print header

8 יתרונות בריאותיים מדהימים שנובעים מנגינה

 אחרי שהשתחררתי מהצבא חיפשתי תחביב חדש שאוכל לפתח, שיהיה מגניב מאוד, לא מסוכן ולא ידרוש ממני מסע מסביב לעולם כמו שחבריי עשו. כעבור כמה חודשים, החלטתי לאזור אומץ ולהגשים לעצמי חלום ילדות – ללמוד לנגן על גיטרה. מאז עברו השנים ואני עדיין לא מנגנת כמו סינגולדה (וכנראה גם אף פעם לא אתקרב לרמתו), אבל אני עושה זאת מספיק טוב בשביל ליהנות מהתחביב הנפלא הזה. לאחרונה גיליתי שנגינה – לא משנה על איזה כלי – היא לא רק מהנה ומסבה המון גאווה כשמצליחים לבצע יצירה מורכבת במיוחד, אלא מועילה במיוחד לגוף ולנפש בשלל דרכים נוספות! היום אחשוף בפניכם 8 יתרונות מדהימים שגיליתי שאני בעצם נהנית מהם כבר הרבה זמן מבלי לדעת שהם נובעים מנגינה, ואני מודה שחלקם מסייעים לי כבר עכשיו בתחומים שונים בחיים. לא אתפלא אם הם יתנו לכם סיבה נהדרת להתחיל ללמוד לנגן כבר עכשיו, לא משנה בני כמה אתם...
 
יתרונות של נגינה: בחור מנגן על גיטרה

1. אימון כושר ופיתוח ריאות

אנשים שרוצים לפתח שרירים ולחטב את גופם, קודם כל פונים לחדרי כושר ולתרגילי ספורט, מבלי לדעת שגם נגינה יכולה לסייע בכך במידה מסוימת. אם תחשבו על זה, נגינה דורשת מאיתנו להזיז בעיקר את הידיים, וכלי נגינה מסוימים כמו תופים ופסנתר מצריכים גם את הפעלת הרגליים. אני מודה שלאחר שעת נגינה על הגיטרה, הזרועות שלי, ובעיקר זו הימנית שפורטת על המיתרים, מותשות כמעט כמו אחרי הרמת משקולות, וחברים שלי שמנגנים על פסנתר ומתופפים מרגישים כאילו הם עשו אימון לכל הגוף. בנוסף לכך, פעולות כמו נשיפה על כלי נשיפה או שירה בזמן נגינה על גיטרה או קלידים, מאלצות אותנו לקחת שאיפות ארוכות כדי לשלוט על הנשימה שלנו, ובכך מחזקות את מערכת הנשימה. לכן, אם אין לכם זמן ללכת לחדר הכושר או לבריכה, פשוט התחילו לנגן!

2. הגדלת המוח

כאמור בסעיף הקודם, נגינה מסייעת בפיתוח הגוף, אך האם ידעתם שהיא גם עשויה לעזור לכם להגדיל את המוח, או ליתר דיוק, את כמות החומר האפור שעוזר בעיבוד מידע? במחקר מרתק שפורסם בשנת 2003 ומאשש זאת, נערכה השוואה בין מוחותיהם של מוזיקאים מקצועיים, חובבנים וכאלו שלא מנגנים כלל. ממצאיו הראו כי כמויות החומר האפור הגבוהות ביותר היו אצל מוזיקאים מקצועיים, והנמוכות ביותר – אצל אלו שלא עוסקים בתחום כלל. לכן, אם אתם רוצים להגדיל את החומר האפור במוח ובכך לעבד טוב יותר מידע, נגנו כמה שיותר! עצה זו מומלצת בעיקר לסטודנטים ולכל מי שנמצא בתהליך למידה כלשהו ורוצה לשפר את האופן שבו מוחו עובד.
יתרונות של נגינה: מוח

3. שיפור יכולות מוטוריות

מי שעוסק בנגינה כנראה יודע כמה קשה לפעמים להוציא מכלי נגינה שונים את הצליל הנכון והרצוי. למשל, פריטה על גיטרה דורשת למקם את האצבעות באופן מושלם על מיתריה, בעיקר בגשרים, שנחשבים למאתגרים יותר ומצריכים גמישות וקואורדינציה. הבעיה הזו מסתבכת כשמדובר ביצירות שבהן צריך להזיז את הידיים בקצב מהיר במיוחד. כמובן שכולנו ניחנו ברמה מסוימת של תכונות כמו זריזות, גמישות ורגישות לדקויות, אך נגינה על כלים שונים עשויה לשפר אותן – כל עוד אתם לא מוותרים לעצמכם בדרך, אלא מתעקשים לבצע אותה כמו שצריך. לדוגמה, בכל הנוגע לזריזות, מממצאי מחקר משנת 2017 עולה כי אימון של מוזיקאים על כלי נגינה עשוי לשפר את זמן התגובה שלהם. בנוסף, נגינה המשלבת את כל הגפיים, או תנועת אצבעות משותפת, עשויה לשפר קואורדינציה, לכן אם אתם רוצים לשפר יכולות מוטוריות, ובעיקר את התכונות הכתובות לעיל, התחילו ללמוד לנגן.

4. שיפור זיכרון וריכוז

כשאני מנגנת על גיטרה, עליי לזכור כיצד להניח את האצבעות על המיתרים כדי להשמיע אקורד מסוים, וכיצד לנגן שירים שאני אוהבת – בעיקר אם אין מולי דפי תווים. לעיתים אף אני מנגנת מהזיכרון, למשל, במקרים שבהם מצאתי את האקורדים בעצמי והם לא כתובים בשום מקום, ואני בטוחה שגם נגנים אחרים עושים זאת, בעיקר כשהם מופיעים. בעידן שבו רבים מאיתנו משתמשים במכשירים ש"זוכרים" עבורם מטלות ומספרי טלפון – נגינה היא דרך נהדרת לחזק את המוח בהקשר זה. כמו כן, לפי ממצאים ממחקר שפורסם בשנת 2010, נראה כי מוזיקה ומידע הקשור אליה מפעילים אזורים במוח שלא נפגעים ממחלת האלצהיימר, ובכך עשויים לסייע לחוליה, בעיקר אם הם מנגנים. בנוסף, רבים כנראה יעידו על כך שכדי לנגן כמו שצריך, עליהם לשמור על רמת ריכוז גבוהה, בעיקר אם מדובר ביצירה יחסית מורכבת. הרגל שכזה מצוין, מכיוון שהוא עשוי לשפר את יכולות המיקוד, ואף לעזור לאנשים עם בעיות קשב וריכוז. זוהי הוכחה נוספת לכך שנגינה עשויה לשפר את הפעילות המוחית שלכם, בדרך שתסייע לכם בכל תחום בחיים.
 
יתרונות של נגינה: בחורה יושבת מרוכזת מול מחשב נייד

5. פיתוח הערכה מוזיקלית ויצירתיות

אריסטו אמר שאדם שלא קיבל חינוך מוזיקלי או לא למד לנגן על כלי מסוים – הוא חסר בסיס אמיתי להערכת איכות יצירה מוזיקלית. אנחנו לא מתכוונים להיות כל כך נחרצים בדעותינו, כי על טעם ועל ריח אין להתווכח, אבל למידת נגינה מספקת יסודות נפלאים שעשויים לעזור לנו לשפוט או לנתח יצירה מוזיקלית בדרך יותר מבוססת. בנוסף, נגינה נותנת לנו את האפשרות להתבטא ולהביע את מה שאנחנו מרגישים וחושבים, בכך היא מאפשרת לנו לא רק לחבר שירים ולבצע אותם, אלא גם להפיק גרסאות משלנו ליצירות שאנחנו מכירים. אנשים שאינם נצמדים לדף התווים או לעיבוד המוכר של מה שהם מנגנים, ומעדיפים לבצע אותו בדרך שלהם, מפתחים את היצירתיות שלהם ומותירים חותם מוזיקלי כלשהו. לכן אם אתם מתעניינים במוזיקה, ועל הדרך מחפשים דרך לבטא ולפתח את היצירתיות שבכם – הפתרון המושלם הוא ללמוד לנגן.

6. סיפוק רגיעה

היה לכם יום מעצבן ואתם מחפשים דרך טבעית להירגע? מתברר שמעבר לעובדה שנגינה מאפשרת להתבטא ובכך "להשתחרר" כפי שציינו בסעיף הקודם, האזנה למוזיקה בכלל, ולמה שאתם מנגנים בפרט, עשויה לעזור לכם להירגע מלחצים וממתחים. יש לכך כמה סיבות, כשהראשונה היא שמוזיקה עשויה לסייע בהורדת קצב פעימות הלב ולחץ הדם, בעיקר אם היא קלאסית או איטית. ממחקר מרתק משנת 2013 עולה שהיא גם מפחיתה את רמות הקריסטול, הורמון שמופרש במצבי לחץ וטראומה. בנוסף, במסגרת מחקר שפורסם שנה אחרי, נמצא כי נגינה עשויה להרגיע סובלים מסכיזופרניה, פרקינסון, דיכאון ובעיות שינה, ובכך לסייע להם במצבם. בשל כך, אם אתם לוקים בכל התופעות הללו, או פשוט היה לכם יום מעצבן במיוחד, קחו גיטרה או התיישבו ליד פסנתר – והתחילו לנגן. בכלל, אנשים רבים שמנגנים יעידו על כך ששעת נגינה היא דרך נהדרת לחתום את היום בכיף.
יתרונות של נגינה: אישה נרגעת

7. חיזוק המערכת החיסונית

אנשים רבים יודעים שכדי לחזק את המערכת החיסונית, עליהם לאכול שלל מאכלים עתירי ויטמינים ומינרלים חיוניים, אך מעטים חושבים על דרך דיאטטית וכיפית יותר – נגינה! הסיבה לכך מוצגת במחקר משנת 2002, שבמסגרתו הושוו 3 קבוצות של אנשים – כאלו שנתבקשו לנגן למשך חצי שעה, אחרים שהקשיבו למוזיקה חיה למשך פרק זמן דומה, וקבוצת בקרה. מתוצאות המחקר, נראה כי קבוצת הנגנים נהנו מעלייה ברמות האימונוגלובין A, נוגדן חיוני שמסייע בהגנה מקומית על ריריות הגוף מפני זיהומים שעלולים לתקוף אותנו דרך מערכות העיכול והנשימה. בשל כך, הסיקו החוקרים כי נגינה או השתתפות פעילה הקשורה למוזיקה בדרך כזו או אחרת, עשויות לחזק את המערכת החיסונית יותר מאשר במצב שבו לא עוסקים בכך. לכן, אם אתם רוצים לשמור על בריאותכם, גיטרה, פסנתר או אפילו תופים – יעשו עבודה נפלאה. 

8. הפחתת בעיות שמיעה בגיל מבוגר

למרות שרבים מאיתנו כנראה מכירים סיפורים על זמרים ונגנים גדולים שמאבדים את שמיעתם, מחקר מרתק מ-2010 מראה תוצאות אחרות לגמרי. במסגרתו, נתבקשו נבדקים לשמוע בקשב רב צלילים מורכבים, למשל, כמו אלו הבוקעים מכלי נגינה או מהרמוניות קוליות. ממצאי המחקר הראו כי אזורים הקשורים לקשב בקליפת המוח של מוזיקאים מבוגרים, הגיבו באופן דומה לאלו של צעירים מהם, ופעלו באופן טוב יותר מאשר אלו של בני גילם שסובלים מבעיות הנובעות מהזדקנות ושלא עוסקים בתחום. מכאן, ניתן להניח כי זמרים ונגנים רבים שכולנו מכירים בכל זאת מאבדים את שמיעתם בגלל העוצמות הגבוהות של המוזיקה שהם שמעו במשך שנים בהופעות, ולא מעצם הנגינה עצמה. בשל כך, אם אתם רוצים להפחית את הסיכוי לבעיות שמיעה בגיל מבוגר, וכן ליהנות משלל התועלות שציינו עד כה – נגנו כמה שיותר, אך בשקט...
 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו