maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

5 שיטות פשוטות לצמצם אכילת יתר

טוב לדעת

בין אם זה בגלל המנות הגדולות שמוגשות במסעדות, ובין אם בגלל ההרגל המגונה של אכילה מוסחת מול הטלוויזיה, נראה שזה לא קל לשמור על הרגלי אכילה נכונים. יחד עם זאת, מחקרים שונים שבחנו את התנהגות האכילה שלנו, מראים שיש מספר דרכים פשוטות לצמצם את התופעה של אכילת יתר.

מזלג

לגימות קטנות
במחקר חדש שפורסם ב-PloS One נמצא כי פעולה פשוטה של לגימה בכמויות קטנות, יכולה להפחית את הצריכה הכוללת בארוחה עד 30%.
המחקר התבסס על התפיסה שגודל הלגימה וגודל הביס, משפיעים על כמות צריכת המזון, כאשר ההנחה של החוקרים הייתה שלגימות קטנות פירושן צריכה מוקטנת מהצלחת. לצורך המחקר, החוקרים ביקשו מ-53 משתתפים לשתות מרק בלי הגבלה, אלא שהם חילקו אותם מראש לשלוש קבוצות לגימה: לגימות קטנות של 5 גרם, לגימות בינוניות של 15 גרם ולגימות "חופשיות" בגודל שנראה טבעי למשתתפים. תוצאות הניסוי הראו כי המשתתפים בקבוצת הלגימות הקטנות, צרכו 30% פחות מאלה בקבוצת הלגימות הבינוניות או ה"חופשיות". מסקנת החוקרים היא שצריכה בלגימות גדולות מובילה לצריכה גדולה יותר של מזון ואילו צריכה בלגימות קטנות עשויה להקטין את צריכת הכמות הכוללת, גם במצב אכילה מוסח.

עמעום אורות ומוזיקה
במחקר שהתפרסם ב-
Journal of Consumer Research נמצא כי עמעום אורות והשמעת מוזיקה נעימה במסעדות מזון מהיר עשויה לגרום לסועדים לצרוך פחות מאשר היו צורכים בסביבה רגילה של המסעדה. מחקר שנערך על מסעדות פאסט פוד מצא כי הוספת אורות רכים יותר והשמעת מוזיקה רכה גרמה לסועדים לאכול 175 קלוריות פחות בכל ארוחה, ירידה של כ-18% יותר מאשר בסביבה הרגילה של המסעדה.
העורך הראשי של המחקר,
Brian Wansink, ממעבדת המזון וניהול המותג באוניברסיטת קורנל טען שהפרמטרים הללו אומנם לא גרמו לסועדים לשנות את הזמנתם, אבל הם כן גרמו להם לאכול פחות. ליתר דיוק - 175 קלוריות פחות, ירידה של כ-18% מאשר בסביבה הרגילה של המסעדה. תוצאות אלו מצביעות כי אכילה בסביבה רגועה מגבירה את שביעות הרצון ומקטינה את הצריכה. "זהו מידע חשוב למסעדות מזון מהיר, אשר הואשמו לעתים קרובות בתרומתם למגיפת השמנת היתר" אומרים החוקרים.
 

הטעיית המוח
במחקר שהתפרסם ב-Journal of Consumer Research נמצא כי יש כמה שיטות להטעות את המוח ובכך לצמצם את כמות האכילה. Brian Wansink, מנהל מעבדת מזון וניהול מותג באוניברסיטת קורנל, מציע שלוש שיטות הטעייה עיקריות:

1. אכילה על צלחת קטנה - אכילה על צלחת קטנה גורמת לסועד לחשוב שהוא אוכל יותר ממה שהוא אכל באמת, ובכך מפחיתה את הצריכה בכ-20%.

2. אכילה על צלחת גדולה עם שוליים - לטענת בריאן וונסינק, צלחות עם עיצוב גבול חזותי מקטינות את שטח הפנים של הצלחת מה שגורם לסועדים להעמיס פחות אוכל. "לאכול מחוץ לגבולות זה כמו לצבוע מחוץ לקווים", הוא אומר "הרבה אנשים באופן אינסטינקטיבי לא אוהבים לעשות את זה". 

3. צבעים מנוגדים - רוצים לאכול יותר ירקות? נסו לשים אותם על צלחת ירוקה! רוצים לאכול פחות? אל תרימו צלחת לבנה. לטענת וונסינק, בחירת צלחת שמנוגדת לצבע האוכל גורמת לנו להעמיס פחות.
 

גודל המזלג
במחקר שהתפרסם ביולי 2011 ב-
Journal of Consumer Research נמצא שאכילה במסעדה עם מזלג גדול יכולה להקטין את כמות הצריכה בכ-10% מאשר אכילה עם מזלג קטן. נקודת המוצא של החוקרים הייתה שאנשים אוכלים במסעדה מתוך מטרה להשביע את הרעב שלהם. זה אומר שהם מוכנים להשקיע הרבה אנרגיה ומאמץ כדי לעמוד ביעד - מבחירת המסעדה ובחירת המנה בתפריט, דרך האכילה עצמה ועד תשלום החשבון. לצורך העניין, גודל המזלג משרת את סיפוק המטרה. ממצאי המחקר הראו שכאשר הלקוחות במסעדה אכלו מנות גדולות עם מזלגות קטנים, הם אכלו באופן משמעותי יותר מאלה שאכלו עם מזלגות גדולים. לעומת זאת, כאשר הוגשו להם מנות קטנות יותר, לגודל המזלג לא הייתה השפעה. טענת החוקרים היא שכשהמזון נעלם מהצלחת מהר יותר, אנו מאמינים שאכלנו הרבה. עורכי המחקר ציינו כי הממצאים חלים על לקוחות מסעדה בלבד ולא על אנשים שאוכלים בבית, שכן הם אינם שותפים למטרות השבעת הרעב ויכולים לשלוט מראש בגודל המנה.

ריח חריף
במחקר שהתפרסם בשנת 2012 ב-Flavor נמצא כי מזונות עם ריח חריף יכולים לרסן אכילת יתר.
בסידרת הניסויים במחקר השתתפו 4 נשים ו-6 גברים, בין הגילאים 26 ל-50. הם קיבלו מנה של פודינג וניל, אלא שבמהלך האכילה חשפו אותם החוקרים לעוצמות שונות של ריח וניל. ממצאי המחקר הראו שכאשר האינטנסיביות של הריח עלתה, גודל הביסים כמו גם כמויות הביסים עצמן פחתו.

 

מקור תמונה: FreeDigitalPhotos.net AyianapaProtaras

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: