maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 סימנים שקטים לרגישות לגלוטן ודרכי ההתמודדות עם הבעיה

רובנו אוכלים לחם, פסטה ופיצה מגיל צעיר והעובדה שהמאכלים הללו הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו עשויה למנוע מאיתנו לחשוד בכך שאולי הם משפיעים לרעה על גופנו. יכול להיות שמעולם לא הרגשתם שום דבר שונה או מוזר בסוף הארוחה, אך האם קיימת האפשרות שפה טמונה הבעיה? העובדה שאיננו מרגישים "חולים" אחרי שאנחנו אוכלים מוצרים המכילים גלוטן אינה מעידה על כך שהגלוטן לא משפיע על בריאותנו, ואם אכן יש לנו אלרגיה לגלוטן, ייתכן שפשוט לא שמנו לב לאותן ההשפעות. לכן הכנו בשבילכם את הרשימה הבאה שמכילה 9 סימנים שקטים ומפתיעים שעלולים להצביע על כך שאתם סובלים מאלרגיה לגלוטן, ואם אתם מבחינים בכמה מהם אצל האנשים הקרובים לכם או אצלכם, יתכן שדיאטה ללא גלוטן היא הפתרון.

גלוטן, סימנים, רגישות, אלרגיה, צליאק
 

סימנים שקטים המרמזים על אלרגייה לגלוטן

1. קשקשים

אם אתם נמנעים מלבישת בגדים כהים בגלל בעיית קשקשים נוראית, יתכן כי הבעיה אינה בעור הקרקפת שלכם, אלא בצריכת הגלוטן. בעיית הקשקשים הנפוצה ביותר (סבוריאה) היא בעצם סוג של אקזמה – בעיית עור שמקושרת למחלת הצליאק, שהיא אחת מ-5 סוגי האלרגיה לגלוטן. מחקרים גילו שקיים קשר בין אקזמה כרונית (באזור הקרקפת ואזורים אחרים) לאלרגיה לחיטה. אנשים רבים שהפסיקו לצרוך מוצרים עם גלוטן מדווחים על כך שכמות הקשקשים שבראשם פחתה ואפילו נעלמה. 

2. פריחה מגרדת

אנשים הסובלים מצליאק ומרגישות לגלוטן סובלים לרוב גם מבעיות עור הקשורות לפריחה וגירודים. הפריחה הידועה ביותר הקשורה למחלות האלה היא דלקת עור מסוג דרמטיטיס הרפטיפורמיס, שכ-25% מחולי הצליאק סובלים ממנה. לא כל סוג של פריחה מעיד על אלרגיה לגלוטן, אך אם אתם סובלים מבעיות עור שלא נראית להם סיבה ידועה, מומלץ לנסות דיאטה ללא גלוטן על מנת לראות אם הבעיה אכן קשורה לרגישות זו.

3. בעיות עיכול

לא לכל אדם עם אלרגיה לגלוטן יהיו בעיות בעיכול, אך כמות מכובדת של אנשים סובלים מהם בעקבות רגישות לגלוטן. הבעיות האלה כוללות שלשולים, עצירות, צרבות וכאבי בטן. הסימנים האלה יכולים להעיד שיש לכם את אחת משתי אלרגיות הגלוטן הנפוצות ביותר: מחלת צליאק ורגישות לגלוטן. במקרים מסוימים, אנשים שאובחנו בתסמונת המעי הרגיז סובלים בעצם מאלרגיה לגלוטן, וכשהם מפסיקים לאכול מוצרים עם גלוטן, תסמונת המעי הרגיז נעלמת לחלוטין.

גלוטן, סימנים, רגישות, אלרגיה, צליאק
Peter Gerdes

4. עקצוצים ונמלולים

תופעת רגל "נרדמת" היא די נפוצה, אך אנשים שסובלים מאלרגיה לגלוטן חיים לפעמים עם תחושה כמעט תמידית של עקצוצים ונמלולים בידיים וברגליים. לבעיה קוראים "ניורופתיה פריפרית" שהיא נזק הנגרם לעצבים הפריפריים (בקצות הגפיים). ניורופתיה פריפרית מצויה אצל 1 מכל 10 חולי צליאק ואצל רוב חולי סוג אחר של אלרגיית גלוטן שנקרא "גלוטן אטקסיה". נמלולים ועקצוצים עלולים להיות גם סימנים למחלת הסוכרת, בעיות בכליות, פציעות ומחסור בוויטמינים, אך אם אתם מרגישים שהעקצוצים והנמלולים חוזרים על עצמם בתדירות גבוהה, ובנוסף מוצאים סימנים נוספים מרשימה זו אצלכם, יתכן שמומלץ לעבור לדיאטה נטולת גלוטן.

5. כאב ראש פועם

כולנו סובלים מכאבי ראש מדי פעם, אך אנשים עם אלרגיה לגלוטן, וביחוד אנשים בעלי רגישות לגלוטן וחולי צליאק, נוטים לסבול מהם הרבה יותר, ולחלקם יש אפילו מגרנות שנגרמות בעקבות צריכת גלוטן. מחקר שנעשה באוניברסיטת קולומביה בשנת 2012 מצא ש-56% מהסובלים מרגישות לגלוטן ו-30% מחולי הצליאק סבלו מכאבי ראש כרוניים, בניגוד ל-14% מהאנשים שאינם אלרגיים לגלוטן. 

6. מוח מעורפל

האם אתם לפעמים מרגישים איטיים? האם אתם לפעמים שוכחים לסיים מטלות וחושבים שהמוח שלכם מאכזב אתכם? קשיי ריכוז, בעיות זיכרון בטווח הקצר או איבוד רצף המחשבות, הם תסמינים קבועים של שלושה סוגי אלרגיות לגלוטן (צליאק, רגישות לגלוטן וגלוטן אטקסיה). אם הסימן הזה מופיע לצדם של האחרים, יתכן שהגלוטן אחראי לפעולות לא תקינות של המוח שלכם.

גלוטן, סימנים, רגישות, אלרגיה, צליאק
 

7. הפרעות קשב וריכוז

בין אם לילדכם יש בעיות קשב וריכוז, או שאתם חושבים שאולי אתם סובלים מהבעיה, יתכן שהמצב נגרם עקב אלרגיה לגלוטן. עדיין לא ברור אם אנשים בעלי רגישות לגלוטן סובלים יותר מהפרעות קשב וריכוז ומחקרים עדיין נעשים על הנושא, אך הורים רבים מדווחים שדיאטה ללא גלוטן השפיעה באופן חיובי על תהליכי הלמידה והפרעות הקשב של ילדיהם. יכול להיות שההשפעה קשורה לירידה בצריכת כמות הסוכר הגבוהה שנמצאת ברוב המוצרים שכוללים גלוטן, אך בשורה התחתונה, דיאטה נטולת גלוטן עשויה להועיל לילד בעל בעיות קשב וריכוז.

8. דכאון וחרדה

מחקרים עדכניים מצאו ש-1 מתוך כל 8 מבוגרים בישראל סובל מדיכאון. זו אותה הסטטיסטיקה שנוגעת למחלות הלב ולסוכרת, וכמובן שכולנו נעשים עצבניים, או מתוסכלים מפעם לפעם, אך האם קיים קשר בין מצבנו הנפשי לצריכת גלוטן? התשובה היא לא חד משמעית. מחקרים רבים מצאו קשר בין מחלת הצליאק לבין חרדה ודיכאון אצל נערים ומבוגרים כאחד. בנוסף, אנשים שסובלים מרגישות לגלוטן מדווחים על חרדות ודיכאונות ברמות שנראות גבוהות יותר מאלו של כלל האוכלוסייה, אך עד היום עוד לא נעשה שום מחקר מקיף שיוכל לאושש את המסקנות האלה. 

9. בעיות פוריות

קיים קשר הדוק בין בעיות פוריות לבין מחלת הצליאק, ואכן גברים ונשים כאחד שאובחנו כחולים בצליאק דיווחו על קשיים בניסיון להביא ילדים לעולם. רופאים עדיין אינם בטוחים אם הבעיה טמונה במחלה עצמה או בהשלכותיה על שינויי התזונה של החולים, אך מחקרים הראו שדיאטה נטולת גלוטן נכונה יכולה להעלות את רמת הפוריות גם אצל אנשים שאינם סובלים מצליאק.

גלוטן, סימנים, רגישות, אלרגיה, צליאק
 

התמודדות עם אלרגיה לגלוטן

אז מה לעשות אם מצאנו אצלנו סימנים שקטים לאלרגיית גלוטן? דבר ראשון, פנו לרופא והתייעצו איתו בנושא. הרופא ישלח אתכם לבדיקות שיצליחו לאשש או להפריך את ההנחה, ויתאימו עבורכם תפריט ייחודי. מעבר לזאת, תוכלו להתחיל בדיאטה ללא גלוטן כבר עכשיו, ולראות האם חל שיפור במצבם של התסמינים שהצגנו בכתבה. נסו את הדיאטה לכמה שבועות והיו קשובים לשינויים שיתרחשו בגופכם.

אם ברצונכם להתחיל בדיאטה ללא גלוטן. מומלץ להתייחס לטיפים הבאים:

  • לחם ללא גלוטן רצוי להקפיא בפרוסות ולהשתמש בכל פעם במנות קטנות. תוכלו להכין ממנו גם צנימים.
  • כשאוכלים במסעדה, מומלץ לברר האם קיים תפריט ללא גלוטן, ובנוסף כדאי להיזהר מגלוטן שמסתתר במאכלים כמו תבשילים עם אבקת מרק, רוטב סויה או תבלין גריל עוף.
  • גם קרמים ותכשירי קוסמטיקה עלולים להכיל גלוטן.
  • אם אתם משתמשים בתרופות, בררו עם הרוקח שאינם מכילים קמח או עמילן.
  • אפשר לטגן שניצלים או חצילים באורז טחון, קמח תפו"א או קמח תירס, שהם ללא גלוטן. בהכנת קציצות או כדורי דגים יש לערבל את החומרים כרגיל אך ללא קמח ולבשל רגיל. תוכלו לטחון עם תפו"א במקום עם לחם.

 

מאכלים שמומלץ להימנע מהם

דגנים

מומלץ להימנע מדגנים מסוימים ומאכלים שמכילים אותם כדי להימנע מגלוטן. הרשימה כוללת קמח חיטה, כוסמין, בורגול, סולת, סובין חיטה, קמוט, דורום, לתת ומוצרים שכוללים אותם כגון לחם, קוסקוס, ופלים, דגני בוקר, עוגות, קרקרים, בורקסים, שקדי מרק, קרוטונים ופסטה. לרבים מהמאכלים האלה ניתן למצוא תחליפים ללא גלוטן.

תבלינים ורטבים

תבלינים ורטבים רבים מכילים גלוטן. מומלץ להימנע מהמאכלים הבאים, אלא אם כן הם מכילים תווית שמוכיחה שאין בהם גלוטן: רוטב סויה, רוטב ווסטרשייר, משפר הטעם מונוסודיום גלוטמט, עמילן מעובד ורטבים שונים לסלט.

משקאות אלכוהוליים

משקאות אלכוהוליים מסוימים כמו בירה מכילים בתוכם דגנים ועל כן מכילים גלוטן. הרשימה כוללת גם וויסקי, ג'ין וסוגים רבים של וודקה.

בשר מעובד

בנוסף לכך שהם מכילים כימיקלים מסרטנים, כמעט כל סוגי הבשר המעובד כוללים בתוכם גלוטן, ובעיקר נקניקיות ונקניקים שמכילים בתוכם גלוטן כחלק מתהליך היצור שלהם.

ממתקים וחטיפים

אם החלטתם להתחיל בדיאטה נטולת גלוטן, עליכם לוותר על ממתקים וחטיפים שיש בהם קמח. גם מאכלים כמו שוקולד, גלידה ופירות יבשים עשויים להכיל תוספות מסוכנות, אז היזהרו מהם.

אז מה מותר לאכול?

דיאטה ללא גלוטן אמנם נראית קשה, אך היא אינה בלתי אפשרית. העובדה שקמח אינו חלק מהתפריט, לאו דווקא אומרת שלא תקבלו את הפחמימות להן גופכם זקוק. המאכלים הבאים יהיו מצוינים לדיאטה ללא גלוטן:

ירקות מלאים בפחמימות

תוכלו לקבל את מנת הפחמימות שלכם בצורה בריאה ומזינה יותר אם תכניסו אותם לגופכם באמצעות תפוחי אדמה, בטטות ותירס שמכילים כמות רבה של פחמימות. בנוסף הם יספקו לגופכם ויטמינים ומינרלים. תפוח האדמה למשל מלא באשלגן, שעוזר להפחתת הסיכון ללחץ דם גבוה ולמחלות לב.

אורז חום

האורז הלבן הוא אורז מעובד שקיבל מרקם מעודן וחיי מדף ארוכים, אך הוא מכיל פחות רכיבים תזונתיים חשובים. רצו להחליף אותו ולאכול במקומו אורז חום שהוא דגן מלא ועשיר בחלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים מקבוצת B ונוגדי חמצון החיוניים לבריאות ולתפקוד תקין של הגוף.

קטניות

קטניות לא מכילות גלוטן, ולכן מומלץ לשלב אותן בתפריט היומי. הן כוללות אפונה יבשה, חומוס, פולי סויה, עדשים, פול ירוק ופול מצרי. הקטניות הן מקור מצוין לחלבון צמחי, מקור מעולה לפחמימות מורכבות, הן דלות שומן ומכילות סיבים תזונתיים המסייעים לבריאות הלב, מערכת העיכול, איזון סוכרת וכן גם לדיאטות הרזיה.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: