maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

איך הארנק שלכם משפיע לרעה על הגב?

  רוב הגברים שומרים על הארנק שלהם בכיס האחורי של המכנסיים, בעוד שרוב הנשים סוחבות את הארנק שלהן בתוך תיק צד שתלוי על אחת הכתפיים. העובדה שהרוב עושים זאת לא אומרת שהם צודקים או שהם פועלים בצורה חכמה - למעשה ההפך הוא הנכון, הארנק שלכם עלול להיות גורם בעל השפעה שלילית שמחזקת את כאבי הגב שלכם. מדוע זה כך ואיך ניתן לתקן את המצב? כל זאת בכתבה הבאה...
 
הקשר בין הארנק לכאבי גב: ארנק בכיס אחורי של מכנסיים
 

איך הארנק פוגע בבריאות?

משום שאופן נשיאת הארנק המשתנה בין גברים ונשים, יש צורך לעשות אבחנה בין שני המינים והפגיעה הפוטנציאלית של הארנק שלהם בגופם.

גברים:

עבור גברים רבים המקום הנוח ביותר עבור הארנק הוא הכיס האחורי של המכנסיים שלהם, ואין שום פסול דבר כל עוד הם נמצאים בתנועה, אך ברגע שבו הם מתיישבים מתחילה הצרה. ישיבה על ארנק נפוח מגביהה את עצמות האגן בצד של הארנק, בעוד שהצד השני נח על הכיסא באופן נינוח יותר אולם בשיפוע מטה, מה שמפעיל עליו לחץ רב יותר. לא צריך להיות גאון כדי להבין שישיבה שכזו באופן יומיומי ולאורך זמן פוגעת בעמוד השדרה, וזה אכן מה שקורה – תנוחת ישיבה שכזו מובילה לסיאטיקה – קבוצת תסמינים שמופיעה עקב דחיסת העצב הסיאטי, שעובר מעמוד השדרה, דרך האגן, עד לכף הרגל.
 
העצב הסיאטי הוא הארוך והרחב ביותר בגוף והוא מחבר בין העצבים שבעמוד השדרה כמעט לכל העצבים שברגל. הלחץ שמופעל על העצב הזה משתנה כשעוברים ממצב עמידה לישיבה; כשעומדים הלחץ שמופעל על העצב הוא 100% ממשקלו של פלג הגוף העליון, אך בזמן ישיבה מופעל עליו לחץ גדול יותר של בין 140-160% ממשקל פלג הגוף העליון, בשל "מעיכתו" בין הגוף לבין המשטח שעליו אנו יושבים. כבר ידוע שישיבה ממושכת פוגעת בגב התחתון, אך לא רבים מודעים לכך ישיבה על ארנק מגבירה את ההשפעה המזיקה הזו, ולמצב הזה אף יש שם רפואי: תסמונת פיריפורמיס" או "תסמונת הארנק השמן". 
הקשר בין הארנק לכאבי גב: איור שמאר את הפגיעה בגב בעקבות ישיבה על הארנק
 

נשים:

במקרה של נשים, את הארנק הכי נוח לאחסן בתוך התיק שהן לוקחות איתן אל מחוץ לבית מדי יום. התיק הזה לרוב מוחזק על ידי רצועה שתלויה על אחת הכתפיים. רוב הנשים נוטות להכניס לתיקים שלהם עוד ועוד פריטים שמגדילים את משקלו, אך רק לעיתים רחוקות הן נוהגות להוציא ממנו דברים שכבר אין בהם צורך. כך נוצר מצב שבו במהלך ההליכה והעמידה התיק הכבד שתלוי על הכתף גורם לנשים לכופף את גבן לצד אחד באופן לא מודע, והתנוחה הזו מזיקה לגב לאורך זמן.
 
הנזק שנגרם כתוצאה מנשיאת תיק צד כבד לאורך זמן משפיע לא רק על צורת עמוד השדרה, אלא גם על תחומים בעיתיים נוספים. למשל, היד שעליה תלוי התיק לא תנוע בהליכה כמו היד השנייה, והדבר פוגע באיזון של הגוף. השרירים מתאמצים באופן שאינו שווה, כשרק חלק אחד של הגוף סוחב את התיק בעוד שהאחר זוכה "לנוח", וזה מוביל לכאבי שרירים ולצוואר תפוס. רופאים מסוימים אף טוענים שנשים עלולות לסבול מכאבי ראש עקב סחיבת תיק רק על צד אחד של גופן, משום שכששרירי הכתפיים והצוואר נתפסים הכאב עלולים להקרין אל אזור הגולגולת.
הקשר בין הארנק לכאבי גב: אישה נשענת לצד עם תיק כבד על כתפה

איך נדע האם הארנק שלנו באמת גורם לנזק?

לפני שנתחיל לטפל בבעיה, מומלץ שתוודאו קודם לכן שכאבי הגב שלכם אכן נובעים מצורת סחיבת הארנק שלכם. בה בעת, בין שגיליתם שהסימנים תקפים לגביכם ובין שלא, אם אתם סובלים מכאבים בגב לאורך זמן מומלץ שתפנו לרופא על מנת לחקור את מקור הבעיה, וכן על מנת לטפל בה בזמן.

תסמינים בקרב גברים:

  • כאבים בגב התחתון.
  • כאבים או חוסר תחושה בצד אחד של שרירי הישבן והירך, אשר מקרינים לאותה הרגל.
  • הכאבים חולפים כאשר מבצעים הליכה קלה שמתמקדת ברגל הכואבת, כשמפנים את כף הרגל כלפי חוץ.

תסמינים בקרב נשים:

  • כאבים בצוואר ובגב העליון.
  • שרירים תפוסים שמובילים לכאבי ראש.
  • חוסר תחושה בזרועות, בכפות הידיים או באצבעות לאחר שצובטים אותן קלות (במקרים קיצוניים).
  • עלולים להופיע גם חלק מהסימנים שתוארו עבור גברים.
הקשר בין הארנק לכאבי גב: איור של אישה אוחזת בגבה עם כפות ידיה

איך למנוע את הנזק שנגרם בעקבות הארנק?

אז עכשיו כשהבנתם שאחוז גדול מכאבי הגב שמהם אתם סובלים נובע מהארנק שלכם, אתם ככל הנראה רוצים לדעת כיצד ניתן למנוע אותם, ולמזלכם הכל תלוי רק בהרגלים חדשים ופשוטים שתסגלו לעצמכם.

גברים:

הדבר הפשוט ביותר שביכולתכם לעשות זה להחליף את המקום שבו אתם מניחים את הארנק שלכם, ובמקום להניח אותו בכיס האחורי, העבירו אותו לכיס הקדמי. הבעיה היא שעבור הרוב, ארנק גדול ושמן הוא לא נוח לסחיבה בכיס הקדמי, ומעט מאוד גברים מסתובבים עם תיק באופן קבוע כך שגם פתרון שכזה אינו יעיל עבור כולם. 
 
לכן מומלץ שכבר עכשיו תפנו את הארנק שלכם מכרטיסים שאינכם צריכים או מטבעות מיותרים שניתן להשאיר בבית, ותוכלו ללכת צעד אחד קדימה ולרכוש לעצמכם ארנק רזה יותר, שלא יוכל אפילו להכיל כמות חפצים שתגרום לו לתפוח ולהזיק. תוכלו עדיין להסתובב עם ארנק שמן בכיס האחורי, אך אם בחרתם להשאיר אותו שם, עשו לעצמכם מנהג לשלוף אותו החוצה ולהניח אותו במקום בטוח אחר בזמן שאתם יושבים.

נשים:

ראשית, העדיפו להשתמש בתיק קליל וקטן, שבו אין מקום לחפצים רבים וכבדים שאין בהם באמת צורך באופן יומיומי. שנית, כשאתן רוכשות תיק צד ודאו שהרצועה שלו רחבה ולא צרה או עשויה משרשרת – רצועות צרות מדי עלולות להזיק למפרק הכתף ולגרום לכאבים.
 
כעת הגיע הזמן לטפל בבעיה הגדולה ביותר ולפנות מהתיק משקל מיותר; עליכן לוודא שאתן לא סוחבות תיק ששוקל יותר מ-10% ממשקל גופכן. כך למשל, אם אתן שוקלות 60 ק"ג, התיק שלכן צריך לשקול לא יותר מ-6 ק"ג. פרט לכך, עליכן לטפל גם בתנוחת הגב שלכן בזמן שאתן סוחבות את התיק; ראשית אל תסחבו תיק על אמת היד כשהמרפק מכופף, שכן כך אט אט תגרמו לעצמכן לסבול מדלקת בגיד (טנדיניטיס). שנית, העבירו את התיק מצד לצד במהלך היום, והדבר הטוב ביותר הוא פשוט למקם אותו על הגוף כך שהרצועה שלו תחצה אתכן באלכסון – מכתף ימין לכיוון שמאל או ההפך – כך שרירי הליבה שלכן יעזרו בסחיבת משקל התיק, והכתפיים לא יהיו היחידות שמשתתפות בתהליך.

מקור התמונות: endorushappthesun

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: