maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

הסכנות החבויות של הדיכאון - מידע חשוב!

 
פעמים רבות אנו מרגשים שאנו בדיכאון בזמנים שבהם החיים מעמידים אותנו בפני התמודדות עם בעיות אישיות ובריאותיות שונות. למעשה רוב בני האדם מתבלבלים בין עצב זמני ובין דיכאון, שהוא בעיה נפשית ארוכת טווח שמתרחשת גם כאשר אין לכאורה סיבות לא להיות מאושרים. מה שחמור עוד יותר הוא שבהרבה מאוד מקרים אנו מתעלמים לחלוטין מהעובדה שדיכאון הוא סימן אזהרה חשוב וזרז מסוכן לכמה וכמה מחלות קשות, שתוקפות אותנו בעיקר בזמנים שבהם קל לפטור את תחושת הדיכאון כלאחר יד תחת טענות של "משבר אמצע החיים". בכתבה הבאה תלמדו לזהות כמה מהסימנים הסמויים לדיכאון, לאילו מחלות הוא יכול להוביל וכיצד ניתן לטפל בו בעזרת מספר שינויים פשוטים באורח החיים שלכם. 
 
מידע חשוב על דיכאון
 

מהו דיכאון?

בשעה שכל אחד מאתנו מרגיש לפעמים שאין לו כוח לכלום ושהוא מדוכדך מסיבה כזו או אחרת, הרגשות האלו בדרך כלל עוברים לאחר כמה ימים. אנשים אשר סובלים מדיכאון עוברים חוויה שונה לחלוטין, שכן התחושה הרעה מלווה אותם למשך זמן ארוך, פוגעת בתפקוד היומיומי שלהם וברוב המקרים מצריכה טיפול מסוג כזה או אחר. דיכאון נחשב ל"רוצח שקט" שלפעמים קשה לראות אבל בשנים האחרונות עלתה המודעות לגביו.
 
קל מאוד להגיד שאנו סובלים ממצב רוח רע או לאבחן בטעות דיכאון לא מבוסס. למרות שלמראית עין מדובר בבעיה מאוד ברורה, דיכאון יכול להסתיר את עצמו מעיני הסביבה וגם מהאנשים אשר סובלים ממנו בקלות מפתיעה, והדרך הטובה ביותר לאבחן אותו היא בעזרת התייעצות עם מומחה רפואי והכרת כמה מהסימנים המפתיעים שעלולים לרמז על דיכאון סמוי.
 

סימנים מפתיעים לזיהוי דיכאון

 
כאבים כרוניים
לתחושות כאב ודיכאון יש השפעה דומה למדי על מערכת העצבים שלנו ולכן לא מפתיע לגלות שכ-75% מהאנשים שסובלים מדיכאון חווים גם כאבים כרוניים. גורם זה יכול לבוא לידי ביטוי בכאבי גב, צוואר, מפרקים ובתחושת חולשה כללית. חלק מהסיבה לכך היא שכשאר אנו סובלים מדיכאון המוח שלנו מרוכז בעיקר בנו, ולכן אנו חשים בעוצמה רבה יותר כל כאב ואי נוחות.
 
מידע חשוב על דיכאון
Aidan Jones

 

עלייה במשקל
דיכאון בעוצמה בינונית גורם לנו לחשקים ורצונות לאכול מאכלים המכונים "מזונות מנחמים": גלידות, מאפים מתוקים, מזון מעובד, חטיפים ובקיצור, כל מה שגורם להשמנה. הסיבות לכך הן חוסר חשק לקניות ובישולים מורכבים, אבל גם צורך בהעלאה מהירה של מצב הרוח, מהסוג שרבים מהמאכלים האלו מעניקים. אנשים שסובלים מדיכאון לרוב לא שמים לב לשינוי הזה בהרגלי התזונה שלהם, אבל אם לפתע המכנס כבר לא נסגר עליכם כדאי שתבדקו טוב מאוד האם זהו הגורם לכך.
 
התמכרויות
דרך נוספת שבה המוח שלנו מנסה לפצות על הפגיעה במצב הרוח שגורם הדיכאון היא לקיחת חלק בפעולות שמספקות הנאה מידית ומהירה. קניות, הימורים שימוש מוגזם ברשתות חברתיות וכדומה. למעשה כל התנהגות שמטרתה לספק רצונות באופן אימפולסיבי יכולה לנבוע מדיכאון חבוי. זהו אחד מהתסמינים המסוכנים ביותר לדיכאון, שכן כתוצאה מזמן השימוש הממושך באינטרנט או מבעיית ההתמכרות עלולים לנבוע סיבוכים נוספים כמו מחסור באינטראקציה אנושית או קשיים כספיים.  
 
חוסר יכולת להתרכז ולקבל החלטות
אם כולם אומרים לכם שאתם "מרחפים" או שאתם מגלים לפתע שאתם מתקשים בקבלת החלטות פשוטות כמו מה ללבוש בבוקר או מה לראות בטלוויזיה, חשוב שתדעו שאלו סימנים משמעותיים מאוד לדיכאון. הדיכאון מונע מהאדם הסובל ממנו להתמודד באופן יעיל עם מצבים פשוטים ומורכבים כאחד, ובשל האנרגיות הרבות שהמוח שלנו משקיע במחשבה על הסיבות לדיכאון ישנה גם נטייה לפזרנות, שכחנות וחוסר ריכוז. אמנם לפעמים חלומות בהקיץ ושיטוטי מחשבה יכולים להוביל לפתרונות יצירתיים, אך ברוב המקרים זהו רק המוח שלכם שמחפש כיצד לברוח מהמצב הנוכחי שלו.
 
מידע חשוב על דיכאון
CollegeDegrees360

 

מחלות שמקושרות לדיכאון

 
מחלות לב
מספר רב של מחקרים הוכיח שיש קשר בין בעיות דיכאון לסיכון גבוה למחלות לב ולהתקפי לב. באחד מהמחקרים האלו שנערך בנורבגיה נמצא כי שיעור הסובלים מסיבוכי לב עולה בכ-40% כשמשווים בין קבוצת בקרה לאוכלוסייה שסובלת מדיכאון. הסיבה לכך היא מאוד פשוטה, כפי שכתבו החוקרים במסקנותיהם: דיכאון מעלה את רמות הלחץ, רמות לחץ גבוהות גורמות לשחרור הורמונים שברמות גבוהות מעלים את הסיכוי לפתח דלקות וחסימות עורקים. מההסבר הזה אפשר בקלות להבין מדוע כל כך חשוב לטפל בבעיות דיכאון כדי למנוע סיבוכים רפואיים נוספים.  
 
פרקינסון
מחקר שביצע דוקטור פיטר נורדסטורם בשנת 2015 מצביע על קשר אפשרי בין הנזק שנגרם למוח כתוצאה מדיכאון מתמשך ומחלת הפרקינסון. נורדסטורם אף מוסיף שייתכן וישנו קשר בין כמה תרופות שניתנות כאמצעי לטיפול בדיכאון, אשר עלולות אף הן להוביל לפרקינסון, או שבעצם מדובר בתסמין מוקדם מאוד של המחלה. בשני המקרים אין ספק שהשיטות הטבעיות לטיפול בדיכאון הן העדיפות.
 
דמנציה
מחלה נוספת שמשפיעה על מערכת העצבים וקושרה לדיכאון היא דמנציה, או בשמה הרשמי שיטיון או קיהיון. מומחים שעוסקים בחקר המחלה גילו שדיכאון הוא אחד מסימני האזהרה המוקדמים ביותר להתפתחותה, וכן לעוד מספר מחלות אחרות שמשפיעות על המוח. למרבה הצער, כמו במחקר הפרקינסון, גם בנושא זה לחוקרים עדיין אין מסקנות חד משמעיות העונות על השאלה 'האם הדיכאון גורם לדמנציה או שמא מדובר בסימן ראשוני בלבד', אך כך או כך כדאי מאוד להיות מודעים לדבר ולהכיר את הסימנים המתריעים על התפתחות המחלה.
 
 
לחץ כרוני
בהמשך ישיר לסעיף הקודם, ישנו קשר ברור והדוק בין דיכאון ולחץ, ומחקר שנערך לאחרונה במרכז הרפואי הר סיני ביו יורק מציע נקודת מבט מרתקת על הנושא הזה. החוקרים סבורים כי ייתכן שעבור אנשים מסוימים דיכאון הוא תגובה אלרגית פסיכולוגית ללחץ ומתח מתמשך. בבדיקה שנערכה על עכברי מעבדה התגלה לחוקרים שהורמוני לחץ גרמו למערכת החיסונית לייצר עודפים של תרכובת בשם  Interleukin-6 אשר גורמת לתופעות כגון עייפות מתמשכת, ירידה בתיאבון ועוד תופעות נוספות שאנו נוטים לקשר לדיכאון. ניתן לסכם ולהגיד שאם אתם סובלים מלחץ מתמיד, למרות שבאופן עקרוני אתם לא סובלים ממשבר וחייכם אינם רעים כל כך, בהחלט ייתכן שתחושו שאתם חווים דיכאון תמידי, אך מקור הבעיה הוא בעצם בלחץ.
 
מידע חשוב על דיכאון
anna gutermuth

 

בלוטת התריס
בלוטת התריס אחראית על ויסות וייצור מספר גדול מאוד של הורמונים וחלבונים שמקושרים כמעט לכל תהליך גופני, החל משינוי בחוזק השיער ועד לעליה לא מוסברת במשקל. זהו למעשה אחד האיברים המסתוריים ביותר בגוף, שכן הוא מקושר לכל כך הרבה תחומים, אך בדיוק בשל כך נעשו עליו מחקרים רבים כל כך, ורבים מהם קישרו בעיות בבלוטת התריס לדיכאון כרוני. מחקר שנערך בקרב אנשים הסובלים מדיכאון מצא שרבים מהם סובלים מבעיות המקושרות לבלוטת התריס ולכן חשוב מאוד לבדוק את הנושא הזה אם אתם מאבחנים אצלכם או אצל האנשים הקרובים אליכם עייפות, שינוי במשקל ומצבי רוח ירודים חסרי סיבה.   
 
 
סרטן
הקשר שבין סוגי הסרטן השונים ובעיות דיכאון נחקר כבר יותר מ-70 שנה, ובמיוחד סרטן הלבלב. מחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ייל בארה"ב מצא שאנשים אשר התגלתה אצלם המחלה היו בקבוצת סיכון הרבה יותר גבוהה לדיכאון אפילו לפני שמחלת הסרטן אובחנה. אחת מההשערות שהחוקרים הציעו כדי להסביר את תוצאות המחקר היא שתאי הסרטן בלבלב מונעים את שחרורם של חלבונים שפעולתם מסייעת לשיפור מצב הרוח, וכך נוצר מצב של דיכאון גם כאשר לכאורה אין לו שום סיבה הגיונית. 
 

דרכים טבעיות להתגבר על דיכאון

 
הציבו לעצכם יעדים
כשאתם בדיכאון אתם אולי תרגישו שאתם לא מסוגלים לעשות שום דבר כמו שצריך, אך אם תציבו לעצמכם יעדים ברורים ומסודרים תראו שלא כך המצב. הציבו לעצמכם יעדים קטנים והתקדמו אט אט. אין מטרה קטנה או פשוטה מדי, גם להכין ארוחת בוקר או לשטוף כלי כל יומיים הן מטרות ראויות, ואחרי שתראו שלא קשה להתמיד בהן לאורך זמן, תחוו שיפור משמעותי בתחושת הדיכאון שלכם.
 
הקפידו על שינה מסודרת
דיכאון לרוב מונע שינה מסודרת ומרגיעה, ודווקא בשל כך חשוב מאוד להילחם בהשפעתו המזיקה ולהפוך את השינה לגורם שיעזור לכם להתגבר על הדיכאון. מה אפשר לעשות? תחילה יש להרחיק מחדר השינה שלכם את כל הגורמים שמסיחים את דעתכם לפני השינה, מכשירים סלולריים, מחשבים, טלוויזיה, דואר חשוב שאתם נוהגים להשאיר על השידה וכדומה. שנית הקפידו על לוח זמנים אחיד של שעת שינה והתעוררות. נכון שאתם כבר לא ילדים, אבל אם אתם רוצים לשפר את השינה שלכם אלו צעדים שאתם מוכרחים לקחת. 
 
מידע חשוב על דיכאון
Mislav Marohnić
 
 
 
איכלו בריא
למרבה הצער עוד לא המציאו את דיאטת הקסמים שמעלימה את הדיכאון, אבל זה לא אומר שאי אפשר לנסות להיות מודעים לנושא ולאכול יותר בריא. מעבר לעובדה שדיכאון יכול להשפיע על המשקל והתזונה בדרך שלילית כפי שכבר תואר, ישנם גם תרכובות, כמו למשל אומגה 3 וחומצה פולית, שמחקרים ראשוניים הראו שיש בכוחן לפעול לטובת שיפור מצב הרוח הכללי. 
 
קחו אחריות
דיכאון גורם לאנשים רבים להתכנס בתוך עצמם ולצמצם מגע עם העולם החיצון כך שמשימות בעבודה ומטלות הבית נפגעות. אם אתם מזהים את תחילתו של התהליך הזה עצרו אותו כמה שיותר מהר ועודדו את עצמכם, או את האנשים הקרובים אליכם, לקחת אחריות ולא להתנער ממנה. הקפדה על חיים שמעורבבים בתחומים רבים וכוללים מגע עם כמה שיותר אנשים אחרים היא צעד חשוב בהתגברות על הדיכאון.
 
תעסקו בפעילות חדשה ונסו ליהנות כמה שיותר
הסיבות לדיכאון שלכם מצויות בדרך החיים הנוכחית שלכם, ולא תוכלו להיפטר ממנו אם תמשיכו להתנהג בדיוק באותו האופן שבו אתם תמיד נוהגים. דחפו את עצמכם לעשות משהו שונה והזכירו לעצמכם שגם אם הדיכאון מנסה לגרום לכם להאמין ששום דבר טוב לא יצא מכך, הרי שזו מחשבה פסולה. הרי איך ייתכן שתדעו בוודאות שמשהו רע אם מעולם לא ניסיתם אותו? צאו למוזיאון, קראו ספר, לימדו שפה חדשה, העיקר שתעסיקו את המוח שלכם ותזכירו לעצמכם שגם אם הפעילות שבחרתם בה היא לא החוויה הכי מרגשת שאי פעם לקחתם בה חלק, עדיין מדובר במשהו חדש ולפיכך טוב.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: