print header

איך נשיאת הארנק שלכם מזיקה לגב?

  רוב הגברים שומרים על הארנק שלהם בכיס האחורי של המכנסיים, בעוד שרוב הנשים נושאות את הארנק שלהן בתוך תיק צד שתלוי על אחת הכתפיים. העובדה שהרוב עושים זאת לא אומרת שהם צודקים או שהם פועלים בצורה חכמה – למעשה ההפך הוא הנכון, הארנק שלכם עלול להיות גורם בעל השפעה שלילית שמחמירה את כאבי הגב שלכם. מדוע זה כך ואיך ניתן לתקן את המצב? כל זאת בכתבה הבאה...
 
הקשר בין הארנק לכאבי גב: ארנק בכיס אחורי של מכנסיים
איך סחיבת הארנק פוגע בבריאות?
משום שאופן נשיאת הארנק משתנה בין גברים ונשים, יש צורך לעשות אבחנה בין שני המינים והפגיעה הפוטנציאלית של הארנק שלהם בגופם.

גברים:

עבור גברים רבים, המקום הנוח ביותר לנשיאת הארנק הוא הכיס האחורי של המכנסיים שלהם, ואין שום פסול דבר כל עוד הם נמצאים בתנועה, אך הצרה מתחילה ברגע שבו הם מתיישבים. ישיבה על ארנק נפוח מגביהה את עצמות האגן בצד של הארנק, בעוד שהצד השני נח על הכיסא באופן נינוח יותר אולם בשיפוע מטה, מה שמפעיל עליו לחץ רב יותר. לא צריך להיות גאון כדי להבין שישיבה שכזו באופן יומיומי ולאורך זמן פוגעת בעמוד השדרה, וזה אכן מה שקורה; תנוחת ישיבה שכזו מובילה לסיאטיקה – מצב רפואי המאופיין בכאבים בעצב הסיאטי, שעוברים מהגב התחתון ומורגשים לאורך כל הרגל.
 
העצב הסיאטי הוא הארוך והרחב ביותר בגוף והוא מחבר בין העצבים שבעמוד השדרה כמעט לכל העצבים שברגל. הלחץ שמופעל על העצב הזה משתנה כשעוברים ממצב עמידה לישיבה; כשעומדים, הלחץ שמופעל על העצב הוא 100% ממשקלו של פלג הגוף העליון, אך בזמן ישיבה מופעל עליו לחץ גדול יותר של בין 140-160% ממשקל פלג הגוף העליון, בשל "מעיכתו" בין הגוף לבין המשטח שעליו אנו יושבים. כבר ידוע שישיבה ממושכת פוגעת בגב התחתון, אך לא רבים מודעים לכך שישיבה על ארנק מגבירה את ההשפעה המזיקה הזו, ולמצב הזה אף יש שם רפואי: "תסמונת פיריפורמיס" או "תסמונת הארנק השמן". 
הקשר בין הארנק לכאבי גב: איור שמראה את הפגיעה בגב בעקבות ישיבה על הארנק
 

נשים:

במקרה של נשים, הכי נוח לאחסן את הארנק בתוך התיק שהן לוקחות איתן אל מחוץ לבית מדי יום. התיק הזה לרוב מוחזק על ידי רצועה שתלויה על אחת הכתפיים. רוב הנשים נוטות להכניס לתיקים שלהן עוד ועוד פריטים שמגדילים את משקלו, אך רק לעיתים רחוקות הן נוהגות להוציא ממנו דברים שכבר אין בהם צורך. כך נוצר מצב שבו במהלך ההליכה והעמידה, התיק הכבד שתלוי על הכתף גורם לנשים לכופף את גבן לצד אחד באופן לא מודע, והתנוחה הזו מזיקה לגב לאורך זמן.
 
הפגיעה שנגרמת כתוצאה מנשיאת תיק צד כבד לאורך זמן משפיעה לא רק על צורת עמוד השדרה, אלא גם על תחומים בעיתיים נוספים. למשל, היד שעליה תלוי התיק לא תנוע בהליכה כמו היד השנייה, והדבר פוגע באיזון של הגוף. השרירים מתאמצים באופן שאינו שווה, כשרק חלק אחד של הגוף סוחב את התיק בעוד שהאחר זוכה "לנוח", וזה מוביל לכאבי שרירים ולצוואר תפוס. רופאים מסוימים אף טוענים שנשים עלולות לסבול מכאבי ראש עקב סחיבת תיק רק על צד אחד של גופן, משום שכששרירי הכתפיים והצוואר נתפסים, הכאב עלול להקרין אל אזור הגולגולת.
הקשר בין הארנק לכאבי גב: אישה נשענת לצד עם תיק כבד על כתפה

איך נדע האם הארנק שלנו באמת גורם לנזק?

לפני שנתחיל לטפל בבעיה, מומלץ שתוודאו קודם לכן שכאבי הגב שלכם אכן נובעים מצורת סחיבת הארנק שלכם. בה בעת, בין שגיליתם שהסימנים תקפים לגביכם ובין שלא, אם אתם סובלים מכאבים בגב לאורך זמן מומלץ שתפנו לרופא על מנת לחקור את מקור הבעיה, וכן כדי לטפל בה בזמן.

תסמינים בקרב גברים:

  • כאבים בגב התחתון.
  • כאבים או חוסר תחושה בצד אחד של שרירי הישבן והירך, אשר מקרינים לאותה הרגל.
  • הכאבים חולפים כאשר מבצעים הליכה קלה שמתמקדת ברגל הכואבת, כשמפנים את כף הרגל כלפי חוץ.

תסמינים בקרב נשים:

  • כאבים בצוואר ובגב העליון.
  • שרירים תפוסים שמובילים לכאבי ראש.
  • חוסר תחושה בזרועות, בכפות הידיים או באצבעות לאחר שצובטים אותן קלות (במקרים קיצוניים).
  • עלולים להופיע גם חלק מהסימנים שתוארו עבור גברים.
הקשר בין הארנק לכאבי גב: איור של אישה אוחזת בגבה עם כפות ידיה

איך למנוע את הנזק שנגרם בעקבות הארנק?

אז עכשיו כשהבנתם שאחוז גדול מכאבי הגב שמהם אתם סובלים נובע מאופן נשיאת הארנק שלכם, אתם ככל הנראה רוצים לדעת כיצד ניתן למנוע אותם, ולמזלכם הכל תלוי רק בהרגלים חדשים ופשוטים שתסגלו לעצמכם.

גברים:

הדבר הפשוט ביותר שביכולתכם לעשות זה להחליף את המקום שבו אתם מניחים את הארנק שלכם, ובמקום להכניס אותו לכיס האחורי, העבירו אותו לכיס הקדמי. הבעיה היא שעבור הרוב, ארנק גדול ושמן הוא לא נוח לסחיבה בכיס הקדמי, ומעט מאוד גברים מסתובבים עם תיק באופן קבוע, כך שגם פתרון שכזה אינו יעיל עבור כולם. 
 
לכן מומלץ שכבר עכשיו תפנו את הארנק שלכם מכרטיסים שאינכם צריכים או ממטבעות מיותרים שניתן להשאיר בבית, ואף תוכלו ללכת צעד אחד קדימה ולרכוש לעצמכם ארנק רזה יותר, שלא יוכל אפילו להכיל כמות חפצים שתגרום לו לתפוח ולהזיק. אם אין ברצונכם לעשות את כל אלו, תוכלו עדיין להסתובב עם ארנק שמן בכיס האחורי - אך אם בחרתם להשאיר אותו שם, עשו לעצמכם מנהג לשלוף אותו החוצה ולהניח אותו במקום בטוח אחר בזמן שאתם מתיישבים.

נשים:

ראשית, העדיפו להשתמש בתיק קליל וקטן, שבו אין מקום לחפצים רבים וכבדים שאתן לא באמת צריכות באופן יומיומי. שנית, כשאתן רוכשות תיק צד, ודאו שהרצועה שלו רחבה ולא צרה או עשויה משרשרת – רצועות צרות מדי עלולות להזיק למפרק הכתף ולגרום לכאבים.
 
כעת הגיע הזמן לטפל בבעיה הגדולה ביותר ולפנות מהתיק משקל מיותר; עליכן לוודא שאתן לא סוחבות תיק ששוקל יותר מ-10% ממשקל גופכן. כך למשל, אם אתן שוקלות 60 ק"ג, התיק המלא שלכן צריך לשקול לא יותר מ-6 ק"ג. פרט לכך, עליכן לטפל גם בתנוחת הגב שלכן בזמן שאתן נושאות את התיק; ראשית אל תסחבו תיק על אמת היד כשהמרפק מכופף, שכן כך אט אט תגרמו לעצמכן לסבול מדלקת בגיד (טנדיניטיס). שנית, העבירו את התיק מצד לצד במהלך היום, והדבר הטוב ביותר הוא פשוט למקם אותו על הגוף כך שהרצועה שלו תחצה אתכן באלכסון – מכתף ימין לכיוון שמאל או ההפך – כך שרירי הליבה שלכן יעזרו בסחיבת משקל התיק, והכתפיים לא יהיו היחידות שמשתתפות בתהליך.

מקור התמונות: endorushappthesun

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.