maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

תזונה צבעונית - בריאות מירבית!

מאכלים צבעוניים לא רק מקשטים את הצלחת, הם גם מטיבים לבריאות ויכולים להגן ממספר רב של מחלות 

איך אתם יכולים לוודא שאתם אוכלים בצורה מאוזנת? פשוט חשבו על הצבעים! התרכובות שמעניקות לפירות ולירקות את הצבעים שלהם, ממקסמות את היתרונות של תזונה בריאה ומגנות על הגוף מפני מספר רב של מחלות, ביניהן: סרטן, מחלות לב, דלקות פרקים ואובדן ראייה. לפניכם מדריך שימושי!

ירוק
ירוק - טוב לעיניים וללב
תרד, ברוקולי, כרוב, חסה, רוקט, כוסברה ומלפפונים, ידועים כמזונות המסייעים לשמור על העיניים והלב. לוטאין וזאקסנטין, שני החומרים המזינים הנמצאים במזונות אלה, שומרים על בריאות העיניים ומפחיתים את הסיכון לסבול מקטרקט בגיל מבוגר. ההשפעות שלהם על הלב אפילו טובות יותר. מנה יומית של מזונות מהמשפחה הירוקה, מצמצמת את הסיכון למחלות לב בשיעור של 11%, כך עלה ממחקר שפורסם בכתב העת של המכון הלאומי לסרטן.

ירקות בעלי עלים ירוקים מכילים גם ויטמינים מסוג A ו-C שמסייעים לשמור על תאי הדם מפני שומנים רעילים, מורידים רמות כולסטרול, מחזקים את מערכת הראיה, מערכת הנשימה וכן את המערכת החיסונית.

 

עגבניה
אדום - נוגד מגוון גדול של סוגי סרטן
פירות בעלי גוון אדום כמו: עגבניות, פפאיה, אבטיח, אשכולית אדומה, גמבות ותותים מכילים ליקופן. קרוטנואיד שמעניק למזונות אלה את הפיגמנט האדמדם. מחקרים גדולים מצאו כי חומר זה מגן מפני מגוון סוגי סרטן, ביניהם: סרטן הערמונית, הקיבה והריאות.

ליקופן משמש כאנטיאוקסידנט (נוגד חמצון) ומגן על המבנים התאיים וה-DNA מפני השפעות של רדיקלים חופשיים המזיקים לתאים בריאים ועשויים לסייע לתאים סרטניים להתפתח. כמו כן, הליקופן גם מוריד את רמות הכולסטרול, שעשוי לגרום למחלות לב. בניסוי מעבדה שבחן את היכולות של נוגדי חמצון למנוע התפתחות של סרטן השד, הרחם והריאות, נמצא כי השפעותיו של ליקופן טובות וחזקות יותר מכל נוגד חמצון אחר.

לפרטים על תוסף התזונה אנטיאוקסידנט - לחצו כאן!


תפוזים
כתום - נוגד מחלות לב, דלקות פרקים ושומר על הזיכרון
גזר, מנגו, משמש, דלעת, דלורית, פלפל כתום, תפוזים, נקטרינות, תירס ובטטה, גדושים ב
קריפטוקסנטין, קרטונאיד המעניק להם את הפיגמנט הכתמתם ונמצא כמפחית את הסיכון למחלות לב, דלקות פרקים וסרטן הושט והריאות. במחקר שנערך בשנת 2005 נמצא שקריפטוקסנטין מפחית את הסיכון לפתח דלקת מפרקים שגרונית, בעוד שנוגדי חמצון אחרים לא.

משפחת הכתומים מכילה גם נוגדי חמצון מסוג אלפא ובטא קרוטן, שיעילים בהפחתת הסיכון למגוון מחלות גוף ונפש, ובעיקר לשמירה על זיכרון מחודד. כך למשל, במחקר שפורסם ב-Archives of Internal Medicine נמצא שבקרב קבוצת רופאים שצרכה במשך 18 שנים תזונה עשירה בבטא קרוטן, לא נרשמו שינויים בתפקוד המוח והזיכרון.

לפרטים על תוסף התזונה בטא קרוטן - לחצו כאן!
 

berry

סגול - מניעת הזדקנות וחיזוק כלי דם
פירות יער, סלק, כרוב, בצל, חציל וארטישוק מכילים אנטוציאנינים. אלה הם נוגדי חמצון חזקים המסייעים במניעת תהליכי הזדקנות, מניעת גידולים סרטניים ויכולת אנטי דלקתית להפחית כאב של דלקות פרקים ולהגן מפני מחלות לב. עיקר תפקידם הוא לחזק את דפנות כלי הדם, ולכן הם טובים לאנשים שסובלים מדליות, טחורים וכל חולשות כלי הדם למיניהם. כמו-כן, הם שומרים על רקמת הסחוס ולכן מומלצים למי שסובל מארטריטיס, ספורטאים וכדומה...

פירות יער עשויים להועיל אפילו לחולי סרטן שנמצאים בטיפול. נמצא שהם מסייעים לאנשים שעוברים טיפולי כימותרפיה, על ידי צמצום היכולת של תאים סרטניים לשרוד את המתקפה של הרעל שמוחדר בתרופות נגד הסרטן, כך נכתב בכתב העת Agricultural and Food Chemistry.

 

שום

לבן - אנטי בקטריאלי
ירקות לבנים כמו בצל, שום, קולורבי, לפת, ארטישוק ירושלמי, ג'ינג'ר ופטריות ידועים כאנטיביוטיקה טבעית. הם מכילים פיטוכימיקלים שמסיעיים בניקוי כלי הדם, שחרור ליחה ושמירה על המערכת החיסונית. כמו כן, הם מסייעים במניעת טרשת עורקים.

 

 

baen
חום - מונע נזק בעורקים
אומנם הקטניות הן לא פרי או ירק, אבל הן מהוות תפקיד חשוב בשמירה על תזונה בריאה. עדשים, שעועית שחורה וחומוס, הם מקור מצוין של חומצה פולית, וויטמין B המסייעים למנוע נזק בעורקים על ידי הפחתת רמות ההומוציסטאין. זוהי חומצת אמינו שיכולה לגרום לנזק בעורקים ולאפשר לקרישי דם להיווצר ביתר קלות, מה שמגדיל את הסכנה למחלות לב, התקפי לב ושבץ. על ידי הפחתת רמות ההומוציסטאין, הסיכון לאחת ממחלות אלה יורד.

 

קשטו את הצלחת - שמרו על הבריאות!

 

מקור תמונות: Suat Eman / piyato / Carlos Porto

עריכה: טל עזר

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: