maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 עובדות פסיכולוגיות מפתיעות שלא ידענו על עצמנו

 יש פעולות שכולנו עושים באופן אוטומטי מבלי להבין מדוע; למשל האם שמתם לב שלעיתים קרובות אתם מחזיקים דלתות פתוחות עבור אנשים אחרים? או האם יצא לכם לחשוב מדוע אתם מחנים את רכבכם ליד רכב אחר, גם כשיש המון מקומות פנויים באותה השורה? אם גם אתם עושים את הפעולות האלה ולא באמת יודעים למה, כדאי שתלמדו איך מדענים מסבירים אותן ותבינו את ההיגיון מאחורי 9 ההתנהגויות הבאות, מפני שלכל חוק או פעולה יש הסבר מעניין...

1. אנו מנמיכים את עוצמת הקול או מכבים את הרדיו ברכב במקומות לא מוכרים

9 עובדות פסיכולוגיות: רדיו דיסק של רכב
שימו לב לתופעה הנפוצה הבאה: כאשר אתם נוהגים ברכב בדרך שמוכרת לכם עוצמת המוזיקה הבוקעת מהרדיו-דיסק ברכב שלכם יכולה להיות גבוהה וכשידברו לידכם ברכב זה לא ממש יפריע לכם, אך ברגע שתיכנסו לדרך שאינה מוכרת לכם - באופן אוטומטי תנמיכו את עוצמת הקול או אף תכבו את הרדיו, ותשתיקו את כל הסובבים אתכם. דוקטור סטיבן יאנטיס, פרופסור במחלקה לפסיכולוגיה ומדעי המוח באוניברסיטת ג'ון הופקינס מרילנד ארה"ב, הוכיח כי ברגעים שאנו ממקדים את תשומת ליבנו להקשבה, אנו מודעים פחות למידע החזותי שהמוח שלנו מקבל. לדעתו, זו הסיבה שבגינה אנו צריכים לכבות את רעשי הרקע שמסביב על מנת שלא נטעה בדרך.
 

2. אנו מזיזים את הידיים תוך כדי דיבור

9 עובדות פסיכולוגיות: בחור יושב מול בחורה ומדבר עם הידיים
כמעט ואין אדם בעולם שלא מניע את הידיים בזמן שהוא מדבר (אלא אם כן הן עסוקות בפעילות אחרת) וזוהי פעולה נורמלית לחלוטין. לדעת פרופסור אנדרו בס מאוניברסיטת קורנל שבניו יורק, הדחף שלנו להתנועע תוך כדי דיבור או במהלך שיחה הוא תוצר של תהליכי ההתפתחות שהאנושות עברה לאורך השנים. מדענים שערכו מעקב אחר האופן בו הרשתות העצביות במוח מסייעות לנו להתנועע ולדבר, קישרו את תנועות הידיים תוך כדי דיבור למחווה אותה מבצע תינוק כאשר מדברים אליו והוא בתגובה מניע את ידיו ורגליו ומשמיע קולות.

3. אנו מעדיפים להחנות הרכב שלנו קרוב לרכב אחר

9 עובדות פסיכולוגיות: רכבים חונים בחניה ציבורית
זה ישמע לכם מצחיק, אבל אם תשימו לב תגלו שזה נכון וקרה לכם הרבה יותר מפעם אחת. ההתנהגות הזו מוסברת על ידי העובדה שבני האדם הם יצורים חברתיים מטבעם, וככאלו אנו לעיתים קרובות הולכים עם הזרם – תופעת "העדר", כפי שמכנים זאת, שבאה לידי ביטוי במצב הזה, בו אנו נוטים לחשוב שאולי הנהג שלצד רכבו אנו מחנים התבקש לחנות שם במטרה שכל מי שיצטרף בהמשך יחנה בחנייה הצמודה, או שאולי הוא חנה שם כי זו החניה הטובה ביותר שיש במתחם. רוב הנדרסון, עוזר מחקר באוניברסיטת ייל בקונטיקט, ניתח את המחקרים שנעשו בנושא זה ותיאר מספר סיבות לתופעת "העדר": הראשונה נובעת מעצם התרבותם של המוצרים והשירותים סביבנו, כשבגלל חוסר בזמן וביכולת לבדוק את כולם, אנחנו נוטים לבחור במה שהחבר, השכן או האדם שלפנינו בתור לקח, בשל האמונה הפנימית שאולי זה כבר נבדק ונמצא יעיל ואמין. סיבה אפשרית שנייה היא שאנו נוטים לסמוך על מומחים ומוביל דעה שינחו אותנו ללכת אחרי הבחירות שלהם, אפילו אם מדובר בסך הכל באדם שחנה את רכבו בחניון...

4. כמעט ולא תראו 2 גברים משתמשים במשתנות צמודות אחת ליד השנייה

9 עובדות פסיכולוגיות: 5 משתנות גברים ציבוריות
שירותים ציבוריים הם לא מקום נעים להיות בו, גם אם הם מאוד נקיים ומצוחצחים. הדחף לשמירה על המרחב הפרטי שלנו, גם בעת שאנו בציבור, הוא עניין מאוד רגיש, ולמרבית בני האדם לא מתחשק לחלוק את החלל האישי שלהם עם אחרים (אלא אם כן מדובר באדם שאינו מתבייש מאף אחד, ומעטים הם כאלו) - וזאת הסיבה שבגללה הסיכוי לראות שני גברים עומדים ליד 2 משתנות צמודות זאת לזאת הוא קטן ביותר.
 

5. אנחנו לא לוקחים את משולש הפיצה האחרון או את חתיכת העוגה האחרונה

9 עובדות פסיכולוגיות: משולש פיצה על מגש עץ
זאת אחת מהעובדות המוזרות ביותר ברשימה הזו והיא סותרות לא מעט מחקרים שעל פיהם פועלים מפרסמים רבים, המשווקים את מרכולתם תוך הצהרה שמדובר במהדורה מוגבלת, או שהם אומרים שקיים מחסור במוצר בשל ביקוש יתר. המדענים דניאל א. אפרון ודייל ט. מילר מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, בדקו במחקרם משנת 2011 את הנושא בקרב אנשים שעובדים בארגונים גדולים המספקים מזון לעובדיהם, וגילו כי הנחקרים נטו שלא לקחת את משולש הפיצה האחרון, את הסופגנייה האחרונה ואפילו לא את המסטיק האחרון שהוצע לקהל הרחב, כי הם הרגישו שאין להם את הזכות לעשות זאת. תופעה זאת נקראת על פי מומחים "פיצול הזכאות" - שבגללה אנשים שרואים שצפוי מחוסר מסוים לא לדרוש או לצרוך את הפריט האחרון כדי לא להפוך לאלו שיצרו את החוסר.

6. גברים מעדיפים לא לבקש עזרה בניווט

9 עובדות פסיכולוגיות: איש פלסטיק קטן על מפת העולם
על פי סקר שתוצאותיו פורסמו בתקשורת הבריטית, גברים מעדיפים לנסוע כ-3.2 קילומטר מיותרים בחודש (בממוצע) ובלבד שלא יצטרכו לבקש עזרה בניווט אל יעדם, כשעוד עולה מן הסקר כי רק 6% מהגברים העידו כי אין להם בעיה לבקש עזרה ואף עשו זאת. הפסיכולוג מארק גולסטון ניסה להסביר את הסיבות לכך, ולדעתו גברים אינם מבקשים עזרה בניווט מכיוון שהם חוששים להרגיש לא גבריים אם יודו שטעו או שאינם יודעים את הדרך, וגם כי הם לא רוצים להיראות חרדים מזה שהם אבודים. העובדה הזאת כנראה לא מפתיעה אתכם, אך שאלו את עצמכם מדוע נשים לא מרגישות כך? ובכן מתברר שיש לגברים עוד כמה מאפיינים שגורמים להתנהגות הזאת להיות נפוצה כל כך, הראשון הוא שהם מעדיפים ללמוד באמצעות ביצוע וניסיון יותר מאשר בעזרת הוראות ומסרים מילוליים והשני הוא שיש להם דחף "לנצח" בעיות בעצמם ובהחלט יכול להיות שמדובר בשריד התנהגותי שניתן לקשר לימי האדם הקדמון.

7. אנו מחזיקים את הדלת פתוחה עבור אנשים אחרים

9 עובדות פסיכולוגיות: אישה אוחזת בידית כדי לפתוח דלת זכוכית
מילדות מלמדים אותנו להחזיק את הדלת פתוחה עבור אנשים אחרים כי זה מאוד מנומס, אך האם יש עוד משהו שמניע אותנו לעשות זאת מלבד הרצון שלנו להיות נחמדים? לדעת המדענים אכן יש. במאמר שפרסמו החוקרים ג'וזף סנטמאריה ודוד רוזנבאום, הם הבהירו כי בעת שאנו מחזיקים את הדלת פתוחה לאחרים, אנו מפחיתים את המאמץ הקולקטיבי של הסביבה - כלומר, אותו אדם שעבורו החזקנו את הדלת לא היה צריך להשקיע אנרגיה מיותרת בפעולה הזאת. כאשר מדובר במקרה נקודתי אחד ההשפעה שלו היא אפסית, אך כאשר כולנו כחברה עושים זאת, ומעשים דומים אחרים, נוצר חיסכון אנרגיה וזמן יקר ערך וחשוב מאוד.

8. אנו לא קונים את המוצרים הכי יקרים אבל גם לא את הכי זולים

9 עובדות פסיכולוגיות: 3 מכשירים סלולרים עם מחירים
בבסיס שלנו כבני אדם אנחנו נחשבים לרציונאליים בכל הנוגע להוצאת כסף - על אף הפיתויים הקיימים מכל הגדג'טים והאביזרים החדישים שגורמים לנו לבזבז על דברים מיותרים, אנחנו עדיין בוחרים את המוצר שלנו בהתאם למחיר והאיכות שמתאימה לנו. זו הסיבה שבגללה אנשים מעדיפים לא לקנות את הסחורה היקרה ביותר או את הזולה ביותר. סיבה נוספת נובעת מהעובדה שאולי הערכת המחיר של המוצר הייתה גבוהה מלכתחילה בעיניי הלקוח, אבל מצד שני האיכות של המוצר יכולה להיות סוג של פשרה. ראוי לציין שזו התנהגות הגיונית לחלוטין לבחור את האמצע, אך חשוב לציין שהמשווקים מודעים לכך ולכן הם בדרך כלל מציגים מוצרים דומים אחד על יד השני כאשר האחד יקר מאוד ואילו השני זול יותר, ברוב במקרים הלקוחות קונים את המוצר הזול, אלא אם מוצע מוצר ביניים ואז לרוב הוא ייבחר.

9. אנחנו קוראים מהר יותר כאשר השורות ארוכות יותר, אך מעדיפים אותן קצרות

9 עובדות פסיכולוגיות: מאמר באנגלית שמופיע על צג של טאבלט
למרות שאנחנו מעדיפים לקרוא מלל המחולק לטורים קצרים, למעשה מחקרים שונים מצאו כי היינו יכולים לקרוא מהר יותר אם הטקסט היה מנצל את כל רוחב הדף. המחשבה הרווחת היא אמנם שאנו מסוגלים לקרוא יותר מהר כאשר הטקסט מחולק לטורים קצרים, מה שכאמור לא נכון מדעית, אבל האמת היא שפשוט אנחנו מעדיפים שהכתב יראה בצורה הזו מסיבה חזותית בלבד.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו