maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 מיתוסים שגויים על מצב הגוף והבריאות שלנו

 
כולנו רוצים לשמור על הגוף והבריאות שלנו כדי שנוכל לחיות חיים טובים וארוכים, אבל לצערנו אין מחסור במידע מטעה ובמיתוסים שנוצרו בגלל חוסר הבנה או מחשבה מוטעית. בפעם הבאה שאתם נכנסים לשירותים ציבוריים או שואלים את עצמכם איך כדאי להכין את הפירות והירקות שלכם, זכרו את 10 המיתוסים השגויים האלה שעשויים לגרום ליותר נזק מתועלת אם לא תדעו את האמת שמאחוריהם.
 

1. אפשר לקבל זיהומים ודלקות ממושבי אסלה מלוכלכים

זוהי טענה נפוצה מאוד שגורמת לרבים מאתנו לפתח פוביה של ממש משירותים ציבוריים, אפילו במקומות שעוברים ניקיון באופן תדיר. למרבה המזל הטענות שניתן לקבל זיהומים ומחלות מין ממושבי אסלה הן שגויות. רוב החיידקים המסוכנים שגורמים למחלות יכולים לשרוד מעט מאוד זמן על מושב אסלה חשוף ומבחינה סטטיסטית, הסיכוי להידבק במחלה לאחר ישיבה על מושב שעבר ניגוב מהיר עם נייר טואלט היא כמעט אפסית.
 
הבעיה האמיתית בשירותים ציבוריים קשורה לנושא אחר לחלוטין שקשור אליכם ולא אל האסלה: שטיפת הידיים. רק 67% מהאנשים שוטפים את הידיים אחרי ביקור בשירותים ויש חשש הרבה יותר גדול לזיהום מנגיעה בידית הורדת המים של האסלה או בדלת השירותים מאשר ממושב האסלה. החיידקים שעל היד הרבה יותר מסוכנים משום שיש סיכוי גבוה שהם ימצאו את דרכם לפנים ולעיניים שלכם, או לכוסות שתייה ולמאכלים. 
 
מיתוסים שגויים בריאות
 

 

2. שימוש במים חמים בעת שטיפת הידיים הורג יותר חיידקים

אין ספק שחשוב מאוד לשמור על ניקיון הידיים כמה שיותר, אבל אם בעבר לימדו אותנו שיש לעשות זאת במים חמים, היום כבר מסתבר שמדובר במיתוס ולא יותר. ד"ר דוניקה מור, מייסדת אתר הבריאות הפופולרי שקרוי על שמה, מספרת שלמרות שיש אמת בטענה שחום פוגע בחיידקים ובקטריות, מדובר רק על מים וחום בטמפרטורה גבוהה מ-100 מעלות. לשימוש במים פושרים או קרים אין שום חסרונות, וממחקרים רבים שבוצעו בנושא התגלה שהגורם החשוב ביותר שמשפיע על מידת היעילות של ניקיון הידיים הוא משך הזמן שבו אתם שוטפים אותן.
 
ד"ר מור, וגם מכון המחקר הרפואי "מרפאת מאיו" Mayo Clinic שבארה"ב, ממליצים להשקיע לפחות 20 שניות בניקוי יסודי של היד עם סבון. חשוב מאוד לשפשף היטב את כל שטח היד; הקדמי, האחורי ובין האצבעות, ולא לשכוח לנגב את הידיים עד שיהיו יבשות לחלוטין. אם תנהגו על פי ההנחיות האלו מצב ההיגיינה שלכם יהיה טוב בהרבה.
 
מיתוסים שגויים בריאות
 

 

3. הטיית הראש לאחור עוצרת דימומי אף

אם איי פעם ייעצו לכם להטות את ראשכם לאחור בזמן דימום מהאף, דעו לכם שזוהי לא הדרך הטובה ביותר לעצור את התופעה המרגיזה הזו. ד"ר ביל סוקאלה מבית החולים של סידני מייעץ לשבת כרגיל עם צוואר ישר ולהטות את הראש מעט קדימה. בתנוחה זו יש הרבה פחות סיכוי שהדם ימצא את דרכו לגרון ולמעברי הנשימה שלכם.
 
ד"ר סוקאלה ממליץ גם שלא לצבוט את גשר האף ובמקום זאת להניח מעט קרח על הדופן החיצונית של הנחיר ממנו מגיע הדימום. הקור יגרום לכלי הדם שבאזור להתכווץ וכך יקטין את כמות הדם שתאבדו ויזרז את תהליך הקרישה. במידה ולמרות הצעדים האלו הדימום ממשיך למשך יותר מ-12-20 דקות, רצוי לפנות לסיוע רפואי.
 
מיתוסים שגויים בריאות
 

 

4. פחמימות גורמות לעלייה במשקל

מדוע טענה זו שגויה? מומחית התזונה ומחברת הספר "הפתרון לרעב" (The Hunger Fix) ד"ר פמלה פיקי, מסבירה שהסיבה הראשונית להשמנה כתוצאה מתזונה לקויה היא כמות הקלוריות הכוללת שאנו צורכים מדי יום. הרבה מאוד דיאטות מפנות אצבע מאשימה כלפי הפחמימות בשעה שלמעשה יש סוגים רבים ושונים של פחמימות אשר משפיעות בצורה שונה על הגוף. באופן גורף ניתן להגיד שבפחמימות יש ארבע קלוריות בכל גרם ובשומן, שהוא הגורם המרכזי בבעיית ההשמנה, יש 9 קלוריות בכל גרם, הבדל משמעותי לכל הדעות.
 
מיתוסים שגויים בריאות
 

 

5. חלקים שונים של הלשון מזהים טעמים שונים

הלשון שלנו הוא איבר מאוד מורכב ורגיש, ובניגוד לכמה טענות מיושנות שאולי שמעתם בעבר, כל חלק ממנה מסוגל להבדיל בין כל הטעמים. רוב הרופאים והתזונאים מאמינים שהמקור לאמונה הזאת נובע ממאמר שפורסם על ידי אדוין בורניגט מאוניברסיטת הארוורד שתרגם מחקר גרמני משנת 1901. מיותר לציין שהיה מדובר במידע מיושן, אבל נסיבות כאלו ואחרות הובילו לכך שהמחשבה הזו הכתה שורשים בתודעה הציבורית. בשנת 2006 בוצע מחקר מקיף בנושא שבחן את קולטני הטעם ומצא שבכל הלשון הם פועלים באופן זהה שמאפשר הבדלה וזיהוי של כל הטעמים השונים.
 
מיתוסים שגויים בריאות
 

 

6. מתיחות מונעות פציעות שנובעות מפעילות גופנית

יכול להיות שכבר שמעתם את האמת בנושא הזה, אבל עדיין חשוב מאוד להבין ולהפיץ את המידע הזה, שכן תפיסה מוטעית שכזו עלולה לגרום לפציעות חמורות. לפי דעתו של ד"ר סוקאלה, הדגש שמאמנים ומומחי כושר מייחסים למתיחות גרם לאנשים לחשוב שכל עוד הם ביצעו את כל התרגילים האלו לפני האימון, הם מוגנים מפציעות. הוא מוסיף ואומר שלמרות שניתן להגיד שיש קשר בין השניים, הוא עוד לא הוכח באופן מובהק מספיק כדי לנער מעצמו את תווית ה"מיתוס". 
 
האם משמעות הדבר היא שאתם יכולים להפסיק לעשות מתיחות? כלל וכלל לא. הבעיה בטענה היא שאין עדיין מספיק ממצאים מפורשים המצביעים על כך שמתיחה מסוג X יכולה למנוע פציעה מסוג Y. עדיין יש חשיבות בעצם הפעלת השרירים, חימום הגוף ושיפור זרימת הדם לפני שמתחילים באימון גופני ממושך, אך אין בכך ערובה מוחלטת לאימון בטוח ב-100%. במידה ואתם נמצאים בקבוצת סיכון לפציעה מסוג מסוים, התייעצו עם רופא או מאמן מוסמך לגבי תרגילי הכושר והמתיחות המומלצים עבור הסובלים מאותה הבעיה באופן נקודתי, כך שתוכלו לשמור על כושר מבלי לפגוע בגופכם.
 
מיתוסים שגויים בריאות
 

 

7. שומן יכול להפוך לשריר

אחת העצות שמקבלים אנשים שרוצים לפתח את שרירי גופם היא לאכול יותר שומן, בטענה שהוא "יהפוך לשרירים". כפי שאתם וודאי מנחשים מדובר ברעיון שגוי לחלוטין. רקמות שריר ושומן הן שני חומרים שונים לחלוטין שאין שום תהליך שבזכותו אחת יכולה להפוך לשנייה. אמנם יש שיטות אימון שבהן יש דגש חשוב על העלאה במשקל והעלאת כמות סוגי מזון מסוימים בתפריט היומי, אבל חשוב לזכור שבשום פנים ואופן לא מדובר במצב שבו השומן הוא עצמו החומר שבונה את השרירים שלכם. 
 
מיתוסים שגויים בריאות
 

 

 

8. אכילה בשעות מאוחרות גורמת לעלייה במשקל

אנשים רבים נוטים לפרש את ההמלצה לאכול ארוחה גדולה בבוקר, בינונית בצהריים וקטנה בערב ולהוסיף לה הנחייה מפורשת של הימנעות מאכילה בלילה. יש סיבות רבות שבגללן עדיף להימנע מאכילה סמוך לזמן שבו אתם הולכים לישון שנת לילה ארוכה, אבל תרומה גדולה יותר לעלייה במשקל אינה אחת מהן. ד"ר פיקי מסבירה שיש כל כך הרבה משתנים שונים שמשפיעים על העלייה במשקל, כך שקשה למצוא מספר גדול של מחקרים דומים המצביעים באופן חד משמעי על מסקנה כזו או אחרת.
 
על פי ניסיונה האישי והמטופלים שאיתם היא עבדה, ד"ר פיקי מסבירה שבמקרים רבים אכילה לילית מאופיינת בפיזור נפש, השקעה נמוכה, והיא בדרך כלל נובעת מחשקים שאין בכוחנו לעצור. לכן היא עלולה לגרום לעלייה במשקל אם היא הופכת להרגל קבוע. הסכנה האמתית שבגללה רצוי שתפסיקו עם הזלילות הליליות שלכם היא שתפקוד הורמוני התיאבון וה-היפותלמוס (האזור במוח שאחראי על סיפוק צרכי מזון, שתייה והישרדות) ישתבש. במצב שכזה יכול להיות שלא תחושו תיאבון בבוקר, וכל משטר התזונה שלכם ישתבש לחלוטין.
 
מיתוסים שגויים בריאות
Sannse

9. הכי מומלץ לאכול פירות וירקות טריים

אתם אולי חושבים שטרי תמיד שווה לבריא, אך למרות שבהחלט יש בסיס לאמרה שכזו, מדובר בכלל רחב מאוד שמונע מכם לקבל את מלוא הערכים התזונתיים מהמזון שלכם. ישנם הרבה מאוד מאכלים שאנו בדרך כלל מבשלים ובכך מורידים באופן משמעותי תכולת התרכובות המועילות שבהם, אך יש גם מקרים שבהם המצב הפוך. תהליכי חימום והרתחה עם מים יכולים במקרים מסוימים לפעול כגורם משחרר ומזרז שמעשיר את המזון שאנו אוכלים והופכים את החומרים המזינים שבו לזמינים הרבה יותר עבור מערכות הגוף שלנו. לחצו כאן כדי ללמוד על הדרך הבריאה לאכול 10 מאכלים אהובים.
 
מיתוסים שגויים בריאות
 

 

10. הפסד של שעת שינה אחת אינו עניין משמעותי

כולנו מכירים את המצב שבו אנו מוותרים מראש על שעת שינה והולכים לישון מאוחר יותר מבדרך כלל, מתוך מחשבה שאין לצעד שכזה השלכות משמעותיות. מסתבר שאנו טועים טעות חמורה, שכן שעת שינה אחת יכולה להשפיע באופן משמעותי על יכולת קבלת ההחלטות שלנו, מהירות המחשבה ויכולת ספיגת הזיכרון. הדבר בא לידי ביטוי בצורה החריפה ביותר כשאנו מפחיתים את שעת השינה הזאת ויורדים מתחת לסף שעות השינה המקובל (כ-7 שעות לפחות).
 
עוד תפיסה שגויה בנושא השינה שקשורה באופן הדוק לטענה הקודמת היא שכל בעיית חוסר שינה שסבלנו ממנה במהלך השבוע, ניתן "לתקן" בעזרת שינה ארוכה בסוף השבוע. הגוף שלנו לא עובד בצורה שכזאת, ואת נזקי חוסר השינה של שבוע שלם לא תוכלו לתקן ביומיים, בטח שלא אם תביאו את עצמכם למצב שכזה לעתים קרובות.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: