maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

הקשר בין סיגריות ואלכוהול לאובדן הזיכרון


ידוע לכל שגם אלכוהול וגם סיגריות יכולים להזיק לבריאות הגוף, אך 2 מחקרים חדשים שנערכו לאחרונה מצאו שהם גם לא מועילים למוח. אז אם אתם רוצים לשמור על הזכרונות שלכם, כדאי שתפסיקו להשתכר ותגמלו מעישון! 

זיכרון
מקור: Idea go

מעשנים מאבדים שליש מהזיכרון שלהם כאשר הם מדליקים סיגריה.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת נורתמבריה בבריטניה מצא שאנשים שמעשנים סובלים מאובדן זיכרון ומתקשים לזכור דברים שהתרחשו לפני זמן קצר. אך תשמחו לשמוע שאם תפסיקו לעשן, תוכלו לשפר את יכולות הזיכרון ולשחזר אותו ב-25%.

המחקר הקטן כלל קבוצה של כ-28 צעירים בגילאי 18-25 שהתבקשו להיזכר בפרטים הקטנים של דברים שהם ראו ושמעו קודם לכן. המחקר בחן גם את יכולות השליפה שלהם וגם את יכולת הזיכרון הפוטנציאלי לביצוע פעולות עתידיות כמו לקחת תרופה, להתקשר בסוף יום או לבצע פעולה.

"אלה שעישנו באופן קבוע רשמו את הנתונים הגרועים ביותר" סיכמו החוקרים. המעשנים הצליחו לזכור רק 59% מהמשימות שהוטלו עליהם, לעומתם אלה שהפסיקו לעשן זכרו עד 74% מהמשימות ואילו בקרב אלה שלא עישנו בכלל, הזיכרון עמד על כ-81%.

"אנחנו כבר יודעים שלהפסקת העישון יש יתרונות בריאותיים לגוף, אך המחקר מראה גם את היתרונות למוח", מסביר טום הפרנן אחד מעורכי המחקר, "הפסקת העישון יכולה להטיב ליכולות הקוגנטיביות". עוד הוסיף הפרנן כי בקרוב, עתיד המחקר להתרחב ולבחון גם את הקשר בין עישון פאסיבי לאובדן זיכרון.

שתיינות מוגזמת פוגעת בזיכרון

אחרי לילה של חגיגות, זה לא כל כך נדיר עבור צעירים להתעורר עם זיכרון מעורפל מאירועי הערב, אבל מחקר חדש מציע כי שתייה מוגזמת עלולה לפגוע בזיכרון של צעירים הרבה אחרי ההאנגאובר הנקודתי.

במסגרת המחקר שנערך בספרד, ערכו החוקרים לכ-122 סטודנטים בגילאי 18-20, סדרה של מבדקים קוגנטיביים המבוססים על שפה וזיכרון. מחצית מהמשתתפים העידו על עצמם כשתיינים רציניים והמחצית השנייה העידו על עצמם כשתיינים מתונים.

במבחן הראשון התלמידים התבקשו לקרוא רשימות של מילים (בדרגת קושי עולה) ולאחר מכן התבקשו להיזכר בהם. בהמשך, הם נדרשו לשחזר סיפורים שסופרו להם בעל פה.

הממצאים הראו כי היכולות של השתיינים המוגזמים, בכל הקשור למבחנים הלשוניים היו נמוכות בהרבה מאלה של השתיינים המתונים. וזאת גם כאשר נלקחו בחשבון פרמטרים של אלכוהוליזם במשפחה, שימוש במריחאונה והפרעות נפשיות. נמצא כי דעתם של השתיינים המוגזמים הוסחה בקלות על ידי מידע חדש והם זכרו רק 4% מהסיפורים שסופרו להם בעל פה.

חשוב לציין כי המחקר אינו מוכיח קשר של סיבה ותוצאה בין שתייה מוגזמת ופגיעה בזיכרון, שכן זה אפשרי שסטודנטים שסובלים מבעיות קשב וריכוז ימעדו לשתייה מוגזמת. לכן, מדייקים החוקרים ומכנים זאת קשר דו-סיטרי. הממצאים מצביעים על קשר בין שתייה מוגזמת לבין קשיים בביצוע משימות הקשורות באזורים מסוימים במוח, בעיקר באיזור ההיפוקמפוס וקליפת המוח הקדם חזיתית, המעורבים בתהליכים של למידה.

הקשר בין אלכוהול לפגיעה בהיפוקמפוס ידוע ממחקרים קודמים, בהם נמצא כי איזור זה פגיע במיוחד להשפעות הרעילות של אלכוהול, אך כיוון שהחוקרים לא בטוחים אם מדובר בנזק תמידי, הם ממליצים להרחיב את המחקר ולבחון ייתכנות של השפעות ארוכות טווח.

זיכרון
מקור: Grant Cochrane

שיטות לחיזוק הזיכרון

אם הממצאים האלה מטרידים אתכם (ובצדק!) הגיע הזמן לפזר את מסך העשן של הסיגריות ולא לתת לאלכוהול לעלות לראש ולפגוע בו. הגיע הזמן לזכור!

הנה לכם 6 שיטות לחיזוק הזיכרון:

להפחית לחץ
מחקרים מראים כי עלייה ברמת הלחץ יכולה להוות השפעה מזיקה על הזיכרון. הורמון הלחץ, הקורטיזול, מפריע לתפקוד של הנוירוטרנסמיטורים ומקשה על שליפה, אז אם אתם מגדירים עצמכם כאנשים לחוצים, שקלו לשלב לשיגרה היומית טכניקות הרגעה כמו מדיטציה ויוגה. הפחתת לחץ לא רק יעילה לזיכרון, היא חיונית לבריאות הגוף.

להגביר פעילות גופנית
מחקרים מצביעים על קשר חיובי בין פעילות פיזית לעלייה בתפקוד הקוגנטיבי, אז כנראה לא סתם אומרים שפעילות גופנית "מנקה את הראש". המוח מסתמך על צריכת האנרגיה והחמצן המוזרמים אליו עם עליית הדופק והגברת זרימת הדם, כך הוא מסוגל לעבוד בצורה תקינה וטובה יותר.

לצרף משמעויות
אם אתם מתקשים לזכור שמות של אנשים, של מקומות, של ספרים וסרטים, נסו לחזור על השם בקול רם מיד כאשר אתם נחשפים אליו. זו לא תרופת קסם, אלא פשוט עובדה מדעית. במקביל, נסו ליצור רצף של משמעויות אל השמות והאירועים שאתם רוצים לזכור; חברו מילים לקונוטציה, ערכו אותם בחריזה או בשיר, זה עשוי לעזור.

 

לשבור את המידע
המוח מעכל מידע בנגיסות קטנות, כך שאם אתם רוצים לזכור משהו כמו מספר טלפון או משפט ארוך, נסו לשבור אותו לקבוצות קטנות של מספרים או מילים. אם למשל אתם רוצים לזכור רשימה של מצרכים, חלקו אותה לקטגוריות.

לאמן את המוח
המוח הוא שריר ועל כן הזיכרון הוא דבר שאפשר לחזק. נסו ללמוד שפה חדשה, לפתור סודוקו או תשחצים. לענוד את השעון הפוך ולגרום למוח להתאמץ. אחרי כמה שבועות תרגישו בהבדל.

הזינו את המוח
מזונות עשירים באומגה 3 כמו דגים
, שמן דגים, טופו, אגוזי מלך וזרעי פשתן, הוכחו כמחדדי מחשבה ומגבירים זיכרון. כמו כן מזונות המשחררים פחמימות בצורה איטית עם ערך גליקימי נמוך כמו למשל קטניות ודגנים מלאים עשויים לשפר את האנרגיה הכללית שלכם בגוף ולהזין את המוח.
 

כדי שניצור זיכרונות יפים, שגם ישארו איתנו זמן רב!


ליקטה וערכה: טל עזר

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: