maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

טיפים לפיתוח הרגלי אכילה נכונים ובריאים אצל ילדים כבר מגיל צעיר

מאת תרצה שני - דיאטנית קלינית לילדים
 
עבור הורים רבים זמן הארוחה הוא לא הזדמנות לאכול ולנוח לרגע מתלאות היום, אלא זירת קרב בלתי פוסק שבה הם נאבקים כדי לגרום לילדיהם לאכול את האוכל שלהם. יש מגוון רחב מאוד של בעיות אכילה שהורים עלולים להיתקל בהן, החל מילדים שלא מוכנים לאכול ירקות, דרך בררנות קיצונית ואפילו בעיות השמנה בגיל צעיר. כדי לעזור לכם להתמודד עם הבעיות האלו בצורה הטובה ביותר ואף להימנע מהן, כדאי שתכירו את הטיפים היעילים הבאים. 
 
 

איך לנהל את הארוחות בדרך חיובית?

 
לפני הארוחה ובזמן האוכל חשוב להקפיד על חלוקת אחריות ברורה בין ההורים לילדים. כאשר כל צד מודע לתפקידו ולא מנסה להכתיב תנאים לצד השני, הסיכוי למחלוקות ולריבים מיותרים פוחת באופן משמעותי. 
 
ההורים אחראים על:
 
  • סוג המזון שהם קונים - האם דגני הבוקר יכילו הרבה או מעט סוכר, עד כמה תכולת המקרר והמזווה מגוונת וכדומה.
  • באיזה אופן מכינים את המזון שמוגש לשולחן - האם הקציצות טוגנו או נאפו. 
  • שעות הארוחה – יש לדאוג לכך שלא יהיו נשנושים מתמשכים במהלך היום, שכן כתוצאה מכך הילדים לא יהיו רעבים בזמן הארוחה. 
  • היכן אוכלים - ליד השולחן במטבח ולא לפני הטלוויזיה, כיוון שהיא מסיחה את דעתם של הילדים מתחושת הרעב או השובע שלהם.
 
הילדים אחראים על: 
 
כמה לאכול – לא ניתן להכריח ילדים לאכול מעבר לכמות בה הם מרגישים שובע, או לומר לילד "אכלת מספיק" אם הוא עדיין רעב. אפשר לעזור לילדים להיות קשובים לתחושות שמעבירה להם הבטן שלהם. שאלו את הילד לפני האוכל "איך מרגיש לך בבטן?" אפשר לחזור על השאלה שוב במהלך הארוחה ופעם נוספת בסוף הארוחה.
 
מה לאכול מתוך המבחר המוגש – לכל ילד יש את העדפות התזונתיות שלו אשר נוצרות ממגוון סיבות. חלקן מטעמים שהילד נחשף אליהם עוד כעובר או כתוצאה מהרגלי האכילה שהוא סופג מסביבתו, וחלקן כתוצאה מסיבות אחרות. כל הילדים נולדים עם העדפה לטעם מתוק, ולאחרונה אנו רואים גם העדפה למזונות מתועשים המכילים נתרן רב. כדי לעודד ילדים לטעום ולהתנסות במזונות שונים, ניתן להיעזר ברעיונות הבאים:
  • הגישו לילד מנות קטנות – כמות קטנה מעודדת את הילד לטעום, מאפשרת לו בחירה והכרה בעובדה שהוא אינו חייב לסיים את הכל.
  • חשיפה חוזרת – זכרו שבהתאם למחקרים רבים נדרשות 15 עד 20 חשיפות ולעתים אף יותר, עד שסוג מזון מסוים יתקבל ברצון על ידי הילד.
  • ימים קבועים – החליטו על יום קבוע בשבוע שבו תכינו מאכל שהוא חדש גם עבורכם. ידעו את הילד מראש בנוגע למה שאתם מכינים ושתפו אותו בהתרגשות שלכם לפני שאתם טועמים את התבשיל.
  • אכילה משותפת – הימנעו מהכנת ארוחות מיוחדות עבור הילד. דאגו לכך שבמסגרת המנות המוגשות לשולחן המשפחתי יהיו לפחות 2 מאכלים שהילד אוכל.

למה הארוחות המשפחתיות חשובות?

לארוחה משפחתית, שבה אתם יושבים עם הילדים ואוכלים, ישנם יתרונות רבים. הילד נחשף למגוון תזונתי שאותו אתם אוכלים, ולא רק למנה שהכנתם במיוחד עבורו. להורים יש השפעה רבה על מה שהילד אוכל, כיוון שהם מהווים מודל חיקוי עבורו. כאשר הילדים יראו אתכם אוכלים ירקות, ישנו סיכוי רב יותר שהם יהיו מוכנים להתנסות באכילתם.
 
הארוחה היא גם סיטואציה חברתית שבה הילדים לומדים התנהלות ונורמות חברתיות הקשורות לאכילה. זוהי הזדמנות לשמוע מה עבר על הילדים במהלך היום, לספר ולשתף אותם בחוויות שלכם, כיוון שגם מהסיפורים האלו הם לומדים. החל מגיל שנה מומלץ להושיב את הילדים יחד אתכם לאכול, גם אם זה דורש מכם להקדים את זמן הארוחה כדי להתאימה לשעון הארוחות של הילדים.
 
חשוב ליצור סדר יום ברור סביב הארוחות, כאשר בין ארוחה לארוחה ישנה הפוגה המותאמת לילדים שתאפשר להם להגיע רעבים במידה הנכונה לארוחה וליהנות ממנה. זאת להבדיל מנשנושים חוזרים במהלך השעות שבין סיום הגן לשינה, אשר יובילו את הילדים לאכילה לא בריאה, ולמעשה רבים מהם כלל לא ידעו מהי תחושת רעב שאמורה להוביל אותם לאכילה. כך נוצר מצב שבו הילדים יחברו את האכילה לשעמום או לצורך בתשומת לב, ולא לרעב. זוהי אחת מהדרכים אשר יוצרות אכילה רגשית כבר בילדות שעלולות להוביל לאכילה רגשית בבגרות ובעקבות זאת להשמנה.
 

איך להרגיל את הילדים לשתות מים?

ההרגל לשתות שתייה מתוקה גורם לילדים לצרוך קלוריות "ריקות" שאינן תורמות לגופם רכיבי תזונה חשובים. זהו הרגל שמתקבע מהילדות המוקדמת ועלול לגרום בהמשך לבעיות השמנה, כבד שומני ולפגיעה בשיניים. לפעמים הקושי של התינוק לעבור לשתיית מים כאשר הוא מתחיל לאכול מוצקים, גורם להורים להמתיק את המים המוגשים לתינוק בטענה שהכי חשוב שהוא ישתה. כדאי לדעת שחלב האם ואף הפורמולה אותו הילד רגיל לשתות בינקות, הינו מתקתק, לכן המים עבורו הם בעלי טעם תפל, ויתכן שיתקל בקושי במעבר לשתיית מים. כדי להתגבר על קושי זה כדאי לחשוף את הילד פעמים רבות ככל הניתן לבקבוק המים במסגרת המשחקים שלו, באמבטיה למשל, או בכל מקום אחר. ניתן לנסות להציע את המים בכוס המותאמת לילדים ולא להרים ידיים ולהמתיק את המים. 
 

איך לייצר ארוחות בריאות?

הסיבה העיקרית לירידה בערכים התזונתיים של המזון שילדים אוכלים היא שימוש רב במזון מתועש. בתעשייה, כדי לייצר מזון עם חיי מדף ארוכים, מוסיפים חומרים שונים כמו מלח (נתרן) וחומרי שימור. בנוסף, ישנו שימוש רב בסוכר או בסוגי המתקה שונים כמו סירופ תירס, גלוקוזה, פרוקטוזה וחומרים דומים כדי לגרום לילדים לאהוב את המוצרים. ההמלצה היא להשתמש כמה שפחות במוצרים קנויים, ובמקביל, כאשר קונים מוצר, מומלץ להשוות את כמויות הנתרן והסוכר עם מוצרים זהים. 
 
רצוי להכין כמה שיותר מזון מבושל בבית. כדי לחסוך בטרחה אפשר להכין כמות גדולה ולהקפיא מנות קטנות שאותן ניתן להוציא ולחמם בהתאם לצורך. זמן הכנת האוכל יכול להפוך לפעילות משפחתית מהנה על ידי צירוף הילדים להכנה בהתאם לגילם וליכולותיהם. במהלך הכנת האוכל ניתן להרחיב את הידע של הילדים בנוגע לצבעים, מרקמים, חומרים ופעולות הקשורים להכנת האוכל.
 
 
מה לעשות עם המתוקים?
כל משפחה שונה בהרגליה ובכלליה הקשורים להתנהלות עם נושא המתוקים בבית. כל הורה מגיע מבית שונה, עם הרגלים ואמונות שונות. הנקודה הראשונה היא להגיע להסכמה בין ההורים לגבי הנושא כדי להעביר מסר אחיד לילדים, אחרת עלולים להיווצר חיכוכים ומריבות, והילדים ישתמשו בפערים שבין ההורים כדי לקבל את מה שבו הם חפצים.
 
ההמלצה היא לא להתנות בין אכילת המתוקים לאכילה בארוחה. לדוגמה, אין לומר לילדים: "אם אתה רוצה קינוח תאכל/תטעם מהירקות". משפט שכזה יוצר אוכל מועדף – המתוקים, ואילו האוכל הבסיסי או הירקות הופכים לעונש. אם רוצים לתת לילד ממתק, אפשר לתת אותו כארוחת ביניים. אחר הצהריים למשל, יש להקפיד לתת אותו בכמות מוגבלת ולצרף אליו פרי או פרוסה עם ממרח להשלמת ארוחת ביניים זו. עדיף לאכול ארוחה זו ליד שולחן האוכל ולהתייחס אליה כמו אל כל ארוחה ולא לאפשר להם לאכול תוך כדי משחק. הילד יחליט אם הוא רוצה להתחיל את הארוחה בממתק ולהסתפק בו או שירצה להוסיף אוכל מתוך מה שמוגש לשולחן.
לסיכום
 
ההתנהלות סביב נושא האוכל, פיתוח הרגלים והרחבת המגוון התזונתי של הילדים הם תהליכים מורכבים שאינם משתנים ביום אחד. כאשר הארוחה הופכת למאבק כוחות בין הילד להורים מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מומחה ולפתור את הבעיה בעודה קטנה, כדי לא להגיע למצב של בעיות אכילה מורכבות בעתיד. 
 
הכותבת היא דיאטנית קלינית המתמחה בתזונת ילדים ובגיל הרך וחברה בעמותת הדיאטנים והתזונאים "עתיד".
 
מקור תמונות: Ryan DickeyDan Foy
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: