maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

אלו הם 10 היתרונות הבריאותיים שבתאנים

 תאנים הן בין הפירות העתיקים ביותר הנצרכים על ידי בני אדם, ואנשים רבים אוהבים את הפרי המתוק והעסיסי אשר נאכל בצורה טרייה או מיובשת. מכיוון שהפרי עונתי, לא ניתן למצוא אותו בשווקים כשהוא טרי במשך כל ימות השנה ואת הפרי המיובש מומלץ לשמור בהקפאה על מנת שלא יעלה תולעים. הפרי הנהדר מכיל מינרלים, ויטמינים, וכן סיבים תזונתיים, ובנוסף התאנים מכילות שפע של חומרים מזינים ומועילים כולל ויטמין A, ויטמין B1, ויטמין B2, סידן, ברזל, זרחן, מנגן, נתרן, אשלגן וכלור, אשר יוצרים את שפע היתרונות הבריאותיים עליהם תוכלו לקרוא בכתבה שלפניכם.
 
יתרונות בריאותיים בתאנה: תאנים מונחים בקערה

1. מונעות עצירות

פרי התאנה הוא אחד מהמזונות הקדומים ביותר ומוכר בעיקר כיעיל לטיפול בעצירות. כמויות הסיבים התזונתיים הרבים בפרי מסייעים בקידום תפקוד המעי הרגיז ובכך מונעים עצירות. השריית 2-3 תאנים בכוס מים למשך לילה, ושתיית המים למחרת בבוקר עם מעט דבש לפני האוכל, מועילה לשיפור בריאות מערכת העיכול הכוללת של גופכם ועוזרת להקלה על כאבי הבטן ולשליטה על תנועת המעיים.
 
2. מסייעות לירידה במשקל
אינסולין וגרלין הם שני הורמונים חשובים שעלולים להשפיע לרעה על היכולת לרדת במשקל, שכן שניהם מעוררים את תחושת הרעב. התאנים מספקות סיבים כפולים מיוחדים אשר גורמים לתחושת שובע למשך זמן ארוך יותר, ומגבירים את נוכחות המגנזיום והאשלגן בגוף, אשר משפרים את תפקוד ייצור האינסולין המאפשר את ייצוב רמות הסוכר בדם. למרות כמויות הסוכר הגבוהות שישנן בפרי התאנה, הערך הקלורי שלה נמוך, שכן בתאנה מיובשת יש רק 47 קלוריות. כפי שכבר ציינו, הסיבים התזונתיים הקיימים בפרי עוזרים להגברת תחושת השובע, מפחיתים את התיאבון ומסייעים למערכת העיכול. חשוב לציין כי אין לצרוך תאנים בכמות רבה מדי, שכן פעולה זאת עלולה לגרום לתוצאה ההפוכה – עלייה במשקל.
 
יתרונות בריאותיים בתאנה: תאנים מיובשות בצנצנת

 3. מועילות לכלי הדם ולהפחתת כולסטרול

ישנן דרכים רבות בהן מזון עשוי להפחית את הכולסטרול, ובמקרה של תאנים, ניתן להודות לתוכן הפקטין (סיב מסיס שקושר כולסטרול ומסייע להסיר אותו מהגוף דרך הצואה) הגבוה שבפרי ולאשלגן המסייע לשלוט בלחץ הדם. תאנים מכילות גם פיטו-סטרולים, שהן תרכובות הנחשבות לחלופות טבעיות מצוינות עבור תרופות חזקות המטפלות ברמות כולסטרול וטריגליצרידים גבוהות. בעוד שכל היתרונות הללו מתקבלים מאכילת הפרי בלבד, נמצא גם כי צריכת עלי עץ התאנה מקדמת חמצון של טריגליצרידים. עוד נמצא כי בתאנים יש רמות גבוהות של פוליפנול (נוגדי חמצון) אשר מצוי בהן והוכח כמסייע במניעת טרשת עורקים ומונע יתר לחץ דם. האמור לעייל מדבר על פרי טרי, אך גם בתאנים המיובשות יש רמות גבוהות של נוגדי חמצון שמסלקים את הרדיקליים החופשיים המזיקים לכלי הדם ויכולים לגרום למחלות לב למיניהן.

4. מטפלות בסרטן המעי הגס ומונעות את סרטן השד

לסרטן השד יש מסלול התפתחות מורכב; חלק מסוגי סרטן השד נובעים מתוצאה של הבדלים הורמונליים ואחרים מבוססים על הסיכון הגנטי. עם זאת, מתברר כי נשים אשר צורכות פירות עם כמות גבוהה יותר של סיבים כמו אלו המצויים בתאנה, נמצאות ברמת סיכון נמוכה ובעלות סיכוי מזערי לפתח את המחלה. הסיבים מסייעים בזירוז סילוק פסולת מהגוף, חילוף חומרים, איזון שינויים הורמונליים והסרת רעלנים מזיקים מהגוף. סוג נוסף של מחלת הסרטן שאכילת תאנים עשויה לסייע במניעתו הוא סרטן המעי הגס, זאת על ידי הוצאת פסולת מן הגוף (צואה) ושאיפה לכך כי היא לא תישמר בו למשך תקופת זמן ארוכה. אנשים שסובלים מעצירות עלולים להגדיל את הסיכוי שלהם לחלות בסרטן המעי הגס ולכן תזונה עשירה בסיבים היא חובה, וכפי שכבר ציינו קודם לכן התאנים הן מקור עשיר בסיבים ומונעים עצירות.
יתרונות בריאותיים בתאנה: עוגת תאנים
 

  5. עוזרות בוויסות רמות הסוכרים בדם

כפי שהוזכר בסעיפים הקודמים, לתאנים כמויות סוכר רבות, אך בשל היותן עשירות בסיבים, הממד הגליקמי של הפרי, ה-GI (אינדקס גליקמי), נחשב נמוך. לאשלגן שנמצא בפרי יש תפקיד תומך, שכן הוא עוזר בספיגת וקליטת הגלוקוז בתאי השריר, ואף גורם לפחות מקרים של צניחת רמות הסוכרים בדם אשר מעלות את תחושת הרעב והדחף לצריכת חטיפים. לחולי סוכרת אסור לצרוך יותר מ-2 תאנים ליום, אך תמיד צריך להיוועץ עם רופא המשפחה קודם לכן.

6. מסייעות לשיפור בתפקוד המיני

רבים מדמים את צורתה של התאנה לחלק מאיבר המין הזכרי, ואחרים רואים בה את הנקבי, ובשל כך יוחסו לה לאורך ההיסטוריה סגולות ויתרונות הקשורים לפיריון. אם אתם מעוניינים לשפר את חיי האהבה שלכם ומחפשים דרך טבעית, בטוחה ובריאה לעשות זאת, כדאי שתדעו כי התאנה עשירה בסידן, ברזל, אשלגן, אבץ, מגנזיום ומינרליים אחרים הנחוצים לייצור הורמוני המין אנדרוגן ואסטרוגן. בין היתר, תאנים יכולות לעזור במקרים של ליקויים בתפקוד המיני כמו בעיות זקפה וירידה בדחף המיני, בעקבות ייצור חומצת אמינו האחראית על הגדלת ייצור תחמוצת הפחמן אשר מרחיבה את כלי הדם ומגבירה את זרימת הדם לכל חלקי הגוף, כולל איברי המין. לשיפור היכולות המיניות, השרו את התאנים בחלב למשך הלילה (במקרר כמובן) ואכלו אותן למחרת בבוקר.
 
יתרונות בריאותיים בתאנה: תאנים מיובשות

7. מחזקות את העצמות ומסייעות בשמירה על רמת הסידן בגוף

התאנים עשירות בסידן, שהוא מינרל הנחוץ לבניית עצמות חזקות ושיניים בריאות. אספקת סידן חשובה במיוחד לעצמות, אשר עלולות להיחלש ולגרום להיווצרות שברים בעצם בגיל מבוגר (אוסטיאופורוזיס), וכן זרחן אשר מעודד את היווצרות העצמות או הפסקת הגדילה שלהן במקרה של נזק כלשהו. אנשים אשר צורכים נתרן בכמות גבוהה עלולים להיות מושפעים מבריחת סידן דרך הטלת שתן, לכן אכילת תאנים עשויה למנוע מצב זה בשל תכולת האשלגן הגבוהה שבפרי שמסדירה את תוכן הפסולת שבשתן ועוזרת למזער את אובדן הסידן תוך הוצאת הרעלים המזיקים האחרים מחוץ לגוף.

8. מקלות על כאב גרון

לצמחים ופירות רבים קיימת רירית אשר יוצרת מעין שכבת גומי ג'לטינית שמגנה עליהם מפני חדירת מיקרואורגניזמים לרקמותיהם. אותה רירית המופקת מצמחים שניתן לאכול מהם מסייעת רבות לאדם, וממנה מכינים סוגי דבקים שונים ולא רעילים וכן רכיב בתרופות נגד שיעול כגון סירופ. תוכן הרירית בתאנה גבוה, ולכן היא מועילה מאוד בריפוי כאב גרון על ידי כך שהרירית יוצרת שכבת הגנה הנצמדת לאזור המגורה בגרון, מונעת חיכוך בעת הבליעה באזור הכואב והמגורה ומסייע בהאצת זמן ההחלמה.
 
יתרונות בריאותיים בתאנה: תאנה שלמה ואחת חצויה

9. שומרות על בריאות העיניים

מבין החומרים המזינים והחשובים לשמירה על בריאות העיניים יש את ויטמין A ומשפחת הקרוטנואידים הנמצאים בצמחים ומשמשים כנוגדי חמצון חזקים המונע מחלות כגון סרטן, מחלות לב וכלי דם, השמנת יתר ועוד. מאחר שתאנים מכילות כמות גבוהה של ויטמין A המגן על העיניים מרדיקליים חופשיים ומונע נזק לרשתית, יש ביכולתן אף למנוע מחלות כמו ניוון מקולרי, שהיא מחלת עיניים אשר גורמת לאיבוד ראייה בעיקר בקרב קשישים, לשפר את ראיית הלילה ולהפחית את הסיכוי להתפתחות קטרקט. לכן צריכה של תאנים מומלצת מאוד כדי למנוע את התסמינים הללו.

10. מונעות קמטים ומצעירות את העור

סיבה נוספת לצריכת תאנים טמונה ביכולת של הפרי הזה לסייע במניעת קמטים והצערת העור. במחקר דרמטולוגי שנערך בשנת 2015 נמצא כי לתמצית תאנים יש השפעה נוגדת חמצון ומונעת התרופפות של הקולגן על העור המקומט, ואף היא מפחיתה את אחוז עומק הקמטים שכבר היו קיימים. לפיכך, תאנים יכולות לשמש כתרופה יעילה נגד אקנה, נמשים קמטים וכתמים בעור.
 
יתרונות בריאותיים בתאנה: תאנים שלימות וחצויות על קרש חיתוך
שימו לב: אכילת תאנים רבות מדי עלולה לגרום לשלשולים. יתר על כן, תאנים מיובשות הן בעלות כמות סוכר רבה ועלולות לגרום לריקבון בשיניים. כמו כן, ישנם כאלה שאלרגיים לתאנים או לרכיבים כימיים מסוימים הקיימים בהן, והתגובות האלרגיות העלולות להיגרם כתוצאה מכך יכולות להיות בדרגות שונות לכן יש להיזהר, וכמו תמיד, לפני ביצוע שינוי גדול בתזונה, דברו עם הרופא שלכם.
 
לאחר שהתוודענו ליתרונות הבריאותיים המעולים שיש לתאנים, כל שנותר לנו זה פשוט להיכנס למטבח ולהכין את המתכונים המופלאים שמופעים בהמשך.
מתכון לסלט שעורה עם תאנים וארוגולה

עצי התאנה משגשגים בקיץ, וניתן ניתן ליהנות ממרקמם העסיסי וטעמם הנפלא של פירותיהם במגוון דרכים. כאשר מוסיפים לתאנים שעורה, מקבלים מנת סלט משביעה ובריאה במיוחד שפשוט חייבים להכניס לתפריט היומי, שכן הדגן הנפלא הזה תורם להורדת כולסטרול, מפחית רמות של סוכר בדם וכן את כמויות השומן סביב הבטן. בנוסף לכך, השעורה היא דלת קלוריות ותורמת לתחושת שובע למשך כמה שעות טובות, כך שהיא יכולה לסייע לכם בירידה במשקל. אם זה לא מספיק, נוגדי החמצון בתאנים, עלי הארוגולה ויתר הרכיבים יתקנו נזקים בתוך גופכם וגם יתרמו למראה עור בריא, כך שהסלט הזה בהחלט שווה טעימה.

מתכון לסלט שעורה עם תאנים וארוגולה מקור תמונה: drozthegoodlife.com
רכיבים לסלט שעורה עם תאנים ארוגולה :
שעורה - ½ כוס (מבושלת)
תאנים - 4 (טריות)
עלי ארוגולה - 50 גרם
בצלים ירוקים - 2 (פרוסים דק)
פטרוזיליה - ¼ כוס (ניתן להמיר בכוסברה)
שקדים - ¼ כוס (קצוצים דק)
שמן זית - 2 כפות
גבינת פטה - 50 גרם (מפוררת, ניתן להמיר בחצי אבוקדו, חתוך לפרוסות)
מתכון לפנפורטה עם תאנים מיובשות ואגוזים

מתכון לפנפורטה - קינוח איטלקי מסורתי שמשמעות שמו "לחם חזק". הקינוח, אשר עמוס בתאנים ואגוזים, הוא תענוג בריא אשר ימלא אתכם באנרגיה.

רכיבים לפנפורטה:
תאנים מיובשות - ½1 כוסות (קצוצות דק)
אגוזי לוז - 1 כוס (קלויים וקלופים)
שקדים - 1 כוס (קלויים)
קמח - ⅔ כוס
סוכר - ⅔ כוס
דבש - ½ כוס
אבקת קקאו - 2 כפות (לא ממותקת)
גרידת תפוז - ½2 כפיות
זרעי שומר - 2 כפיות (מעוכים קלות)
קינמון - ½ כפית
ציפורן - ⅛ כפית (כתושה)
חמאה - מעט

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו