maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

17 מזונות מעוררי מיגרנה

מיגרנות הם כאבי ראש תכופים וחזקים במיוחד שיכולים להגביל מאוד את הסובלים מהם. המיגרנה היא מחלה שכיחה מאוד וסובלים ממנה כ-20% מהנשים וכ-12% מהגברים. התפיסה הרווחות היא שאין מה לעשות כנגד בעיית המיגרנות, אבל מדובר בתפיסה מוטעית שכן בהחלט ניתן לטפל בבעיה. מעבר לעזרה רפואית, ניתן גם לבצע מספר שינויי פשוטים באורח החיים שלנו כדי להפחית את הסיכון לכאבי הראש.
 
סוגי מזון רבים נתגלו כגורמים אפשריים לכאבי המיגרנה, מבחינת תדירות ומבחינת חריפות ההתקף. לא כל סוגי המזונות שברשימה בהכרח ייגרמו לכאבי ראש עבור הסובלים ממיגרנות, אך בהחלט יש לפקוח עין על הקשר בין האוכל שאנו אוכלים וכאבי הראש, וללמוד מאילו מאכלים עלינו להימנע כדי לחיות חיים בריאים ושקטים יותר.

מזונות מיגרנה

 

1. שעועית
אחד החומרים המשפיעים על כאבי הראש בצורה החריפה ביותר הוא הטאנין,  חומר חומצי ממקור צמחי שמצוי במספר סוגים שונים של פירות וירקות, בעיקר בקליפות ובחרצנים. כמעט כל סוגי השעועית, החל משעועית ירוקה ועד לשעועית המש (אפונה סינית). מיני קטניות אחרים מכילים גם הם טאנין, אך בכמויות נמוכות יותר.
 
2. מלפפונים חמוצים
למעשה, האזהרה כוללת אל כל סוגי החמוצים והמאכלים הכבושים לרבות חמוצים שאינם פירות וירקות, כמו ביצים או דגים. ריכוזי החומצה הגבוהים שבמזונות המוחמצים נמצאו כקשורים לכאבי ראש ובחילות שלעיתים מתעוררות בזמן התקפי המיגרנה.
 
3. פלפל חריף
הקפסאיצין שבפלפלי הצ'ילי ובמספר רב של מאכלים חריפים אחרים הוא תרכובת אורגנית שיוצרת את תחושת הטעם החריף על הלשון. הקפסאיצין הוא חומר כל כך חזק ביכולתו לעורר כאבי ראש, שאף משתמשים בו במחקרים רבים שבהם רוצים לעורר מיגרנות בכוונה לצורכי בחינה ולמידה.
 
4. זיתים
בשר הזית וקליפתו החיצונית מכילים את החומר טיראמין, תוצר לוואי של חומצות אמינו מסוימות, אשר פועל בצורה דומה לניורוטרנסמיטרים אשר במוחנו, חומרים שתפקידם להעביר מסרים וחומרים ברשת העצבית. עודף בחומרים אלה יכול לגרום לתסמיני המיגרנה להופיע, כפי שהוכח במחקרים עדכניים מהשנים 2005, ו-2007.
 
5. פירות יבשים
הפירות היבשים מכילים, באופן יחסי, כמויות גדולות מאוד של מלחים גופרתיים (סולפיטים) המשמשים לשימור מזונות כבר מאות שנים. בשנים האחרונות גדלה המודעות לקשר שבין מלחי הגופרית לכאבי ראש הנגרמים עקב מיגרנה, לאחר שנמצא קשר ישיר בין השניים.

מזונות מיגרנה

 

6. אבוקדו
למרות שהאבוקדו נחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר, ולאחד הפירות האהובים ביותר, מומלץ לסובלים ממיגרנות להתרחק ממנו כאשר הם חווים כאבי ראש. כמו הזיתים, גם האבוקדו מכיל טיראמין, בכמות מספקת כדי להעצים משמעותית את משך הזמן ועוצמת כאבי הראש. בנוסף לאבוקדו, גם השזיפים מכילים את הטיראמין הבעייתי.
 
7. בננות
בנוסף לטיראמין המצוי בבנות מסוג קוונדיש (הבננות הצהובות הנפוצות בארץ), הבננה מכילה גם היסטמינים (חומרי מעוררי אלרגיה), אשר יכולים לעורר התקף מיגרנה, בעקבות הקשר בין שתי הבעיות הרפואיות לבין המערכת החיסונית.
 
8. פירות הדר
פירות ההדר נחשבים לפירות הבריאים ביותר בעולם, בזכות תכולת הויטמינים יוצאת הדופן שבהם, אך לאנשים הסובלים ממיגרנות, פירות ההדר יכולים להיות מסוכנים. כמו הבננות, גם פירות ההדר מכילים טיראמין והיסטמינים שיכולים לגרום להתעוררות התקף מיגרנה.
 
9. מאפי שמרים
כל המאפים המכילים שמרים מכילים גם מרכיב צמחי בשם קומרין, הוא המרכיב המעניק לחציר שנקצר זה עתה את ריחו הייחודי. בנוסף לריח הנעים שלו, הקומרין ידוע כבר שנים רבות כחומר המסוגל להעצים משמעותית את עוצמת כאבי הראש של המיגרנה, ואף את משך ההתקף.
 
10. בשר מעובד
בשרים מעובדים, כמו נקניקים, נקניקיות והמבורגרים ממסעדות ג'אנק פוד מכילים גם הם טיראמין, המעודד את תסמיני המיגרנה, אך הם מכילים גם כמות גדולה יחסית של חומרים משמרים, הידועים במעוררי מיגרנות.
מזונות מיגרנה

 

11. גבינות מיושנות
כאשר מכינים גבינות מיושנות (רוקפור, סטילטון, ברי ועוד), תכולת הטיראמין שבהן עולה באופן טבעי. הגבינות המיושנות אמנם נחשבות למעדן מלכים, בזכות הארומה החזקה שלהם והמרקמים המיוחדים, אך הן לא מומלצות לנוטים לסבול ממיגרנות.
 
12. שמנת חמוצה
כולין הוא מרכיב טבעי המצוי בשמנת החמוצה, ומשמש כאבן בניין חיונית להרכבה של מספר מולקולות בעלות תפקידים שונים בגוף. למרות חשיבותו של הכולין, מספר מחקרים מצאו קשר ברור בין צריכה של מזונות המכילים כולין, כמו שמנת חמוצה, לבין העלייה בתדירות כאבי הראש.
 
13. חלב מלא
החלב המלא הוא שגרם למדענים לגלות את הקשר שבין הכולין לכאבי הראש הנובעים מהתקפי מיגרנה, כאשר משתתפים באחת מקבוצות המחקר מצאו כי תדירות כאבי הראש פוחתת כאשר הם מפחיתים את צריכת החלב המלא שלהם.
 
14. משקאות אלכוהוליים
מחקרים רבים נערכו במטרה לגלות אילו מרכיבים באלכוהול מסוגלים לעורר מיגרנה, ותוצאותיהם חלוקות, אך אחד הגורמים שנמצא בכל אחד ואחד מהמקרים הוא הטיראמין, המעודד את הופעת כאבי הראש.
 
15. יין אדום
בנוסף על האלכוהול הקיים ביין, במשקה האהוב קיימת גם כמות טאנינים בלתי מבוטלת (היא שמעניקה ליין את העפיצות שלו). הטאנינים גורמים בין השאר להתגברות בעוצמת כאבי הראש, ולעלייה בתדירות שלהם.
מזונות מיגרנה

 

16. מונוסודיום גלוטומט
מונוסודיום גלוטומט, הידוע גם בשם המקוצר - MSG, הוא חומר כימי המסוגל לשפר ולחדד את הטעמים שהלשון שלנו מסוגלת לקלוט. השימוש במונוסודיום גלוטומט נפוץ בעיקר במטבח הסיני, אך גם במזונות משומרים ומנות "אינסטנט" רבות. ה-MSG ידוע כאחד הגורמים המסוגלים לעורר מיגרנות באופן המהיר ביותר.
 
17. ממתיקים מלאכותיים
מי מאיתנו לא מנסה מדי פעם להוריד כמה קילוגרמים על ידי הקפדה על משקאות דיאט ושימוש בממתיקים מלאכותיים? אך לסובלים ממיגרנות מומלץ לא לגעת בשום סוג של ממתיק מלאכותי, כיוון שאלה מכילים אקסיטוטוקינים, רעלנים הגורמים לנוירונים המרכיבים את המוח שלנו לירות אותו בקצב מוגבר, מצב המאפיין גם התקף מיגרנה.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: