maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

אורז מלא או מלא אורז?

אורז מלא עדיף על אורז לבן, רוב התזונאים יסכימו עם קביעה זו. יחד עם זאת, נראה כי רבים מאיתנו נשארים נאמנים דווקא לאורז הלבן. למה? מהם היתרונות של האורז המלא? כיצד הם עומדים בהשוואה מול האורז הלבן? ואיך מבשלים אורז מלא כמו שצריך?

ההבדל בין האורז הלבן לאורז המלא הוא בתהליך העיבוד. גם זה שעובר האורז אחרי הקטיף, וגם בתהליך העיכול שהוא עובר בגוף שלנו.

באורז המלא מוסרת רק קליפת הזרע החיצונית, כך שנשמרים המינרלים והסיבים החיוניים. את האורז הלבן, לעומת זאת, "משייפים" בתהליך העיבוד עד לזרע הלבן, כך שקליפות הבריאות מוסרות והוא נותר ללא הרבה ערך תזונתי.

בהשוואה לאורז לבן, אורז מלא הוא מקור טוב יותר של סובין וסיבים תזונתיים, כמו גם של מינרלים כמו מגנזיום, נתרן ואבץ.

בנוסף, בעוד שהעמילן של האורז הלבן מתפרק בגוף מהר והופך לסוכר, מה שיגרום לנו בסופו של דבר לרצות לאכול עוד ועוד, הרי שהסיבים שבאורז המלא גורמים לו להתפרק לאט יותר, מה שמגביר את תחושת השובע.

נכון, בספירה הקלורית נראה שאין הבדל משמעותי בין אורז לבן לאורז מלא, אך כאשר לוקחים בחשבון את המכלול של המרכיבים העיקריים, מסתמנת העדפה ברורה.

 

אורז לבן (לפי 100 גרם מבושל) אורז מלא (לפי 100 גרם מבושל)
קלוריות: 130 קלוריות: 111

שומן: 0.28 גרם

מתוך זה, שומן רווי: 0.0077 גרם

שומן: 0.9 גרם

מתוך זה, שומן רווי: 0.18 גרם

נתרן: 1 מ"ג נתרן: 5 מ"ג
פחמימות: 28 גרם פחמימות: 23 גרם
חלבון: 2.7 גרם חלבון: 2.6 גרם
סיבים תזונתיים: 0.4 גרם סיבים תזונתיים: 1.8 גרם
ברזל: 1.2 מ"ג ברזל: 0.42 מ"ג
מגנזיום: 12 מ"ג מגנזיום: 43 מ"ג
אבץ: 0.49 מ"ג אבץ: 0.63 מ"ג
מים: 68 מ"ג מים: 73 מ"ג

 

אם הוא כל כך בריא, מדוע הוא לא פופולארי?

הבעיה באורז מלא שהוא מצריך קצת יותר סבלנות, גם בתהליך הבישול וגם כטעם נרכש. הרבה אנשים מסתבכים בתהליך ההכנה ולא נהנים מהטעם, אך אם נלמד כיצד להכין אותו כמו שצריך, אולי יהיה לנו קל יותר להעדיף אותו.

 

איך מכינים אורז מלא כמו שצריך?

כוס אחת של אורז מלא מספיקה ל-2 עד 3 אנשים.

זמן בישול כולל: 40 דקות

 

 

מלאו כוס מדידה באורז מלא

אורז מלא
 

שטפו את האורז במסננת 2-3 פעמים.

הניחו סיר בינוני על אש גבוהה, ומלאו אותו בשתי כוסות מים.

הביאו את המים לרתיחה.

 

אורז מלא
 

כשהמים מתחילים לרתוח הוסיפו לסיר את האורז השטוף.

ערבבו את האורז מעט כדי לוודא שהוא מתפזר באופן שווה בתוך הסיר.

זה הזמן להוסיף תיבול לבחירתכם.

אורז מלא
 

הנמיכו את האש וכסו את הסיר עם מכסה.

תנו לאורז להתבשל מבלי לגעת בו.

אורז מלא
 

לאחר 15-20 דקות, האורז צריך להיות עשוי, וכל הנוזלים שבסיר צריכים להיספג.

עם זאת, במידה והכנתם מנה כפולה, זכרו: על כל כוס אורז, מוסיפים 10 דקות לבישול.

אורז מלא
 


כשהאורז מבושל, כבו את האש.

תנו לו לשבת עם מכסה סגור במשך 5 דקות נוספות.

העבירו לצלחת הגשה - בתאבון!

אורז מלא

 

מקור תמונות: www.healthaliciousness.com

ליקטה וערכה: טל עזר

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: