maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

אוכל שמשקר - ושלא יעבדו עליכם...

החלטתם שהגיע הזמן להתחיל דיאטה. במלוא המוטיבציה אתם כופים על עצמכם תזונה נכונה ומסודרת, מאכלים דלי שומן, נטולי הנאה של ממש. אין מה לעשות, אתם רוצים לחזור לגזרה ומהר, אתם רוצים להראות טוב ולהרגיש טוב.

רבים מן הדברים שאתם אוכלים בזמן דיאטה, מצליחים לעבוד עליכם בעיניים. מאכלים משמינים מלאים בקלוריות עוטים על עצמם חזות של "בריאות", מוגדרים כ"דלי שומן". רבים הם המזונות אותם אנו צורכים, אשר מצליחים לשקר לנו, כל פעם מחדש. אותם מאכלים מספיק ערמומיים כדי לחבל לנו בדיאטה ובבוא הזמן גם להוציא לנו את הרוח מהמפרשים, בעקבות משקל שאינו יורד.

כדי לפקוח את עיניכם, ולחשוף בפניכם את התרמית שיצרנו כנראה לעצמנו, הכנו עבורכם את הרשימה הזו:
 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

1. סלט קיסר - סלט המורכב מחסה ערבית, קרוטונים בטעם שום, שמן זית, לימון, גבינת פרמזן, ביצה טרייה ורוטב רצ'סטר. אומנם בסיסו של הסלט הם עלי החסה, אך גבינת הפרמזן מחבלת בכל הניסיונות שלהם להטיב עם הערך הקלורי של הסלט - ב-100 גרם של גבינת פרמזן מצויים 392 קלוריות ו-25.8 גרם שומן.

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

2. שייק פירות - השילוב "הבריא" והטעים הזה יכול להיות אכזרי ביותר עבור אדם המנסה לשמור על אורח חיים דיאטטי. בכוס אחת של שייק פירות יכולים להמצא 80 גרם סוכר ו-350 קלוריות. לעיתים קרובות הפירות אינם באמת טריים, כך שהם נטולי החלבונים שהם כל כך מתהדרים בהם, או שנעשה שימוש בתרכיזים שונים. גם גלידת סורבה והממתיקים השונים שמכניסים לשם לא עושים טוב עם כוס השתייה המשמינה. עדיף פשוט לאכול פרי במקום. אך אם בכל זאת חשקה נפשכם בשייק פירות בתקופת הדיאטה, נסו לבקש אותו על בסיס יוגורט דל שומן.

 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

3. חטיפי אנרגיה - הרבה חטיפי אנרגיה בריאים ממותקים לצורך ההנאה שבאכילתם. קיימים אף חטיפי אנרגיה עם ערך של 500 קלוריות. הקפידו לשים לב מהו אחוז השומן בחטיף, כמה קלוריות יש בו. שימו לב אם בחטיף האנרגיה יש כמות מספקת של חלבון וסיבים תזונתיים, לפחות שזה יהיה שווה את השומן.

 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

4. משקאות דיאטטיים - משקאות נטולי סוכר, הממותקים על ידי תחליפים כגון אספרטיים או סוכרזית, מעוררים רעב ואת הדחף לצרוך סוכר אמיתי. כך שבעצם אנשים ששותים משקאות דיאטטיים, יחפשו את הסוכר ממקום אחר.

מחקר פרינינגהם, חקר 9000 נבדקים והגיע למסקנה כי אנשים ששתו יותר ממשקה מתוק אחד ליום, דיאטטי או רגיל, העלו ב-50% את תופעות התסמונת המטבולית שלהם. הדבר בא לידי ביטוי בהשמנה, רמת סוכר גבוהה, כולסטרול וטריגליצרידים ברמה גבוהה ועודף שומן. באופן מפתיע לא היה כל הבדל בין קבוצת הביקורת שצרכה משקאות דיאטטיים, לעומת אלה שצרכו משקאות רגילים.

 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)


5. מים בטעמים - במים החדישים המשווקים בכל מקום, יש אומנם תוספת של וויטמינים, אך בעיקר תוספת קלוריות שכמעט ולא מזכירים. הערך הקלורי של מים הינו 0, בעוד הערך הקלורי של מים בטעמים הינו 125 קלוריות בממוצע.

הדבר אומר שהחומרים שהוסיפו למים, כדי שיהיה להם טעם, הם בעלי ערך של 125 קלוריות. השפעת הוויטמינים שמוסיפים למים הללו הינה מינורית ביחס לנזק הקלורי המצוי בבקבוק התמים. האם זה שווה לכם את זה? נסו להוסיף לימון או נענע למים בבית, זה יעניק טעם ולא יוסיף קלוריות.

 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

6. אייס קפה דל שומן - רבים מאיתנו חושקים בכוס הקפואה, אך נמנעים מהמרקם העשיר שלה בכך שאנו בוחרים את המשקה "דל השומן". בעצם, אנחנו מוותרים על הטעם המרענן, אך לא באמת מוותרים על הערך הקלורי.

תוצאות מעבדה מצביעות על הבדל מינורי בין האייס קפה הרגיל, לבין שכנו דל השומן, ברשתות השונות הפרוסות ברחבי הארץ. התוצאות מרגיזות בהחלט:
 

ברשת "ארומה"- קיימות 382 קלוריות בכוס אייס קפה רגיל, לעומת 262 קלוריות בכוס אייס קפה לייט.

ברשת "קקאו"- קיימות 428 קלוריות באייס קפה רגיל, לעומת 391 קלוריות בכוס אייס קפה לייט.

רשת "קפה-קפה" שוברת כל שיא עם נתון של 455 קלוריות בכוס אייס קפה רגילה לעומת 460 קלוריות בכוס אייס קפה דל שומן! לא ייאמן!

 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

7. מאפינס - הם כל כך קטנים, רק ביס אחד וכבר הם נגמרים. אך היזהרו מהקטנטנים הללו! בכל מאפין קנוי וקטנטן עלולות להמצא 11 כפיות סוכר ו-500 קלוריות. נסו להמנע מאכילת מאפינס או דאגו שיהיו בו אגוזים ודגנים, כדי שלפחות לקלוריות יהיה ערך תזונתי גבוה.

 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

8. גרנולה דלת שומן - מחקרים מצביעים כי בעת שרשום על התווית של הגרנולה "דל שומן" אנשים צורכים את זה ב-50% יותר. אך למעשה, יתרה על הקו השיווקי, אין לו שום ערך. מסתבר שבחבילת גרנולה תוכל לחסוך עד 10% קלוריות בסך הכל. זה פחות טעים, יותר מלאכותי ולא מועיל מבחינת הערך הקלורי כמעט בכלום.
 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

9. יוגורט דל שומן - יוגורט הינו אליל תזונתי, עשיר בסידן וחלבון, עוזר בבעיות עיכול, אך יש לבדוק אם העושר שלו לא בא לידי ביטוי גם בכמויות הסוכר. מותגים מסויימים נוהגים להוסיף ליוגורט הדיאטטי 30 גרם או יותר של פרוקטוז, סוכרוז או ממתיקים מלאכותיים אחרים. כמו כן, קיימת הנטייה לרכוש יוגורט דל שומן עם חתיכות פרי. חתיכות אלה מסוכרות ומשמינות מאוד, על אף שהיוגורט דל שומן.

 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

10. מאכלים בתערובת דגנים - כאשר על האריזה מופיע "שבעה דגנים" או "דגנים מלאים" כדאי שתסתכלו על התווית שמאחור. פסטות, קרקרים, לחם, פריכיות ועוד מוצרים דיאטטיים אחרים עלולים להיות דווקא משמינים.

כאשר מדובר על שילוב של מספר דגנים, ייתכן כי אכן הם שם, אך בצורה המזוקקת שלהם. כלומר, בצורתם נטולת הסיבים והחומרים המזינים האחרים, ממש כמו קמח לבן. הימנעו ממוצרים כאלה. חפשו את התקן "100% חיטה מלאה" או רכשו מותג בו כמות הסיבים גבוהה יותר.

 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

11. מזונות עם תוספת אומגה 3 - יוגורט, חלב, ביצים, דגנים ועוד רבים אחרים שיכולים להתפאר בתוספת האומגה 3 שיש בהם, לרוב עובדים עלינו בעיניים.

רוב המוצרים אינם מכילים אומגה 3 מסוג DHA ו-EPA, הסוג שיכול לעזור לבריאותינו. לרוב הם מכילים אומגה 3 מסוג ALA, שלא ברור אם היא מועילה כל כך, אך ברור שהיא משמינה מאוד.

נסו להכניס לגופכם אומגה 3, שלא כדרך מוצרים המתהדרים בתוספת של הויטמין. למשל, ב-6 גרם סלמון יש פי 100 יותר אומגה 3 מביוגורט שייצין זאת על גבי האריזה. אנשים צמחוניים יכולים לשקול אצות (כמו של סושי למשל) שיש בהן המון אומגה 3 מהסוג הטוב.

 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

12. תה קר - נוגדי החימצון במשקאות ה-"אייס-טי" השונים, הופכים את המשקה ללא בריא. ב-10 גרם של תה קר עלולים להמצא יותר מ-100 קלוריות ו-30 גרם סוכר. נסו להמנע גם מהמשקאות הדיאטטיים, בגלל הממתיקים המלאכותיים המצוים שם, שהוזכרו בסעיפים הקודמים. נסו להוסיף טעם לתה בעזרת לימון, נענע, מרווה, לואיזה או כל דבר אחר שאינו מסוכר ומלאכותי.

 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

13. פופקורן במיקרוגל - כמות השומנים בפופקורן תעשייתי שמכנים במיקרוגל ידועה כגבוהה, אך לא זאת הבעיה. מכל 10 גרם שומן בפופקורן, קיימים בערך 7 גרם שומן טראנס - שומן שמסוכן מאוד לבריאותנו! שימו לב שאתם רוכשים פופקורן נטול שומן טראנס. שימו לב שאין גבינה או חמאה כתוספת.

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

14. רטבים לסלט - אומנם הירקות בריאים מאוד, אך הרוטב שמוסיפים מעליו הורס כמעט את כל ההשקעה. דווקא ברוטב קיימות מאות קלוריות ואחוזי שומן גבוהים ביותר. ב-100 גרם של רוטב אלף האיים למשל, יש 400 קלוריות! דבר שהופך את הסלט לארוחה עתירת שומנים. השתדלו לתבל את הסלט שלכם עם שמן זית, פלפל, מלח ולימון במקום.

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

15. סלט כרוב - כרוב הינו דבר מופלא לכל מי שרוצה לרדת במשקל, אך באותה המידה סלט כרוב הינו אסון קולינרי בתקופה של דיאטה. כוס קטנה של 4.5 גרם סלט כרוב, הינה בעלת 260 קלוריות בממוצע ו-21 גרם שומן ,שזה שליש מהגבלת צריכת השומן של רוב האנשים בדיאטה - הכל תודות למיונז המצוי שם. נסו לערבב את סלט הכרוב עם מיונז דל שומן או יוגורט דל שומן במקום.


 

אוכל שמשקר - כל האמת על מה שנכנס לכם לפה! (בעריכה)

16. קרקרים - מוצרים המתגאים בהמצאותם של "דגנים מלאים" בהם, בהחלט מצליחים להרשים אותנו, במיוחד בתקופת דיאטה, בה החיפוש הינו אחר הבריאות. אך על התווית הזו, קיים רק מידע מועט מאוד לגבי מה שנכנס לך לפה...

כאשר "חיטה מלאה" לא מופיעה בין שלושת המוצרים הראשונים ברשימת המרכיבים כנראה שאין הרבה ממנה. "קמח חיטה" הוא בדרך כלל רק שם שונה עבור קמח לבן מזוקק - שם בעל צליל "בריא" עבור הלקוח הממוצע.

 

זכרו את הדברים - שלא עבדו עליכם...

 

כתבה וערכה: חן שאול.

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: