print header

3 תוספי המזון החשובים ביותר לשמירה על בריאות הלב

  בגופנו יש שריר אחד שפועל ללא הפסקה ושומר על כך שהדם שלנו יזרום בעורקים, והוא הלב. הפרעה לפעילותו של האיבר הזה מסיבות שונות היא הגורם מספר אחד למוות בכל רחבי העולם, ולכן חשוב מאוד לשמור עליו, שכן ביכולתנו להאריך ימים אם רק דואגים כמו שצריך ללב. אך איך עושים את זה? האם תזונה והרגלים נכונים הם המפתח? יכול להיות, אך לא רק, ולמרבה המזל כיום ישנם פתרונות טבעיים נוספים ויעילים מאוד. אתם מוזמנים להכיר 3 תוספי מזון חשובים שיעזרו לכם לשמור על הלב, ואת יעילותם הוכיחו כבר פעם אחר פעם במחקרים – אלו הם 3 הרכיבים החשובים ביותר לשמירה על בריאות הלב שלכם.
 
תוספי מזון חשובים לבריאות הלב: ירקות שיוצרים צורת לב

1. חומצות שומן אומגה 3

מבין שלושת הרכיבים האחרים שברשימה זו, הרכיב הזה הוא הידוע ביותר ובצדק. גופנו אינו מסוגל לייצר חומצות שומן אומגה 3, אך הן חשובות לו משום שהן שומרות על הגמישות של קרומי התאים, מה שמשפיע על היכולת שלהם לקלוט ולהעביר מסרים בצורה תקינה. המקור הטבעי הטוב ביותר לחומצות שומן אלו הוא דגים שומניים, אך אם אתם שומרים על תזונה צמחונית, המקורות העשירים ביותר עבורכם הם שמן קנולה, זרעי פשתן ואגוזי מלך. 
 
למרות שעד עתה הדעות בנושא היו חלוקות, בסקירת מחקרים שנערכה בשנת 2019 הוכח באופן חד משמעי כי צריכת תוספי מזון של חומצות שומן אומגה 3 היא הכרחית לשמירה על בריאות הלב. המחקר הראשון ברשימה עסק בנושא של צריכת אומגה 3 בצורת תוסף מזון מסוג אתיל אסטר, שאינו טבעי ומשתמשים בו לטיפול ברמות גבוהות של טריגליצרידים. החוקרים גילו שנטילת תוסף שכזה מפחיתה את הסיכון להתקפי לב ב-28% ואף מצמצמת את הסיכון למוות בעקבות התקף לב ב-50%. 
 
האנשים שהשתתפו במחקר צרכו בסך הכול גרם אחד של אומגה 3 אתיל אסטר מדי יום, מה שסיפק לגופם 840 מ"ג של EPA ו-DHA - סוגים של אומגה 3 שמצויים במקורות מן החי. במחקר אחר שנערך בנושא נמצא כי צריכת כמות זהה של EPA ו-DHA הביאה לירידה של 19% במקרי המוות כתוצאה ממחלות כלי דם ולב, ובמחקר נוסף נראתה ירידה של 24% במקרי התקפי הלב שחוו הנחקרים. 
 
האם כל זה אומר שעליכם לצרוך הרבה יותר דגים? ובכן, לא בדיוק. רופאים ממליצים לצרוך מנת דג לא יותר מפעמיים בשבוע, וזאת מכיוון שישנה סכנה להרעלת כספית מצריכת יותר מדי דגים. אם כן נראה כי הפתרון הוא המקורות הצמחיים, אך גם כאן ישנה בעיה. במקורות הצמחיים תמצאו חומצת שומן ALA, שעל פי מחקר שנערך באוניברסיטת קורנלגופנו אינו ממיר ביעילות ל- EPA ו-DHA. לכן אם ברצונכם להגביר את כמות ה- EPAו-DHA שאתם צורכים למען שמירה על בריאות הלב, העדיפו לעשות זאת בצורת תוספי מזון או שמן דגים, שאינם מכילים כספית.
תוספי מזון חשובים לבריאות הלב: קפסולות צהובות

2. קו-אנזים Q10

יש שמכנים אותו "ויטמין Q", למרות שאינו ויטמין כלל וכלל, אך הוא מאוד דומה לוויטמינים אחרים שמסיסים בשומן כמוהו. מדובר בנוגד חמצון טבעי, שנדרש עבור תאי הגוף למען שחרור אנרגיה, ובעיקר עבור הלב והכבד, הנחשבים ל"צרכנים" הגדולים ביותר שלו. שלא כמו אומגה 3, גופנו מייצר את ה-Q10, אך התהליך הזה פוחת באופן משמעותי בסביבות גיל 30-35. החומר הזה נבדק במחקרים רבים, ועד היום נמצאה לו תועלת חשובה מאוד עבור חולים שסובלים מאי ספיקת לב ואנשים שמטופלים בסטטינים להפחתת כולסטרול.
 
עבור אלו שמטופלים בסטטינים, Q10 יכול להיות הפתרון לכאבי השרירים שנגרמים עקב צריכת התרופות. עם זאת, מה שמפתיע באמת זה יכולתו של החומר הזה למנוע כשל לבבי. במחקר שנערך בשיתוף פעולה בין אוניברסיטאות מאוסטרליה ופוליןנתנו החוקרים למשתתפים בניסוי לצרוך 100 מ"ג של Q10 למשך שנתיים. אחרי שנתיים התוצאות היו, בלשון המעטה, מרשימות מאוד; החוקרים ראו ירידה של 43% במקרי הכשל הלבבי לעומת קבוצת הביקורת שקיבלה תרופת דמה. 
 
פרט למחקר זה, ישנן עדויות לכך ש-Q10 מומלץ מאוד לצריכה גם לפני ניתוחי מעקפים או השתלות לב. ביכולתו להפחית את הנזק שנגרם מרדיקלים חופשיים, לחזק באופן משמעותי את שרירי הלב ולהפחית מקרים של הפרעות קצב במהלך תקופת ההתאוששות מהניתוחים. ההמלצה היא לצרוך 300 מ"ג למשך 14-30 יום לפני הניתוח. 
תוספי מזון חשובים לבריאות הלב: איש בחליפה מחזיק איור של לב עם קו מוניטור עליו

3. שמרי אורז אדום

אי אפשר לשלוט על כל הגורמים למחלות לב, אך יש כמה שבהחלט נמצאים בשליטתנו, וביניהם הכולסטרול שלנו, שרמות גבוהות שלו מובילות להתפתחות מחלות כלי דם ולב. אם אתם סובלים מכולסטרול גבוה, סביר להניח שהרופא שלכם ייתן לכם מרשם לתרופות סטטין להפחתת הסיכון. עם זאת, ישנו תוסף מזון שמסוגל לעשות זאת עבורכם ביעילות, ושבו ישנם רכיבים דומים לאלו שבלובסטטין (הסטטין המסחרי הראשון ששווק כתרופה) - ותוסף זה הוא שמרי אורז אדום. 
 
שמרי האורז האדום מכילים חומר שנקרא מונקולין K, שלו מבנה כימי זהה לחומרים שמצויים בלובסטטין, אך לעומתם, הפרופיל הפרמקוקינטי והזמינות הביולוגית שלו לגוף שונים במקצת. בנושא זה נערכו מחקרים רבים, כמו זה שפורסם בשנת 2016ובכולם יחדיו נמצא כי צריכת 3-10 מ"ג מונקולין K באופן יומיומי יכולה להפחית את רמות הכולסטרול הרע ב-15-25% תוך 6-8 שבועות, ולעומת סטטינים הוא הרבה פחות מסוכן לגוף. למעשה, מדובר בחומר בטוח לשימוש עבור אלו שנמדדו אצלם רמות גבוהות של כולסטרול במידה קלה עד בינונית, ושלא סובלים משום סיכון אחר למחלת לב.
תוספי מזון חשובים לבריאות הלב: שמרי אורז אדום

כמה מילים לסיום

מבין כל סיבות המוות, מחלות לב נמצאות במקום הראשון, כשכמעט מחצית ממקרי המוות בעולם נגרמים בגללן. לכן חשוב מאוד להגן על השריר החיוני הזה שבגופנו, ואפשר לעשות זאת עם הידע הנכון - וכעת הוא בידיכם. אך שימו לב – אין בכל האמור בכתבה זו לסתור את המלצת הרופא שלכם; מומלץ להתייעץ איתו או עם רופאים נוספים כדי להבין מה דרך הטיפול המומלצת ביותר עבורכם להגנה על בריאות הלב.
 
מקור התמונות: FotoosVanRobin
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו