maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 סימנים לצריכת סוכר מוגזמת שעלולה לפגוע בבריאותכם

 קשה למצוא אדם שלא נהנה לסיים כל ארוחה בעוגה עשירה או שלא מתפתה לחטיף מתוק פעם בכמה זמן ואין שום פסול בכך, הרי סוכרים הם תרכובות אורגניות שתורמות לתפקודו התקין של הגוף שלנו והן לוקחות חלק במגוון תהליכים חיוניים. אך הבעיה היא שבדומה לחומרים רבים אחרים שאנו אוכלים, צריכת סוכר מוגזמת עלולה לגרום ליותר נזק מתועלת ולהשפיע עלינו בהרבה דרכים לא רצויות שחלקן ברורות יותר וחלקן ברורות פחות. אז איך בעצם הגוף מסמן לנו על עודף סוכר? מה ההשפעות של המצב הזה ואיך ניתן להימנע ממנו? את התשובות לכל השאלות האלו תקבלו בכתבה הבאה ובקישורים שבסופה. 
 
קוביות סוכר
 

1. קושי בקבלת תחושת שובע ואף רעב מתמיד

כאשר רמות הסוכר בדם גבוהות, פחות גלוקוז נכנס לתאי הגוף שלנו ולכן אנחנו מרגישים מחסור באנרגיה, עייפות ורעב כמעט תמידי. מדובר במעגל הרסני שכן הגוף ממשיך לבקש עוד ועוד אוכל, אך היות והוא מקבל מאכלים שמלאים בסוכר הוא לא מצליח להגיע לרמות שובע מספקות בקלות כי כמות הסוכר בדם עולה. גם אם לא נקלעתם למעגל הזה, עדיין ייתכן שאתם שמים לב שהרבה יותר קל לכם לקחת עוגייה או פרוסת עוגה בסוף הארוחה מאשר מאכל אחר, אפילו אם חשבתם שכבר סיימתם לאכול. הסיבה לכך היא כנראה שהגוף שלכם כבר "למד" שהמאכלים האלו לא מפעילים את מנגנון השובע שלו בצורה יעילה ולכן הוא יכול להשתוקק להם בכל זמן ובכל מקום.

2. מתן שתן בתדירות גבוהה

אנשים שרמות הסוכר בדם שלהם גבוהה במיוחד לרוב מרגישים צורך במתן שתן בתדירות גבוהה מאוד. הסיבה לכך היא שהכליות שלנו סובלות מאוד ממצב שכזה והן מתקשות להשאיר נוזלים בגוף. מתן השתן התכוף הוא הכלי שבאמצעותו הגוף מנסה להוריד את כמות הסוכר בדם, בין השאר כדי לטפל בבעיה שתוארה בסעיף הקודם, ואם אתם רואים שהמצב הזה לא משתנה, זה סימן שאתם צורכים יותר מדי סוכר.
חדר שירותים

3. צימאון מוגבר ותחושת יובש בפה

שני התסמינים האלו קשורים בקשר הדוק לסעיף הקודם מכיוון שהם למעשה תוצר לוואי של דרך נוספת של הגוף להתמודד עם אותה הבעיה. כדי להוריד את רמות הסוכר בדם הגוף יכול לנסות להוציא אותו מהגוף באמצעות מתן שתן, או לדלל את הסוכר באמצעות צריכת מים מוגברת. לכן ייתכן שאם אתם מרגישים צמא קבוע למרות שאתם דואגים לשתות הרבה, הדבר קשור להרגלי האכילה שלכם ולא רק לחום של הקיץ הישראלי. חשוב לציין שאם אתם רוצים לשמור על הבריאות באופן כללי ולהפחית את כמות הסוכר שאתם צורכים באופן ממוקד, הקפידו להרוות את הצמא עם מים רגילים ולא עם משקאות כאלו ואחרים שעלולים להחמיר את המצב.

4. אין-אונות

לא נעים להודות בכך, אבל אין אונות היא בעיה שרבים מתמודדים איתה. בשל חוסר הנוחות ואף הבושה שהיא גורמת, אנשים מעדיפים להתעלם ממנה או לרכוש תרופות וטיפולים שונים ומשונים, אך יכול מאוד להיות שהפתרון  טמון בהפחתת כמות הסוכר שהם צורכים. הסיבה לקשר בין שני הדברים האלו היא שהזקפה הגברית, ועוררות מינית בכלל, מצריכה זרימת דם טובה, עצבים בריאים ואיזון הורמונלי בגוף – שכולם תחומים אשר נפגעים מצריכת סוכר עודפת. אז אם אתם סובלים לפתע מבעיות בחדר השינה, יכול להיות שצמצום כמות הסוכר שאתם אוכלים תסייע לכם.
גבר בלי חולצה מחזיק את פניו ביאוש
 

5. עור יבש וסדוק

עור יבש וסדוק יכול להיות סימן לצריכת סוכר מוגזמת בשל מספר סיבות:
  • מתן השתן התכוף שהוצג בסעיף הראשון מייבש את הגוף.
  • סוכרת, סוכרת סמויה, השמנה ובעיות דומות שקשורות לצריכת סוכר חריגה הם גורמים לטרשת עורקים, שם כללי למספר מחלות שפוגעות בזרימת הדם התקינה ולרוב מובילות לבעיות עור בגפיים ובעיקר ברגליים.
  • אצל אנשים מסוימים, עלייה חדה ברמות האינסולין שנגרמת כתוצאה מצריכת סוכר גבוהה, משפיעה לרעה על האיזון ההורמונלי ועלולה להוביל להתפתחותן של מחלות עור ובעיות שונות כמו רוזצאה (Rosacea) או אקנה (פצעונים) בגיל מבוגר אשר חלק מתסמיניהם הוא עור רגיש, מגרד ומתקלף.

6. החלמה איטית של חתכים ופציעות דומות

צריכת סוכר מוגזמת לאורך זמן עלולה לגרום לנזק בכלי הדם, מה שכמובן פוגע בזרימת הדם התקינה בגוף. להשפעה הזו יש הרבה מאוד תופעות לוואי ואחת הקלות לזיהוי שבהן היא עלייה במשך הזמן שלוקח לפצעים וחתכים להגליד ולהחלים. יש לקחת בחשבון שגם לרמות לחץ גבוהות ולתרופות מסוימות יש השפעה דומה על הגוף ולכן לא מדובר על סימן וודאי, אבל בהחלט סימן אזהרה שיש לקחת בחשבון וכמובן שגם לטפל בפצעים בזהירות כדי שלא יזדהמו.
אצבע פצועה ומדממת

7. נטייה לרגזנות והתפרצויות כעס

על פי מחקר משנת 2012, אנשים עם רמות סוכר גבוהות מאוד מראים נטייה חזקה יותר להתפרצויות כעס, תחושות דיכאון וחרדה. לא רק שצריכת סוכר גבוהה מידי לאורך זמן פוגעת באיזון העדין שבמוח שלנו ולכן גורמת לנו לפתח מצבי רוח שכאלה, היא גם מונעת מאיתנו להרגיש טוב בלעדיה, בדיוק כמו כל חומר ממכר אחר. אז אם ביצעתם לאחרונה שינוי בהרגלי האכילה שלכם והאנשים שקרובים אליכם מספרים שמשהו השתנה במצב הרוח שלכם, יכול להיות שזה סימן שיש לשים לב אליו.

8. פיתוח אדישות למתיקות

אם בעבר הייתם מוסיפים כפית סוכר אחת לתה או לקפה שלכם, אבל היום הוא פשוט כבר לא מתוק מספיק ואתם מוצאים את עצמכם מוסיפים כפית וחצי או אפילו שתיים, זהו סימן שמרמז על כך שאתם צורכים יותר מדי סוכר. הפעולה הזאת נובעת מכך שבלוטת הטעם, והגוף בכלל, פיתחו עמידות מסוימות לסוכר וכעת כדי להרגיש את אותו הטעם ולחוות את אותה ההשפעה שקיבלתם בעבר, יש לכם צורך בעוד סוכר. קל להבין מדוע גם הסימן הזה הוא חלק מלולאה אינסופית והרסנית שתפגע קשות באיכות החיים שלכם אם לא תזהו אותה ותתחילו לנקוט בצעדים מודעים ומשמעותיים כדי להפחית את צריכת הסוכר שלכם. החדשות הטובות הן שמרגע שתעזו זאת הרגישות שלכם לטעם המתוק תחזור לרמות נורמליות ותוכלו ליהנות מקוביית שוקולד או פרוסת עוגה קלילה.
גבר אוכל עוגייה עם מבט מבולבל

9. רמות כולסטרול גבוהות

רמות כולסטרול גבוהות בדם מהוות סימן יחסית סמוי לצריכת סוכר גבוהה מדי, שכן לרוב אנחנו לא נוטים לקשר בין שני המצבים האלו. בקהילה המדעית קשה למצוא תשובות חד משמעיות אך יש לא מעט קולות אשר טוענים שיש קשר בין תזונה עתירת סוכר לבין רמות נמוכות של כולסטרול טוב (HDL) ורמות גבוהות של כולסטרול רע (LDL). הסיבה לקשר הזה לא ברורה לחלוטין, אך חוקרים אשר מאמינים בקיומו סבורים שהוא נגרם בשל העובדה שעודף פרוקטוז (חד סוכר נפוץ) בגוף מעודד ייצור טריגליצרידים (תרכובות שומן) וכולסטרול רע מסוג LDL. לכך אם ביצעתם בדיקת דם וראיתם שיש לכם רמות כולסטרול גבוהות, רצוי שתפחיתו את צריכות המאכלים השומניים והמתוקים שאתם אוכלים.

10. בעיות לב

הסעיף האחרון ברשימה הזו הוא לא באמת סימן  לצריכת סוכר מוגזמת שתפגע בבריאותכם, אלא דוגמה לפגיעה עצמה שאנשים חייבים לדעת לקשר בינה לבין אחד מהגורמים האפשריים לה. לאכילת סוכר בכמויות גדולות מדי עלולה להיות השפעה רעה מאוד על מצב הלב שלכם, כך עולה ממחקר שבוצע על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת Case Western Reserve בארה"ב. במסגרת המחקר שבוצע על חולדות ניתנו לקבוצות השונות תפריטים שעשירים בעמילנים, סוכרים ושומנים. אחרי 8 שבועות נמצא שמצב בריאות הלב של החולדות שצרכו מאכלים עשירים בסוכר נפגעה בצורה המשמעותית ביותר מבין כל הקבוצות. כמובן שהממצאים האלו לא בהכרח מעידים על מצב זהה אצל בני אדם, אבל הם בהחלט יכולים לשמש כסימן אזהרה עבור אנשים שאוכלים יותר מדי סוכר ובטוחים שאם הם לא משמינים או סובלים מתסמינים אחרים שתוארו בכתבה, אז מצבם בסדר.
איור של לב

לסיכום:

כפי שנכתב בתחילת הכתבה, סוכרים הם חומרים שהגוף זקוק להם אך במידה הנכונה, סימני האזהרה והבעיות שתוארו קשורים לצריכת סוכר עודפת, שהיא הבעיה האמיתית. עכשיו כשאתם מכירים את התסמינים שלה, תוכלו לזהות אותה בקלות רבה יותר ולפעול בהתאם כדי לשמור על בריאותכם. כדי לעשות זאת תוכלו לנסות להשתמש במספר כלים כמו חוק 4-6-9, להתחיל להכין קינוחים דלים בסוכר ולקרוא את הטיפים שהמומחים מציעים כדי להפחית את צריכת הסוכר. שיהיה לכם בהצלחה ורק בריאות!

מקור התמונות: Debs

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: