maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

12 דרכים מפתיעות ומוכחות למניעת סרטן

  סרטן – כולנו נעים באי נוחות כשאנו שומעים את המילה הזו שמעוררת בנו חשש מהמחלה הנוראית שגבתה אינספור קרבנות. רובנו גם מכירים אנשים שחלו בסרטן ונלחמו במחלה באמצעות טיפולים שאינם קלים, בלשון המעטה, מה שמגביר את החשש ללקות בה בעצמנו. למרות זאת, אם נתעלם מהסכנה לחלות בסרטן זה לא יעזור במאום, וחשוב שננקוט בצעדי מנע כדי למנוע את היווצרותה מלכתחילה. כדי לעשות זאת, חשוב להשתמש ב-12 הטיפים המפתיעים הבאים שנבדקו מחקרית והוכחו כצעדי מנע יעילים כנגד המחלה. אמנם לא נמצא מרפא למחלת הסרטן, אך אנחנו בהחלט יכולים לעשות כמה דברים כדי להפחית את הסיכוי ללקות בה. 
 
גליון רפואי שעליו עט וסטטוסקופ
 

1. לכו לרופא שיניים

רבים מאיתנו לא מקשרים בין רופא שיניים למניעת סרטן, אך בדיקות תקופתיות קבועות יכולות לסייע במניעת התפתחותה של המחלה, שכן בבדיקות אצל רופאי שיניים, הם יכולים להבחין בסימנים חשודים שעלולים להתריע על בעיות בפה או בגרון המעידות על התפתחות סרטן. זה חשוב במיוחד בקרב מעשנים שעלולים לפתח סרטן בגרון או בפה מבלי לדעת עד שזה מאוחר מדי. מלבד זאת, נמצא במחקרים כי היגיינה לקויה של חלל הפה עלולה להגביר את הסיכון ללקות בסוגי סרטן שונים בראש ובצוואר, ולכן זה חשוב פי כמה ללכת לרופא שיניים ולקבל טיפולים שימנעו בעיות בחלל הפה ואולי גם באזורים אחרים.

2. הימנעו משימוש במי פה המכילים אלכוהול

הסעיף הזה יישמע מעט תמוה לאנשים, בייחוד בהתחשב בסעיף הקודם, אך מי פה יכולים לגרום ליותר נזק מתועלת בכל הנוגע לבריאות הכללית. במספר מחקרים מדענים הוכיחו שלשימוש במי פה יש קשר ישיר להיווצרות סרטן בגלל תכולת האלכוהול הגבוהה שבהם. אלכוהול מגביר את הסיכון ללקות בסרטן הפה, וערבול של מי פה במשך כמה דקות בכל יום מגביר את המגע של חלל הפה עם החומר. אם השטיפה היומית הזו חשובה לכם, יש כיום מוצרים לשטיפת פה שאינם מכילים אלכוהול ומומלץ להשתמש בהם מאשר באלו עם התכולה הגבוהה.
שני כוסות פלסטיק קטנות המכילות מי פה

3. שתו יותר קפה

כוס הקפה של הבוקר לא רק מצילה אותנו מעייפות, היא יכולה גם להציל אותנו מסרטן. מתברר שהמשקה האהוב, בגרסה עם קפאין ואפילו בלעדיו, מוריד את הסיכון ללקות בסרטן המעי ב-26%, כפי שמצאו חוקרים במחקר שנערך בנושא באוניברסיטת דרום קליפורניה. החוקרים סבורים שזה נובע מהכמות הגדולה של נוגדי חמצון שישנם באותם פולים ההופכים לקפה הטחון שאנו שותים. הקפה האהוב יכול למנוע לא רק סרטן של המעי אלא גם את סרטן הערמונית, הכבד, רירית הרחם ועוד, אך חשוב להמתיק אותו עם ממתיקים טבעיים דוגמת סטיביה, ולא בסוכר לבן שצריכה עודפת שלו גורמת ללא מעט בעיות בגוף.
 

4. שקלו לעבור לתזונה ים תיכונית

כיאה לאזרחיה של מדינה ים תיכונית, מומלץ לנסות את התזונה שנקראת על שם האזור בו אנו נמצאים, ויכולה להיות מצילת חיים של ממש. התזונה הים תיכונית מכילה כמויות גדולות של ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שמן זית, דגים ועופות, והיא בעלת השפעה מיטיבה על הגוף באופן כללי, ועל מניעת סרטן בפרט. במחקר שנערך בהולנד, חוקרים מצאו שנשים שדגלו בתזונה ים תיכונית היו בעלות סיכוי מופחת ב-40% ללקות במחלה. הרכיבים של הדיאטה הזו בריאים, מזינים ומשביעים במיוחד, ומלבד ההשפעות החיוביות שלהם על בריאותנו, הם בעלי טעם נפלא. לחצו כאן כדי ללמוד עוד על משטר התזונה הזה.
שולחן עץ שעליו צנצנת של שמן, בזיליקום וקערת עם עגבניות

5. השתמשו בכפפות בעת הניקיון

אנו רגילים לחשוב על חומרים מזהמים בהקשר לעולם שמחוץ לביתנו, אך זיהום יכול להתרחש גם בתוך ארבעת הקירות של הבית שלנו. כולנו אוהבים בית נקי ומסודר, אך חשוב להבין שמרבית חומרי הניקוי כיום מכילים כימיקלים רעילים רבים שעלולים להזיק לנו, במיוחד אם אנחנו באים עמם במגע ישיר. במחקר של אוניברסיטת בוסטון, חוקרים מצאו שנשים שניקו את ביתן ללא שימוש בכפפות היו בסיכון גבוה פי 2 ללקות בסרטן השד. חשוב להבין ששטיפת ידיים במים וסבון לאחר שימוש בחומרי ניקוי כימיים לא מסירה את הכימיקלים שמחלחלים לעורנו, ולכן חשוב לעטות כפפות פלסטיק כשמנקים את הבית.

6. נקו אבק באופן קבוע

עוד בנושא ניקיון הבית, חשוב לאבק את הריהוט והפריטים השונים בביתכם באופן קבוע כדי להפחית את הסיכויים ללקות בסרטן. מתברר שהאבק מעיק לא רק מבחינה אסתטית, אלא גם מחביא בתוכו כימיקלים שונים שאנו שואפים כשאנו נמצאים לידו, מה שמגביר את הסיכון ללקות בסרטן. "זיהינו 45 כימיקלים שונים שנמצאים באבק" אמרה וינה סינגלה, חוקרת שבדקה את הנושא בבתים ברחבי בארה"ב. הכימיקלים המסוכנים הללו מגיעים ממספר מקורות כמו חומרי בנייה, ריצוף, מכשירים אלקטרוניים, שטיחים, בגדים ועוד, ולכן מומלץ לתפוס את מטלית הניקוי ולאבק כל משטח שצובר אבק לפחות פעמיים בשבוע.
מוט עם מטלית לניקוי אבק

7. אל תשתמשו בנרות מסוימים

נרות ריחניים אמנם משרים אווירה נעימה ורגועה, אך הם מכילים בתוכם לא מעט חומרים שעלולים לגרום לסיכון בריאותי של ממש. אחד החומרים הללו הוא כימיקל בשם לימונן שנמצא במטהרי אוויר רבים וגם בנרות ומקנה להם ניחוח של לימון. כשהלימונן בא במגע עם האוזון, הוא יוצר את החומר המסרטן פורמלדהיד ששאיפה קבועה שלו אינה מיטיבה עם הבריאות כלל וכלל. לכן, חשוב להימנע משימוש בנרות שמכילים חומרי ריח וגם מטהרי אוויר תעשייתיים, שמלבד הלימונן מכילים כימיקלים רבים שמגבירים את הסיכון לחלות בסרטן.

8. גדלו צמחים בתוך הבית

לא נערכו מחקרים מקיפים דיים בנושא, אך ידוע שצמחים מנקים חומרים מזיקים מהאוויר סביבנו, והנחתם ברחבי הבית יכולה לתרום במידה ניכרת לבריאות. כמו בסביבה החיצונית, גם בביתנו נוצר זיהום אוויר כתוצאה משימוש בחומרי ניקוי, נרות, תרסיסי גוף למיניהם ועוד. צמחים הם מערכות סינון טבעיות שיכולות לנקות את האוויר, ולכן מומלץ להניח בבית עציצים מוריקים שיוסיפו לו חן רב ויתרמו לבריאותכם.
צמחים מסוגים שונים עומדים ליד אדן החלון

9. אל תחממו אוכל בקופסאות פלסטיק

בישראל זוהי מסורת שבועית: לארוז את שאריות האוכל מארוחת שישי המשפחתית בקופסאות פלסטיק, לחמם ולאכול בהמשך השבוע. אך המנהג הזה יכול להזיק לכם במידה ניכרת במקרה שהחלטתם לחמם מחדש את האוכל בקופסאות הללו. חלק מקופסאות הפלסטיק שנועדו לאחסון מזון ונמכרות כיום במגוון גדול של חנויות מכילות פתלטים - כימיקלים שיש להם קשר הדוק להתפתחות סרטן. לכן, כדי למזער את הסיכון ללקות במחלה, השתדלו שלא לחמם את האוכל במיקרוגל, אלא להוציאו מהקופסה, להניחו על כלי אוכל ולחמם כך. בנוסף, מומלץ שלא לחמם במיקרוגל אוכל שעטוף בניילון נצמד, אלא לכסותו בנייר אפייה ולחמם באופן הזה. חימום של ניילון נצמד או פלסטיק גורם לשחרור של אותם פתלטים, ולכן כדאי להימנע מהמנהג של חימום אוכל באופנים אלו עד כמה שניתן.
 

10. הפחיתו באכילה של מזונות שנשמרים בקופסאות שימורים

רבים מאיתנו שמעו את המונח ביזפנול BPA) Aׁׁׂ) בהקשר לקופסאות פלסטיק, אך גם פחיות שימורים ממתכת מכילות את הרכיב התעשייתי הזה, שידוע כגורם מסרטן. אם כן, צריכה קבועה של מזונות משומרים עלולה לגרום להצטברות של BPA בגוף, מה שעלול לבשר רעות בטווח הארוך. במחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד, חוקרים מצאו שלאנשים שצרכו מזונות משומרים היה ריכוז גבוה ב-24% של BPA בשתן לעומת נבדקים שלא אכלו מזון מקופסאות שימורים. כדי למזער את ההשפעה השלילית של אכילת מזונות משומרים, מומלץ לרכוש כאלו שמסומנים כנטולי BPA, ולהמעיט בצריכה של מאכלים משומרים בעלי חומציות גבוהה, כמו עגבניות, שגורמים לשחרור מוגבר של BPA מהדפנות של קופסאות השימורים.
ערימה של קופסאות שימורים ריקות

11. ספגו (מעט) אור שמש

בישראל שטופת השמש בהחלט לא חסרים לנו ימים מוארים, ולמרות שמומלץ להימנע מחשיפה ממושכת לקרני השמש, חשוב בכל זאת להיחשף אליה לפרקי זמן קצרים. החשיפה הזו, למשך 10-15 דקות בכל יום, מאפשרת לגופנו לייצר וויטמין D שחיוני למגוון הליכים, כמו שמירה על צפיפות העצמות. יתרה מזאת, נמצא שחשיפה מבוקרת לשמש מורידה את הסיכון ללקות בסרטן השד ב-67%, כפי שמצאו חוקרים במחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה. מלבד חשיפה לשמש, ניתן להגביר את הצריכה של וויטמין D על ידי אכילה של דגים שומניים, דוגמת סלמון, וגם דגנים לא מסוכרים וטבעיים.

12. חסנו את עצמכם נגד נגיף ה-HPV

נגיף הפפילומה האנושי (Human papillomavirus – HPV) מועבר בין בני אדם במגע מיני, והוא עלול לגרום לסרטן צוואר הרחם שאחוזי ההידבקות בו כיום גבוהים מאי פעם. יש כמה זנים של הנגיף הזה, וניתן להתחסן נגד כולם כדי להפחית את הסיכון ללקות בסרטן במידה ניכרת. מלבד זאת, חיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי יעזור להפחית את הסיכון ללקות גם בסוגי סרטן שונים באזור הראש והצוואר, וכיום הוא יעיל גם לנשים מעל גיל 26, מה שלא התאפשר בעבר. חשוב גם לעשות בדיקות של משטח פאפ באופן קבוע כדי למזער אף יותר את הסיכון ללקות בסרטן צוואר הרחם ולשמור על הבריאות עד כמה שניתן. 
 
מקור התמונה: Pignouflette

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: