maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

חשוב להכיר: אלו הם זמני העיכול של המזונות הבאים

 בואו נדבר לרגע על אוכל... כי רוב היום אנחנו עוסקים במה נאכל, מתי ואיפה - גם אם זה לא נאמר זאת בקול, אנחנו תמיד חושבים על זה. זה ברור מדוע חשוב לעשות זאת ומה הם היתרונות של אכילה מודעת ומתוכננת, אבל יש עוד צד לנושא שרבים לא מקדשים לו תשומת לב מספקת. מחסור במידע שנוגע לזמני עיכול המזונות השונים עלול להשפיע לרעה על הבריאות, ההרגשה והתחושה הכללית שלנו, כמו גם לפגוע בדיאטות שונות שאנו מנסים לאמץ. למרות שהזמנים בהם המזון מתעכל בגוף משתנים מאדם לאדם בגלל תנאים פיזיים, מאפיינים שונים של מערכת העיכול, גיל ואפילו מין, כדאי ומומלץ שתכירו את זמני העיכול הממוצעים של מזונות שונים, כך תוכלו לנהל את הארוחות שלכם בצורה נכונה ולהרגיש מלאי אנרגיה וגם שבעים לאורך כל שעות היום.
 
זמני עיכול מזונות: שולחן עם מאכלי ארוחת בוקר שונים

מהו זמן עיכול?

אם נפשט את המונח הזה, נוכל להגדיר את זמן העיכול כאורך התהליך שבו האוכל שאנו אוכלים מתפרק לכדי חתיכות קטנות מאוד שמועברות דרך מערכת העיכול לזרם הדם. מהבחינה הזאת, ניתן לומר שבאופן כללי, המזון שאנו צורכים מחולק לשתי קטגוריות - מאכלים שמתעכלים מהר וכאלו שעושים זאת לאט. אם התזונה שלכם תתבסס על אוכל שמתעכל במהירות בלבד, אתם עלולים למצוא את עצמכם אוכלים יותר ממה שאתם באמת צריכים, מפני שזמן קצר אחרי שאכלתם הכל יתפרק במערכת העיכול ותהיו רעבים בשנית. סוג אוכל שכזה מעניק לכם "זריקת אנרגיה", או במילים אחרות - קפיצה ברמת הגלוקוז; נכון, אנרגיה מידית נשמע כמו דבר טוב וחיוני, אך אם הגוף שלכם יהיה עמוס בגלוקוז, הוא ישתמש בכמה שהוא צריך ואת העודף עלול להפוך לשומן. לעומת זאת, אוכל שמתעכל באיטיות מעלה את רמות הסוכר בדם הרבה יותר לאט, ומספק אנרגיה יציבה ומאוזנת יותר - אך אם אתם אוכלים רק אוכל שמתעכל באיטיות בלבד, אתם גורמים למערכת העיכול שלכם לעבוד ללא הפסקה לאורך כל שעות היום, דבר שיכול להקשות על הגוף שלכם.
זמני עיכול מזונות: יד של גבר מחזיקה את הבטן

אכילה נכונה לפי זמני עיכול

ככלל, לא מומלץ לערבב מזונות שמתעכלים במהירויות שונות בארוחה אחת, וכמו כן כדאי להימנע מאכילת מאכלים שמתעכלים במהירות מיד לאחר אכילת מזונות שמתעכלים באיטיות. הסיבה לכך היא שתהליך העיכול של מנות האוכל הראשונות עדיין לא הסתיים ואתם עלולים ליצור עומס מזיק על מערכת העיכול שלכם. ארוחת הצהריים היא הזמן הטוב ביותר לעיכול מאכלים שבהם רכיבים אשר זמני העיכול שלהם שונים, מכיוון שבשעות אלו מערכת העיכול שלנו פועלת בצורה הטובה ביותר. בעניין ארוחות הבוקר והערב - בזמנים אלו כדאי לשמור על פשטות ועל אכילת מזונות שמתפרקים בגוף במהירות, כך בשעות הבוקר תקבלו דחיפת אנרגיה מידית ובשעות הלילה ולא תעמיסו על הבטן שלכם לפני השינה.
זמני עיכול מזונות: בופה של מנות

מזונות שונים וזמני העיכול שלהם

מים

המים נכנסים מידית למעיים ולא מבזבזים זמן עיכול מיותר, ומעבר לזה אם תשתו רק מים ולא משקאות אחרים, יקרו לגופכם דברים נהדרים. לצד לגימת מים קרים בימי הקיץ החמים, מומלץ מאוד שתלחצו כאן ותגלו את היתרונות הבריאותיים בשתיית מים חמים.

מיצי פירות וירקות

למיצי הפירות והירקות לוקח בין 15-20 דקות להתפרק במערכת העיכול, והם יכולים להוות תחליף מהיר הכנה לארוחת הבוקר הקלילה שלכם. בנוסף, אם בא לכם להכניס קצת בריאות למיצים הללו, מוטב שתכירו 25 שייקים בריאים שכדי להכין אותם צריך רק 3 מרכיבים.

ירקות טריים

לסוגי ירקות שונים יש שלל יתרונות בריאותיים, וזמן העיכול שלהם נע בין 30-40 דקות. אתם מוזמנים ללחוץ כאן ולגלות את רשימת הפירות והירקות שישפרו לכם את תפקוד המוח, ולהכיר דרכים מקוריות ופשוטות להגשתם בפעם הבאה שתארחו.
זמני עיכול מזונות: שיפודי ירקות טריים

ירקות מבושלים ומאודים

לאחר תהליך בישול או אידוי, הירקות שנאכל יתפרקו במערכת העיכול שלנו כעבור כ-40 דקות. כדי שתוכלו ליהנות מהערכים הבריאותיים שלהם גם לאחר תהליך עיבוד כזה או אחר, מומלץ שתכירו את הטיפים לבישול ירקות בריאים, ולגלות את זמני ההכנה המומלצים של מגוון ירקות. בנוסף, לחצו כאן כדי לצפות במתכון מהיר ופשוט להכנה של ירקות מאודים ומתובלים.

דגים

רובנו אוהבים דגים ונהנים להתענג על המרקם והטעם העשיר שלהם, שמשתנה בהתאם לדג ולמתכון שאותו אנו בוחרים. חשוב לדעת כי זמן העיכול של כלל הדגים נע בין 45-60 דקות, ומומלץ מאוד להכיר מהי הדרך הבריאה ביותר להכין מנות דגים, וכן ללמוד על אופן בחירת המוצר, הטיפול הנכון בו ואחסנתו בעזרת מדריך הדגים המלא שיעשיר את עולם הידע הקולינרי שלכם.

סלט עם שמן

מי מאיתנו לא אוהב להתענג על מנת סלט עשירה בירקות בריאים? כמעט כולנו נהנים ממנה שכזו, וחשוב מאוד שתדעו כי לסלטים אלו לוקח כשעה אחת להתעכל בבטן. לחצו כאן כדי לגלות את רשימת מתכוני הסלטים המרשימה של "בא-במייל", כדי שתוכלו להכין לעצמכם אחד מהסלטים הטעימים האלה עוד עכשיו.
זמני עיכול מזונות: סלט ירקות מתובל

ירקות עם עמילן

ירקות רבים מכילים עמילן, כשביניהם ניתן למצוא תפוח אדמה, בטטה, חציל, גזר, אפונה ירוקה, דלעת, סלק, צנון, לפת, תירס, ארטישוק ירושלמי, שורש פטרוזיליה, סלריחזרת ועוד (בלחיצה על הירקות המסומנים תוכלו לגלות את היתרונות הבריאותיים שלהם). חשוב שתדעו שזמן העיכול שלהם ארוך משאר הירקות וכי הוא נע בין שעה וחצי לשעתיים.

דגנים

ברשימה זו ניתן למצוא את האורז, הכוסמת, הקינואה ועוד, וזמן העיכול של כל סוגי הדגנים יארך כשעתיים. אתם מוזמנים ללחוץ על שמות הדגנים כדי לגלות מידע חשוב לגביהם, וכמו כן להכיר 6 מתכונים לאורז לפי עדות שונות.

מאכלי חלב

מאכלי חלב הם סוג מזון שאהוב כמעט על כולם, ובנוסף, אחת לשנה אנו חוגגים את חג השבועות שבמהלכו נוהגים לאכול מאכלי חלב למיניהם, החל מגבינה לבנה דרך קוטג', עוגות גבינה, פשטידות ועד גבינת עיזים, ריקוטה ועוד. לצד האהבה הגדולה למוצרי ומאכלי חלב שונים, כדאי לדעת שזמן העיכול שלהם אורך שעתיים, ותוכלו ללחוץ כאן כדי לגלות שלל מתכונים למאכלים חלביים שיפנקו אתכם ואת האורחים שלכם.
זמני עיכול מזונות: גבינות קשות מונחות על קרש עץ

אגוזים

אגוזים על שלל סוגיהם טעימים מאוד ויכולים לשמש כחטיף אנרגיה זמין ומזין. לצד היתרונות הבריאותיים שיש להם, חשוב שתכירו כי זמן העיכול שלהם אורך כ-3 שעות!

עוף

רובנו אוהבים להתענג על מאכלים המכילים את בשר העוף, בין אם זה בצלייה על האש, בבישול ארוך או מטוגן - הטעם העשיר שלו מרתק אותנו וגורם לנו לאכול ממנו לשובע. חשוב רק שתדעו כי זמן העיכול של בשר העוף עלול להימשך בין שעה וחצי לשעתיים. אם פתאום יש לכם חשק למנת עוף מעולה, אסור לכם לפספס את רשימת המתכונים הבאה שבעזרתה תוכלו לגוון בהכנת מנות עוף מיוחדות וטעימות.

בשר

בשר על כלל סוגיו אהוב מאוד ברחבי העולם, וגם אצלנו כאן בישראל אנחנו נהנים ממנו מאוד. שלל המתכונים ואפשרויות הבישול, הצלייה, הטיגון והאפייה מאפשרים לנו לבשל ולהכין ממנו ככל העולה על רוחנו, אך חשוב לפנות מספיק זמן בין אכילת הבשר ועד אכילת הקינוח, מפני שזמן העיכול שלו אורך בין שלוש לארבע שעות. לחצו כאן כדי לגלות רשימת מתכוני בשר, כזו שתגוון לכם את התפריט ותשאיר את האורחים שלכם שבעים ומרוצים.

מילות סיכום

כעת, לאחר שהכרתם ולמדתם את זמני העיכול של המזונות השונים, תוכלו להרכיב לעצמכם תפריט יומי שיקל עליכם לאורך היום. בנוסף, את הידע הנרחב שרכשתם, לצד המתכונים והיתרונות השונים, תוכלו להעביר הלאה לחבריכם ולבני משפחותיכם כדי שגם הם יוכלו להשתמש בהם בשגרת היום יום. יתרה מזאת, אנו בטוחים כי מעתה והלאה אתם תדעו איזה מזונות תאכלו בשעות שונות במהלך היום, כדי שלא תעמיסו על הבטן שלכם ותוכלו להרגיש קלילים ונינוחים לאחר כל ארוחה. בתאבון! 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו