print header

8 יתרונות בריאותיים של אגוז הפיסטוק

 במדינת ישראל רוב האנשים נהנים מאוד מפיצוחים ורוכשים אותם בכמויות גדולות לפני אירוח משפחתי או חברי, יציאה לטיול בחיק הטבע, צפייה משותפת באירועי ספורט שונים ואפילו סתם כנשנוש מזדמן בשעות הערב. אז כולנו מכירים את הגרעינים השחורים, גרעיני האבטיח, הקשיו, והבוטנים אבל היום אתם תכירו כמה בריא וחשוב לצריכה הוא אגוז אחר מכל אלו שהזכרנו כאן עד עתה - אנחנו כמובן מדברים על הפיסטוק שבעברית קוראים לו בכלל אלת הבטנה או אלה אמיתית, ואת פירותיו אנחנו מפצחים כבר שנים רבות. אז קדימה, אנחנו מזמינים אתכם להמשיך לקרוא ולגלות מהם היתרונות הבריאותיים, החשובים והמשמעותיים של הפיסטוק.
 
יתרונות בריאותיים של פיסטוק: פירות עץ אלת הבטנה

1. עשירים בחלבון יותר מהאגוזים האחרים

בדומה לכל האגוזים, הפיסטוק נחשב גם הוא כמקור לקלוריות רבות, אבל בשונה משאר האגוזים - הוא גם מקור מצוין לחלבון, כאשר בכל 100 גרם פיסטוק יש כ-21 גרם ממנו. התכולה הגבוהה הזו של חלבון דומה במעט לכמות שישנה גם בשקדים ובבוטנים, אך בהשוואה לאגוזים כמו מקדמיה ופקאן, הפיסטוק עשיר הרבה יותר מהם, שכן הם מציעים רק כ-8-9 גרם חלבון ב-100 גרם. לכן, הפיסטוקים יכולים להוות עבור אנשים צמחוניים תחליף ראוי, בריא וטעים למאכלים מן החי, שכן הם מקור חלבון משמעותי אשר מתהדר גם ביחס גבוה של חומצות אמינו חיוניות – אבני הבניין של החלבון, בהשוואה לאגוזים אחרים.

2. עוזרים בהורדת לחץ דם

לחץ דם גבוה הוא עניין רפואי נרחב בעולם של ימינו, וכאשר הוא אינו מטופל הוא עלול להוביל לסיבוכים מסוכנים הכוללים שבץ מוחי, מחלות לב וכלי דם. לצד דרכי התמודדות רבות כגון פעילות גופנית ושינה, רכיבי התזונה שלנו יכולים גם הם לסייע בהורדת לחץ הדם. מזון אחד שכזה הוא הפיסטוק, שנמצא יעיל בהפחתת לחץ דם סיסטולי והורדת כמות פעימות הלב בדקה – זאת לאור מחקר מבוקר שנערך בשנת 2012 ובדק 28 מבוגרים עם דיסליפידמיה – הפרעות ברמות השומנים בדם. כמובן, ההשפעות החיוביות הללו על לחץ הדם יהיו תלויות במזונות שעליהם תוותרו לטובת הפיסטוקים. לדוגמה, אם תפחיתו בחטיפי תפוחי אדמה ותחליפו אותם בפיסטוקים, אתם תראו את השפעותיהם החיוביות על לחץ הדם, אך החלפת מזון בריא - כמו דגים למשל - בפיסטוקים עלולה שלא להוביל לשינוי בלחץ הדם שלכם.
 
יתרונות בריאותיים של פיסטוק: פרי הפיסטוק לצד קליפתו

3. עשירים בוויטמינים

כפי שכבר הבנתם, הפיסטוקים עשירים ברכיבים תזונתיים אשר הופכים אותם למאכל בריא מאוד, כאשר הם גם מקור אמין ועשיר מאוד בוויטמינים חיוניים. הוויטמינים העיקריים שניתן למצוא באגוזי הפיסטוק הם ויטמיני B1 ו-B6 – שני ויטמינים הממלאים תפקיד חיוני וחשוב עד מאוד בתהליך חילוף החומרים בגוף. יתרה מזאת, ממחקר שנערך בשנת 2018 עולה כי ויטמין B6 משחק תפקיד משמעותי בחילוף החומרים של התא, מלבד העובדה שהוא מווסת את הסוכר בדם ונחוץ כדי לייצר המוגלובין – מולקולה הנושאת חמצן בתאי הדם האדומים.

4. עשיר בסיבים תזונתיים

בדומה לאגוזי הקשיו, גם הפיסטוקים מכילים כמות גבוהה ביותר של פחמימות, כאשר בכל 100 גרם פיסטוק יש 27 גרם מהן. עם זאת, תכולת הפחמימות הזו כוללת בתוכה כ-10 גרם סיבים תזונתיים ל-100 גרם אגוזים. נתון זה חשוב מכיוון שאיכות הפחמימה עצמה משמעותית לא פחות, זאת מפני שלמזונות עם יחס גבוה יותר של סיבים לפחמימות פשוטות, יש השפעה קטנה יותר על רמות הסוכרים בדם, כך עולה ממחקר שנערך בשנת 2010. בנוסף, בהשוואה לפחמימות מעובדות, פחמימות סיביות קשורות באופן ישיר לתחושת מלאות, דיכוי תיאבון ורמות שובע משופרות, כך עולה ממחקר שנערך בשנת 2007.
 
יתרונות בריאותיים של פיסטוק: ערימה של פיסטוקים

5. בעלי הערך הקלורי הנמוך ביותר מבין סוגי פיצוחי האגוזים

אגוזי הפיסטוק, ביחד עם הקשיו והערמונים, הם בעלי הערך הקלורי הנמוך ביותר מבין סוגי האגוזים השונים. דבר זה גורם לכך שאנשים יכולים ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של הפיסטוקים תוך כדי שמירה על ההגבלה הקלורית היומית שלהם. ב-28 גרם פיסטוקים יש כ-156 קלוריות, לעומת אגוזי מלך - שבאותה הכמות שלהם יש 183 קלוריות, אגוזי מקדמיה - שבאותה הכמות יש בהם 204 קלוריות, ואגוזי פקאן - שבהם באותה הכמות יש כ-196 קלוריות.

6. גדושים במינרלים חיוניים

אחד הדברים שהופכים את אגוזי הפיסטוק לכל כך טובים מבחינה בריאותית עבורנו הוא שהם מספקים לגופנו כמויות מגוונות כמעט מכל מינרל חיוני שיש. אגוזי הפיסטוק מכילים בתוכם ריכוזים גבוהים במיוחד של נחושת ומנגן; הנחושת היא מינרל חיוני בעל מגוון רחב של תפקידים בגוף, החל מהיווצרות תאי דם אדומים ועד לתמיכה במערכת החיסונית והעצמות. באשר למנגן - זהו גורם חיוני עבור אנזימים רבים בגוף, שגם משחק תפקיד חשוב בהתפתחות העצמות בצורה בריאה ותקינה, לצד ריפוי פצעים והבטחת חילוף חומרים תקין.
 
יתרונות בריאותיים של פיסטוק: אגוזי פיסטוק מסודרים בצורת לב

7. עשירים בנוגדי חמצון

לאגוזי הפיסטוק יש יתרון בריאותי נוסף, והוא טמון בעושר הגדול של נוגדי חמצון אשר קיים בהם. ראשית, אגוזים אלה מספקים לנו כמות מתונה של ויטמין E וסלניום – מינרל קורט חשוב לגוף האדם. במחקר שנערך בשנת 2018 נמצא כי גם ויטמין E וגם סלניום משחקים תפקיד חשוב בתור נוגדי חמצון משמעותיים בגוף. בנוסף, הצבע הירוק של גרעיני הפיסטוק נובע משפע של לוטאין, לצד כמויות גבוהות של זיאקסנטין – 2 נוגדי חמצון חשובים בשמירה על בריאות העיניים והקטנת הסיכון למחלות גורמות עיוורון כגון קטרקט, גלאוקומה וניוון מקולרי, כך עולה ממחקר שנערך בשנת 2015.

8. יכולים לשפר את בריאות כלי הדם והלב

עושה רושם כי אכילה על בסיס קבוע של פיסטוקים גורמת להשפעה חיובית על בריאות הלב וכלי הדם - כך עולה ממספר מחקרים שנערכו בנושא:
  • בניסוי מבוקר שנערך בשנת 2015 נמצא כי הוספת מנה יומית של פיסטוקים הפחיתה את רמת הכולסטרול הרע (LDL) בגוף, מה שהוביל ליחס גבוה של כולסטרול טוב (HDL) לעומת יחס נמוך של כולסטרול רע – מצב שכזה מפחית את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם.
  • בניסוי מבוקר שנערך בשנת 2014 בדקו החוקרים 48 חולים הלוקים בסוכרת מסוג 2, ובחנו כיצד צריכה יומית קבועה של פיסטוקים משפיעה על בריאותם. מהניסוי עולה כי שתי מנות פיסטוק (25 גרם לממנה) בכל יום למשך 12 שבועות הובילו להפחתה ברמת הגלוקוז בדם, ירידה בלחץ הדם הסיסטולי וצמצום כמות חלבון מגיב C (ידוע גם בראשי התיבות CRP) - אשר הוא אחד הסימנים להופעת דלקת.
  • בניסוי נוסף שנערך בשנת 2015 אשר בדק 60 חולים בדיסליפידמיה נמצא כי לאחר שלושה חודשים בהם ניתנו להם מנות יומיות קבועות של פיסטוקים (40 גרם), נרשם אצלם שיפור בנוקשות וחוזקת כלי הדם לצד שיפור משמעותי בתפקוד האנדותל – רקמת תאים המרפדת את פני השטח הפנימיים של כלי הדם והלימפה.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו