maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

16 סימנים מוכחים לחיים ארוכים ובריאים

 
הנה לכם נקודה מעניינת למחשבה; במהלך המאה ה-20 תוחלת החיים האנושית הממוצעת זינקה ב-30 שנה, הישג חסר תקדים בכל 5,000 שנות הקיום המתועד שלנו. אנשים שמגיעים לגיל 100 ומעלה כבר אינם חריגים, וככול שעולם הטכנולוגיה והרפואה ממשיך להתפתח, כך גם עולה רמת איכות החיים של בני הגילאים האלו. קשה להצביע על גורם אחד מרכזי שאחראי לתוחלת החיים המשופרת של בני האדם, אבל 16 הסימנים שלפניכם הוכחו על ידי מחקרים כמנבאי עתידות מדויקים מאוד לכך שאתם עומדים לחיות חיים טובים וארוכים!
 
סימנים לחיים ארוכים
Ryan G. Smith

 

1. שימרו על המשקל

מחקר שנערך בירחון רפואת הילדים האמריקאי בחן 137 משתתפים מלידה ועד גיל 28 על מנת לברר את השפעות המשקל בילדות על המצב הבריאותי בבגרות. נמצא שהמשתתפים שסבלו ממשקל עודף בגיל 14 סבלו מסיכון גבוה לסוכרת מסוג 2 בהגיעם לבגרות, וחלקם אף כבר חלו. היות והסובלים מהמחלה הזו גם פגיעים יותר לבעיות נוספות, כמו למשל התקפי לב, מדובר בסכנה ממשית לאיכות ואורך החיים שלכם. אם שמרתם על משקל בצעירותכם ובהווה, הסיכויים שלכם לחוות בעיות שכאלו נמוכים. 
 

2. הקפידו על צריכת קלוריות חכמה

בהמשך ישיר לסעיף הקודם, חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון מצאו שאנשים אשר צורכים 1,400 עד 2,000 קלוריות ליום (בניגוד ל-2,000 עד 3,000 המאפיינים את מרבית העולם המערבי), מפגינים תפקודי לב של אנשים בני 15 שנה פחות מבני גיל זהה שלא הקפידו על תזונה חכמה. על פי ד"ר לואיגי פונטנה, ההבדל נובע לא מהקפדה על צריכת קלוריות נמוכה יותר, אלא משמירה על עקרונות תזונה שעל פיהם הגוף מקבל את מיטב החומרים החיוניים בכמות הנכונה, בלי קלוריות עודפות שאינן תורמות לגוף דבר. 
 

3. שימרו על בטן שטוחה

המכון הלאומי לחקר ההזדקנות באמריקה מצא שתוחלת החיים של נשים בעלות בטן עגלגלה הייתה נמוכה יותר ב-20% מהמקרים שנבדקו בהשוואה לנשים שבהן התפזרות המשקל בגוף הייתה אחידה. חשוב לציין שהנשים שנבדקו לא היו בעלות משקל עודף, אבל תהליכים שונים בגופינו עשויים לגרום לשומן להצטבר במיוחד באזור המותניים והבטן, אפילו אם אין בעיה של משקל חריג. עקב הממצאים האלו פרסם המכון המלצות לגברים ולנשים כאחד בעלי היקף מותניים רחב (מעל 89 ס"מ לנשים ו-101 ס"מ לגברים), להוסיף אומגה 3 לתפריט היומי שלהם ולהתאמן פעמיים בשבוע כדי שלא יסבלו מבעיות בריאותיות שונות בהמשך חייהם.
 
סימנים לחיים ארוכים
 

 

4. הוסיפו פירות לדגני הבוקר

ההרגל הפשוט של הוספת חופן קטן של תותים, אוכמניות או פטל לדגני הבוקר שלכם מוריד בכ-17% את הסיכוי שלכם לחלות במחלות לב ולסבול ממשקל עודף, על פי מחקר שנערך לאחרונה בהולנד. אם הקפדתם במשך זמן ארוך על התוספת הקטנה הזאת לדגנים שלכם, הרי שזכיתם למנות נדיבות של סיבים ונוגדי חמצון בכל בוקר, והגוף שלכם ירוויח מכך למשך שנים רבות.
 

5. תמיד תעדיפו תה על פני קפה

כמעט כל סוגי התה מכילים Catechin, נוגד חמצון שמגן על הלב ושומר על תקינות כלי הדם. מחקר שנערך בשנת 2006 שאף לבחון את היכולת של החומרים המזינים בתה להאריך את תוחלת החיים, וביצע מעקב אחרי 4,209 משתתפים במשך 11 שנים. לאחר ניתוח נתוני התחלואה והתמותה הסתבר שיש בסיס יציב מאוד להנחה ששתיית תה באופן קבוע מסייעת לגוף ומאפשרת חיים ארוכים ובריאים.
 

6. הימנעו מקולה ומשקאות מוגזים

משקאות מוזגים וממותקים יכולים לגרום למגוון בעיות בריאותיות, אפילו בצריכה מתונה יחסית. כמות הסוכרים והחומרים המלאכותיים שיש במשקאות מסוג זה, גם באלו המתיימרים להיות יותר בריאים, גורמים לגוף נזקים שלא מרגישים ביום שלמחרת אלא רק בהמשך החיים. אם אף פעם לא הייתם מחסידי המשקאות האלו אתם יכולים לנשום לרווחה, ואם אתם דווקא מחובבי הקולה המשובעים, כדאי לכם מאוד לשקול להחליף את הקולה במים או בתה.
 
סימנים לחיים ארוכים
 

 

7. אכלו מזונות סגולים

זה אולי נשמע כמו בדיחה, אבל רבות כבר נאמר על יתרונותיהם הבריאותיים של המזונות הסגולים, ובהם הכרוב, הסלק, החציל והענבים. בשל תרכובות בשם אנתוציאנינים המעניקות למזונות אלו את צבעם העמוק והעשיר, הגוף שלנו זוכה להגנה מפני מחלת האלצהיימר, חומרים מונעי דלקות ותרכובות שמשפרות את התפקוד הקוגניטיבי. טענות אלו מוכחות שוב ושוב במחקרים כמו זה של ד"ר רוברט קירקורין שמצא כי הקפדה על צריכת מזונות סגולים (אוכמניות וענבים במקרה של המחקרים שלו) תורמת לשמירה על מוח פעיל וזיכרון יעיל לאורך זמן, אשר ישרתו אתכם לאורך כל שנות חייכם הארוכים.
 

8. העדיפו הליכה על נסיעה

אנשים ששומרים על כושר לא בהכרח עושים זאת על ידי אימונים קבועים, ואם גם אתם שייכים לקבוצות ה"הולכים", הדבר מהווה סימן מעודד להמשך חייכם. 30 דקות הליכה ביום ישפרו משמעותית את תוחלת החיים שלכם ולא משנה אם מדובר בהליכה לסופר, טיול עם הילדים או טיול קצר בזמן הפסקת הצהריים. אף פעם לא מאוחר מדי להקנות לעצמכם את ההרגל הזה, וגם אם מעולם לא ביצעתם ספורט עד היום, עכשיו זה הזמן להתחיל!
 

9. וותרו על המזון המהיר

תעשיית המזון המהיר בנויה בעיקר על המבורגרים ופיצות, כך שאם אתם לא מחובבי המאכלים האלו ודומיהם, רוב הסיכויים שהתחמקתם מכמה וכמה אסונות בריאותיים לא קטנים. בשר מעובד, כמו זה המוגש ברוב רשתות המזון המהיר, עשוי להעלות את הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס בעד ל-42%, וגם בשר אדום תורם לכך, אם כי במידה פחותה ורק בצריכה גבוהה. אין שום דבר רע בפינוק פעם בחודש, אך הימנעות ממזון שכזה היא הרגל בריא מאוד שמבטיח לכם חיים טובים וארוכים.
 
סימנים לחיים ארוכים
 

 

10. אמרו שלום לעוזרת

אם אתם מבצעים בעצמכם את כל מטלות הבית שלכם, דעו לכם שיש לכך עוד כמה יתרונות חוץ מבית נקי. האדם הממוצע יכול לשרוף עד ל-280 קלוריות בשעה של ניקיון, והפעילות נמצאה כמאריכה את תוחלת החיים במחקר שבוצע על 302 נבדקים בגילאי 70-80. לחצו כאן כדי ללמוד עוד על היתרונות המפתיעים של ניקוי הבית.
 

11. שמרו על חיי חברה פעילים

חיי חברה פעילים ופתיחות חברתית הם סממנים מובהקים של אנשים שסובלים פחות מלחץ ומפעילים יותר את חלקי המוח שלהם, אשר מונעים מהם התפתחות של דמנציה בשלבים מאוחרים של חייהם. מחקר שנערך במכון קארולינסקה בשוודיה מצא שיש קשר הדוק בין מעורבות בחיי חברה בגיל מאוחר לבין הסיכוי לפיתוח דמנציה. ככל שתקדימו להעמיד את חיי החברה שלכם בעדיפות גבוהה יותר, כך יש לכם סיכוי טוב יותר לחיות את חייכם לאורך זמן בלי בעיות דמנציה וכשאתם מוקפים בחברים.
 

12. הקיפו את עצמכם באנשים בריאים

אם האנשים הקרובים אליכם חולים, רוב הסיכויים שגם אתם תידבקו, זוהי עובדה מובנת ופשוטה שנובעת מהגיון בריא, אבל ההשפעה של חבריכם על המצב הבריאותי שלכם לא מסתיימת שם. מחקר שנערך בירחון הרפואה של ניו אינגלד מצא שאם החברים הקרובים שלכם עולים במשקל, יש סיכוי של 57% שגם אתם תעלו במשקל. כמו כן אם הם מקפידים על תזונה חכמה, רוב הסיכויים הם שחלק מהרגלי האכילה שלהם ידבקו גם אליכם, וכתוצאה מכך תיהנו גם אתם מיתרונותיהם.
 

13. אמא שלכם הייתה צעירה כשילדה אתכם

הסימן הזה לחיים טובים וארוכים נמצא לחלוטין מחוץ לשליטתנו, אבל הוא בהחלט מפתיע ומעניין ולפיכך שווה איזכור. מחקר שבוצע על ידי מדענים מאוניברסיטת שיקגו הראה שאם נולדתם כשאמכם הייתה בת 25 או פחות, יש לכם סיכוי גבוה מאוד לחיות עד גיל 100 ויותר. יש לציין שנכון להיום לא מדובר בהרבה מעבר לנתונים סטטיסטיים, אך בכל זאת כבר קמה קבוצה של חוקרים הטוענת שתופעה זו נגרמת בשל העובדה שהגוף הנשי משתמש תחילה בביציות הטובות ביותר שלו. על פי הסברה הזו לתינוקות שנולדים מוקדם יש  את נתוני הפתיחה הטובים ביותר להבטחת חיים ארוכים ונטולי סיבוכים גופניים כאלה ואחרים. 
 
סימנים לחיים ארוכים
 

 

14. טפלו בבעית הנחירה שלכם

נחירות הם סימן רציני מאוד להפרעות נשימה בזמן השינה ולבעיות גופניות נוספות, שמתאפיינות לרוב גם בלחץ דם גבוה ועודף משקל. אנשים שלא נוחרים לרוב נהנים משינה עמוקה ויעילה יותר שנותנת לגוף יותר אנרגיה, וכך הם סובלים פחות מעייפות במהלך היום. לנחירות יש מגוון סיבות שונות והדרך הטובה ביותר לאבחן ולטפל בבעיה היא בפגישה עם הרופא שלכם, ובמידת הצורך פנייה למרפאת שינה. 
 

15. הימנעו מפקקי תנועה ונסיעות ארוכות

זהו סימן שוודאי לא יפתיע אף אחד, בטח שלא בהתחשב במצב הכבישים ועומסי התנועה בישראל. מחקר ראשוני שבוצע בגרמניה חשף שחולים אשר הגיעו לבתי חולים לאחר התקף לב, עמדו בפקקי תנועה זמן קצר לפני אשפוזם פי 3 יותר מחולים אחרים בבית החולים. הקשר הישיר עדיין לא נחקר ואושר במלואו, אבל לא צריך להיות רופא כדי להבין שפקקי תנועה יוצרים לחץ וכעס אשר אינם מטיבים עם גופינו כלל וכלל. אם כל חייכם נסעתם ברוגע מהבית לעבודה במשך זמן קצר, סביר להניח שהרווחתם הרבה יותר מצריכת דלק נמוכה.
 

16. אמנו את הרגליים שלכם

הרגליים ופלג הגוף העליון נהיים יותר ויותר חשובים ככל שהזמן עובר, וכל אדם שכבר עבר את גיל 70 יגיד לכם שאין תחליף לזוג רגליים חזקות ויציבות. לשיווי המשקל יש חשיבות עליונה, שכן במקרים רבים הסיבה לתאונות מסכנות חיים היא בסך הכל נפילה שמתרחשת בעקבות רגע של חולשה ומעידה. ד"ר רוברט בטלר מהמכון לחיים ארוכים בניו יורק מספר ששרירי ירכיים חלשים הם הגורם מספר 1 לנפילות, שברים וחולשה כללית בגיל מבוגר. אתם יכולים להתחיל לשמור על הרגליים שלכם על ידי ביצוע הליכות יומיות, אבל גם שחייה, רכיבה על אופניים ושמירה על משקל תקין ידאגו לכך שתגיעו לגיל מתקדם על רגליים חזקות שיאפשרו לכם להתנהל ללא קושי ולהמשיך לחיות חיים מלאי עניין ופעולה.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: