maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

הכוסמין - תחליף נהדר לחיטה

מיהו הדגן בעל השם התמוה "כוסמין"? לא, זו לא כוסמת, זה כוסמין.

לאחרונה החל לפשוט הטרנד המבורך בארה"ב ואוסטרליה של אוכל נטול / מופחת גלוטן שחלקו מבוסס על הדגן כוסמין.
הגל הבא בתודעת התזונה מושתת על גישה חדשה בתזונה שתוכנה : אכילה מרובה של חיטה גם חיטה מלאה גורמת לאלרגיות מזון.
ישנם אנשים רבים שמפתחים / פיתחו אלרגיה לחיטה , האלרגיה היא בעיקר לתכולת הגלוטן הגבוהה הנמצאת בגרעין . הם אינם מפתחים את מחלת הצליאק (לאנשים אלו אסור לאכול חיטה כלל) אלא גופם מגיב בתגובה אלרגית כגון: אי נוחות במערכת העיכול , נפיחות , גזים , עצירות , יציאות לא סדירות , ואף תסמינים מערכתיים שאינם קשורים למערכת העיכול ישירות כמו פטריות בצפורניים, אסטמה ועוד...
התפיסה שעומדת מאחורי גישה זו גורסת שעם השנים והתפתחות האנושות כול דור פיתח עמידות , כלומר אי סבילות לגלוטן החיטה , וזאת בשל האכילה המרובה והזמינה של פחמימות בעידן המודרני .
אם נביט לעומק, בדר"כ אותו מוצר שאנו צורכים אותו הרבה , יהיה המוצר שעושה לנו את הבעיות והצרות , וברגע שנסיר אותו , נחווה הקלה בתסמינים.
בעידן המודרני הקלות בהשגת החיטה והשימוש המרובה במזונות המרכיבים קמח חיטה הפכו את המוצר לזמין ויתכן שגם בעייתי, כול אחד מוזמן להכין רשימה של מאכלים אותם הוא אכל במשך היום , ולבחון כמה אחוזים מהם מרכיב : חיטה.

כוסמין
סקירה היסטורית ואיפיונים תזונתיים:
הכוסמין (שאין לו קשר לכוסמת) הוא דגן מקורב לחיטה ומקורו ממערב מזרח אסיה. הכוסמין היינו מהדגנים הראשונים המוזכרים בתנ"כ.
לאחרונה הכוסמין זוכה לפופולאריות מחודשת באירופה בעקבות תרגום של כתב יד מיסטי מהמאה ה 12 של מרפא בשם ST. HILDEGARD OF BINGEN , שהילל את הכוסמין כדגן תבואה שהיינו הנוח ביותר לעיכול ע"י מערכת העיכול.
עד לאחרונה הכוסמין היה מזונם של סוסי מירוץ בארה"ב , ושימש תחליף לשיבולת שועל.
התועלת העיקרית באכילת כוסמין היינו עבור אנשים שמגיבים באופן אלרגי לחיטה אך אינם מגיבים באותו אופן לכוסמין.
למרות שהכוסמין מכיל גלוטן אך אחוזו נמוך בהשוואה לחיטה , אנשים שרגישים לגלוטן בדר"כ יכולים לסבול את הכוסמין , אך דבר זה אינו נכון לגבי חולי צליאק , להם הכוסמין אסור למאכל.
כדאי לדעת שככול שאחוז הגלוטן בקמח גדול יותר כך קל יותר להתפיח את הקמח ולייצר לחם אוורירי בנפח גדול , איפיון זה מסביר את החיבה הרבה לחיטה הפופולארית שמוכרת לנו ממדפי המרכולים.
הגרעין של הכוסמין גדל עם קליפה עבה שמגנה עליו מפני זיהום ומזיקים , כך הקליפה נשארת ללא פגם , ושומרת על טריות הגרעין. בזכות כך ושלא כמו הדגנים האחרים את גרעין הכוסמין פחות מרססים בכימיקלים וזה מקל על גידולו ועל הגידול האורגני בפרט .
אפשר לראות את זה באופן מטאפורי שכשם שהקליפה חזקה , כך גם היכולת של הדגן כוסמין לחזק את מערכת החיסון .
הכוסמין עשירה במרכיבים כגון: חלבונים (יותר מאשר בחיטה) , שומנים, ויטמיני B   במיוחד תכולה גבוהה של ניאצין B3-  , ריבופלבין ותיאמין, מנגן ונחושת, יש גם יותר סיבים מאשר בסוגים שונים של חיטה. חשוב לציין כי סיב הכוסמין מסיס במים , הוא מתמוסס בקלות ובכך מאפשר הטמעה תזונתית טובה יותר של ערכי הכוסמין לגוף .
תכולת הויטמין B3 – ניאצין , שנמצא בכוסמין עוזר לאנשים שסובלים מכולסטרול וגם לסובלים ממיגרנות . הכוסמין הוא בעל אינדקס גליקמי (מדד עליית הסוכר בדם לאחר אכילה) נמוך – בינוני, ואילו לגרגירי הכוסמין יש ערך גליקמי נמוך יותר מאשר ללחם כוסמין. הכוסמין מסייע בתהליכי דיאטה , חילוף חומרים , מניעת טרשת עורקים ושמירה על שלמות כלי הדם .

איפיונים תזונתיים ע"פ הרפואה הסינית:
מחמם , טעם מתוק , תומך בטחול ובלבלב , תומך באנשים חלשים , מלחלח יובש.
לעיתים קרובות מטפלים בו באנשים שסובלים משלשול , עצירות , עיכול לקוי, ובעיות במערכת העיכול כמו תסמונת המעי הרגיש , מיגרנות וכולסטרול.
 
באפיה-
משום שבצק זה מכיל פחות גלוטן הוא זקוק לפחות לישה וזמן ההתפחה קצר יותר מבצקים המבוססים על קמח חיטה .
בהמרת מתכונים מקמח חיטה לקמח כוסמין כדאי להפחית כרבע מכמות המים , ולהוסיף אותם בהדרגה לפי הצורך .
 
בבישול –
רצוי לשטוף ולברור את גרעיני הכוסמין , ממומלץ להשרות 4-8 שעות . בזמן הבישול יש להוסיף מים בכמות גדולה פי 3 מכמות הכוסמין , בגלל הקליפה העבה הבישול אורך זמן רב ( קרוב לשעה ) .
 
סלט ירקות עם כוסמין :
1 כוס גרגירי כוסמין
2 כוסות מים
ירקות לפי החשק
כנ"ל תיבול ( מלח ותבלינים )
מרתיחים את המים , מוסיפים את הכוסמין , מבשלים 50 דקות לערך , מצננים את הגרגירים מוסיפים לסלט הירקות ומתבלים.
 
בתאבון !
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
תכנים קשורים: בריאות, גלוטן, כוסמין, חיטה, דגנים
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: