maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 רכיבי מזון שמומלץ להיזהר מהם

כצרכנים למדנו כבר כיצד להשוות מחירים בין מוצרים שעוזרים לכיס שלנו יותר ופחות, אך האם אתם יודעים כיצד להשוות בין מוצרי מזון שעוזרים לגופכם יותר או פחות, ואפילו מזיקים לו? יצרני המזון מחויבים להציג על גבי האריזות את כל הרכיבים בהם הם משתמשים, אמנם לעתים הם ישתמשו במילים או שמות שעלולים להטעות אותנו לחשוב שמדובר במוצר בריא, כשבעצם מדובר בהפך הגמור. זכרו את 10 השמות הבאים וחפשו אותם בהרכב התזונתי של המזון שאתם קונים. מהמזונות שעליהם הם מופיעים מומלץ שתמנעו אם ברצונכם לשמור על גוף בריא.

רכיבי מזון מסוכנים
 

1. שומן מוקשה או מוקשה חלקית

שומן מוקשה או מוקשה חלקית הוא שומן צמחי אשר שומן טראנס הפך אותו למוקשה על מנת לספק לו חיי מדף ארוכים יותר. משתמשים בו בעיקר במאפים תעשייתיים (קרקרים, עוגיות, ג'חנון) ובמרגרינה. שומן הטראנס שנמצא בשומן המוקשה הוכח במחקרים כגורם שמעלה את הסיכוי למחלות לב, מאיץ את תהליך חסימת העורקים, מעלה את לחץ הדם ומעלה את רמות הכולסטרול הרע בגוף בזמן שהוא מפחית את רמות הכולסטרול הטוב. את השימוש בשומן הטרנס החליפו במוצרים רבים בשמן קוקוס או דקלים, אך אלה גם אינם בריאים ומכילים כמויות גבוהות של שומן רווי אשר מעלה את רמות הכולסטרול הרע. לכן העדיפו לבחור במוצרים המכילים שומן חד בלתי רווי.

2. חומצה זרחתית או זרחנית

בחומצה הזרחתית משתמשים לייצור מלחים ושיפור יכולת ספיחת המים של מוצרי בשר, וכן במשקאות קלים כמו קולה. משתמשים בה גם בתעשיית חומרי הניקוי, והיא משמשת גם לניקוי אבנית וחלודה. כשאנו מכניסים אותה לגופנו, היא הורסת את שכבת אמייל השיניים ומובילה להידלדלות עצם על ידי השפעתה המזיקה על המינרלים שבגוף, כולל סידן. לכן מומלץ להימנע ממוצרים המכילים את החומצה הזו.

3. אשלגן ברומט

הרכיב הזה מטעה מאוד, משום שאשלגן הוא בדרך כלל מומלץ לצריכה, אך אשלג ברומט הוא אשלגן מסוג אחרי לגמרי. זהו חומר כימי שמשתמשים בו בתעשיית הלחם בישראל על מנת שיתפח יותר ויישאר יציב וחזק, למרות שברחבי אירופה הוא נאסר לשימוש על ידי היצרנים. אשלגן ברומט גורם לבחילות, הקאות, כאבי בטן ושלשולים, והוספתו לקמח גורמת לאיבוד הוויטמין E שמצוי בו באופן טבעי. כשאתם קונים לחם בסופר, דאגו שאשלגן ברומט הוא אינו אחד ממרכיביו. תוכלו למצוא אותו בעיקר בלחם קל ואחיד.

רכיבי מזון מסוכנים
 

4. נתרן

רבים יקומו ויגידו "נתרן זה מלח, ומלח זה בריא", אך המלח הבריא הוא מלח הים והנתרן הוא פשוט מלח לבן מעובד חסר מינרלים. כמות הצריכה מקסימלית ביום עומדת על 2.4 גרם ביום, אך הסכנה האמתית היא לילדיכם אשר מומלץ שלא יעברו את מחצית הכמות המומלצת לכם (בין הגילאים 7-18) ואפילו פחות מ-0.7 גרם (גיל 6 ומטה). אם למשל ילדכם אכל דגני בוקר עם חלב לארוחת הבוקר ושניצל עוף קנוי לארוחת צהריים, הוא כבר צרך גרם 1 של נתרן. מומלץ להימנע ממזון שמכיל יותר מ-100 מ"ג נתרן לכל 100 גרם מוצר. 

5. אקרילאמיד

אקרילאמיד הוא כימיקל שמשמש כאבן בנייה לייצור חומרים המשמשים בתורם לייצור נייר, צבע, פלסטיק ובהתפלת מים. חוקרים מצאו כי אקרילאמיד קיים גם במזונות מסוימים שחוממו לטמפרטורה שמעל 120 מעלות, ביניהם טוגנים ולחם. חשיפת גופכם לחומר הזה גורמת לגירוי בריריות, פגיעה במערכת העצבים והוא אף נחשד כמסרטן ובמקרים של חשיפה גבוהה, החומר פוגע גם בתפקוד האשכים. לכן מומלץ להימנע מאפייה או טיגון פחמימות יתר על המידה.

6. קזאין

הקזאין הוא חלבון מלא המסוגל לספק לגוף את כל חומצות האמינו הדרושות לו, כולל 8 חומצות האמינו שבני אדם אינם מסוגלים לייצר בעצמם. נשמע טוב נכון? ובכן זה מעולה עבור כל מי שאינו טבעוני, משום שהחלבונים שמצויים בו עשויים כמעט כולם מחלבונים מחלב פרה, ובאופן די מוזר משתמשים בקזאין ביצור מוצרי סויה בטעם גבינה, אשר אמורים להיות תחליף למוצרי החלב על כל מרכיביהם. אם אתם שומרים על תזונה טבעונית או רגישים ללקטוז הימנעו מהקזאין משום שמוצרים המכילים את חלבון הבשר הזה עלולים להכיל גם לקטוז.

7. צבעי מאכל מלאכותיים

כולנו כבר מכירים את השימוש בצבעי מאכל במזוננו, ויתכן שרבים מכם גם מודעים לנזקים שהם עלולים לגרום בגופנו, אך עד שלא תזהו אותם, לא תוכלו להיזהר מהם כמו שצריך. את צבעי המאכל מסמנים בצירוף האות E ומספרים שבין 100-199; צבע מאכל E124 למשל קשור באופן ישיר להחמרת היפראקטיביות בקרב ילדים, צבע המאכל ירוק E142 נמצא כמסרטן, ובאופן כללי צבעי מאכל צהוב, כסף וכחול הם המסוכנים ביותר אשר מהם מומלץ להיזהר. לחצו כאן כדי להכיר את סכנותיהם של צבעי המאכל והחומרים המשמרים.

רכיבי מזון מסוכנים
Skoot13

8. מונוסודיום גלוטמט

היום השם מונוסדיום גלוטמט כבר מדליק נורה אדומה לכולנו, אך השימוש בו עדיין נעשה במוצרי מזון רבים, ולעתים קרובות בשם אחר שאינו מוכר. את המלח הזה תמצאו בדרך כלל במזונות מעובדים, אבקות, שימורים או רטבים. צריכה של יותר מ-3 גרם של מונוסודיום גלוטומט על בטן ריקה עלולה ליצור פגיעה עצבית ולכן פקחו עין וחפשו אותו גם בשמות אחרים כמו שמרים שעברו אוטוליזה, חלבון שעבר אוטוליזה, חלבון או חלבון צמחי שעבר הידרוליזה, תמצית שמרים, חלבון בעל מרקם, מלטודוקסטרין, סודיום קסינט ומונו פוטסיום גלוטמט. 

9. סירופ או סוכר תירס

זהו סוכר נוזלי שמופק מתירס, לו כמעט ואין ערכים תזונתיים. סירופ התירס משמש כממתיק זול מאוד המועדף על יצרנים, ובמחקר של מנהל המזון והתרופות האמריקאי גילו החוקרים כי סוכר התירס מכיל כספית, אשר מפריעה לפעילות החשמלית והתקינה של העצבים ונחשבת כזיהום בסוכר התירס. תזונאים ואנשי רפואה רבים ממליצים להימנע לחלוטין מסוכר תירס בכל צורותיו. תוכלו למצוא אותו בקטשופ, דגני בוקר, רוטב ברביקיו, חטיפי אנרגיה, גלידות שונות ועוד מוצרים רבים.

10. סודיום ניטראט או ניטריט

סודיום ניטראט הוא חומר משמר אשר נעשה בו שימוש בעיקר בבשר, והוא מה שמעניק לנקניקיות למשל את צבען האדום. מחקרים הראו קשר ישיר בין רמות גבוהות של ניטראט ועלייה בסיכון למוות עקב מחלות כגון אלצהיימר, סוכרת ופרקינסון, כנראה בעקבות נזק הנוצר לדנ"א. עם זאת לא נעשה כמעט מאמץ לתקן את המצב הידוע הזה. בנוסף, סודיום ניטראט מקושר להיווצרות סרטן הקיבה, הוושט והמעי הגס. אז מה עושים? גם אם אינכם חולים במחלות שהוזכרו, מומלץ להימנע מצריכתו. זהו חומר שתפקידו העיקרי הוא לספק לבשר הלא בריא ממילא מראה טרי, כך שגם המזון שבו הוא נמצא אינו מומלץ לצריכה.

 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: