maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

11 דרכים טבעיות לטיפול בצרבות ולמניעתן

  צרבת היא תופעה לא נעימה שבה מיצי הקיבה החומציים עולים מעלה כלפיי הוושט וגורמים לתחושת הבעירה המוכרת בחזה. אנשים רבים בכל הגילאים סובלים מהבעיה הזו, ומתמודדים עמה על בסיס קבוע בעזרת שימוש בתרופות ואמצעים מלאכותיים אחרים שנועדו להקל עליה. אך האם הפתרון לצרבת תמיד נמצא בארון התרופות? לשמחתנו, ישנן גם דרכים טבעיות ופשוטות, דוגמת 11 השיטות הבאות, שיעזרו לכם לחוש הקלה בתחושת הצריבה וגם למנוע אותה.
 
מצת פתוח שלהבה יוצאת ממנו
 

1. הימנעו מ"קפיצות" של רמות הסוכר בדם

צריכה מרובה של סוכר לא רק עלולה לגרום להתפתחות של סוכרת מסוג 2 ובעיות בריאותיות אחרות, אלא גם לצרבות. אכילת מזונות שעשירים בפחמימות גורמת להיווצרות של גזים בקיבה אשר יוצרים לחץ שדוחף כלפיי מעלה את מיצי הקיבה, מה שגורם לתחושה של צריבה. תוכלו להימנע מהצרבת המעיקה על ידי אכילת מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך, שלא רק יפטרו אתכם מהבעירה בחזה, אלא גם יתרמו לבריאות הכללית שלכם במידה ניכרת ויפחיתו את הסיכוי ללקות במחלות הקשורות לצריכה עודפת של סוכר. לחצו כאן כדי להכיר מידע נוסף על האינדקס הגליקמי של המאכלים השונים.

2. החליפו את הקפה שאתם שותים

אנשים רבים שסובלים מצרבת טוענים כי קפה הוא אחד הגורמים שיוצרים אצלם את הבעיה הזו. למרות זאת, קשה להם לוותר על הלגימה המעוררת של הבוקר ועל הקפה שעוזר להם להישאר ערניים במהלך היום. אם אתם רוצים להפחית במידה ניכרת את הצרבת שנגרמת כתוצאה משתייה של קפה, תשמחו לשמוע כי אין צורך שתוותרו עליו כליל. במחקר שנערך באוניברסיטת וינה שבאוסטריה, חוקרים מצאו שאספרסו, קפה בקלייה צרפתית וסוגים אחרים של קפה כהה גורמים לגירוי מופחת של הקיבה. כתוצאה מכך, היא מייצרת פחות חומצה והצרבת הנגרמת מהעלייה שלה לוושת לא מופיעה. נסו סוגים שונים של קפה בקלייה כהה כדי לגלות איזה טעם מתאים לכם ולא מגרה את הקיבה שלכם ליצירת צרבת.
אבקת קפה בכף אספרסו
 

3. התייעצו עם הרופא בנוגע לתרופות שאתם נוטלים

פעמים רבות, בייחוד בקרב אנשים הנוטלים סוגים שונים של תרופות בו זמנית, נוצרת צרבת כתוצאה מגירוי של הקיבה. אנשים רבים לא מודעים לכך שהתרופות הן הגורם העיקרי לבעיה, שכן הם חושבים שזוהי תופעה טבעית שבאה עם הגיל והשינויים במצב הבריאותי הכללי. אם אתם נוטלים תרופה מסוימת או שילוב של כמה תרופות וסובלים מצרבת, מומלץ שתתייעצו עם הרופא שיוכל להגיד לכם אם היא אכן נגרמת בגללן. החלפה של התרופות בהחלט יכולה להקל על תופעת הבעירה של הצרבת ולאפשר לכם לחזור לאורך חיים נורמלי.

4. השתדלו לשמור על קור רוח

מתח ולחץ הם אמנם לא גורמים ישירים של צרבת, אך הם בהחלט יכולים לעורר אותה בצורה עקיפה. לפי ד"ר ליסה גנג'ו, רופאה ומומחית למערכת העיכול במכון הרפואי לנגון שבניו יורק, מתח ולחץ גורמים לרגישות יתרה של הוושט והשריר הסוגר שלו, כך שגם מעט חומצה גורמת לתחושה של צרבת לא נעימה. כדי למנוע זאת, השתדלו לשמור על קור רוח במהלך היום, ותוכלו ללחוץ כאן כדי לגלות 19 דרכים פשוטות שיעזרו לכם בכך.
אישה יושבת על החוף

5. תכננו את האימונים והארוחות שלכם בקפידה

אם אתם מתאמנים על בסיס קבוע, זה מצוין עבור הבריאות הכללית שלכם וגם עבור הנפש. למרות זאת, אימונים במועדים סמוכים לארוחות עלולים לגרום לכם לצרבת מעיקה שתפריע בזמן ההתעמלות. זאת משום שכאשר מתאמנים זמן קצר לאחר האכילה, התנועות הגופניות הנמרצות גורמות לעלייה של מיצי הקיבה לוושט, כלומר לצרבת. כדי להימנע מכך, נסו שלא לבצע פעילות גופנית לפחות שעתיים לאחר הארוחה. בנוסף לכך שהאימון שתבצעו אחרי פרק הזמן הזה יהיה יעיל יותר, אתם לא תסבלו במהלכו מצרבת מעיקה.

6. שמרו על משקל גוף תקין

זה אולי נשמע מובן מאליו, אך משקל גבוה הוא בין הגורמים הראשיים לצרבת. לצורך המחשה, נמצא כי נשים בעלות עודף משקל חוות צרבות בתדירות גבוהה פי 3 מנשים שנמצאות בטווח משקל תקין. המומחים סוברים שזה קורה משום שעודף שומן באזור המרכזי של הגוף, כלומר הבטן, לוחץ על הקיבה וגורם למיצי הקיבה לעלות לוושט. אם חוויתם לאחרונה עלייה במשקל, או שאתם נמצאים בעודף משקל כבר במשך תקופה וסובלים מצרבות, שפרו את אורח חייכם בעזרת אימונים ותזונה בריאה שיקלו באופן משמעותי על תסמיני הצרבת וכמובן יפחיתו גם את הסיכוי ללקות במחלות רבות הקשורות למשקל עודף.
משקל דיגיטלי עם סרט מדידה מונח עליו

7. הוסיפו מלטונין לתפריט שלכם

מלטונין, הידוע גם בתור "הורמון השינה", מביא לתחושת הנמנום שאנו מרגישים לקראת ערב, כלומר גורם לנו להירדם. נטילה של כדורי מלטונין (לאחר התייעצות עם רופא) יכולה להקל משמעותית על תחושת הצרבת, שתוקפת בצורה קשה במיוחד בלילות. זה קורה משום שהקיבה מפרישה כמות מוגברת של חומצה בין השעה 10 בלילה וחצות, שעולה כלפיי מעלה וגורמת לצרבת. מלטונין מפסיק את הייצור של מיצי הקיבה וגם גורם להידוק של שריר סוגר הוושט התחתון, שהשילוב בין שניהם מפחית את הצרבת. במחקר שפורסם בשנת 2010, חוקרים מצאו שצריכה של מלטונין יעילה כמו שימוש בתרופות נגד צרבת, כך שזה בהחלט יעזור לכם לפתור את הבעיה על ידי טיפול בשורש שלה ולא רק בתסמיניה.
 

8. שתו תה צמחים בין הארוחות

תה צמחים חמים ונעים בהחלט מנחם ומרגיע, והוא יעיל במיוחד גם בטיפול ומניעה של צרבת. תה קמומיל ותה ליקוריץ (שוש) בייחוד יעילים במניעת צרבת כאשר שותים אותם לאחר ארוחות. הסיבה לכך נובעת מהעובדה ששני סוגי התה הללו מכילים חומרים נוגדי דלקת ש"מרגיעים" את הקיבה לאחר ארוחה ובכך מונעים עלייה של החומצות שלה לוושט. כדי לייעל את ההשפעות המיטיבות של תה צמחים, נסו לשתות את שני סוגי התה מעלה או תה ג'ינג'ר כעשרים דקות לפני ארוחה וגם אחריה. הטעם הנפלא ונוגדי הדלקת יעזרו למגר את הצרבת בצורה טבעית ומהנה במיוחד.
כוס תה עם פרחי קמומיל בתוכה

9. נשמו עמוק

לפעמים הקלה על צרבת נמצאת במרחק נשימה בלבד. במחקר שפורסם בשנת 2012, חוקרים מצאו שנבדקים שביצעו פעולה פשוטה של נשימה עמוקה במשך 30 דקות ביום חשו הקלה משמעותית בתחושת הצרבת והתסמינים שלה. הנשימות העמוקות הביאו לכך שכמות החומצה שעלתה לוושט צנחה בצורה משמעותית והביאה מזור לאלו שסבלו מצרבת. לחצו כאן כדי ללמוד על תרגילי נשימה נוספים שיסייעו לכם להילחם בצרבת וגם יעזרו לכם להירגע במהלך היום – השילוב המושלם להקלה על צרבות. 

10. שכבו במיטה כאשר ראשכם מוגבה

שינה מיד לאחר ארוחה היא כלל לא מומלצת, שכן באופן הזה חומצת הקיבה עולה בקלות לוושט. מלבד הימנעות מאכילה בשעות מאוחרות, נסו גם להוסיף כרית למיטה שלכם ולישון כאשר ראשכם מוגבה. באופן הזה, כוח המשיכה עושה את שלו ומונע את העלייה של חומצות הקיבה לוושט, ובכך גם את תסמיניה הלא נעימים שעלולים להפריע לשנת הלילה.
 
חדר שינה מואר

11. שנו על צד שמאל

לשינה על צד שמאל ישנם יתרונות רבים, כאשר אחד מהם הוא מניעת צרבות והקלה בתחושתן. שינה בתנוחה הזו גורמת לפינוי מהיר יותר של מיצי קיבה, ובכך הם אינם יכולים לטפס מעלה לוושט. לא רק זאת, שינה על צד שמאל גם מזרזת את תהליכי העיכול, ובכך מונעת עוד יותר את האפשרות שמיצי הקיבה יגרמו לצרבת וימנעו מכם שנת לילה רגועה.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: