maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 יתרונות בריאותיים של ביצוע עמידת ראש

  אם יצא לכם ללכת לים בשעות המוקדמות של הבוקר, יתכן שראיתם אנשים מבוגרים מבצעים עמידת ראש למשך דקות ארוכות על החול הרך, וזה היה גם מנהג ידוע ומוכר של ראש הממשלה הראשון שלנו – דוד בן גוריון. את התרגיל הזה הוא היה מבצע לאחר אימון הליכה יומי בים וטבילה במים, כשהוא פועל על פי הנחיותיו של משה פלדנקרייז, ממציא שיטת ההתעמלות והריפוי העצמי שקרויה על שמו. אז מה בעצם מעניקה עמידת ראש לגוף? התשובה טמונה ב-9 היתרונות הבריאותיים שכאן לפניכם, ולאלו מכם שמתקשים בביצוע התרגיל - בסוף הכתבה תוכלו למצוא גרסאות פשוטות יותר שלו, שיעניקו לכם את מרבית היתרונות הבריאותיים האלה.
 
יתרונות בריאותיים של ביצוע עמידת ראש: אישה מבצעת עמידת ראש על סלע
 

לפני שאתם מתחילים

אם מעולם לא ביצעתם או הצלחתם לבצע עמידת ראש, מומלץ שתיעזרו בחבר שיסייע לכם להתאזן עד שתצליחו לעשות זאת לבד, או לכל הפחות שתעשו זאת מול קיר שיוכל לתמוך ברגליכם. עמידת הראש מועילה אך ורק אם מבצעים אותה כמו שצריך, ואם אתם סובלים מבעיות חמורות בצוואר או בגב, מומלץ שתיוועצו ברופא לפני שתנסו לבצע אותה. יחד עם זאת, התנוחה הזו אינה מומלצת לנשים במחזור או בהריון.

כדי לבצע עמידת ראש בעלת יתרונות בריאותיים, עליכם לעקוב אחרי ההוראות הבאות:

  • יש להניח את הראש על הרצפה ואת אצבעות כפות הידיים יש לשלב מאחורי הראש, כמו בתנוחת ישיבה עם הישענות לאחור וידיים מאחורי הראש.
  • בזמן הרמת הרגליים מעלה, יעזור לכם לפשק אותן במקום לשמור עליהן ישרות, וכך כוח הכבידה יקשה עליכם פחות להביא אותן כלפי מעלה. כמו כן הרימו את הרגליים יחדיו, ולא בנפרד. 
  • בזמן עמידת הראש שמרו על גוף ישר ובצעו נשימות עמוקות. 
  • כשאתם מחזירים את הרגליים לרצפה, נשפו אוויר ונסו לגעת עם שתיהן בקרקע בו זמנית, מבלי לזרוק אותן למטה.
את עמידת הראש יש לבצע במשך 10 דקות לפחות, 6 פעמים בשבוע.

היתרונות הבריאותיים של עמידת ראש

1. הפחתת לחץ

עמידת ראש היא תנוחה שמקררת ומרגיעה את הגוף, ובה בעת היא עוזרת לנו להסב את תשומת הלב שלנו לגופנו. זה יעיל מאוד אם אתם סובלים מחרדה, לחץ, פחד או מחשבות מדאיגות, כשמומלץ לשים דגש על נשימות איטיות וארוכות בזמן ביצוע התרגיל, כדי לזכות ברגיעה מלאה של כל הגוף.

2. שיפור יכולת הריכוז

כשהגוף נמצא במהופך, אתם מגבירים את זרימת הדם למוח, וזה יכול לשפר תפקודים מנטאליים ולהגביר את יכולת הריכוז שלכם. יחד עם היתרון של הפחתת הלחץ, התנוחה הזו עוזרת לשמור על ראש צלול, והיא מומלצת אם אתם מגלים שאיבדתם ריכוז במהלך עבודה על פרויקט יצירתי או כזה שדורש מחשבה רבה.
יתרונות בריאותיים של ביצוע עמידת ראש: צללית של אישה מבצעת עמידת ראש
 

3. שמירה על העיניים

גם אל העיניים מגיעה זרימת דם חזקה יותר במהלך עמידת הראש, משמע הן מקבלות יותר חמצן וחומרים מזינים. אם תבצעו עמידת ראש באופן קבוע, במיוחד אם עברתם את גיל הזהב, תוכלו למנוע את התפתחותו של ניוון מקולרי או לבלום את החמרתו, כמו גם בעיות אחרות שקשורות לעיניים ולגיל מבוגר.

4. חיזוק השיער והקרקפת

אם אתם רוצים לשפר את זרימת החומרים המזינים שבדם אל השיער והקרקפת שלכם, עמידת ראש היא התנוחה המומלצת. זרימת דם מוגברת לאזור הקרקפת עוזרת להחדיר לזקיקי השערות חמצן שחשוב מאוד עבור צמיחתן הבריאה, ואם אתם סובלים מהתקרחות או דלדול בשיער, התנוחה הזו בהחלט יכולה למנוע את התופעה, או לכל הפחות להאט אותה אם כבר התחילה.

5. חיזוק הכתפיים והזרועות

בזמן שאתם מחזיקים את גופכם בעמידת ראש, יעזור לכם מאוד לדחוף את הזרועות שלכם מטה לכיוון הרצפה, הן לשמירה על שיווי משקל והן עבור חיזוק הזרועות והכתפיים. בנוסף זה גם יפחית את הלחץ שאתם מפעילים על הצוואר, ואם אתם רוצים לשפר את כוח הסיבולת שלכם בכל הנוגע לשרירי הידיים, זוהי תנוחה נהדרת ומומלצת.
יתרונות בריאותיים של ביצוע עמידת ראש: רגליים באוויר של אנשים שמבצעים עמידת ראש

6. סיוע בתהליכי העיכול

כשאתם מאפשרים לכוח הכבידה לפעול בצורה הפוכה על איברי הגוף שלכם, אתם עוזרים להם להיפטר מגזים שמצטברים בהם וגורמים לאי נוחות וכן מגבירים את זרימת הדם אליהם מכיוון הרגליים, מה שיאפשר להם לספוג יותר חומרים מזינים וחמצן ולפעול ביעילות רבה יותר. עם זאת, מומלץ כמובן שלא לבצע עמידת ראש מיד לאחר האוכל, כמו כל תרגיל גופני אחר.  

7. הפחתת הצטברות נוזלים ברגליים

בצקת ברגליים, בקרסוליים או בכפות הרגליים היא תופעה לא נעימה כלל וכלל, והיא לרוב תוקפת אנשים שעומדים על הרגליים במשך שעות על גבי שעות מדי יום. תתפלאו לשמוע שכדי להיפטר מהבצקות או להימנע בכלל מהתפתחותן, תוכלו פשוט להפוך את הגוף ולתת לכוח הכבידה להוביל את הנוזלים לאזורים אחרים, שבהם הם יתפזרו ולא יגרמו למטרדים מעיקים שכאלו.

8. חיזוק שרירי הליבה

עמידת ראש היא תרגיל מצוין לחיזוק שרירי הליבה והבטן, משום שעל מנת לבצעה עליכם להשתמש בשרירים הללו על מנת ליישר את הרגליים ולשמור על שיווי משקל ללא הרף. זה יעזור לכם לא רק לזכות בבטן חלקה ושטוחה יותר, אלא גם להימנע מפציעות בכל תרגילי הכושר האחרים שאתם מבצעים, לרבות תנוחות היוגה השונות.
יתרונות בריאותיים של ביצוע עמידת ראש: גבר ואישה מבצעים עמידת ראש מול בית האופרה של סידני

9. ממריץ את מערכת הלימפה

מערכת הלימפה מספקת בין היתר את שירות הניקיון של הגוף, כשרשת הצינורות הדקים והנוזלים שעוברים בה מסלקים רעלים שנספגו בדם מן המזון שאכלנו. כשאתם מבצעים עמידת ראש אתם מגרים את מערכת הלימפה ועוזרים לה לפעול ביעילות רבה יותר, כך שתוכל לסלק יותר רעלים מגופכם ותשפר את תפקוד המערכת החיסונית שלכם.

מה עושה מי שלא מצליח לבצע עמידת ראש?

עמידת ראש זה לא דבר שקל לכולם לבצע, אך תוכלו לזכות במרבית היתרונות שתוארו כאן גם אם תבצעו תרגיל אחר שגורם לכוח הכבידה לעבוד הפוך על הגוף – עמידת נר, או פשוט הרמת הרגליים מעלה בסמוך לקיר. 
 
כדי לבצע עמידת נר, שכבו על הגב, תפסו את אזור האגן עם הידיים ותמכו בו מלמטה בזמן שאתם מרימים את הרגליים והגב התחתון ישירות מעלה, כך שהחזה מגיע לכיוון הסנטר והגוף יוצר זווית של 90 מעלות. כדי לצאת מן התנוחה, הורידו את גופכם אט אט לרצפה, תחילה את הגב התחתון ורק לאחר מכן את הרגליים.
יתרונות בריאותיים של ביצוע עמידת ראש: איש מבצע עמידת נר
כדי לבצע הרמת רגליים בסמוך לקיר, שכבו מול קיר עם ברכיים מכופפות, הניחו את הידיים בצדדים, הרימו רגל אחר רגל והשעינו אותן על הקיר, כשהישבן צמוד לקיר. נסו להצמיד את כל חלקי הרגל לקיר כמה שאפשר וודאו שגופכם יוצר זווית של 90 מעלות. כדי להשיב את הגוף בחזרה לרצפה, הורידו את הרגליים באיטיות בזמן שתעברו לתנוחת ישיבה – עשו זאת בזמנכם מבלי למהר.
יתרונות בריאותיים של ביצוע עמידת ראש: נשים מבצעות הרמת רגליים בסמוך לקיר
מקור התמונות: kellinahandbasketJoseph RENGERAndy PolaineDuy Nguyen

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו