maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 עובדות חשובות על המזון שאנחנו צורכים

לסגל הרגלי תזונה נכונים זה מורכב, בעיקר בגלל שאוכל הוא דבר מורכב. גם אם אנחנו מקפידים לקרוא את השורות הקטנות שעל כל תווית, הרי שאנחנו לא תמיד מבינים מה זה אומר והאם זה טוב לנו.

לסופרי הקלוריות ומנשנשי המתוק, לאלה שמעולם לא השגיחו ולאלה שכל כך מנסים, הנה 10 עובדות חשובות על המזון שאנחנו צורכים. אולי את חלק מהדברים כבר ידעתם, אבל הגיע הזמן שתיקחו אותם לתשומת ליבכם:


1. לחמאה ולמרגרינה יש ערך קלורי דומה. הרבה אנשים יסרבו לאכול חמאה בטענה שהיא משמינה ויעדיפו מרגרינה שלכאורה יש לה ערך קלורי נמוך, אך זה לא נכון. ההבדל בין חמאה למרגרינה הוא שלחמאה יש יותר שומן רווי מה שעשוי להגדיל את רמת הכולסטרול בגוף, ובמרגרינה, בדרך כלל, השומן הוא בלתי רווי מה שאמור לסייע בהפחתת רמת הכולסטרול. בשורה התחתונה - לרמת הכולסטרול שבמוצרים אין השפעה על הערך הקלורי שלהם, שהוא גבוה במידה דומה. בידקו את התוויות כדי להיות בטוחים.

 

2. ככלל, אוכל דל שומן אינו אומר שהוא גם דל קלוריות. נכון, ליוגורט שמכיל 3% שומן לעומת יוגורט שמכיל 1.5% שומן או אפילו 0% שומן, יש ערך קלורי גבוה יותר, אך חשוב להבין שמדובר בהבדל מזערי בין המוצרים. שווה לכם לבדוק! השוו בין מוצרים דלי שומן למוצרים בגירסה "השמנה" שלהם והיווכחו שאין משמעות קלורית. לאלה מביננו שעושים דיאטה ומקפידים על ספירת קלוריות יומית זה משמעותי.

 

3. על הרבה מוצרי מתיקה רשומה האזהרה "עשוי להכיל עקבות של בוטנים, אגוזים ושקדים" אך רובנו לא מבינים למה התכוון היצרן כאשר כתב "עשוי" - מה, הוא לא יודע? ובכן, לאלה מביננו שלא אלרגים לבוטנים / אגוזים / שקדים, התווית הזו נראית סתמית ואף מגוחכת, אבל לאלה שאלרגים, התווית הזו היא מצילת חיים. מכיוון שממתקים ושוקולדים מיוצרים במפעלים גדולים, בכמויות מסחריות ובמגוון גדול של טעמים - האפשרות שבוטנים, אגוזים או שקדים יתערבבו במהלך הייצור עם חומרים אחרים היא סבירה והיצרן מודע לה. גם אם "העקבות" אינן מורגשות בטעם, האלרגים עשויים להגיב להן בצורה חמורה. לכן האזהרה.

 

4. מזון שנמצא בקירור אינו בהכרח טרי, בטוח לאכילה ונטול חיידקים. החוכמה היא אחסון וקירור נכונים. ירקות שנמצאים בתוך שקית שיושבת בתוך מגירה במקרר אינם בהכרח נשמרים לאורך זמן, להפך, יש סיכוי שהם ירקיבו יותר מהר דווקא בגלל האיחסון הלוקה. כנ"ל לגבי בשר  - העובדה שהוא יושב לו על מדף מקורר, אינה מבטיחה שמירה על טריותו, להיפך, אם הוא לא עטוף כהלכה או בא במגע עם חומרי גלם אחרים שאינם עטופים כהלכה, עשויים להיווצר עליו חיידקים מסוכנים. הקפידו לאחסן את המזון ואת חומרי הגלם שזקוקים לקירור בצורה הנכונה. אם זה לעטוף את המוצרים או לאחסן אותם בקופסאות נוגדות לחות או כאלה השומרות על טריות. אבל לזרוק חצי לימון בתוך קערית במקרר לצורך שימוש חוזר, לא נחשב פיתרון חסכוני אלא דווקא מקור לזיהום. 

 

5. בצק עוגיות זה דבר טעים שכיף לנשנש תוך כדי האפייה אבל הוא מסוכן למאכל. במצבו הגולמי הוא עשוי להכיל חיידקים כמו סלמונלה שנמצאת בביצים וכל עוד הוא לא אפוי, עדיף שלא לגעת בבצק, אלא רק אחרי האפיה.

 

6. רופאים מאמינים שבשביל איזון בדם ובניית העצמות, הגוף צריך לצרוך סידן וזרחן, שמצויים לרוב במוצרי גבינה. על תוויות האוכל לא תמיד נמצא אינדיקטורים ברורים לנוכחות סידן או זרחן שכן לרוב הם מופיעים כ"פוספאטים"; שילוב מלחים של אשלגן, מגנזיום, סידן וזרחן שיש להם רמת מסיסות מצוינת בגוף ומלבד השפעתם החיונית לבניית העצמות, הם גם שומרים על חיי המדף של המזון בו הם נמצאים. הזרחן הוא מינרל חיוני שמסייע בתהליכים חשובים של הגוף ואדם מבוגר זקוק לכ-1000 מ"ג ממנו ביום, אך כאשר יש עודף רב של זרחן בגוף, נפגע האיזון בינו לבין הסידן והגוף יאלץ "לשלוף" סידן מתוך העצמות וכתוצאה מכך הן יפגעו. לידיעתכם, הזרחן הוא גם מרכיב דומיננטי במשקאות מוגזים. הקפידו על צריכה מאוזנת.

 

7. פירות הם אומנם עתירי ויטמינים אך הערך הקלורי היחסי שלהם הוא די גבוה, מכיוון שיש בהם הרבה סוכר. אין זה משנה אם מדובר בנקטר או במשקה על בסיס מיץ (שידוע שהם עתירי קלוריות וסוכרים) או במיץ סחוט טרי שנעשה עם קטיפתו של התפוז מהעץ - כך או כך, כל כוס משקה של מיץ פירות מכילה מידה כלשהי של סוכר. אין זה אומר שצריך להימנע משתיית מיצים, אלא רק לצרוך אותם בצורה מבוקרת ומודעת! אם אתה מוצא שאתה צמא מאוד ומוזג לעצמך כוס אחרי כוס של מיץ סחוט טרי, אולי כדאי שתעבור לשתות מים, אחרת תבזבז את מלאי הקלוריות היומי שלך ברגע.  

 

8. באותו נושא, אשכולית בפרט מכילה כימיקלים מסוימים שבמגע עם תרופות שונות עשוי להיות מסוכן. אם אתם צורכים תרופות באופן קבוע, כמו גם שותים או אוכלים אשכולית בכל יום, רצוי שתתיעצו עם רופא או רוקח, רק כדי לדעת אם יש סכנה. 

 

9. לאוהבי הבשר שביננו שמתים על אומצה עסיסית - דעו לכם שבלי שום קשר לטעם, הרבה יותר בטוח לאכול את הבשר כשהוא עשוי לגמרי, כלומר נטול ורדרדות  (זה לא אומר שהוא חייב להיות יבש או שרוף). כל עוד הבשר ורדרד, משמע נא, זה אומר שהוא עדיין לא מוכן ועשוי להכיל חיידקים מזיקים.

 

10. ארוחת הבוקר עדיין ותמיד תיחשב הארוחה החשובה של היום. המחשבה שאם נדלג על ארוחת הבוקר ונחסוך קלוריות היא מוטעית, שכן הגוף יעביר את המשך היום בניסיון לפצות על הקלוריות שנחסכו ממנו, מה שיגביר את תחושת הרעב. לא פחות חשוב, ככל שנאכל מוקדם יותר כך נאפשר לגוף לעכל את המזון, לפרק ולשחרר אותו. כאשר אנחנו מתחילים לאכול מאוחר יותר ביום, אנחנו לא מאפשרים למזון שנכנס לגוף להתפרק כהלכה והוא הופך לשומן מצטבר. גם אם אתם לא אכלנים גדולים בבוקר, הקפידו להכניס לגוף אפילו משהו קטן, אתם תופתעו איך זה ישנה לכם את הרגלי האכילה ואת תחושת הרעב להמשך היום.



 


כמובן שיש עוד הרבה עובדות חשובות והרבה נקודות למחשבה - 
החוכמה כנראה היא לפתח מודעות, להתעכב על תוויות, להתעניין במרכיבים, להקשיב לגוף שלנו ולראות איך הוא מגיב, איך הוא מרגיש ומה עושה לו טוב. בהצלחה!

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
תכנים קשורים: אוכל, טיפים, עובדות, חשוב
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: