שלאדם מבוגר מומלץ לצרוך ביום 8-11  מיליגרמים של אבץ – אפילו אכילה יומית של  מספר אגוזים שכאלו בהחלט יכולה לכסות 10% מהכמות המומלצת עבורכם. כדאי לדעת שמחסור באבץ בגוף עלול לגרום לליקויים במערכת החיסונית, מכיוון שהמינרל הזה נדרש על מנת להפעיל את הלימפוציטים מסוג T, שהם תאי דם לבנים בעלי תפקיד חשוב בתגובה החיסונית התאית - ולכן גם רמות נמוכות של אבץ בגוף מקושרות להתפתחות מחלות כמו דלקת ריאות וזיהומים נוספים. אז בשורה התחתונה, אגוזי ברזיל הם מקור מצוין לאבץ שכדאי לכם להכניס לתפריט, במיוחד לאלו מכם שדוגלים בתזונה טבעונית ולא צורכים את המינרל החשוב הזה ממקורות מזון מן החי.

8. מונעים נשירת שיער ועוזרים להתמודדות עם אקנה

לא רק המערכות הפנימיות החיוניות של גופכם ירוויחו מכך שתצרכו יותר אגוזי ברזיל – מתברר שגם המראה החיצוני שלכם, כולל השיער והעור, יכולים לקבל מכך תרומה נאה בהחלט. כך למשל, אם אתם סובלים ממחסור בסלניום אתם עלולים לחוות נשירת שיער כבדה – אך אם תוסיפו את האגוזים החומים והגדולים לתפריט שלכם לא רק שתבטיחו ששיערכם יפסיק להתדלדל, אלא גם שהוא יצמח יפה וסמיך יותר ממה שהיה עד עכשיו. אגוזי ברזיל מספקים שלל חומרים מזינים לזקיקי השערות ושורשיהן ומעלים כמובן את רמות הסלניום שיעזרו לכם להשיג רעמה בוהקת ויפה.

זאת ועוד - גם בכל מה שקשור לעור תמצאו באגוזי ברזיל יתרונות, מאחר וצריכתם משפרת את הגמישות של העור ומונעת הופעת אדמומיות ודלקתיות בו. זאת מכיוון שיש בהם תכונות המסייעות בהרגעת העור ובניקוי הרדיקלים החופשיים ממנו, מה שמותיר נקי וחלק – ומונע הופעת פצעונים ואקנה.

יתרונות אגוזי ברזיל: שיער מלא של אישה "מפזר" לבבות

9. עוזרים לרזות ולשמור על משקל תקין

רוצים להוריד במשקל על ידי כך שתוסיפו אכילת מזונות בריאים לאורח החיים שלכם? הכניסו אגוזי ברזיל לרשימה שלכם! תכולת הסיבים המרשימה בהם תיתן לכם תחושת מלאות שתצמצם את הרגשת הרעב שלכם בצורה בריאה וטובה. האגוזים הללו אף מספקים לגוף שלכם את רכיבי התזונה החיוניים לו ומונעים מכם להתפתות לאכילת יתר. בנוסף כדאי לדעת שמרבית היתרונות של האגוזים מגיעים מנוכחותה של חומצת אמינו בשם ארגינין בהם, המסייעת גם היא לירידה במשקל ועוזרת בשריפת שומנים. בשורה התחתונה, אפשר ללא ספק לומר כי צריכה תדירה של אגוזי ברזיל תורמת מאוד לתהליך עיכול וחילוף חומרים יעיל וטוב יותר, וזאת גם מכיוון שהם גם מקור מעולה לסיבים תזונתיים – הן כאלו המסיסים במים והן כאלו שאינם מסיסים.

כמה מילות סיכום שחשוב שתקראו...

כמו שיכולתם להיווכח מכל מה שנאמר כאן עד כה – לאגוזי ברזיל יש שורה של יתרונות והם יכולים לספק לגוף שומנים בריאים, נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים  למיניהם. הייחוד שלהם היא בתכולת הסלניום הגבוהה שבהם; מינרל זה הוא בעל תכונות נוגדות חמצון חזקות במיוחד. עם זאת, יש לדעת שמינון צריכת הסלניום המרבית לבוגרים עומדת על 400 מיקרוגרם ביום – ולכן הגבילו את עצמכם ל-1-3 אגוזי ברזיל ביום על מנת לא לעבור תכולה מומלצת זאת. המחקרים אותם הצגנו פה, שבחלקם צרכו אנשים כמות יומית גבוהה מכך של אגוזי ברזיל, התרחשו כמובן בצורה מבוקרת ומפוקחת.

מקור התמונות: canva.com

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.