maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

הקשר שבין כאבים פיזיים למצב הרגשי ודרכי הטיפול השונים

כשאנחנו חושבים על כאב פיזי, הדבר האחרון שיעלה לראשנו כמקורו הוא מצב הנפש שלנו, אך מספר מחקרים מראים ומוכיחים שכאבים פיזיים נובעים פעמים רבות מהכאב הנפשי שאנו חווים. כולנו מרגישים לפעמים כמו על רכבת הרים של רגשות, ואם אתם נמצאים זמן רב בירידה ומתחילים לחוש לחץ ועצב, או אם אתם סובלים מפוסט טראומה, יתכן שתפתחו תסמינים פיזיים של כאבים בשל מצבכם הרגשי. ממצאי אחד המחקרים שנערכו בנושא מעלים שאחרי חוויית אירוע טראומטי, 15-30% מהאנשים יפתחו תסמיני כאבים כרוניים, משום שמערכת העצבים שלהם נכנסת למצב הישרדותי וקשה לה לחזור למצב רגיעה. התהליך הזה גורם לכיווץ שרירים, לשחרור הורמון הלחץ קורטיזול ולהעלאת לחץ הדם, וכל אלה עשויים לגרום לכאבים שונים ברחבי הגוף. אם אתם חווים כאב כרוני באחד מ-10 האזורים שלפניכם, יתכן שהגורם לכך הוא מצבכם הרגשי, ואם ברצונכם להיפטר מהכאב ולטפל בעצמכם עליכם לטפל בבעיה הנפשית שפקדה אתכם. 
 
אם אינכם מצליחים לפתור את הבעיה שלכם בכוחות עצמכם, תוכלו להשתמש בשיטת הטיפול לשחרור רגשי על ידי נקודות לחיצה שנמצאת בסוף הכתבה, אשר ידועה בתחום הרפואה המשלימה כמסייעת לשחרור תחושות רגשיות מעיקות. 
 
כאבים פיזיים ונפשיים
 

1. כאבי ראש

כאבי ראש חזקים וביחוד מגרנות יכולים לצוץ בכל רגע מלחיץ במהלך יום. אם אתם סובלים ממיגרנות באופן קבוע והשינוי התזונתי שעשיתם לא עזר לכםוודאו שיש לכם רגע במהלך היום לקחת פסק זמן ולהירגע, שבו תוכלו לעשות כל דבר שלא יפעיל בכם מתח גופני או נפשי.

2. כאבי צוואר

כאבים בצוואר הם סימן לכך שאתם מתקשים לסלוח לאחרים, או אפילו לעצמכם. אם אתם סובלים מכאב בצוואר היזכרו בכל הדברים שאתם אוהבים בקשר לאנשים שסביבכם ובמיוחד לעצמכם. נסו למצוא מקום בלבכם לסלוח, ויתכן שהכאב שאתם חווים יתפוגג לו אט אט עם הזמן.

3. כאבי כתפיים

כאבים בכתפיים עלולים לרמוז על כך שאתם נושאים אתכם נטל רגשי כבד וחשים שכל צרות העולם מרוכזות על הכתפיים שלכם. כדי להיפטר מהכאב התרכזו בפתירת הבעיות שמציקות לכם או נסו לחלק את המעמסה הזו עם אנשים שיוכלו לעזור לכם. אף פעם לא מאוחר מדי לבקש עזרה.

4. כאבי גב עליון

כאבים בגב העליון עשויים לסמל על כך שאתם חשים כי אין לכם תמיכה מהאנשים שאוהבים אתכם, והכוונה היא לתמיכה רגשית. יתכן שאתם אפילו מרגישים שיקיריכם לא אוהבים אתכם כמו פעם או שאתם בעצמכם לא מספקים להם את האהבה שלה הם זקוקים, ואתם מודעים לכך. לא משנה מה סוג המקרה, כאב שכזה מסמל על כך שיש מקום לשפר את מערכת היחסים ולפעול למען שינוי מבורך.
כאבים פיזיים ונפשיים
 

5. כאבי גב תחתון

כאבים בגב התחתון יכולים להיות סימן לכך שאתם דואגים יותר מדי. לרוב אנו דואגים לגבי מצבנו הכלכלי, ואם הבעיה שלכם היא כזו נסו לחסוך בהוצאות. עשו זאת לא מתוך תחושה שאין לכם כסף להשקיע על דברים, אלא ממקום של שינוי חיובי שתיצרו בחייכם למען בריאותכם. 

6. כאבי מרפקים

האם יש שינוי שמגיע לחייכם ואתם מתנגדים לו? כאבים במרפק ובאמה עשויים לציין שהתקשחתם יתר על המידה ושאתם מסרבים לקבל שינוי שעתיד להגיע. לרוב שינויים שגורמים לכאבים שכאלה הם בלתי נמנעים ולכן גורמים לנו לחוש חסרי אונים. אם השינוי הוא אכן בלתי נמנע, הגיע הזמן לשחרר ולקבל אותו בברכה. אתם לא יכולים לדעת מה עוד הוא יביא איתו פרט לדברים שכבר שקללתם בראשכם, ובאותה מידה שאתם חושבים על הדברים הרעים, דעו שיכולים לקרות גם דברים טובים שפשוט עוד לא העלתם על דעתכם.

7. כאבי כפות ידיים

אם אתם סובלים מכאבים בכפות הידיים יתכן שנתתם לבדידות להשתלט עליכם זמן רב מדי. כדי להיפטר מכאב כרוני שכזה עליכם להושיט את ידיכם לאחרים ואף להכיר אנשים חדשים. נסו ליצור קשרים חדשים בעבודה או להירשם לסדנה או חוג מסוים שבהם תוכלו להכיר אנשים שחולקים אתכם תחומי עניין.

8. כאבי ירכיים

כאבים בירכיים מסמלים על חוסר רצון או תחושת יכולת לנוע וליצור שינוי. בשונה מכאבי המרפקים, אם כואבים לכם הירכיים השינוי צריך להגיע מכם. במידה שאתם מרגישים שהחיים שלכם שגרתיים מדי ושאתם תקועים במקום, התחילו לעסוק בדברים שהיו המטרות שלכם עד לפני מספר שנים וויתרתם עליהם. אולי כעת הזמן יהיה מתאים כדי להגשים את החלומות ששכחתם מהם.
 
כאבים פיזיים ורגשיים

9. כאבי ברכיים

כאב בברכיים עלול לסמל על כך שאתם גאוותניים מדי. יתכן שהגעתם למקום בחייכם שאתם מרוצים ממנו, אך חשוב שתימנעו מלהרגיש זחוחים ומעל חבריכם. כעת זו ההזדמנות שלכם לעזור לכל מי שקשה לו – עבודת התנדבות זו דרך מצוינת ליצור שינוי חיובי שכזה בחיים ולזכות גם במעט ענווה.

10. כאבים בכפות הרגליים

כשאתם מרגישים מדוכאים יתכן שתשימו לב שכפות הרגליים שלכם מתחילות לכאוב. עודף שליליות שנאגרת בגוף מקרינה כאבים לכפות הרגליים ויוצרת הרגשה לא טובה באופן כללי. חיית מחמד חדשה יכולה לשפר את מצב הרוח שלכם, וכמו שהומלץ גם קודם לכן, כדאי להתחיל לעסוק בתחביב אהוב דרך סדנה או חוג שתוכלו לקחת בהם חלק.

שיטת טיפול ביתית לשחרור רגשי

בנוסף לכל הדברים שנאמרו בקשר לכל אחד מסוגי הכאבים, הדבר החשוב ביותר הוא לשחרר את הכאב הרגשי שאותו אתם חווים. אם הפתרונות שהוצעו לא מתאימים לכם או לסגנון חייכם, תוכלו לנסות גם את שיטת השחרור הרגשי (EFT), שהיא שיטה טיפולית משלימה שמאוזכרת ברפואה הסינית ופותחה בשנות ה-80 בארה"ב. 
 
הטיפול שתבצעו לעצמכם יכלול תיפוף של האצבעות על נקודות שונות בגוף במשך מספר דקות, תוך ביטוי מילולי של הבעיה ממנה אתם סובלים. לפי הרפואה הסינית טיפול זה עוזר לשחרר את החסימות שמהם אנו סובלים בערוצי האנרגיה החוצים את הגוף, הנקראים מרידיאנים, ולשפר את הזרימה בהם. בצעו את הטיפול בתדירות של פעם ביום בנקודה המתאימה לכם בהתאם למופיע באיור ובהסבר שתחתיו. לפני שאתם מתחילים בטיפול דאגו להסיר צמידים, שרשראות וטבעות מגופכם, שכן על פי הרפואה הסינית פריטים אלו עשויים להשפיע על זרימת האנרגיה שלכם. 
כאבים פיזיים ונפשיים

נקודות התיפוף של שיטת השחרור הרגשי:

  • צדן הפנימי של הגבות, ממש בינן לבין גשר האף (1)
  • צדי העיניים, על עצם ארובת העין שבפינות שלהן (2)
  • מתחת לעיניים, על מרכז העצם של ארובת העין (3)
  • מתחת לאף, באזור הקטן שבין האף לשפה העליונה (4)
  • סנטר, באמצע הדרך שבין השפה התחתונה לקצה הסנטר (5)
  • הקצה הפנימי והתחתון של עצמות הבריח (6)
  • כ-10 ס"מ מתחת לבית השחי, על כלוב הצלעות (7)
  • קצות האגודל, האצבע, האמה והזרת (8, 9, 10, 11)
  • על צדה של כף היד, בעצם שמתחת לזרת (12)

מקור התמונות: Geraldstiehler

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: