maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

11 מזונות שאסור להגזים בצריכתם

אומרים שיותר מדי מדבר טוב הוא למעשה דבר רע, ואין אמת נכונה יותר מזו, במיוחד בתחום התזונה. למרות שמזונות מסויימים נחשבים לבריאים ביותר, גם הם יכולים להוות סכנה לבריאותנו, אם נגזים בכמויות שאנו צורכים. מובן שחשוב להמשיך לאכול גם את המוצרים האלה, כיוון שהם תורמים רבות לבריאותנו, אך חשוב גם שתדעו את הגבול, וצריכת איזו כמות מהם הופכת כבר לסכנה אמיתית.

 

1. תפוזים

התפוז אמנם נחשב לאחד הפירות הבריאים ביותר, הודות לתכולת הויטמין C הגבוהה שבו, אך התפוז, כמו כל פירות ההדר, מכיל כמויות גדולות של חומצה ציטרית, כימיקל טבעי אשר נותן לפירות ההדר את טעמם החמצמץ. צריכת תפוזים בכמויות גדולות מעלה את רמות החומציות של הגוף, עלייה אשר עלולה לגרום בסופו של דבר לתסמין שנקרא 'רפלוקס קיבתי', כלומר, עלייה של חומצות העיכול שבקיבה במעלה הושט. תסמין זה גורם לתחושת צרבות לא נעימות, ויכול לפגום במבנה הוושט ובתיפקודו.
 
כיצד ניתן למנוע את הסכנה?
מומחים ממליצים לא לצרוך יותר מ-2 מנות של תפוז ביום, ולהימנע ממזונות אלה אם אתם כבר סובלים מצרבת.

מזונות מסוכנים

 

2. טונה 

דג הטונה הוא דג דל בקלוריות ועשיר באומגה-3, הנחשב לאחד הדגים הבריאים והפשוטים ביותר להכנה. הצד הבעייתי שבטונה הוא העובדה כי בשר הדג מכיל כמויות גבוהות יחסית של כספית, היכולה לגרום למגוון תופעות בריאותיות, בינהן בעיות ראייה, היחלשות השמיעה, חוסר בקואורדינציה ושרירים מוחלשים.
 
כיצד ניתן למנוע את הסכנה?
כדי להימנע מצריכת יתר של כספית, מומלץ לא לאכול יותר מ-5 קופסאות טונה בשבוע, ולגוון את תפריט הדגים על ידי צריכה של דגים בריאים המכילים פחות כספית, כגון סלמון או זהבנון.

מזונות מסוכנים

 

3. סויה

הסויה מוכרת בכל העולם כאחד מהמזונות הבריאים ביותר בזכות יכולתו לווסת את רמות הכולסטרול בגוף, ולהוריד את לחץ הדם, אך צריכת יתר של סויה, ושל מגוון המוצרים המבוססים עליה (טופו, אדממה ורוטב סויה), עלולים לגרום לתופעות מסוכנות. הסויה מכילה כימיקל טבעי, אשר בכמויות גדולות גורם לירידה בכושר הספיגה של ברזל בגוף, ובעקבות זאת, גורם לאנמיה. בנוסף, הסויה מכילה תרכובות דמויות ההורמון אסטרוגן, אשר יכולות לפגוע במבנה הרחם.
 
כיצד ניתן למנוע את הסכנה?
כדי להימנע מצריכת יתר של סויה, יש להקפיד לא לצרוך יותר מ-2 מנות סויה ביום, על מגוון צורותיה. רוטב הסויה הפופולרי הוא מסוכן במיוחד, שכן הוא מכיל גם כמויות גדולות של מלח.

מזונות מסוכנים

clogsilk

 

4. תרד

נכון, עלי התרד נחשבים לבריאים במיוחד, וכמקור מצויין לברזל ולויטמין C, אך אכילה עודפת של תרד עלולה גם להיות מסוכנת. בנוסף לחומרי תזונה חיוניים ומועילים, כמו הלוטאין, הסיבים התזונתיים והחלבונים, התרד מכיל גם את התרכובת הטבעית אוקסלט. תרכובת זו היא אחד הגורמים המובילים להיווצרות של אבנים בכליות.
 
כיצד ניתן למנוע את הסכנה?
קשה לומר כמה תרד הוא יותר מדי, כיוון שהדבר תלוי במצב הבריאותי של הצורך. אם אתם סובלים מאבנים בכליות, או אם במשפחתכם יש היסטוריה של התופעה, נסו להפחית את צריכת התרד כדי לא להסתכן.

מזונות מסוכנים

5. אגוזי ברזיל

אגוזי הברזיל הם חטיף טעים ובריא, הודות לסיבים התזונתיים שבהם, חומצות השומן החיוניות והחלבונים, בנוסף ליכולתם להוריד את רמות הכולסטרול שבגוף, אך חשוב מאוד להגביל את צריכת אגוזי הברזיל שלנו. אחד מהחומרים המזינים שבאגוזים הוא הסלניום, מינרל הדרוש לתפקוד הגוף, אך בכמויות קטנות בלבד (55 מיקרוגרם ליום). צריכה רבה מדי של סלניום יכולה לגרום להרעלה, הנקראת סלנוזה, המאופיינת בין השאר באובדן שיער, היחלשות הציפורניים פגמים בעור ובעיות עצבים שונות.
 
כיצד ניתן למנוע את הסכנה?
למרות שאגוזי ברזיל הם טעימים במיוחד כנשנוש קל, חשוב מאוד לא לאכול יותר מ-10 מהם ביום. שימו לב כי אגוזי ברזיל בעלי קליפה מכילים יותר סלניום מאשר אגוזים קלופים.

מזונות מסוכנים

רנדום

 

6. חזה עוף

רבים מאיתנו מנסים לשמור על המשקל על ידי החלפת מקורות החלבון הבשריים במקורות בשריים דלי שומן, כמו חזה עוף או חלבוני ביצה. צריכה של חלבון מן החי היא חשובה לבניית רקמות הגוף ולתפקוד הכללי, אך כאשר אנו צורכים חלבונים שמקורם מן החי, אנו מעודדים ייצור של הורמון דמוי אינסולין, המזרז את תהליך ההזדקנות ומעלה את הסיכון לסרטן, במיוחד סרטן השד, בכמויות גדולות.
 
כיצד ניתן למנוע את הסכנה?
כדי להפחית את כמות החלבונים שאתם צורכים מן החי, נסו להחליף אותם במקורות צמחיים ובריאים יותר, כמו אגוזים, גרעינים ודגנים מלאים.

מזונות מסוכנים

 

7. שעועית

השעועית היא מזון בסיסי ורב תכליתי, המשמש אותנו במנות שונות ומגוונות. אנשים רבים הדוגלים בדיאטה צמחונית מבססים חלק נרחב מהתפריט שלהם על השעועית, כיוון שהיא נחשבת למקור מצויין לחלבון, סיבים תזונתיים, פחימות וחומצה פולית. בנוסף לכל אותם חומרים מזינים, השעועית מכילה גם את הפיטואמגלוטינין, רעלן המשמש להגנת הצמח מפני מזיקים, אך יכול גם לגרום לנו לכאבי בטן, הקאות ויציאות רכות.
 
כיצד ניתן למנוע את הסכנה?
בישול של 10 דקות במים רותחים ינטרל את השפעת הרעלן, ולכן ייתכן ששעועית מקופסת שימורים היא יותר בטוחה למאכל מאשר שעועית טרייה.

מזונות מסוכנים

 

8. שקדים

אנשים רבים חושבים שהשקדים הם אגוזים, אך למעשה מדובר בזרעים של עץ השקד. שקדים טריים הם תאווה לחיך, אך חשוב לדעת כי קיימים שני סוגי שקדים נפוצים, השקד המתוק והשקד המר. בנוסף להיותם קצרים ורחבים יותר, השקדים המרים מכילים תרכובת, אשר מתפרקת בגוף והופכת בין השאר לרעל הקטלני ציאניד. אכילה של 4-5 שקדים מרים מספיקה כדי לגרום לסחרחורות, בחילה והתכווצויות.
 
כיצד ניתן למנוע את הסכנה?
רוב השקדים הנמכרים בפיצוחיות הם שקדים מתוקים, אך רוב השקדים הגדלים פרא ברחבי הארץ הם שקדים מרים. חשוב להיזהר לא לאכול שקדים בעלי קליפה שאנו קוטפים מהעץ, או אפילו קונים בחנות, כיוון שאלה יכולים להיות שקדים מרים המכילים את הרעל המסוכן.

מזונות מסוכנים

 

9. תפוחים

כמו השקדים, גם זרעי התפוח מכילים את התרכובת שעלולה להפוך בגוף לרעל הציאניד. מעיכה, שבירה או ריסוק של זרעי התפוח יגרמו לתרכובת להתפרק ולסכן את הבריאות. תרכובת זו מצוייה לא רק בתפוחים, אלא גם בכל הפירות במשפחת הוורדיים. בין פירות אלה ניתן למצוא את האגס, האפרסק, המשמש, הדובדבן, השזיף, השסק והחבוש.
 
כיצד ניתן למנוע את הסכנה?
למרבה המזל, הרעלן הקטלני לא מצוי בכל חלקי הפרי, אלא רק בזרעים. אין זו בעיה גדולה כאשר מדובר בפירות בעלי גלעין גדול, כמו שזיף או אפרסק, אבל כאשר אתם אוכלים תפוחים ואגסים, הקפידו להוציא את כל הזרעים מהפרי, כדי להימנע מאכילם בטעות.

מזונות מסוכנים

10. תפוחי אדמה

תפוחי האדמה מהווים את המזון הבסיסי ביותר באזורים רבים בעולם, וגם בישראל הם נחשבים לבסיס של מנות רבות ומגוונות, אך לא כל תפוחי האדמה הם טובים למאכל. כאשר תפוח האדמה מתחיל לנבוט ולהצמיח "עיניים" ירוקות, מומלץ פשוט להשליך אותו, כיוון שהחלקים הירוקים בתפוח האדמה הם רעילים, בעקבות תכולת הסולנין שבהם. הסולנין משמש להגנת הצמח הרך מפני מזיקים, ויכול לגרום לצורכים אותו לסבול מבלבול, יציאות רכות, חום גבוה, והזיות.
 
כיצד ניתן למנוע את הסכנה?
כדי להימנע מצריכת הסולנין שבתפוחי האדמה, חשוב להשליך אותם לאשפה ברגע שאנו מבחינים בענפים ירוקים הצומחים מהם. כדי למנוע צמיחה של תפוחי האדמה, אחסנו אותם תחת כיסוי אטום לאור השמש.

מזונות מסוכנים

 

11. מים

בוודאי לא חשבתם מעולם שאפילו המים, הבסיס לכל החיים על כדור הארץ, יכולים להיות מסוכנים, אבל אפילו המים יכולים לגרום לנו לנזק כאשר אנו שותים יותר מדי מהם. הגוף שלנו מאבד מים כל הזמן, דרך הזעה, מתן שתן ונשימה. חשוב לאזן את כמות המים שהגוף שלנו מאבד, אבל חשוב לעשות זאת בקצב מתאים. הכליות שלנו, שתפקידן לסנן את הדם מרעלנים שונים, לא מתמודדות היטב עם כמויות מים גדולות מדי, ומסננות את הדם פחות טוב. בנוסף, המים הרבים מדללים את הדם, ומורידים את הרמות הנתרן בו, מצב שגורם בסופו של דבר לאגירת מים בתאי הגוף בצורת בצקות.
 
כיצד ניתן למנוע את הסכנה?
קשה מאוד להגיע למצב של שתיית מים רבה מדי, אך לספורטאים שעוסקים בענפים הדורשים סיבולת, כמו ריצה למרחקים ארוכים, מומלץ לשים לב לכמות המים שהם צורכים. ההערכה היא כי הכליות מסוגלות להתמודד עם ליטר מים בשעה, אך בשעת מאמץ גופני יעילותן של הכליות יורדת, וכך גם כמות המים שהן יכולות לסנן.

מזונות מסוכנים

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: