maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

הזמן הטוב והגרוע ביותר לצריכת מזונות בסיסיים במהלך היום

 בזכות שפע של מידע בנושאי בריאות ותזונה חכמה שכולנו נחשפים אליו יותר ויותר בשנים האחרונות, הרבה יותר קל לנו לבצע את האבחנה בין מזונות בריאים ומזיקים. אנחנו בדרך כלל יודעים מתי אנחנו אוכלים קלוריות "ריקות" ומתי אנחנו צורכים מזון בריא שמזין את גופנו ומרבית האנשים חושבים שזה כל מה שצריך לדעת. אך האמת היא שמזונות בסיסיים שונים כמו בשר, ירקות, פירות ומוצרי חלב אינם מתאימים לצריכה לאורך כל שעות היום, ויניבו את מירב התועלת בשעות מסוימות, ואילו באחרות הם אף עלולים לגרום לנזק. אז למה לא כדאי לפתוח את הבוקר עם מיץ תפוזים ומה ההשלכות של אכילת עגבנייה לפני השינה? הגיע הזמן שתכירו את המידע הזה ותגלו אילו מזונות מומלצים לצריכה בחלקי היום השונים.

1. בשר 

בשר, ובעיקר בשר אדום ומעובד, הפך להיות מזון שרבים נזהרים ממנו בשנים האחרונות בשל ההבנה שצריכה מופרזת שלו מעלה את הסיכוי לסבול ממחלות שונות. למרות זאת, לבשר יש גם יתרונות בריאותיים לא מבוטלים שכוללים תכולה גבוהה של חלבונים, אבץ וויטמינים וברזל, ולכן לאלו מכם שאינם נמנעים מצריכתו בשל סיבות מצפוניות או בריאותיות כדאי לשים לב מהו הזמן המתאים ביותר לצריכתו במשך היום.
הזמן הנכון לאכילת מזונות מסוימים: בשר אדום נצלה על גריל
 

מומלץ – לארוחת צהריים 

כמות הברזל שבבשר מהווה מקור טוב להטענת תאים ואיברים בגוף בחמצן שנישא על ידי ההמוגלובין לכל חלקי הגוף. ההשפעה המידית של כך היא ירידה ברמת העייפות שבדרך כלל תוקפת אותנו בשעות האלו של היום. 

לא מומלץ – לארוחת ערב

זמן העיכול של בשר יכול להגיע עד ל-5 שעות ולכן צריכתו בשעות שלפני השינה יכולה לפגוע בתפקוד של מערכת העיכול שלכם ולגרום לתחושת כבדות שמזיקה לאיכות השינה.

2. תפוזים

פירות הדר מלאים בוויטמינים, תורמים לשמירה על לחץ דם תקין, מורידים את רמת הכולסטרול בגוף, מפחיתים דלקות, משפרים את תהליך העיכול והכי חשוב, טעימים. רובנו חושבים שכדאי לפתוח את הבוקר עם מיץ תפוזים טבעי אך זה לא בהכרח הזמן הטוב ביותר לשתות אותו או לצרוך את הפרי הזה...
הזמן הנכון לאכילת מזונות מסוימים: תפוזים חצויים

מומלץ - כחטיף בין ארוחות

לתפוזים ומיץ תפוזים יש השפעה מרעננת על הגוף ויכולת לסייע בהעלאת קצב חילוף החומרים ולכן הם יהיו מושלמים כחטיף בין הארוחות, כאשר אנחנו רוצים לנשנש משהו שייתן לנו אנרגיה ולא יכביד עלינו מבחינה בריאותית וקלורית.

לא מומלץ – לארוחת בוקר

את ההמלצה להימנע מתפוזים בארוחת הבוקר כדאי לסייג ולהבהיר שמדובר בהימנעות מצריכת תפוזים או מיץ תפוזים על בטן ריקה, מפני שהדבר עלול להוביל להתפתחות אלרגיות, גירוי של המעי, והיווצרות של דלקת בתאי הרירית שמצפים את הקיבה. אם אתם רוצים לאכול תפוז בבוקר, עשו זאת זמן מה לאחר ארוחת הבוקר שלכם, כדי להימנע מהשפעות שליליות של הפרי על מערכת העיכול.

3. קישואים וזוקיני

אף שאחד מגיע בצבע ירוק בהיר והשני ניחן בגווני ירוק כהה, אין הבדלים משמעותיים בין הקישוא והזוקיני מבחינת הערכים התזונתיים העשירים שלהם - שכוללים אשלגן וויטמין A - ושניהם סוג של דלעת, אם לא ידעתם.
הזמן הנכון לאכילת מזונות מסוימים: זוקיני פרוס

מומלץ – לארוחת ערב

הקישוא והזוקיני הם מקורות טובים לסיבים תזונתיים שמנקים את דרכי העיכול והמעיים, לכן הם מומלצים לצריכה כחלק מארוחת ערב קלילה לפני השינה או כסיום לארוחת צהריים כבדה.

לא מומלץ – לארוחת בוקר

כאשר אנחנו קמים בבוקר אנחנו בדרך כלל מיובשים וגופנו צריך להשיב לעצמו את הנוזלים שאיבד במהלך הלילה. הקישוא והזוקיני הם ירקות משתנים - בשל תכולת האשלגן שבהם - שגורמים לגוף לאבד נוזלים ולכן לא רצוי לצרוך אותם במהלך ארוחת הבוקר.
 

4. עגבניות

בין שאתם מתייחסים לעגבנייה כפרי או ירק, היא מככבת במטבח שלנו כמעט בכל ארוחה. העגבנייה עשירה בין היתר בליקופן – פיגמנט טבעי הפועל כנוגד חמצון שמסייע במניעת מחלות סרטן, בשיפור תפקוד מערכת החיסון ומפחית דלקות. אך אם אתם נוהגים לקצוץ עגבנייה כתוספת לארוחת הערב שלכם, כדאי שתדעו שזה לא בהכרח הזמן הטוב ביותר לצרוך אותה...
הזמן הנכון לאכילת מזונות מסוימים: אשכול עגבניות

מומלץ – לארוחת הבוקר

החומצות האורגניות המצויות בעגבנייה מסייעות לפעילות מערכת העיכול, המעיים והלבלב ומאזנות את הסביבה החומצית-בסיסית של הגוף ולכן היא מהווה תוספת נהדרת לכל ארוחת בוקר בה אנו "מתניעים" את מערכת העיכול.

לא מומלץ – לארוחת ערב

לכמות גבוהה מדי של חומצה אוקסלית המצויה בעגבנייה יש השפעה שלילית על הפרשת המינרלים בגוף והיא אף גורמת לתחושת נפיחות שעלולה להציק לכם במהלך הלילה.

5. תפוח עץ

תפוח עץ הוא אחד הפירות הבריאים ביותר שניתן לצרוך; בקליפת התפוח, שרצוי לשטוף ולהשאיר על הפרי, מצוי רב-סוכר בשם פקטין אשר מסדיר את פעילות המעיים ומשפר את רמות הכולסטרול הטוב. בנוסף, הפקטין מחזק את רירית המעי הגס ומסייע בהרחקת גורמים מסרטנים מתאי הגוף.
הזמן הנכון לאכילת מזונות מסוימים: תפוחי עץ

מומלץ – לארוחת בוקר

תפוח עץ מלא בסיבים תזונתיים ומשביע פי 2 מלחם לבן, ולכן הוא משמש כפרי נהדר להרגעת התיאבון של הבוקר ולשמירה על צריכה קלורית מאוזנת במהלך היום.

לא מומלץ – לארוחת ערב (או לפני צחצוח שיניים)

תפוחי עץ מעלים את רמת החומציות בקיבה וגם את זו שבחלל הפה, מה שעלול לפגוע באמייל השן. לכן אם אתם רוצים לצחצח את השיניים לאחר אכילתם יש להמתין כ-45 דקות ולהקפיד על שתיית מים אחרת אתם עלולים לפגוע בשכבת ההגנה החשובה הזאת.

6. סוכר

הפחתת צריכת הסוכר בתזונה שלנו היא דבר מומלץ לאורך כל שעות היום במיוחד אם מדובר בסוכר לבן ומעובד, אך עבור רובנו הדבר הוא קשה ואף בלתי אפשרי. אם אתם מרגישים שאתם לא יכולים לשתות את הקפה שלכם ללא סוכר או להימנע מנשנוש של עוגייה, העדיפו לעשות זאת בזמנים מסוימים ולא לאורך כל שעות היום.
הזמן הנכון לאכילת מזונות מסוימים: קוביות סוכר מונחות בכלי מרובע ועל המשטח תחתיו

מומלץ – לארוחת בוקר

אם אתם צורכים פחמימות פשוטות (ולא מורכבות) כמו אלו הקיימות בסוכר הלבן, בפירות, בדבש ובמאכלים דומים, הגוף שלכם יפריש אינסולין מהלבלב ויעניק לכם תחושת שובע ועוררות קצרה שתימשך 20 דקות בערך. היתרון של צריכתן בבוקר הוא שלגוף קל יותר לשרוף את הקלוריות בשלב זה של היום.

לא מומלץ – לארוחת ערב

צריכת סוכר לפני שעות השינה גורמת לתחושת ערנות שאינה רצויה בשלב זה של היום, ותתבטא גם בבוקר שלמחרת, כאשר נחוש רעבים יותר מפני שהגוף שלנו ידרוש להעלות חזרה את רמות הסוכר שירדו במהלך הלילה. 

7. בננות 

בננה היא פרי שמעלה את רמות הסרוטונין בגוף ומשפיעה על מצב הרוח שלנו, בנוסף לכך הבננה טובה גם לבניית השרירים שלנו, לפעילות מעיים תקינה ואפילו לרמות הברזל בדם, אז למה בכל זאת לא כדאי לאכול אותה בכל שעות היום?
הזמן הנכון לאכילת מזונות מסוימים: אשכול בננות

מומלץ – לארוחת צהריים

הסיבים התזונתיים שמצויים בבננות תורמים לתפקוד יעיל של מערכת העיכול, מזרזים את התרוקנות המעיים ומונעים עצירות ולכן הם התוספת המושלמת לתזונה היומית שלכם לאחר ארוחת צהריים מלאה. אם לא די בכך, הבננות גם יסייעו לכם במניעת צרבות. 

לא מומלץ – לארוחת ערב

בננות הן מזון שידוע כמגביר ליחה ולכן צריכתו לפני שעות השינה עלול להוביל לתחושה מטרידה בגרון ובמערכת הנשימה שתקשה עליכם את השינה. בנוסף לכך, רצוי לצרוך בננות עם תוספת של מזון משלים ולא על בטן על בטן ריקה, כדי לווסת את רמות החומציות והאינסולין שעולה בגוף כתוצאה מצריכתן - וזה נכון לגבי כל שעות היום.

8. קטניות

הקטניות שנחשבו פעם לאוכל פשוט וזול מהוות בסיס תזונתי חשוב לאורח חיים בריא – מחומוס לאפונה, ומפול לסויה – כולן הן קטניות בריאות שרצוי לשלב בתזונה שלנו. עם יתרונות כאלה היה ניתן לחשוב שמזון טבעי ומומלץ שכזה יתאים לצריכה מתי שרק תרצו, אך מתברר שיש זמן ועת לכל דבר גם כאשר מדובר על קבוצת המאכלים הבריאה הזו.
הזמן הנכון לאכילת מזונות מסוימים: שקי קטניות מוצבים בחנות

מומלץ – לארוחת צהריים

הסיבים התזונתיים המצויים בקטניות עוזרים לפעילות של מערכת העיכול ומורידים את רמות הכולסטרול בדם, ויחד עם תכולת החלבונים הגבוהה בהן, הם מסייעים ליצירת תחושת שובע ארוכה יותר שכולנו מקווים לקבל בארוחת הצהריים שלנו.

לא מומלץ – לארוחת הבוקר

אכילת קטניות בשעות הבוקר לא מפחיתה מהיתרונות התזונתיים שלהם, ואם תקפידו להשרות אותן היטב, לא תסבלו גם מתופעות של הצטברות גזים. הבעיה העיקרית של צריכת קטניות בשעות הבוקר היא שמדובר במזון ממלא ולעיתים די כבד, שעלול לגרום לכם לחוש עייפות וחוסר אנרגיה. אגב, זו הסיבה לכך שאתם מרגישים כל כך עייפים אחרי החמין של יום שבת.
 
9. יוגורט
ליוגורט יש יתרונות בריאותיים רבים שכוללים הימצאות של חיידקים טובים שמסייעים לפעילות מערכת העיכול והמערכת החיסונית, בנוסף לתכולת סידן, חלבון וויטמינים גבוהה. מומלץ לצרוך יוגורט טבעי שמכיל רק חלב וחיידקים ידידותיים ולא כזה שהוסיפו לו סוכר, פירות, או תוספות מתוקות וכמובן שלא כזה שמכיל חומרים מייצבים ומשמרים.
הזמן הנכון לאכילת מזונות מסוימים: יוגורט עם תוספת גרנולה ופירות יער

מומלץ – לארוחת ערב

מכיוון שהיוגורט קל לעיכול אפילו עבור מי שרגיש ללקטוז, אם תוסיפו לו שקדים, אגוזים, פירות חתוכים או גרנולה תיצרו לעצמכם את ארוחת הערב המזינה והמושלמת שתסייע לכם לישון ברוגע. 

לא מומלץ – לארוחת בוקר

יוגורט מחלב בקר הוא מזון בעל חומציות גבוהה ואיננו מומלץ לצריכה על בטן ריקה, בייחוד כאשר אין לו תוספת של גרעינים כמו דלעת וחמניות או זרעים ושקדים שיאזנו אותו. אם אתם צורכים בבוקר יוגורט דל שומן או יוגורט ממותק המגיע עם תוספות, אתם מאבדים הרבה מהיתרונות הבריאותיים שלו ופותחים את הבוקר שלכם בצריכה לא יעילה של סוכר עודף, ולכן עדיף לוותר על היוגורט של הבוקר. 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: