maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מאכלים פרוביוטים מומלצים וכאלו שעלולים להזיק לכם

  בעת מחלה, רבים מאיתנו צריכים ליטול אנטיביוטיקה, ומרבית האנשים יודעים שתרופות מסוג זה עוזרות להילחם בדלקות חיידקיות על ידי פגיעה בחיידקים ונטרולם. למרבה הצער, בעת נטילתה של האנטיביוטיקה קורה פעמים רבות שגם החיידקים הידידותיים לגוף נפגעים, מה שמפר את האיזון בין החיידקים הרעים לטובים בגוף, וחשוב מאוד להשיבו על כנו. הדבר מתרחש לא רק עקב נטילת אנטיביוטיקה, אלא גם בגלל אורח החיים כיום, הכולל מזונות שגורמים לדלקות, חוסר בפעילות גופנית וחשיפה לחלקיקים מסוכנים שנישאים באוויר או נמצאים על משטחים שונים. לשמחתנו, ניתן להשיב את האיזון לסדרו באמצעות צריכה של מאכלים פרוביוטים שמכילים חיידקים ידידותיים לגוף ועוזרים להילחם בדלקות וזיהומים. 12 המזונות שלפניכם מכילים חיידקים פרוביוטים, אך בעוד ש-9 הראשונים מהם מומלצים לצריכה על בסיס קבוע, שלושת האחרונים לא יועילו במיוחד אם אתם רוצים להשיב את האיזון לגופכם.
 
איור של חיידקים
 

9 מאכלים פרוביוטים מומלצים:

כדי ליהנות מכל היתרונות של חיידקים פרוביוטים, לא צריך לחפש רחוק יותר מהמדפים שבמרכול או בחנות הטבע הקרובה לביתכם. 9 המוצרים הנפלאים שמוצגים לפניכם מכילים כמויות גדולות של החיידקים החיוניים הללו, והם יעזרו לחזק את המערכת החיסונית של גופכם ולהדוף דלקות וזיהומים עונתיים ואחרים.

1. קפיר

קפיר הוא מעין יוגורט על שמכיל לפחות 10 סוגים של חיידקים ידידותיים לגוף לעומת 3 שיש במרבית מוצרי היוגורט הרגילים. את היוגורט הזה מכינים על ידי התססה של חלב באמצעות גרעיני קפיר, שהם בעצם צירוף של חיידקים פרוביוטיים ושמרים יחד עם חלבונים, לפידים וסוכרים, מה שיוצר משקה יוגורט נוזלי עם מעט אלכוהול. את המשקה הנפלא הזה ניתן להשיג במרכולים, מעדניות וחנויות טבע, וכדי לסבר את האוזן עוד קצת, כוס אחת של קפיר תזין את גופכם בסידן, חלבונים ולמעלה מ-10 מיליארד חיידקים ידידותיים שיביאו לאיזון בגוף ויסייעו לשמור על בריאות כללית טובה תוך לוחמה בזיהומים.

2. קימצ'י

הבישול האסייתי סחף אחריו אנשים רבים בשנים האחרונות, וכיום ניתן למצוא במרכולים מאכלים רבים שלא היו בהם בעבר, כמו הקימצ'י. זוהי בעצם תערובת של ירקות כבושים בסגנון אסייתי, הכוללת לרוב כרוב, צנון ובצל ירוק, וניתן לאכול אותה במסעדות שמגישות אוכל אסייתי, או לרכוש בצנצנות בחנויות המתמחות במטבח זה. זני החיידקים הייחודיים שנמצאים בקימצ'י עוזרים לשמור על פעילות תקינה של המעיים, ועל בריאותם של איברי מערכת העיכול. לא רק זאת, קימצ'י גם עשוי אפילו לסייע בירידה במשקל! החיידקים הפרוביוטים הנמצאים בירקות הכבושים הללו מסייעים לרדת במשקל, כך שתקבלו תועלת כפולה במאכל טעים אחד.
קימצ'י

3. בירה

זה אולי יישמע תמוה לחלקכם, אך צריכה מתונה של בירה יכול לעזור באיזון רמות החיידקים בגוף. בתהליך ההתססה של הדגנים מהם מכינים את הבירות השונות, נוצרות מושבות של חיידקים פרוביוטים שכאמור עוזרים להגן על הגוף מפני זיהומים, וגם מסייעים למגר דלקות כשהן מתלקחות באיברים השונים. בנוסף לכך, צריכה מתונה של בירה מסייעת בהורדת רמות הכולסטרול בגוף ומונעת יצירה של קרישי דם שעלולים לגרום לבעיות בזרימה התקינה דם. 
 
 

4. זיתים כבושים במלח

זיתים שנכבשו במי מלח מהווים תוספת טעימה לכל ארוחה, ומעבר לכך הם יכולים לספק לגופכם מנת בריאות בדמות חיידקים פרוביוטים. כשכובשים זיתים, הם עוברים תהליך תסיסה טבעי במהלכו החיידקים שבתוכם מתרבים, וכן טעמה של החומצה הלקטית שבהם מודגשת, מה שמקנה להם את טעמם הייחודי. החיידקים הפרוביוטים שמתרבים בתהליך ההתססה מקלים על נפיחות וגזים לא נעימים במערכת העיכול, בייחוד בקרב אנשים עם תסמונת המעי הרגיז. אכילה של עד 10 זיתים כאלו ביום יכולה להעניק לכם את כל היתרונות הללו, ולהוסיף לתפריט היומי שלכם טעם נפלא ואהוב.
זיתים כבושים

5. אפונה ירוקה

בשילוב עם אורז, במרקים, תבשילים או אפילו כחטיף בריא, אפונה ירוקה אהובה בצורה גורפת על אנשים רבים, ואפילו על ילדים. אך זה לא משנה בני כמה אתם, תוכלו ליהנות מטעמה של האפונה, המספקת לגוף תוספת בריאה של חיידקים פרוביוטים. הזן המיוחד של החיידקים המצויים באפונה מעלים את רמתו של נוגדן בשם אימונוגלובולין A, שמשחק תפקיד משמעותי בהגנה על ריריות האף, המעי, העיניים, הנרתיק, האוזניים והריאות. זה גורם לכך שצריכת אפונה יכולה לשמש למניעת שפעת ודלקות שונות שמתפתחות באיברים הללו, השפעה שיעילה בעיקר כשאוכלים את האפונים כשהם טריים ולא עוברים בישול ארוך.

6. לחם שאור

רבים כבר יודעים שאכילה של לחם מקמח לבן לא מיטיבה במיוחד עם הבריאות, ובייחוד בכל הנוגע לבריאות מערכת העיכול. למרבה השמחה, ניתן לאכול גרסאות בריאות של לחמים בטעמים עשירים, כמו לחם שאור, שמוכן מהתפחת שמרי בר יחד עם חיידקים פרוביוטיים, כשבתהליך התפיחה, המיקרואורגניזמים הללו מתרבים ומקנים ללחם השאור את טעמו החמצמץ והייחודי. לחמי שאור מכילים גם וויטמינים ומינרלים חיוניים לגוף, והם קלים יותר לעיכול מלחמים מעובדים ומכאלו שמכילים קמח לבן בלבד ומכבידים על מערכת העיכול וחילוף החומרים.
שלושה לחמים מונחים על מגש עץ עגול שעליו גבעולי שיבולת

7. גבינות רכות/מיושנות

בתהליך הפסטור שעובר החלב, ונועד כדי לנטרל חיידקים מזיקים שמצויים בחלב, נהרסים גם חיידקים פרוביוטים, מה שהופך את מרבית הגבינות לנטולות פרוביוטיקה. למרות זאת, יש כמה סוגים של גבינות רכות ומיושנות, כמו צ'דר, גאודה, פרמזן וגבינה שוויצרית, שבמהלך הכנתן מוספים להן חיידקים פרוביוטים שמתרבים כשמיישנים אותן לאורך זמן. לכן, בפעם הבאה שאתם הולכים לקנות גבינות, השתדלו לקנות את אלו שהן מיושנות, ולא רק אלו שמוכנות בצורה תעשייתית ומהירה. בכך אתם תקבלו לא רק מנה של חיידקים פרוביוטים מועילים, אלא גם מוצרים שיוסיפו טעם עשיר במיוחד לכל מנת פסטה או גבינה שתכינו בביתכם.
 

8. טמפה

רובנו מכירים את הטופו שמשמש כתחליף לבשר וגבינות במנות צמחוניות וטבעוניות, אך לא רבים יודעים שיש לו בן דוד אינדונזי בעל טעם עשיר ומרקם ייחודי שנקרא "טמפה". את הטמפה ניתן לרכוש בחנויות טבע ובריאות, ובדומה לטופו, מכינים אותו מהתססה של פולי סויה. בתהליך ההתססה, מתרבים חיידקים פרוביוטים שמוספים לתערובת או נמצאים בסויה באופן טבעי, ובניגוד לחיידקים אחרים, אלו שבטמפה מייצרים וויטמין B12 שלא מצוי בדרך כלל במקורות מן הצומח. מנה אחת של טמפה במשקל של 100 גרם לערך תזין את גופכם ב-16 גרם של חלבון וב-8% מתצרוכת הסידן המומלצת ליום, וניתן להכין מהמוצר הזה מאכלים בעלי מרקם עשיר במיוחד שיעשה לגופכם רק טוב.
מלבן של טמפה על קרש חיתוך

9. חומץ תפוחים

לחומץ תפוחים ישנן יתרונות רבים הכוללים, בין השאר, הורדה של יתר לחץ דם, צמצום רמות הכולסטרול בגוף, ירידה במשקל ועוד. החומץ הטבעי הזה מכיל גם חיידקים פרוביוטים שיעזרו לחטא את גופכם מבפנים, ויהדפו מחלות וזיהומים רבים. שתייה של מעט חומץ תפוחים מהול במים או הוספה שלו סלט במקום רטבים אחרים יכולה לסייע לכם לשמור על בריאות כללית בצורה טבעית במיוחד. 

3 מאכלים פרוביוטים שאינם מומלצים:

זה יישמע מעט תמוה, בעיקר לאחר שדיברנו בשבחם של המאכלים הפרוביוטים, אך יש מספר מוצרים כאלו שלא מומלצים לצריכה. 3 המאכלים הפרוביוטים שלפניכם מכילים מלבד החיידקים הטובים גם רכיבים אחרים, שעלולים להזיק לכם, ולכן מומלץ להימנע מהם ולא להתפתות לתוויות הנוצוצות המכריזות על תכולתם.

1. סוכריות גומי עם פרוביוטיקה

יצרני מוצרים מסוג זה מצהירים בדרך כלל על שימוש ברכיבים טבעיים ובתועלת לגוף, בייחוד לילדים, אך הסוכריות הללו מחביאות גם דברים אחרים בתוכן. סוכריות גומי עם פרוביוטיקה מכילות פעמים רבות כמויות גדולות של סוכר שעלולות לגרום לדלקות בגוף, מה שנוגד את ההשפעה של החיידקים המיטיבים שמצויים בהן. זה בהחלט לא יתרום לבריאותכם אם תאכלו את הסוכריות הללו שאמנם יתנו לכם מנה של מתיקות, אך לא יועילו לכם בטווח הארוך.
סוכריות גומי צבעוניות בצורת דובונים

2. חטיפי גרנולה עם פרוביוטיקה

קשה להעריך כמה דובר על הגרנולה והתועלות הבריאותיות שלה בשנים האחרונות, ויש כמה חברות שניצלו את העובדה הזו לטובתן והשיקו את מספר חטיפי גרנולה נודעים. יש כיום גם חטיפים כאלו המכילים תוספת של פרוביוטיקה, אך בדומה לסוכריות הגומי, אתם לא תהנו מהתועלות של החיידקים הללו, בגלל כמויות הסוכר הגבוהות במוצרים הללו. הכמות המצומצמת של חיידקים פרוביוטים המצויים כאן לא שווים את תוספת הסוכר שגופכם יקבל, שכן אתם עלולים לעלות במשקל לאורך זמן.

3. שוקולד מריר עם פרוביוטיקה

כמה קוביות של שוקולד מריר ביום יכולות לספק לגוף רכיבים תזונתיים מועילים במיוחד שמסייעים לחיזוק פעילות הלב והמוח. כיום יש בשוק מספר סוגים של שוקולד מריר שמכילים תוספת של פרוביוטיקה ומחירם גבוה מאוד לעומת שוקולד מריר רגיל. מומלץ לא להוציא סכומי עתק על המוצרים הללו, שכן שוקולד מריר רגיל מכיל אף הוא פרוביוטיקה, ובניגוד למותגים היוקרתיים, הוא לא ייצור חור בכיסכם. 

מקור תמונה: FotoosVanRobin

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: