maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

היתרונות הבריאותיים של אשכוליות

במשך שנים, אשכולית נחשבה לפרי ההדר הכי פחות נחשק. הטעם המריר והקליפה הגסה, לא בדיוק תאמו לפרופיל העסיסיות שהרכבנו, והיה הרבה יותר נוח לחבב תפוזים ולימונים במקום. אבל בשני העשורים האחרונים, האשכולית שינתה את פניה והפכה לפרי הדר אדיר, עשיר ביתרונות בריאותיים ובסגולות חיוניות - מה שנקרא "מעז יצא מתוק". אז מה יש באשכולית שעושה לנו טוב?

אשכולית

#1 אשכולית עושה טוב ללב ולמערכת החיסונית

ארוחת בוקר בריאותית לא חייבת להסתכם במנה של גרנולה ויוגורט או סלט ירוק ולחם משבולת שועל. כשארוחת הבוקר כוללת אשכולית טרייה, לעיתים זה כל מה שדרוש כדי לקבל את הויטמינים והמינרלים החיוניים.

ככל שזן האשכולית אדום יותר, כך היתרון הבריאותי של הפרי גדול יותר, כיוון שהוא מכיל רמות גבוהות של נוגדי חמצון. אשכולית אדומה וכן אשכולית ורודה, שואבות את צבען מפיטוכימיקל בשם ליקופן, המשמש כנוגד חמצון חזק מאוד. הליקופן, מגן על המבנים התאיים וה-DNA מפני השפעות של רדיקלים חופשיים המזיקים לתאים בריאים ועשויים לסייע לתאים סרטניים להתפתח. כמו כן, הוא מוריד את רמות הכולסטרול, שעשוי לגרום למחלות לב ונמצא גם שהוא יעיל במניעת סוכרת.

במחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Agricultural and Food Chemistry, נמצא שאשכולית מסייעת להוריד את רמת הכולסטרול "הרע" (LDL) ב-15.5% ואת רמת הטריגליצידרים ב-27%, על ידי הפחתת שיעור הספיגה במעיים.

פיטוכימיקל נוסף שנמצא באשכולית הוא לימונאיד, שמגביר את פעילות החיטוי בכבד. הלימנואיד מגביר את ייצור האנזימים שמנקזים את הרעלים בגוף.

כמו כן, מחקרים מצאו כי צריכת מיץ אשכוליות סחוט טרי ביום, מפחיתה את התסמינים של שפעת והתקררות, וזאת מכיוון שהיא עשירה בויטמין C המחזק את המערכת החיסונית ועוזר לגוף להילחם בנגיפים שונים.

אשכולית מסייעת  להוריד את הסיכוי לפתח יתר לחץ דם ושבץ. כמו גם עוזרת למנוע התפתחות של אבנים בכליות.

כיוון שאשכולית מגדילה את העוצמה של כמה תרופות מרשם, חובה להתייעץ עם רופא או רוקח לפני צריכת אשכולית על בסיס קבוע, שכן היא מכילה כימיקלים מסוימים שבמגע עם תרופות שונות, עשוי להיות מסוכן.

#2 אשכולית עושה טוב לעור

מומלץ להשתמש באשכולית כדי לרכך עור מחוספס ולהיפטר מכתמים כהים שמופיעים על הברכיים והמרפקים, וזאת מכיוון שאשכולית טעונה בויטמינים המזינים את העור ושומרים על ייצוב ומיצוק. כדי להכין את פילינג האשכולית, חתכו אשכולית לחצי, פזרו מעל אחד החצאים כפית סוכר, ושפשפו על העור הגס או הכהה. (מומלץ לא לשפשף על עור הפנים, שכן זהו עור רגיש יותר ועשוי להיווצר גירוי). 

צריכת אשכולית עוזרת לשמור על מיצוק העור. ויטמין C, חיוני לייצור קולגן, חלבון שמאשפר לגוף לחדש רקמות, לשמור על עצמות ונימים חזקים.


#3 אשכולית עושה טוב לניקוי וחיטוי

כשם שהיא מסירה מהעור כתמים, כך היא יכולה להסיר לכלוך וזוהמה מחדר האמבטיה, למשל. טבלו את מחצית האשכולית בצלחת של מי ים ואז שפשפו את הקליפה בכל אביזרי האמבטיה, תוך שאתם סוחטים ממנה את כל המיץ. החומצה של הפרי ממיסה לכלוך והמלח מחטא. לאחר הקרצוף, שטפו הכול במים.
 

#4 אשכולית עושה טוב לחילוף החומרים וירידה במשקל

במחקר שנערך לפני מספר שנים במרכז למחקר ומטבוליזם ב-Scripps Clinic in La Jolla קליפורניה, נמצא שצריכה רבה יותר של אשכולית, מעלה את הסיכוי לרדת במשקל. המחקר התבסס על השוואה בין שלוש קבוצות שונות. קבוצה אחת אכלה חצי אשכולית לפני כל ארוחה, קבוצה שנייה שתתה מיץ אשכוליות סחוט לפני כל ארוחה והשלישית לא קיבלה דבר. לפי המחקר, שתי הקבוצות שצרכו אשכולית לפני כל ארוחה (ללא ביצוע שינויים תזונתיים אחרים), הורידו בממוצע 1.5 ק"ג ב-12 שבועות, בעוד שקבוצת הביקורת לא ירדה במשקל כלל וכלל.

הסיבה לכך נובעת מהעובדה שהתרכובות של הפרי מסייעות בשריפות שומן וייצוב הסוכר ורמות האנסולין.

 

#5 אשכולית עושה טוב לטיפול בחיידקים

מחקרים רפואיים וקליניים הוכיחו, ששימוש בתמצית זרעי אשכוליות נמצא יעיל ויכול לסייע בטיפול בזיהומים שונים, ביניהם: זיהומים פטרייתיים, זיהומים טפיליים במערכת העיכול, תולעי מעיים, קנדידה וגינאלית, דלקות זיהומיות בגרון ובאוזניים. המחקרים הראו שהחומרים הפעילים האחראים להשפעה זו הם הפלבנואידים - פיטוכימיקלים טבעיים בעלי פעילות נוגדת חמצון חזקה במיוחד, וכן בעלי פעילות מחטאת, אנטי ויראלית, אנטי דלקתית ואנטי אלרגית. הפלבנואידים מרוכזים בעיקר בזרעים ובקליפות.

לפרטים נוספים על תוסף התזונה GSE - תמצית זרעי אשכוליות - לחצו כאן!
 

אשכולית

 

 

 

הוסיפו לתזונה השבועית 3-5 אשכוליות אדומות ושמרו על הבריאות שלכם!
 

ליקטה וערכה: טל עזר

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: