print header

5 הרגלים תמימים שמעודדים ומחמירים צרבות

 אם כל סיום ארוחה מלווה אצלכם בתחושת חוסר נוחות וכאב "בוער" בתוך בית החזה, כנראה שאתם סובלים באופן כרוני מצרבות או מרפלוקס קיבתי-ושטי. מדובר בתופעה נפוצה שלא פוסחת על אף אחד מאיתנו בשלב כזה או אחר בחיים, אך אצל חלק מהאנשים היא מתרחשת בצורה עקבית ותדירה יותר, ולכך יש סיבות רפואיות מגוונות - מהשמנת יתר ועד הריון. בנוסף לכך, מתברר שכמה מההרגלים היום-יומיים שלנו, שלכאורה נתפסים בעינינו כתמימים וחסרי משמעות בריאותית, עלולים להיות הגורמים הסמויים שמחמירים את התופעה וגורמים לתחושת הצרבת להיות קשה מנשוא.

1. אתם לובשים בגדים צמודים

הרגלים שמעודדים צרבת ורפלוקס קיבתי-ושטי: בגדים צמודים שגורמים לצרבת
זה טבעי שבמאה ה-21 בגדים צמודים עשויים לגרום לנו להיראות ולהרגיש טוב יותר, כי כך צו האופנה הרגיל אותנו, אך פריטי הלבוש הללו שלוחצים על גופנו הם לא הבחירה האידיאלית בכל מה שנוגע לבריאות. לצד העובדה שהם גורמים לבעיות של זרימה והתחדשות הדם, הם גם עלולים לחולל רפלוקס קיבתי-ושטי (נוזל חומצי שעולה מהקיבה במעלה הוושט וגורם לתחושה של צרבת ודלקת). כמו כן, לבישת ג'ינסים צמודים וחגורות מהודקות עלולה ללחוץ על הבטן ולגרום לתסמינים לא נעימים של צרבת ואפילו גרוע מכך.

2. אתם ישנים בקו ישר

הרגלים שמעודדים צרבת ורפלוקס קיבתי-ושטי: איור הדגמה של שינה ישרה שגורמת לצרבת
הורגלנו לחשוב ששינה ללא כרית בתנוחות מסוימות היא הרבה יותר בריאה לצוואר ולעמוד השדרה, אך זהו אינו הסיפור כאשר מדובר בצרבות ורפלוקס קיבתי-ושטי. מומחי רפואה ממליצים במהלך השינה להקפיד שהראש יהיה מורם עד לגובה של כ-20 ס"מ ממרכז הגוף, דבר שיעודד זרימה תקינה יותר של חומצות הקיבה כלפי מטה. אם ברשותכם מיטה מתכווננת נסו להעלות מעט את החלק העליון שלה או להוסיף כריות מתחת לראש ולבדוק האם לאחר כמה לילות השינוי מקל על הצרבות.

3. אתם שוכבים לנוח אחרי ארוחות

הרגלים שמעודדים צרבת ורפלוקס קיבתי-ושטי: אישה אוכלת ואז שוכבת ומדברת בטלפון
זהו לא סוד שארוחות דשנות מעלות את תחושת העייפות והכבדות שלנו, ולאחריהן כל מה שמתחשק לנו הוא להיזרק על הספה או המיטה ולעצום מעט את העיניים. אבל אם אתם מאותם אנשים שסובלים מצרבות מתמשכות, הגיע הזמן לחדול מן ההרגל הזה. כשאנו עוברים למצב שכיבה אחרי האוכל, כל המזון שבקיבה דוחף בחוזקה את ה"שסתום" שנמצא בין הוושט לקיבה ומעודד תחושת צרבת. מומלץ להישאר במצב מאוזן אחרי ארוחות ולחכות בין 2-3 שעות עד לשכיבה או שינה.

4. אתם שותים יותר מדי במהלך האוכל

הרגלים שמעודדים צרבת ורפלוקס קיבתי-ושטי: איור של אישה שותה מים מימין ואיור של צרבת משמאל
ישנן תיאוריות שונות בנוגע לכמות כוסות המים שאנחנו צריכים לשתות ביום, אבל לא משנה באיזו מהן תחליטו לדבוק, כולנו מבינים את החשיבות של צריכת מים עקבית. עם זאת, בכל מה שקשור לעיכול וצרבות ישנה חשיבות גבוהה לעיתוי של צריכת המים שלנו. במהלך ארוחה אנחנו עשויים להרגיש דחף לצרוך נוזלים, אבל הדבר הזה עלול דווקא לגרות את הצרבת שלנו. צריכת נוזלים רבים מדי במהלך הארוחה עלולה לדלל את חומצות הקיבה הדרושות לעיכול תקין, דבר שמפחית באופן משמעותי את יעילותן. הדבר אפילו הופך חמור יותר כאשר מדובר במים קרים עם תוספת של קוביות קרח, שעלולות לכווץ ולמצק את השומנים ובכך להפוך את המזון לקשה יותר לעיכול.

5. אתם מבצעים פעילות גופנית מאמצת מדי

הרגלים שמעודדים צרבת ורפלוקס קיבתי-ושטי: אישה מתאמנת ואישה עם בטן נפוחה
אין ויכוח על כך שאימון גופני חיוני מאוד לבריאותנו, אבל לסוג הספורט שאתם בוחרים לעסוק בו יש משמעות בנוגע לתחושה שתלווה אתכם אחריו. אם אתם סובלים באופן כרוני מרפלוקס קיבתי-ושטי, פעילויות שדורשות מאמץ רב כמו רכיבה על אופניים, התעמלות או הרמת משקולות עלולה לגרום לתסמינים של צרבת ונפיחות. זוהי כמובן אינה סיבה להפסיק את האימונים שלכם, אלא הזדמנות לשקול לשנות את העצימות שלהם מדי פעם כדי להקל על התופעה המטרידה.
 
הופתעתם לגלות שחלק מהדברים התמימים הללו עלולים לגרום לצרות שכאלה? הכירו 7 הרגלים נוספים שעלולים לחולל צרבות ואת דרכי ההתמודדות עמה.
מקור תמונות: Brightside.me

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.