maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

תזונה ים תיכונית בריאה לתאי המוח


מחקר חדש מגלה כי אנשים שאוכלים מאכלים ים תיכוניים, סובלים פחות מנזק לכלי דם קטנים במוח. ההטבות הבריאותיות של התפריט המאפיין את האזור שלנו אינן חדשות. כבר ידוע כי הוא מפחית את הסיכון ללקות במחלות כמו סינדרום X (התסמונת המטבולית) ומחלות לב.

אולם עד כה, אף מחקר לא עסק בקשר האפשרי של התזונה הים תיכונית, לדחיסות ונפח תאי המוח, מה שעשוי להביא נזק לכלי דם קטנים ובסופו של דבר לשבץ. דחיסות ונפח תאי המוח הם אינדיקציה לנזק שנגרם לכלי דם קטנים במוח, שיכול להתגלות בבדיקת MRI. התופעה יכולה להתרחש אצל כל אדם ממוצע, כאשר הוא מתבגר. מחקרים קודמים הראו כי דחיסות ונפח גבוהים של תאי מוח לבנים, עלולים לגרום לדמנציה שמשמעותה הדרדרות ביכולות המוחיות ובשלב מתקדם היא הופכת לאלצהיימר, כמו גם לשבץ מוחי.

המחקר הנוכחי השווה סריקות מוח ודיאטות של 966 מבוגרים בגיל ממוצע של 72. התפריט האישי שכל נבדק דיווח עליו, דורג על פי מידת חפיפתו לתפריט הים תיכוני. התוצאות, המשמחות מבחינתינו, הראו כי אלה שהיו הכי קרובים לתפריט הים תיכוני, היו בעלי מידה נמוכה של נפח ודחיסות תאי מוח, לעומת אלה שניזונו מתפריטים אחרים. יתרה מזאת, התקרבות לתזונה ים תיכונית, באה לידי ביטוי בירידת רמת הסיכון. כלומר, לא רק שנמצא קשר, נמצא גם כי כל שינוי תזונתי הוא משמעותי להפחתת הסיכון.

הקשר הזה כל כך מוצק, שאפילו לאחר שהוסיפו החוקרים גורמי פגיעה נוספים בכלי דם במוח, כמו עישון, סוכרת, כולסטרול ולחץ דם גבוה, עדיין נשמר היחס בין התפריט הים תיכוני לבין רמת דחיסות תאי המוח.

החוקרים טוענים שהמימד הכי חשוב בתזונה הים תיכונית, הוא היחס בין שומן חד בלתי רווי, לשומן רווי. שומן חד בלתי רווי מצוי בהרבה שמנים צמחיים כמו אבוקדו ואגוזים. שומן רווי לעומת זאת, קיים בעיקר במוצרי בשר וחלב כמו גם במזון מעובד. החוקרת המובילה, ד"ר האנה גרדנר מבית הספר לרפואה באוניברסיטת מיאמי, אומרת כי דפוס התזונה הכללי הוא שרלוונטי להטבות הבריאותיות למוח ולא פריט מזון זה או אחר.

אנו בישראל נמצאים בין 2 העולמות. מצד אחד, אנחנו ללא ספק מדינה ים תיכונית עם השפעה תרבותית ותזונתית גבוהה. אולם מצד שני, אנו רואים בעצמינו מדינה מערבית וסופגים גם את כל מה שיש לתרבות זו להציע, גם בתחום התזונה.
אנו צריכים להיות חכמים ולדעת מה כדאי לייבא מתרבות המערב ואיפה כדאי להסתמך דווקא על האוצרות המקומיים.

האוכל הים תיכוני, שכמובן גם אנחנו כאן בישראל רגילים אליו, שם דגש על פירות וירקות טריים, דגים, דגן מלא, קטניות, שומן חד בלתי רווי כמו שמן זית וכמות קטנה של אלכוהול.

מנגד, התפריט הים תיכוני הוא דל בבשר אדום ושומן רווי כמו חמאה ולחם לבן.

לשימושכם פירמידת המזון המומלצת לצריכה, המבוססת כולה על המטבח הים תיכוני וכמובן גם הישראלי. שיהיה בתיאבון ולבריאות!
 

 

עריכה: בועז מזרחי

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: